handdator

Visa fullständig version : Hur kom du fram till vad du ville jobba med?


Soth
2009-08-03, 22:01
Okej, så bakgrunden till att jag gör den här tråden är att jag är nere i någon from av svacka. Jag vet inte vad jag vill göra med livet och det känns som att jag har slösat bort de senaste åren på ingenting alls. Det är lite motigt just nu livet på grund av skit inom familjen, sjukdom och annat, det som egentligen stressar upp mig är, i punkt form;

- Jag har inte börjat på någon ordentlig utbildning.
- Jag vet inte riktigt vad jag vill plugga.
- Jag har inte och har aldrig haft någon dröm om vad jag vill göra i och med livet. (det är nog vad som stressar upp mig mest)

Men vidare till själva frågan: Hur kom du fram till vad du vill jobba med, hur gammal var du, jobbar du med det nu och hur tog du dig dit?

mikaelj
2009-08-03, 22:17
1. Skrivmaskinskursen i femman när man satt vid en dator. QBASIC.EXE och GORILLA.BAS var mycket roligare.
2. 11 år
3. Japp. Spelar GORILLA.BAS dagarna i ända.
4. Lånade drivvis med böcker på biblioteket och plöjde igenom, troligtvis allt de hade: "Programmera assembler", "Programmera 80486", "QuickBASIC-programmering", "The Linux Bible", "C", "C++", "BSD4.3", m.fl. böcker.

Vad som kanske kan hjälpa dig är att fundera lite på vad som får dig att bli glad och du tycker om här i livet. Kan du arbeta med det? Toppen, gör det! Om inte: vad kan du tänka dig att arbeta med så att du kan göra det du tycker är roligt i livet? Välj det, och lägg din energi på fritiden.

Jobbet är inte allt, snarare långt ifrån.

Biceps
2009-08-03, 22:18
Jag är 24. Pluggar ekonomi i Lund för att bitar av det är intressant, jag slipper jobba några år med okvalificerade jobb där det inte finns nån väg uppåt, sedan tror jag att det är en bra merit som kan ge mig bättre karriärmöjligheter när jag tar upp knegandet igen. Hoppas jag inte har fel. Sen finns det fler fördelar med att plugga förstås.

Kary
2009-08-03, 22:20
Jag tror inte att man maste ha en "dröm". Jag utgick ifran hur jag är som person. Jag gillar omväxling, blir lätt rastlös, har lätt för sprak och gillar problemlösning men inte pa ett matematiskt sätt. Lästen en gang för länge sedan en artikel om en kvinna som jobbade som advokat och tyckte att det stämde överens med hur jag ville att ett jobb skulle vara. Inte mycket att ga pa egentligen, men när jag sedan började läsa juridik (började när jag var 20) upptäckte jag hur intressant, användbart och allmänbildande det var, och kände att det passade perfekt. Sa läste klart, pluggade lite tyska i Tyskland under tiden, läste en masters när jag var klar och sökte och fick sedan jobb pa en större advokatbyra. Tufft men spännande och utmanande.

kalle_banan
2009-08-03, 22:23
Jag har alltid tyckt hjärnan varit intressant, psykologi också, men med mina betyg går kan jag inte läsa psykologi, så jag var lite inne på etologi ( http://en.wikipedia.org/wiki/Ethology ) och tänkte rikta in mig på humanetologi, men det kändes som en lång väg att gå, så ambitiös är jag inte, så jag började med biologi, men det pallade jag inte plugga, det var inte tillräckligt intressant, tanken var iaf att jobba på ett labb eller nått, det verkar spännande att odla bakterier och sånt. Nu har jag hamnat på kognitionsvetenskapliga programmet i Skövde, hittills trivs jag mycket bra och jag ser fram emot de kurser jag har framför mig, kurserna handlar om hjärnan och dess förmågor, om man ska sammanfatta det kort.
Jag började med etologiplanerna när jag var 19 och började på kogvet när jag var 21 (i år), det är en treårig linje med möjlighet till påbyggnad in absurdum antar jag, forskning osv. Men jag vettefan vad jag blir, det löser sig alltid :D

Våga ta steget och testa lite olika fristående kurser, gillar du läget så kör på, annars testar du något annat. Glöm inte att ha kul också, det glömde jag i början.
Lücka till!

Sundsarn
2009-08-04, 00:11
Jag tyckte datorer var roligt så när jag började 7:an på grundskolan var jag tvärsäker på att jag skulle gå naturvetenskapliga programmet och arbeta inom IT, precis som min kusin.

Nåja, jag hamnade på Teknikprogrammet och fick därmed mer av det jag gillade mest i skolan; matematik. Högstadiet var visserligen ett bottennapp matematiskt sett men det dödade inte mitt intresse helt. På gymnasiet insåg jag att fysik var roligt, räkna matte på verkligheten är ju suveränt!

Nu läser jag till civilingenjör och vill arbeta inom material eller klimattekniska lösningar (eller både och?). Att jag nu (verkar) rikta in mig på det beror nog mycket på min småromantiska syn på vad jag vill göra. Jag vill rädda världen! Så egentligen är det som vägledigt mig dit jag är idag en önskan om att få jobba med någonting som gör mitt arbete meningsfullt. Att jag faktiskt gör en skillnad till det bättre.

Sen vad det nu blir får jag väl se då.

Chaan
2009-08-04, 03:20
Först provade jag alla vanliga yrken. Nej det gjorde jag inte - men vad sägs om försäljare, biodlare, jordgubbsodlare, pirogbagare, massör, kollektivtrafiken, brevbärare, diverse ströjobb utomlands (skådespelare lol - inte så vanligt), läkare (ej examinerad och praktiken var förstås strikt reglerad). Ett efter ett har de yrkena inte visat sig lämpade för mig iaf.

martikainen
2009-08-04, 07:40
"vad är jag bra på?" hmmm "datorer och sånt, har lätt för datorer, överdrivet lätt, och jag gillar att hjälpa folk"

IT-drift jobbar jag med, ska plugga upp lite Cert inom m$ snart, kanske Exchange. Sen om jag vill jobba inom IT resten av livet, jaaadu svårt val när man är 22. Har alltid haft en pojkdröm om att bli polis/militär (det senare verkar totalt kört när det går som det går för svenska försvaret)

Sparven från Minsk
2009-08-04, 08:06
Började som idrottslärare då jag alltid gillat idrott och är pedagogiskt lagd.
Barn var för trist, hoppade av.
Började som biolog då natur ligger mig varmt om hjärtat.
För djupgående så det blev trist det med.
Pluggar nu biomedicin inriktning fysisk träning och stortrivs med det.

Man får se till hur man är som person och vad man gillar, sen testa sig fram helt enkelt!

skaparn
2009-08-04, 08:12
Jag tänkte, funderade, ändrade mig, fundera ännu mer och så vidare i ungefär 10 år - senbörjade jag med något helt annat.

lol. Leva sina drömmar är inte riktigt min grej.

Caveman_91
2009-08-04, 08:15
har alltid snickrat och byggt saker. När jag var 7 byggde jag en tomte maskin ur en Petsson och Findus bok, jag fick den faktiskt att fungera. Har ofta hjälpt min farbror bygga under sommrarna. När jag skulle välja program var det inte så svårt, går bygg inriktning husbyggnad och trivs något enormt, sköter man sig finns det alltid jobb.

Mourten
2009-08-04, 09:12
Jag gillar att vara ledig å tyckte att de var för lite med bara 4-5 veckor per år, därför valde jag å bli sjöman då man är ledig minst 6 månader per år.

Snafu
2009-08-04, 09:24
Tämligen få människor vet vad "de vill bli", särskilt innan man jobbat eller börjat plugga. Och de som är i din ålder och tror vad de vet vad de vill bli kommer i slutändan antagligen att jobba med något helt annat. Jag skulle inte stressa upp mig så mycket över att du inte vet vad du vill bli. Jag vet inte vad jag vill bli och har ändå jobbat i fem-sex år och mitt ..jobb nu är av modellen halka in på bananskal - vilket också är tämligen vanligt.

Vad tycker du om att göra?

Soth
2009-08-04, 11:54
Snaffu:Det är lite av problemet, jag vet inte vad jag gillar att göra. Visst, som många andra så gillar jag att titta på tv-serier på datorn, läsa böcker, hänga med vänner, dansa (kanske inte så vanligt men never the less), dricka öl, resa och sånt. Men jag vet tror inte att man kan tjäna pengar på det.

Det har alltid sagts mig att jag borde läsa juridik eller psykologi och jag är faktiskt intresserad av båda men mina betyg är för dåliga för att ta mig in på någon av dem.

Något som jag har funderat på är att jobba som sjöman, men jag vet inte hur man gör eller vad chanserna att kunna lyckas med det är.

Något som mina nuvarande "kris" grundar sig i är att jag misslyckades med en tenta för ett år sedan och har varit tvungen att jobba medan jag väntat på ett tillfällen att få göra omtentan men som det ser ut nu så känns det varken som att jag kommer klara min tenta eller som att jag vill hålla på med det jag pluggar. Är det värt då att hålla ut två år till och skaffa en kandidat eller vad ska man göra?

Jag är 21 år förövrigt, kan ju vara bra att skriva kanske.

Soth
2009-08-04, 11:56
Snafu:Det är lite av problemet, jag vet inte vad jag gillar att göra. Visst, som många andra så gillar jag att titta på tv-serier på datorn, läsa böcker, hänga med vänner, dansa (kanske inte så vanligt men never the less), dricka öl, resa och sånt. Men jag vet tror inte att man kan tjäna pengar på det.

Det har alltid sagts mig att jag borde läsa juridik eller psykologi och jag är faktiskt intresserad av båda men mina betyg är för dåliga för att ta mig in på någon av dem.

Något som jag har funderat på är att jobba som sjöman, men jag vet inte hur man gör eller vad chanserna att kunna lyckas med det är.

Något som mina nuvarande "kris" grundar sig i är att jag misslyckades med en tenta för ett år sedan och har varit tvungen att jobba medan jag väntat på ett tillfällen att få göra omtentan men som det ser ut nu så känns det varken som att jag kommer klara min tenta eller som att jag vill hålla på med det jag pluggar. Är det värt då att hålla ut två år till och skaffa en kandidat eller vad ska man göra?

Jag är 21 år förövrigt, kan ju vara bra att skriva kanske.

MrBoris
2009-08-04, 12:17
För mig var det en ren slump, hade gått natur-IT på gymnasiet och trodde att jag ville bli programmerare, men det visade sig inte vara något jag trivdes särskilt bra med.

Så efter gymnasiet var jag arbetslös i 1år och så helt plötsligt läste jag i en tidning om tekniken GPS och hur den kunde få bland annat grävskopor att navigera hur djupt de skulle gräva och vart de skulle gräva. Detta fångade mitt intresse och jag sökte till en högskoleingenjörsutbildning inom GIS/Geodesi i Gävle.

När jag så nästan var klar där såg jag möjligheten att fördjupa mig ytterligare och sökte mig till KTH i Stockholm för att bli Civilingenjör. Nu är jag klar med båda examen och jobbar mycket med forskning/utveckling av GPS-tekniken kan man säga, och faktiskt är nästa mål nu att ta en doktorandexamen inom Geodesi; gäller för mig att hitta en bra sponsor bara. Tror mitt nuvarande jobb dock kunde tänka sig hoppa in med pengar inom något år, iaf enligt chefen min.