handdator

Visa fullständig version : Egen studie :(


obbe
2003-08-24, 16:57
Testade att öka mitt protein intag markant med pulver (Vassle) på jakt efter bättre resultat!. Ökade kanske 3-4 drinkar om dagen! Kunde tyvär inte fortsätta göra detta mer än någon vecka p.g.a att jag fick en j*vlig andedräkt! Är det någon mer som fått det av ökat intag av protte pulver eller är jag bara ett medicinskt fenomen :D !
Vad kan det bero på?:em:

Jarod
2003-08-24, 17:25
Ökar du protteintaget så MÅSTE du dricka mer vatten samtidigt. Njurarna behöver mer vatten för att kunna transportera bort slaggprodukterna av protten mer effektivt.

Mvh

Ozz
2003-08-24, 17:42
Käkar du så mycket protein så blir det väldigt mycket aminosyror över när behovet för proteinsyntes är mättat.
De aminosyrorna måste brytas ner. När aminosyror bryts ner är strategin att ta vara på kolstrukturen för att utvinna energi ur det.
Kvävet måste däremot tas bort. När det tas bort bildar det ammoniak vilket är giftigt för kroppen. Detta utsöndras sedan som urea i urinen.
Förmodligen är det höga halter ammoniak som har gjort din andedräkt vidrig. Så det är varken nyttigt för kroppen eller ditt sociala liv med så mycket proteinintag.
Som Jarod skrev är det också viktigt med mycket vätska, då kommer kroppen att ha råd att pissa ut mycket.
Kanske var det bara alldeles för lite vätska?

Lopezzo
2003-08-24, 18:33
På tal om olika odörer:D Jag har precis börjat käka ala och kreatin citrat och har märkt att urinen börjat lukta skumt :confused: Typ lite amoniakaktigt???
Nån som vet ??

obbe
2003-08-24, 18:43
Betyder ovanstående att det är helt onödigt att käka så mycket protein, att jag helt enkelt inte kan använda så mycket?:cryout:

King Grub
2003-08-24, 18:48
Originally posted by obbe
Betyder ovanstående att det är helt onödigt att käka så mycket protein, att jag helt enkelt inte kan använda så mycket?:cryout:

Du tar upp allt protein du äter, men inte används allt till muskeluppbyggnad inte. Överskott blir till kolhydrater och fett och används i ämnesomsättningen.

obbe
2003-08-24, 18:53
så som jag förstod det: Anledningen att jag hade dålig andedräkt var alltså att musklerna inte kunde ta vara på mer protein så min kropp gjorde istället om det till Kolhydrater och fett! Och det var anledningen till att det luktade illa???

King Grub
2003-08-24, 19:11
Originally posted by obbe
så som jag förstod det: Anledningen att jag hade dålig andedräkt var alltså att musklerna inte kunde ta vara på mer protein så min kropp gjorde istället om det till Kolhydrater och fett! Och det var anledningen till att det luktade illa???

Nja, det är inte någon omvandling till fett eller kolhydrater i sig som luktar, utan ammoniak. Själva processen har Ozz redan beskrivit.

obbe
2003-08-24, 19:33
Men hur hittar man då den perfekta balansen? Kan det vara ok att äta "överflödigt" med protein om man samtidigt dricker vatten eller ska jag medvetet äta "mindre" protein?

King Grub
2003-08-24, 19:40
Originally posted by obbe
Men hur hittar man då den perfekta balansen? Kan det vara ok att äta "överflödigt" med protein om man samtidigt dricker vatten eller ska jag medvetet äta "mindre" protein?

2-3 gram protein per kilo kroppsvikt och dygn, utspritt på 5 eller 6 mål, med två toppar, förslagsvis efter träningen och direkt på morgonen, då du kan ta dina vassledrinkar. De andra målen mer normala proteinmängder (35-45 gram t ex), med anti-katabolt protein (läs: MAT) istället för anabolt som vassle. Fungerar utmärkt.

Fartman
2003-08-24, 21:23
Originally posted by Lopezzo
På tal om olika odörer:D Jag har precis börjat käka ala och kreatin citrat och har märkt att urinen börjat lukta skumt :confused: Typ lite amoniakaktigt???
Nån som vet ??

det är från ALA:t.. känner själv av den där suspekta jävla lukten...

obbe
2003-08-24, 22:05
Originally posted by King Grub


2-3 gram protein per kilo kroppsvikt och dygn, utspritt på 5 eller 6 mål, med två toppar, förslagsvis efter träningen och direkt på morgonen, då du kan ta dina vassledrinkar. De andra målen mer normala proteinmängder (35-45 gram t ex), med anti-katabolt protein (läs: MAT) istället för anabolt som vassle. Fungerar utmärkt.


Jag tackar och bugar! :thumbup:

pTr
2003-08-24, 23:09
Originaly posted by King Grub
Nja, det är inte någon omvandling till fett eller kolhydrater i sig som luktar, utan ammoniak. Själva processen har Ozz redan beskrivit


ibland märker jag efter kampsporträningen att jag luktar ammoniak, är det ett tecken på för hög proteinhalt i kosten?

Ozz
2003-08-25, 09:38
Svårt att säga egentligen. Äter du väldigt mycket protein?
Dricker du väldigt lite?
Som sagt, ammoniak bildas när aminosyror bryts ner.
Aminosyror kan brytas ner av många olika skäl.

Salle
2003-08-25, 11:09
Jag har tabletter mot dålig andedräkt. Innehåller bla zink och några mer ämnen. Fungerar skitbra! Tjejen klagade som fan på min andedräkt så jag var tvungen att hitta en lösning eller sluta käka tonfisk och prottepulver. :D

Jag ska ta reda på vad de heter när jag kommer hem från jobbet.

obbe
2003-08-25, 21:04
Originally posted by Ozz

Aminosyror kan brytas ner av många olika skäl.

Som T.ex.?:D

pTr
2003-08-25, 21:19
Svårt att säga egentligen. Äter du väldigt mycket protein? ,


jag kan ju inte säga att jag äter lite protein men skyhögt är det inte, vatten drick jag rikligt av iaf

Ozz
2003-08-25, 22:16
Originally posted by obbe


Som T.ex.?:D

Ett överskott av aminosyror kommer att leda till nedbrytning av aminosyror. Nedbrytningen kommer att omvandla dem till olika metaboliter i ämnesomsättningen där de i slutändan kan sluta som fett eller glukos. Det är då man får ammoniaken som sagt.
Överskott av aminosyror kan komma av en stor nedbrytning av protein i kroppen, eller utifrån via födan. I vilken grad a.a bryts ner är sedan olika från a.a till a.a eftersom dom var och en har viktiga funktioner i kroppen, de kan omvandlas till andra viktiga biologiska molekyler.
En mängd viktiga biologiska funktioner i kroppen regleras av nedbrytning av proteiner.
Olika sjukdomstillstånd kan leda till proteinnedbrytning, som i sin tur leder till a.a nedbrytning.
...vet inte hur sammanhängande det där var, är väldigt trött efter vin och vm-framgångar :) ...zzzzz...

Ozz
2003-08-25, 22:17
Originally posted by pTr
,


jag kan ju inte säga att jag äter lite protein men skyhögt är det inte, vatten drick jag rikligt av iaf

Kvävebalansen i kroppen är också beroende på totalt kaloriintag.
Är du helt säker på att det verkligen är ammoniak du luktar då?

pTr
2003-08-26, 11:45
Är du helt säker på att det verkligen är ammoniak du luktar då?

ska på kampsportträning igen ikväll, får väll känna efter då lite nogrannare...tills dess är svaret JA!
:notme: