handdator

Visa fullständig version : Krockade -> sladd in i staket / häck. Vad händer?


Donner
2009-08-03, 18:52
Lång historia kort så vart jag med i en bilolycka idag där jag efter att ha blivit påkörd i sidan fick sladd och körde in i ett staket / häck / tegel mur eller vad man ska kalla det. Olyckan var mitt fel då jag missade en högerregel.

Frågan lyder då, hur kommer det att gå tillväga med lagningen av detta? Räcker det att jag ringer försäkringsbolaget så sköter dom det? Kommer det kosta mer än självrisken osv?

Är 20 år och detta är första gången jag får ha med försäkringsbolaget att göra på denna nivån.

hahavaffan
2009-08-03, 18:55
En polare sladdade av vägen och in på en tomt. Tror inte han kopplade in försäkringsbolaget, utan anlitade en polare till att fixa växterna och en betongsugga som gått åt fan, och lite grönt sånt där stort hönsnätsstaket. Ring ditt försäkringsbolag och fråga annars.

bubbe
2009-08-03, 18:55
Du åker på självrisken och du förlorar din bonus helt eller delvis.

Lelle Pelle
2009-08-03, 18:57
Du kommer att få betala trafiksjälvrisk, vagnskadesjälvrisk samt delar av kostnaden för reparationen av det murliknande staketet. De kommer att sköta det mesta, du kommer att få skicka lite papper och skriva ditt vittnesmål.

Tråkigt. :/

Edit: Står försäkringen på dig?

Donner
2009-08-03, 18:58
En polare sladdade av vägen och in på en tomt. Tror inte han kopplade in försäkringsbolaget, utan anlitade en polare till att fixa växterna och en betongsugga som gått åt fan, och lite grönt sånt där stort hönsnätsstaket. Ring ditt försäkringsbolag och fråga annars.

Ok, har ingen nära som jag kan antlia så blir väl till att göra det.

Du åker på självrisken och du förlorar din bonus helt eller delvis.

Självrisken förstår jag, tråkigt med bonusen men det är väl sådant man får räkna med. Men vet du om försäkringsbolaget sköter allt med byggfirma eller jag får själv ringa upp dom?

Donner
2009-08-03, 18:59
Du kommer att få betala trafiksjälvrisk, vagnskadesjälvrisk samt delar av kostnaden för reparationen av det murliknande staketet. De kommer att sköta det mesta, du kommer att få skicka lite papper och skriva ditt vittnesmål.

Tråkigt. :/

Edit: Står försäkringen på dig?

Ok, tackar för upplysningen. Försäkringen står på min mor.

Lelle Pelle
2009-08-03, 19:03
Försäkringen står på min mor.

Det suger ju, för hon lär ha ganska hög bonus(förutsatt att hon inte har för vana att krocka). När försäkringen förfaller bör ni jämföra med andra bolag, för den hon har nu kommer att bli bra mycket dyrare.

Donner
2009-08-03, 19:05
Det suger ju, för hon lär ha ganska hög bonus(förutsatt att hon inte har för vana att krocka). När försäkringen förfaller bör ni jämföra med andra bolag, för den hon har nu kommer att bli bra mycket dyrare.

Usch då, det kändes ju inte så roligt. Hon kommer inte bli glad :(

Lelle Pelle
2009-08-03, 19:09
Usch då, det kändes ju inte så roligt. Hon kommer inte bli glad :(

Brukar vara i bonusen den stora kostnaden(över tiden såklart) ligger, om man stannar i samma bolag efter att ha krockat.

Donner
2009-08-03, 19:15
Brukar vara i bonusen den stora kostnaden(över tiden såklart) ligger, om man stannar i samma bolag efter att ha krockat.

Ja, det låter inte som att vi har så mycket till val. Såhär i efterhand känns det lite onödigt att krocka ;)

Den tyngaste
2009-08-03, 19:31
Har du körkort?

Donner
2009-08-03, 19:32
Har du körkort?

Hade...vet inte om jag har efter det här.

bubbe
2009-08-03, 19:35
Hade...vet inte om jag har efter det här.

Är inte säker på det där med prövotid, men måste man inte bli fälld för någon trafiklag (och kanske annan olämplighet) för att bli av med kortet även om det är på prövotid?

Alltså, har du blivit polisanmäld?

Donner
2009-08-03, 19:36
Är inte säker på det där med prövotid, men måste man inte bli fälld för någon trafiklag (och kanske annan olämplighet) för att bli av med kortet även om det är på prövotid?

Alltså, har du blivit polisanmäld?

Nej det har jag inte. Men missade ju trots allt en högerregel. Polisen är inte inblandad än, vet dock inte hur försäkringsbolaget gör.

bubbe
2009-08-03, 19:37
Nej det har jag inte. Men missade ju trots allt en högerregel. Polisen är inte inblandad än, vet dock inte hur försäkringsbolaget gör.

Då kan du vara lugn (om inte motparten polisanmäler dig).

Donner
2009-08-03, 19:41
Då kan du vara lugn (om inte motparten polisanmäler dig).

Fan vad skönt att höra. Nej, det tvekar jag på att han gör. Han var väldigt trevlig och förståelig(?).

saab900
2009-08-03, 20:18
Man blir inte av med kortet lättare om man har prövotid. Men om man blir av med det under prövotid måste kortet tas om helt, medan man utan prövotid får kortet tillbaka efter en spärrtid som fasställs av Länsstyrelsen. Att krocka som vållande medför inte att körkortet dras in, såvida du inte anmäls för vårdslöshet i trafik. Du kan bli anmäld av andra än motparten, ditt försäkringsbolag t ex.

Bor du hemma hos din mamma? Om inte kommer försäkringsbolaget att vara mycket nyfikna på varför bilen står på henne, om det är så att du inte bara lånade den tillfälligt. Sök på skenförsäkring.

Kostnader har man sitt föräkringsbolag till. De tar in skadeanmälan från dig och din motpart, och kommunen/markägaren angående staketet. Jobbet utförs, de betalar. Du kan luta dig tillbaka så länge, du behöver inte ordna något med reparationer eller kontakt med de andra parterna i olyckan. Det sköter försäkringsbolagen sinsemellan.

Att du var vållande innebär att ansvaret för alla skador hamnar hos dig, och i förlängningen tar ditt FB det ekonomiska ansvaret. Det kommer attt innebära att du måste betala självrisken till FB. Den brukar vara på 2000 kr om den som kör är under 24 år. Den täcker trafikförsäkringen, som är den försäkring som täcker skadorna på andras egendom, alltså staketet och den andra bilen.

Skador på din egen bil täcks av vagnsskadeförsäkringen (helförsäkring) om din bil har sådan. Du måste betala en separat självrisk för denna. Beroende på villkoren är den ofta mellan 3000 och 9000 kr. Saknar bilen helförsäkring får du själv stå för alla kostnader för att reparera bilen.

Hoppas att det reder ut några frågetecken, och lycka till!

Upptaget
2009-08-03, 20:41
Saab900 har väl typ sagt allt!

Men när jag körde av vägen med min förra bil (saab 9000 aero) som stod på morsan så var det inga som helst problem med försäkringsbolaget dom ifrågasatte inte ett dugg om varför jag körde bilen dock så bor jag hemma.. 3 veckor senare köper jag en likadan bil igen och försäkringen är exakt den samma, morsan blev inte av med någon bonus som ni pratar om? samma 5.200 helåret helförsäkring..

Hoppas du har länsförsäkringar för dom är grymt bra att ha o göra med, dom var grymt generösa med pengarna, fick 10.000 mer för bilen än vad de stod i då på blocket och sedan ingen höjd försäkring efter avåkningen..

saab900
2009-08-03, 20:46
Saab900 har väl typ sagt allt!

Men när jag körde av vägen med min förra bil (saab 9000 aero) som stod på morsan så var det inga som helst problem med försäkringsbolaget dom ifrågasatte inte ett dugg om varför jag körde bilen dock så bor jag hemma.. 3 veckor senare köper jag en likadan bil igen och försäkringen är exakt den samma, morsan blev inte av med någon bonus som ni pratar om? samma 5.200 helåret helförsäkring..

Hoppas du har länsförsäkringar för dom är grymt bra att ha o göra med, dom var grymt generösa med pengarna, fick 10.000 mer för bilen än vad de stod i då på blocket och sedan ingen höjd försäkring efter avåkningen..

Bonusen kommer att sänkas från och med nästa försäkringsperiod. Försäkringar löper vanligtvis på helår, men har den utnyttjats kommer den att bli dyrare när bonusen sjunker. Dock blir det inte några stor summor, kanske några tior/månad om hon har högsta bonusklass nu.

Och så ger du fan i att kvadda fler aeros *gah!*
:)

Jorpa
2009-08-03, 20:54
Tycker vi kan diskutera högerregeln också:

Hur kan ni ha krockat? Förstår inte, där det är högerregel är det oftast in mer än 30. Om man ser att du inte stannar så stannar man väl förfan. Tycker högerregeln är den muppigaste trafikregeln utav alla. De som kör IN på vägen borde inte kunna ha företräde, förstår inte hur de går ihop. Han korsar ju min vägbana.... Någon som håller med?

I parkeringshus kan jag vara på lag med högerregeln, men även här är den rätt onödig.

Fatalist
2009-08-03, 20:58
Tycker vi kan diskutera högerregeln också:

Hur kan ni ha krockat? Förstår inte, där det är högerregel är det oftast in mer än 30. Om man ser att du inte stannar så stannar man väl förfan. Tycker högerregeln är den muppigaste trafikregeln utav alla. De som kör IN på vägen borde inte kunna ha företräde, förstår inte hur de går ihop. Han korsar ju min vägbana.... Någon som håller med?

I parkeringshus kan jag vara på lag med högerregeln, men även här är den rätt onödig.

Men båda kör ju in på varandras vägar om det är ett kors inne i stan, eller missförstod jag?

ceejay
2009-08-03, 21:03
Tycker vi kan diskutera högerregeln också:

Hur kan ni ha krockat? Förstår inte, där det är högerregel är det oftast in mer än 30. Om man ser att du inte stannar så stannar man väl förfan. Tycker högerregeln är den muppigaste trafikregeln utav alla. De som kör IN på vägen borde inte kunna ha företräde, förstår inte hur de går ihop. Han korsar ju min vägbana.... Någon som håller med?

I parkeringshus kan jag vara på lag med högerregeln, men även här är den rätt onödig.

Hur ska det vara då? Störst och först kör först?

Donner
2009-08-03, 21:06
För det första vill jag tacka dig saab900, en del frågeteckan som nu är utklarade :)


Tycker vi kan diskutera högerregeln också:

Hur kan ni ha krockat? Förstår inte, där det är högerregel är det oftast in mer än 30. Om man ser att du inte stannar så stannar man väl förfan. Tycker högerregeln är den muppigaste trafikregeln utav alla. De som kör IN på vägen borde inte kunna ha företräde, förstår inte hur de går ihop. Han korsar ju min vägbana.... Någon som håller med?

I parkeringshus kan jag vara på lag med högerregeln, men även här är den rätt onödig.

För det andra;

Vägen jag kom på är så pass stor så att den BORDE klassas som huvudled, han kommer ut från en ännu mindre gata och det ända han har i huvudet är HÖGERREGEL!!!!!! så därför antar jag att han inte tar någon hänsyn till att det därför kan komma bilar.

Granatgiraffen
2009-08-03, 21:08
Tycker man ska dunka upp väjningsskyltar(eller vad heter dom där sköna trekanterna) där tveksamhet kan finnas. Högerregeln suger röv! I alla fall i Göteborg, där bryr sig ingen om den.

Donner
2009-08-03, 21:14
Tycker man ska dunka upp väjningsskyltar(eller vad heter dom där sköna trekanterna) där tveksamhet kan finnas. Högerregeln suger röv! I alla fall i Göteborg, där bryr sig ingen om den.

Antingen det eller 4-vägs stopp.