handdator

Visa fullständig version : protein-bröd?


LindaLo
2003-08-24, 18:14
Jag har just hittat ett bröd som jag gillar helskarp - Pågens Njuta.

Energivärde/ 100g: 1100kJ, 260kcal
Protein - 11g
Kolhydrater - 44g (varav sockerarter 4,5g)
Fett - 5,0g (varav mättat 0,8g)
Kostfiber - 6,5g

Jag tycker det är relativt högt värde av protein men undrar om det är någon som har hittat ett bröd med mer protein?
Kanske någon som har något recept så man kan baka själv?

Muaytudd
2003-08-24, 18:22
Originally posted by LindaLo
Jag har just hittat ett bröd som jag gillar helskarp - Pågens Njuta.

Energivärde/ 100g: 1100kJ, 260kcal
Protein - 11g
Kolhydrater - 44g (varav sockerarter 4,5g)
Fett - 5,0g (varav mättat 0,8g)
Kostfiber - 6,5g

Jag tycker det är relativt högt värde av protein men undrar om det är någon som har hittat ett bröd med mer protein?
Kanske någon som har något recept så man kan baka själv?



jag äter inte bröd för proteinerna. Jag ser proteinet från bödet mer som en bonus i mina mellanmål eftersom jag alltid dricker mjölk och då får det sammansatta proteinet bättre värde. Vad ville jag säga med detta?

hmm ja fokusera på andra typer av ingredienser om det är proteinet du är ute efter. Resten är bonus?

Lopezzo
2003-08-24, 18:28
Originally posted by LindaLo
Jag har just hittat ett bröd som jag gillar helskarp - Pågens Njuta.

Energivärde/ 100g: 1100kJ, 260kcal
Protein - 11g
Kolhydrater - 44g (varav sockerarter 4,5g)
Fett - 5,0g (varav mättat 0,8g)
Kostfiber - 6,5g

Jag tycker det är relativt högt värde av protein men undrar om det är någon som har hittat ett bröd med mer protein?
Kanske någon som har något recept så man kan baka själv?

Tja det är väl okey jag brukar varva detta med LEVA(pågen) och gott och gräddat grovbröv. Givetviss med lite psyllimfrö till:eating:

King Grub
2003-08-24, 18:34
Jag kan inte heller säga att jag i huvudsak går efter proteininnehållet när jag köper bröd. Visst får det gärna vara högt, men proteininnehållet i måltiden kommer i mitt fall från pålägget eller det jag äter till, och proteinet i brödet är bara en välkommen bonus.

Mina favoritbröd är Fazer's Real och Ångbagarns Grovt Rejält Fullkorn, skivat i 1-kilospåsar.

Sverker
2003-08-24, 19:09
Bakat på " starkt vetemjöl " dvs vetemjöl med extra mycket glutenprotein. Kombinera med mjölk eller ost så blir proteinet komplett :thumbup:

Mony
2003-08-28, 15:04
Mitt hemmabakade utan salt (dåligt) utan smör (dåligt) och mycket nyttigheter i

1 jäst
6 dl ljummet vatten
1 stor riven morot
0,5 dl psylliumfrön
0,5 dl krossade linfrön
1 dl sesamfrön (mycket proteiner)
2 msk honung (för jäsningen)
Durumvetemjöl och vanligt mjöl fiftyfifty

Mycket goda och nyttiga!

Latmans "rulla bullar"
Blanda degen, lägg i lågpanna med linfröolja i botten.
Låt jäsa 30 min
Banka ner platt i plåten igen och skär rutor med mjölig kniv
Låt jäsa 30 min till
In i ugn 30 min på 200 grader

King Grub
2003-08-28, 15:20
Originally posted by Mony
Mitt hemmabakade utan salt (dåligt) utan smör (dåligt) och mycket nyttigheter i

Vad är dåligt med salt? Natrium är synnerligen viktigt att få i sig, särskilt som svettig idrottsman.

Mony
2003-08-28, 20:20
Det finns tonvis med medicinsk forskning som kopplar salt till högt blodtryck, stroke, benskörhet, njursten, astma och viss typ av cancer. Man har även sett att salt kan orsaka sömlöshet, åksjuka, tinitus och även havandeskapsförgiftning. Saltet ger även hög syrabelastning på njurarna vid matsmältningen.

Natriumet är alldeles för syrarikt för det ska vara bra för våra kroppar. Genom att äta vanlig okonstlad föda får vi i oss ungefär 5-6 gånger mer kalium än natruim. Genom att äta mycket frukt och grönsaker balanserar det alkaliska överskottet det syrarika.
Stoppar vi i oss salt, extra salt och konstlad och behandlad mat med salt, sätter vi denna balans ur funktion och vi kan utveckla ovandstående sjukdomar + våra njurar får slita som djur.

Även om du tränar hårt, behöver du knappast något extra salt. Så hutta (skånska: släng) ut saltet idag!! 8)