handdator

Visa fullständig version : hur mycket får man i sig utav det man steker i ?


böllen
2009-08-03, 21:10
Jag undrar om man steker typ kött eller något i smör hur mycket kalorier bör man då räkna med från smöret i den färdiga maträtten.

Är det någon om man steker i smör,olja eller något annat.

Gäller detta för allt som man steker i något?, tex ägg

Rumsren
2009-08-03, 21:31
Beror på vad du steker, hur mycket smör du har i pannan osv. Lite svårt att säga.
Tänk dig tanken och jämför att du steker en kyckling och panerade fiskpinnar. Vilken tror du suger åt sig mest fett? :)

Personligen skulle jag inte räkna på det såvida jag inte stekte något riktigt poröst som t.ex. potatisplättar och hade i stora mängder fett i pannan.

Eddie Vedder
2009-08-04, 06:07
Fett kött och fet fisk är exempel på livsmedel som mycket väl kan tänkas smälta ur mer fett ur stekpannan än vad som tillsätts. Häll ut från stekpannan efter dess at du stek bacon t.ex. Där ser du tydligt.

Men kött brukar i regel inte absorbera mycket om det inte har någon form av panering. Och en del flyter so sagt UT ur köttet.

Ägg suger upp fettet som en svamp. Allt mjölliknande, ströbröd, brödskivor, pannkakor o.s.v. är också extremt effektiva på att suga åt sig fett. Så en panerad köttbit är mycket fetare än en opanerad, t.o.m. om du skulle steka det opanderade i MER fett.

NiklasAlm
2009-08-04, 10:52
Svamp suger upp fett som en svamp också. Brukar käka champinjoner på mackor under viktuppgången för att det är ett så lätt sätt att få i sig lite extra fett :p.

böllen
2009-08-04, 16:53
finns det något man kan steka i för att inte få med dessa kalorier?

tobias_
2009-08-04, 17:05
Tycker du angriper problemet från helt fel sida. Om du steker mycket panerade saker eller annat som suger åt sig fett, så välj något annat att steka helt enkelt.

Alternativt att du gör det du vill göra i ugnen, men oftast så steker man för att få stekyta och det är inte alltid det blir bra i ugnen.

Eddie Vedder
2009-08-04, 18:54
finns det något man kan steka i för att inte få med dessa kalorier?

Brässera. D.v.s. tillsätt små mängder vatten kontinuerligt. Det funkar ju förstås inte för pannkakor eller stekt potatis men kött, fisk, stekta ägg (blir dock lite mer åt omeletthållet), fågel o.s.v.

Pannor där det inte fastnar finns ju också, jag tycker de funkar kanon och stekte idag potatis utan stekfett i teflonpanna. Smöret var slut.*gah!*

mikaelj
2009-08-04, 19:15
Usch, teflon. :-(

Frumpish
2009-08-04, 19:32
Usch, teflon. :-(

Vad är det för fel på teflon *drool* blir så jäkla mycket lättare att vända pannkakor / ägg och inte minst att diska pannan =)

böllen
2009-08-04, 19:48
så med andra ord så kan jag tex steka bacon i en torr stekpanna och få det bra?

Cohen
2009-08-04, 23:44
så med andra ord så kan jag tex steka bacon i en torr stekpanna och få det bra?

Ja.

Fettet kommer att smälta ut och baconet blir således magrare när det är knaperstekt än när det är rått. Har för mig att någon här på forumet tidigare angett en siffra för hur mycket av fettet som smälter ut, och minns jag det rätt så var det en ganska stor del.

Nitrometan
2009-08-05, 07:52
Usch, teflon. :-(

Vad är problemet med teflon?

mikaelj
2009-08-05, 08:36
Vad är problemet med teflon?

Ger ifrån sig elakheter vid upphettning, och blir lätt skadat varpå det ger ifrån sig elakheter konstant.

Nitrometan
2009-08-05, 09:29
Ger ifrån sig elakheter vid upphettning, och blir lätt skadat varpå det ger ifrån sig elakheter konstant.
OK. Elakheter vill jag inte ha.

tntballe
2009-08-05, 09:46
Ger ifrån sig elakheter vid upphettning, och blir lätt skadat varpå det ger ifrån sig elakheter konstant.

Hur är det idag, är inte den risken snart borttagen? Vet att dom jobbar på att få bort det skadliga ämnet som används vid framställning av teflon.
Och tester där dom har fått fram gifter är temperaturer över normal användning.

Ämnet det gäller.
http://www.epa.gov/oppt/pfoa/pubs/faq.html#actions

Frumpish
2009-08-05, 10:07
http://en.wikipedia.org/wiki/Teflon

Enligt wiki:
Safety

The pyrolysis of PTFE is detectable at 200 °C (392 °F), and it evolves several fluorocarbon gases and a sublimate. Animal studies indicate that it is highly unlikely that these products would be generated in amounts significant to health at temperatures below 250 °C (482 °F).[10] While PTFE is stable and non-toxic, it begins to deteriorate after the temperature of cookware reaches about 260 °C (500 °F), and decompose above 350 °C (660 °F).[11] These degradation products can be lethal to birds, and can cause flu-like symptoms in humans.[11]

Cooking fats, oils, and butter will begin to scorch and smoke at about 200 °C (392 °F), and meat is usually fried between 200–230 °C (400–450 °F), but empty cookware can exceed this temperature if left unattended on a hot burner.

A 1959 study (conducted before the U.S. Food and Drug Administration approved the material for use in food processing equipment) showed that the toxicity of fumes given off by the coated pan on dry heating was less than that of fumes given off by ordinary cooking oils.[12]

Eddie Vedder
2009-08-05, 11:55
så med andra ord så kan jag tex steka bacon i en torr stekpanna och få det bra?

Vad exakt menar du med bra? Visst kommer det inte fastna i alla fall. Bacon har ju dessutom den fördelen att steklfettet finns i själva baconet. Det smälter ju ut så mycket fett att du får stekfett utan att tillsätta det själv.