handdator

Visa fullständig version : Hur påverkat fettet i purewhey?


Bönne
2009-08-03, 20:57
Detta är en detalj som jag inte egentligen bryr mig om, men funderar lite på det. Vet att man kring träningstillfället mer eller mindre rekommenderar fettfri kost, eftersom fettet hämna upptaget.

Ska man då ha 25g från Pure whey så blir det nästan 3g fett man får med där också. Är en sådan liten mängd ändå tillräckligt stor för att påverka upptaget nämnvärt?

Kommer absolut inte köpa ett "renare" protein för det, bara en intressefråga.

G_lund
2009-08-03, 21:39
hade du skrivit den här frågan i Kost-delen så hade grubben svarat innan du hunnit säga "Fettfritt kosttillskott" :hbang:

Bönne
2009-08-03, 22:25
Ojsan, haha såg inte att jag råkat posta i allmänt :smash:

Honken
2009-08-03, 23:32
Att inte äta fett måste vara det dummaste jag hört på länge. Du blandar inte ihop det med att inte äta kolhydrater (LCHF)?

Eddie Vedder
2009-08-04, 06:13
Att inte äta fett måste vara det dummaste jag hört på länge. Du blandar inte ihop det med att inte äta kolhydrater (LCHF)?

Nej han syftar på det akuta intaget direkt efter träning där ett snabbt upptag är att föredra ur återhämtningssynpunkt. Fett sänker magsäckstömningens hastighet så en fet måltid efter ett pass kommer innebära ett långsammare näringsupptag än en fettfattig men isokalorisk måltid.

On topic: De tre grammen med fett lär inte påverka det minsta. Det finns ju hur mycket studier som helt där man testat akut muskelproteinsyntes från proteindrinkar och jag är övertygad om att många av dessa bestått av proteinpulver med likvärdigt näringsvärde och ändå gett bra resultat.:) Bl.a. är ju chokladmjölk bevisat effektivt och där lär ju en del fett också finnas.

Anton Fräs
2009-08-05, 06:12
De kommer inte spela någon större, om ens någon, roll. 5-10g fett hit och dit är nog ingen större fara, fast du kanske borde undvika bean direkt efter passet :D