handdator

Visa fullständig version : Diet för bulk


leomessi
2009-08-04, 00:53
Tjena, jag har länge tänkt börja träna och har nu bestämt mig för att ta tag i det. För ett år sedan vägde jag 68 kilo och var 184 lång. Har gått upp till 80 kilo nu, dock utan att träna men det är en klar förbättring ändå då jag var pinnsmal innan och är nu mer normalbyggd.

Nu är mitt mål att växa mer i muskelmassa för att sedan deffa om allt går som det ska. Jag har beställt hem en gainer och lite kreatin. Så nu är det kosten jag behöver hjälp med. Jag är inte alls hemma på detta området och jag hoppas att jag postar i rätt forum nu. Finns det någon som har ett bra upplägg på hur en kost ska se ut när man ska bulka? Hur många mål mat om dagen och vad bör man äta? Är det något mer jag ska tänka på? All info uppskattas. Har kollat på före och efter bilderna här i forumet och det motiverar ju en hel del så är riktigt sugen nu. Någon som kanske vet fler sätt att behålla motivationen?

Är för övrigt 22 år gammal. Hoppas jag postade rätt nu.

Scratch89
2009-08-04, 05:39
Ät bra mat. Om det handlar om att äta tre gånger om dagen eller åtta får du bestämma själv, för det spelar ingen större roll. Bra mat kan vara allt från pannbiffar med potatis och lingonsylt till laxfilé med potatisgratäng och rödvinssås. Det som är avgörande är att du äter tillräckligt mycket; inte ovanligt att folk som vill gå upp i vikt motverkar sina mål med att äta alldeles för nyttigt så de inte får i sig energin de behöver.

Sniggel
2009-08-04, 09:32
Utöver det som scratch säger är det viktigt att försöka äta väldigt snart efter träningen samt att gärna äta den/de största måltiden/erna direkt efter och efter träningen.

leomessi
2009-08-04, 10:25
Okej tack så mycket för svaren, det var mest det jag tyckte skulle bli jobbigt, att stå och laga mat 6-7 gånger per dag. Men då behövs alltså inte det. Är det bara lite sunt förnuft som gäller? Den mesta maten funkar bra, käka lite nötter med nyttiga fetter mm emellan målen och undvika onyttig mat som mc donalds och pizza tex?

Nordström
2009-08-04, 10:33
Okej tack så mycket för svaren, det var mest det jag tyckte skulle bli jobbigt, att stå och laga mat 6-7 gånger per dag. Men då behövs alltså inte det. Är det bara lite sunt förnuft som gäller? Den mesta maten funkar bra, käka lite nötter med nyttiga fetter mm emellan målen och undvika onyttig mat som mc donalds och pizza tex?

Det går att bygga muskler på pizza och hamburgare också risken är väl att kalorierna sticker iväg lite för mycket. sikta på att gå upp 1-2 kilo i månaden.

L-Sami
2009-08-04, 10:41
Tjena, jag har länge tänkt börja träna och har nu bestämt mig för att ta tag i det. För ett år sedan vägde jag 68 kilo och var 184 lång. Har gått upp till 80 kilo nu, dock utan att träna men det är en klar förbättring ändå då jag var pinnsmal innan och är nu mer normalbyggd.

Nu är mitt mål att växa mer i muskelmassa för att sedan deffa om allt går som det ska. Jag har beställt hem en gainer och lite kreatin. Så nu är det kosten jag behöver hjälp med. Jag är inte alls hemma på detta området och jag hoppas att jag postar i rätt forum nu. Finns det någon som har ett bra upplägg på hur en kost ska se ut när man ska bulka? Hur många mål mat om dagen och vad bör man äta? Är det något mer jag ska tänka på? All info uppskattas. Har kollat på före och efter bilderna här i forumet och det motiverar ju en hel del så är riktigt sugen nu. Någon som kanske vet fler sätt att behålla motivationen?

Är för övrigt 22 år gammal. Hoppas jag postade rätt nu.

Jag tycker om att äta färre (3-4) större måltider än flera mindre. Under min senaste viktuppgång käkade jag mycket pasta, ris, bulgur, couscous, bröd, gainers, sånt som inte mättar så bra och givetvis protein också. 2-3 gånger i veckan skräpmat. Det var de sista 10kilona jag skulle upp för att det var svårt att öka annars.
Första tio kilona gick jag upp genom endast att äta större portioner. Hålla mig mätt hela tiden. 2-2,5g/protein per kroppsvikt. 1-1,5g/fett. 250-400g kolhydrater per dag, såg min energifördelning ut ungefär.

20kgs viktuppgång på 6-8 månader. Har funkat bäst för mig när det gäller att lägga på mig kvalitativ muskelmassa. Det var det jag gjorde nu sist.

leomessi
2009-08-04, 10:57
Okej tack för svaren, skönt att inte behöva laga mat 6-7 gånger per dag då:P Då blir det att hålla mig mätt hela tiden som du sa sami och försöka äta lite mer varje gång.

En sak till, jag läste att man skulle ta kreatin tillsammans med någon dryck med snabba kolhydrater men jag har inte en aning om vad som är snabba eller långsamma kolhydrater:P Finns det någon lista för detta? Eller någon som kan tipsa om vad man ska blanda ut kreatinet med?

Nordström
2009-08-04, 11:16
20kgs viktuppgång på 6-8 månader. Har funkat bäst för mig när det gäller att lägga på mig kvalitativ muskelmassa. Det var det jag gjorde nu sist.

Hur kan 20 kgs viktuppgång på 6-8 månader vara kvalitativ? :confused:

L-Sami
2009-08-04, 11:23
Hur kan 20 kgs viktuppgång på 6-8 månader vara kvalitativ? :confused:

Formulerade otydligt. Menar att jag har fått bäst resultat med en större viktökning. Nu när jag har deffat så märker att jag har lagt på mig kvalitativ muskelmassa.

Cerberus
2009-08-04, 12:33
Formulerade otydligt. Menar att jag har fått bäst resultat med en större viktökning. Nu när jag har deffat så märker att jag har lagt på mig kvalitativ muskelmassa.

hur mycket tror du?

Scratch89
2009-08-04, 17:04
Okej tack för svaren, skönt att inte behöva laga mat 6-7 gånger per dag då:P Då blir det att hålla mig mätt hela tiden som du sa sami och försöka äta lite mer varje gång.

En sak till, jag läste att man skulle ta kreatin tillsammans med någon dryck med snabba kolhydrater men jag har inte en aning om vad som är snabba eller långsamma kolhydrater:P Finns det någon lista för detta? Eller någon som kan tipsa om vad man ska blanda ut kreatinet med?

Det behövs inte blandas ut med snabba kolhydrater. Du kan ta det tillsammans med vanlig mat (eller för sig själv också). Om du har någon slags gainer efter träningen fungerar det jättebra att ta det tillsammans i samma shaker.

Och nej, du behöver inte laga mat flera gånger om dagen. Även om du äter ofta och många gånger, så är storkok+matlådor ett bra recept. Ställ dig varje söndag (eller liknande) där du lagar många portioner av ett par rätter. Lägg i matlådor och sen har du resten av veckan.