handdator

Visa fullständig version : Mina pass blir för för långa


Liven
2009-08-03, 20:23
Mina träningspass har en tendens att bli för långa rätt så ofta då jag väl kör på gym.
Jag tror det ligger i en osäkerhet hos mig i vad som är tillräckligt mycket att lyfta under ett pass, jag tänker ofta "Bara ett set till".

Vi tar ett exempel, igår körde jag bröst. Och då blev det 3x10 vid rak bänk, sen 3x10 vid nedåtlutande bänk, sen 3x10 hantelflyes

Jag varierar givetvis övningar men det blir ändå samma mängd oftast.
Så hur mycket bör räcka så att säga?

2 set bänk
2 set hantelflyes
2 set hantelpress

Bör det räcka? Hur mycket kör ni? Jag har tränat i 3 år till och från, vill mer upprätthålla den massa jag har och känner inte att jag orkar bygga så mycket.

Tack.

kjell33
2009-08-03, 20:28
Sex set per kroppsdel är verkligen inte mycket. Prova att vila 60s mellan seten och se var du då hamnar. Gör inget om du måste ta lite mindre vikt. Nu vet vi ju förstås inte om du kör helkropp eller ej......

WorkOutBuddy
2009-08-03, 20:28
Hur långa blir dina pass?

major Pectoralis
2009-08-03, 20:29
Dina pass blir för långa för vadå? Fikapausen?

ceejay
2009-08-03, 20:34
Det är inte särskilt mkt

-Englund
2009-08-03, 21:07
Men herregud, Ja det undrar jag också, för långa för vadå? hur långa blir dom? och FRAMFÖRALLT, hur många pass i veckan kör du? Det är väl det som är det mest väsentliga.. Hur många set det blir i veckan.

Liven
2009-08-03, 21:23
Dina pass blir för långa för vadå? Fikapausen?

Vill få ner gymtiden helt enkelt, spara tid. Tycker om att träna, men vill alltid bli mer effektiv. Bespar mig spydigheten som du allt för ofta kommer med, är min fråga dum behöver du absolut inte svara, tack ska Du ha.

Kollade nu i nybörjarguiden, där ska 3 set på 15 reps räcka per muskel. Då kör jag för mycket i alla fall. Mina pass blir 1½h ibland, ren gymtid, halvkropps pass.
Såg på Body att i princip ingen låg över 1h, vill jag också göra.

Jag vill träna så lite som behövs för att behålla min muskelmassa jag har, men det är bara att prova att sänka tills jag märker av det.

Men hur kör ni per muskel? Hur många set? Länka till er jorunal.

Liven
2009-08-03, 21:25
Det är inte särskilt mkt

Kollade nu i din journal och du kör ungefär samma volym som mig. Hur lång vila har du mellan dina set? Jag har säkerligen för lång vila mellan mina.

ceejay
2009-08-03, 21:26
kör väl minst 6-8 set per muskel, kommer bli uppemot 20 nu




edit:
Jag vilar minst 2 minuter mellan seten på tyngre övningar, och jag kommer öka min volym nu

Liven
2009-08-03, 21:28
kör väl minst 6-8 set per muskel, kommer bli uppemot 20 nu




edit:
Jag vilar minst 2 minuter mellan seten på tyngre övningar, och jag kommer öka min volym nu

Okej, men 20 set per muskel måste vara helt onödigt. Men hur lång vila kör du mellan seten? 5, 10, 20 sekunder?

Edit: Såg din Edit nu, okej okej. Dock nyfiken på varför så mycket volym du ska öka till? :)

Eliass
2009-08-03, 21:28
Men hur kör ni per muskel? Hur många set?

Beror ju på om man kör helkroppspass eller nån split tex. Men kör du halvkropp tycker jag inte du behöver tre övningar för bara bröst ? men jag har säkert missförstått:smash:

major Pectoralis
2009-08-03, 21:28
Vill få ner gymtiden helt enkelt, spara tid. Tycker om att träna, men vill alltid bli mer effektiv. Bespar mig spydigheten som du allt för ofta kommer med, är min fråga dum behöver du absolut inte svara, tack ska Du ha.

Kollade nu i nybörjarguiden, där ska 3 set på 15 reps räcka per muskel. Då kör jag för mycket i alla fall. Mina pass blir 1½h ibland, ren gymtid, halvkropps pass.
Såg på Body att i princip ingen låg över 1h, vill jag också göra.

Jag vill träna så lite som behövs för att behålla min muskelmassa jag har, men det är bara att prova att sänka tills jag märker av det.

Men hur kör ni per muskel? Hur många set? Länka till er jorunal.

Tråkigt att det uppfattades som en spydighet. Det var inte avsiktligt. Om man inte har någon annans tider att passa (t.ex. jobbet, t.ex. en fikapaus) så förstår inte jag varför man måste bygga upp en massa tvångstankar kring träningstiden. 5-15 minuter extra träning på kvällen har åtminstone aldrig spelat mig någon roll om jag inte har några speciella tider att passa. Jag trivs på gymmet.

Hursomhelst är det inte mycket träning som behövs för att behålla sin muskelmassa. För att underhålla klarar du dig på 3 set/muskelgrupp 1-2 ggr i veckan. Det är jag tämligen säker på.

Man klarar sig definitivt bra på pass under timmen men det gör ingen större skillnad om det skulle bli 70 eller 80 minuter.

Du märker väl vad som fungerar för dig?

Jag har skrivit denna text för nybörjare:

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=78310

Liven
2009-08-03, 21:29
Sex set per kroppsdel är verkligen inte mycket. Prova att vila 60s mellan seten och se var du då hamnar. Gör inget om du måste ta lite mindre vikt. Nu vet vi ju förstås inte om du kör helkropp eller ej......

Ska prova det, men hur mycket måste man köra då? Ökade mycket i vikt på mindre set, kommer jag öka 300% om jag kör bänkpress i 30 minuter á 12 set istället?
Förstår inte riktigt. Trodde inte volym nödvändtsvis var det bästa.

Petoria
2009-08-03, 21:30
Rygg och ben kör jag ofta 20-30 set, tycker det du skrev låter väldigt lite.

ceejay
2009-08-03, 21:30
Okej, men 20 set per muskel måste vara helt onödigt. Men hur lång vila kör du mellan seten? 5, 10, 20 sekunder?

Edit: Såg din Edit nu, okej okej. Dock nyfiken på varför så mycket volym du ska öka till? :)

kommer inte öka så mycket i allt, tänkte testa ett tag här bara :)

Sen är inte vilotiden konstant, vissa övningar runt 1min, andra uppemot 3-4minuter och vissa övningar supersetar jag

Liven
2009-08-03, 21:35
Tråkigt att det uppfattades som en spydighet. Det var inte avsiktligt. Om man inte har någon annans tider att passa (t.ex. jobbet, t.ex. en fikapaus) så förstår inte jag varför man måste bygga upp en massa tvångstankar kring träningstiden. 5-15 minuter extra träning på kvällen har åtminstone aldrig spelat mig någon roll om jag inte har några speciella tider att passa. Jag trivs på gymmet.

Hursomhelst är det inte mycket träning som behövs för att behålla sin muskelmassa. För att underhålla klarar du dig på 3 set/muskelgrupp 1-2 ggr i veckan. Det är jag tämligen säker på.

Man klarar sig definitivt bra på pass under timmen men det gör ingen större skillnad om det skulle bli 70 eller 80 minuter.

Du märker väl vad som fungerar för dig?

Jag har skrivit denna text för nybörjare:

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=78310

Tack för svaret och jag antog det som en pik, jag missförstod dig förstår jag nu. Det var det jag var ute efter bland annat, men då ska jag nog lägga mig runt den gränsen som du skriver tills jag orkar börja bygga på mer muskler igen.
Jag ska prova kortare vila mellan seten i alla fall, jag slöar nog lite där och tar onödigt lång vila.

internethjälten
2009-08-03, 21:46
Rygg och ben kör jag ofta 20-30 set, tycker det du skrev låter väldigt lite.

Samma för mig. Ska man köra ett gäng roddövnignar och sen ett gäng lastdrag/chins så drar det snabbt iväg i antal set =)

JohnRick
2009-08-03, 23:15
Superset alt. alternerade set är lösningen. Ett set bröst - ett set vader. Ett set rodd - ett set sidlyft för axlar etc.

cyrx
2009-08-04, 08:54
Kan bara säga hur mycket jag kör och igår blev det 16 set bröst och 9 set biceps. Detta kördes på ca 50min. Tycker det e rätt lagom

rille...
2009-08-04, 20:12
Jag har tränat i 3 år till och från, vill mer upprätthålla den massa jag har och känner inte att jag orkar bygga så mycket.

Tack.

Om du bara vill upprätthålla din befintliga massa så räcker det enl. min mening gott med 2-3 helkroppspass per vecka. De olika övningarna kan med fördel supersetas.

MVH

Carcer
2009-08-04, 21:47
Mitt förra pass tog ungefär två och en halvtimme :P men prova att testa super set för att få ner tiden.