handdator

Visa fullständig version : Sydamerika


mela
2009-08-03, 19:31
Jag kommer att åka på backpackingresa till Sydamerika efter nyår och har suttit hur många timmar som helst och läst runt på forum och liknande, men satan i gatan vad svårt det är att solla ur information och hitta vettiga tips och liknande.

Jag är sugen på att gå Inkaleden men den verkar vara stängd i februari? Någon som har koll på om detta stämmer?

Skall även gå på Carneval i Rio. Backpacka i öknen i Chile.

Vad mer måste man uppleva när man är på den sidan av jordklotet?

jogustaf
2009-08-03, 20:30
Det stämmer att inkaleden stängs under minst en månad i regnperioden. Exakta datum borde gå att hitta. Du bör även vara ute i god tid med bokningen om du vill ha en en plats i en grupp. Man får endast gå leden med certifierade guider och bärare. Vi bokade hela vår resa genopm GAP Adventures (STA Travel är agentur i Sverige) så de skötte bokningar.

Du måste också ha samma passnummer när du bokar din plats som när du kommer till checkpointen.

Förbered dig på fantastisk och tuff vandring på hög höjd och med ca 7000 trappsteg.

Jag har lagt upp några bilder i fjällvandringstråden.

mela
2009-08-03, 20:35
Det stämmer att inkaleden stängs under minst en månad i regnperioden. Exakta datum borde gå att hitta. Du bör även vara ute i god tid med bokningen om du vill ha en en plats i en grupp. Man får endast gå leden med certifierade guider och bärare. Vi bokade hela vår resa genopm GAP Adventures (STA Travel är agentur i Sverige) så de skötte bokningar.

Du måste också ha samma passnummer när du bokar din plats som när du kommer till checkpointen.

Förbered dig på fantastisk och tuff vandring på hög höjd och med ca 7000 trappsteg.

Jag har lagt upp några bilder i fjällvandringstråden.

Jag får snacka med lite resebyråer om när leden är stängd. Se om jag kan lyckas gå den ändå. Det känns som ett måste att gå Inkaleden när man väl är i Sydamerika. Har läst att det ska vara mycket billigare att boka på plats också, och februari är ingen högsäsong, men man kanske ska boka tidigare ändå, för att vara säker.

Ska kolla på bilderna :)

Chaan
2009-08-03, 20:37
Vad mer måste man uppleva när man är på den sidan av jordklotet?

BVR5CvekD7s

kalle_banan
2009-08-03, 22:29
Ayahuasca i djungeln i Peru, det sägs vara en oförglömlig upplevelse.

jocke12
2009-08-03, 22:31
Ayahuasca i djungeln i Peru, det sägs vara en oförglömlig upplevelse.

Hah, ja. Ett givet.

jogustaf
2009-08-04, 08:17
Jag känner att jag även måste förvarna för magsjuka. :-) Av 17 personer inkl. guide var alla mer eller mindre magsjuka under den första veckan. Jag klarade mig med en dålig mage som kunde avhjälpas med Imodium.

Övriga saker man kan kolla på i Peru är: Nasca-linjerna, Världens hösta sanddyn i ökenområdet, Ballestas Islands (kallas Fattigmans-Galapagos), Titicaca-sjön och naturligtvis några nätter på en djungellodge.

stafh
2009-08-04, 09:33
Machu Picchu?

jogustaf
2009-08-04, 10:07
Machu Picchu?

Inka-leden har Macchu Pichu som mål så det tror jag hon räknat med från början. :cool:

Jorpa
2009-08-04, 10:20
BVR5CvekD7s

Alriiiite, de är så de ska va!

Bailah
2009-08-04, 10:45
Ok jag är avundsjuk som fan. Skulle oxå vilja se allt detta. Hur mkt kostar en sådan resa och hur länge är du borta? :O

mela
2009-08-04, 11:14
Jag känner att jag även måste förvarna för magsjuka. :-) Av 17 personer inkl. guide var alla mer eller mindre magsjuka under den första veckan. Jag klarade mig med en dålig mage som kunde avhjälpas med Imodium.

Övriga saker man kan kolla på i Peru är: Nasca-linjerna, Världens hösta sanddyn i ökenområdet, Ballestas Islands (kallas Fattigmans-Galapagos), Titicaca-sjön och naturligtvis några nätter på en djungellodge.

Ah, tack. Ska kolla på Imodium. Kommer att vara i Santiago första veckan och hoppas på att vänja mig lite halvt där iaf innan vi ska ut på backpackingtrippen.

Machu Picchu?

Inka-leden har Macchu Pichu som mål så det tror jag hon räknat med från början. :cool:

Jag vill till Machu Picchu. Ska se om det finns nån möjlighet what so ever att ta sig dit även om Inkaleden är stängd. Läste om nån som tog sig dit med lite alla möjliga färdmedel ifrån Lima då. Fast jag kommer att resa ensam, så jag tror inte att jag vill traska runt i vildmarken helt ensam.

Ok jag är avundsjuk som fan. Skulle oxå vilja se allt detta. Hur mkt kostar en sådan resa och hur länge är du borta? :O

Jag vet inte vad den kostar, beror på hur man lever och vad man ska göra. Men jag räknar med att ha en resekassa på 40k nok. Då räknar jag inte med flygbiljetter dit och hem. Har hellre för mycket pengar med mig så att det blir över än för lite så att jag måste snåla.



Som det ser ut just nu så blir det resa till Chile först, med backpacking till öknen i Norr. Sedan ner till Argentina och kolla runt lite. Sedan till Brasilien och åka på båtresa i Amazonerna och vandra i djungeln. För att sedan gå på Carneval i Rio. Därefter ta flyget till Los Angeles och kolla där. Åka till Venice och kolla in Muscle Beach. Åka till Long Beach och leta efter A7X. En sväng till San Fransisco. Om jag hinner så avslutar jag med en shoppingresa i New York.
KOmmer att resa i 3 månader, om jag får ledigt så länge från jobbet, annars blir det 2 månader och då får jag skita i USA.

jogustaf
2009-08-04, 13:38
Jag vill till Machu Picchu. Ska se om det finns nån möjlighet what so ever att ta sig dit även om Inkaleden är stängd. Läste om nån som tog sig dit med lite alla möjliga färdmedel ifrån Lima då. Fast jag kommer att resa ensam, så jag tror inte att jag vill traska runt i vildmarken helt ensam.



Är det bara Macchu Pichu som är målet går det att ta sig dit med buss-tåg-buss under hela året. Det är bara vandringsleden som är stängd.

Juliette
2009-08-04, 15:09
Åååå vad avis jag blir!! Låter som en både väldigt rolig och jättespännande resa!

Har inga tips tyvärr, men ville önska dig en trevlig resa!

Uppdatera gärna den här tråden med hur planerandet går och sen förstås hur resan var, efter du kommit hem :)

dude
2009-08-04, 17:09
Boliva
Saltöknen,Pampas, världens mest farliga väg, mountain bike(var rätt kul faktiskt, dock han vi bara köra halva innan nån dum amerikanare åkte av vägen och dog)
kanske kan du köra en eller annan kokain pinjada med :)

Du kan göra machu pichu ganska billigt om du inte vill gå leden. Vi tog 2 bussar dit, sen gick vi sista biten längst med tågrälsen. (jag är snål)
Tåget kostar ju 100dollar eller nåt i den stilen.

Jag var i rio på Carnivalen men måste ha varit lite på fel ställen hade förväntat mig en större fest på nåt vis. De säger att Salvador ska vara bättre.

Argentina för köttet.

mela
2009-09-13, 09:21
Boliva
Saltöknen,Pampas, världens mest farliga väg, mountain bike(var rätt kul faktiskt, dock han vi bara köra halva innan nån dum amerikanare åkte av vägen och dog)
kanske kan du köra en eller annan kokain pinjada med :)

Du kan göra machu pichu ganska billigt om du inte vill gå leden. Vi tog 2 bussar dit, sen gick vi sista biten längst med tågrälsen. (jag är snål)
Tåget kostar ju 100dollar eller nåt i den stilen.

Jag var i rio på Carnivalen men måste ha varit lite på fel ställen hade förväntat mig en större fest på nåt vis. De säger att Salvador ska vara bättre.

Argentina för köttet.

Världens farligaste väg och kokain är väl kanske inget jag känner för :D
Det blir antagligen Inkaleden i mars istället :)
Carnivalen tar jag i Salvador :)

Som det ser ut nu så blir det Chile i januari, Argentina och Brasilien i februari. Sedan Inkaleden i mars. Därefter upp till Californien och Los Angeles, Long Beach, Venice (muscle beach) och San Fransisco.

The_RobRoy
2009-09-13, 10:22
Modigt att åka själv Mela!

En jobbarkompis gjorde en busstur in i en av de knark-boss-styrda städerna i djungeln, dit inte ens polisen kan åka. Det va tydligen väldigt läskigt..

egge
2009-09-13, 11:29
National Geographic hade en Patagonien-special med en jäkla massa bilder och jag blev jättesugen på att åka dit. Landskapet var hur vackert som helst.

mela
2009-10-02, 22:16
Modigt att åka själv Mela!

En jobbarkompis gjorde en busstur in i en av de knark-boss-styrda städerna i djungeln, dit inte ens polisen kan åka. Det va tydligen väldigt läskigt..

Har fått med mig min bästa kompis :) vi skasätta oss och planera allt mer i detalj snart :)

National Geographic hade en Patagonien-special med en jäkla massa bilder och jag blev jättesugen på att åka dit. Landskapet var hur vackert som helst.

Ska kolla på't. Tack för tipset :)

mela
2009-12-23, 09:50
Nu bär det av om exakt en vecka. Har fått med mig min bästa kompis på resan :)
Börjar med Chile i en månad för att sedan åka över en sväng till Argentina. Från Buenos Aries flyger vi sedan till Bangkok och besöker Thailand, Laos och Vietnam.

Kommer att ha en blogg på melasresa.blog.com för den som är intresserad av att följa resan :)