handdator

Visa fullständig version : "Vila" mellan repsen?


Pressarn
2003-08-24, 19:08
Vilan mellan repsen har jag nog aldrig sett någon diskutera om här, därför undrar jag hur ni gör och vad ni tycker är bäst.
Ska man köra på tills setet är slut eller ska man vila ett andetag eller så mellan varje rep?

Officer
2003-08-24, 19:13
Så länge du inte förlorar muskelkontakten under den korta "vilan" så är det inget problem. Men om du t ex kör knäböj och lyfter en gång och sen med låsta knän i toppläget vilar nåra sekunder o fortsätter pumpa, då har du ju släppt muskelkontakten några sekunder det är inte särskilt bra vettu.

Pressarn
2003-08-24, 19:16
Jaja självklart att man låser varken armbågar eller knän p.g.a. skaderisken i dessa. Muskeln är ju spänd under vilan, det jag undrar är om man bara tröttar ut sig i onödan när man vilar eller tjänar man kanske på att ta ett extra andetag mellan repsen?
Jag tycker att det känns bättre när man vilar en kort stund mellan.

emmzan
2003-08-24, 20:06
Jag tycker det är en fördel i knäböj att man tar ett rejält andetag mellan varje rep. För mig är det iaf viktigt så jag ser till att få till rejält buktryck innan nästa reps.


Kör som du tycker är ok! Känns det bättre att ta ett andetag emellan (vilket iaf jag håller med om) så kör så! :thumbup:

ugly_kid
2003-08-24, 20:25
Originally posted by AnabolicProtein
Så länge du inte förlorar muskelkontakten under den korta "vilan" så är det inget problem. Men om du t ex kör knäböj och lyfter en gång och sen med låsta knän i toppläget vilar nåra sekunder o fortsätter pumpa, då har du ju släppt muskelkontakten några sekunder det är inte särskilt bra vettu.


gör det så mycket då om man förlorar muskelkontakten då?

Ladd
2003-08-25, 09:26
Originally posted by ugly_kid



gör det så mycket då om man förlorar muskelkontakten då?

andetagsvilan brukar ju förekomma efter man har kört visst antal reps...........och då har du ju redan byggt upp en pump i muskel så jag tror inte det skadar att pausa nån sekund för att ta i för ett par reps till.................kontaktern sitter ju redan där

// Ladd