handdator

Visa fullständig version : Hur kör du armar?


Mathias Blomberg
2003-08-24, 13:59
EWn annan har proböem med armutvecklingen, främst yttre delen av biceps. Vore intressant att sehur ni kör ert armpass.

Detta är mitt nuvarande som jag precis gått över till

Dips eller Smal bänkpress 3 uppv set lätt, sen 3-4 set tngt 5-6reps var annan vecka för att gå högre nästa vecka.

Scullcruchers 2-3set, reps mellan 6-8 iböand 10 eller press ovan huvudet i nordiv gym maskin, suvverän helt enkelt.

pressdowns som jag skiftar rätt mycket med, iböand rak stång, ibland v stång, iböanfd omvänt grepp

biceps

skivstångcurl eller hantelcurl 2-3 uppv, sen 3-4set 5-6 var annan vecka och 6-10 var annan vecka.

Har nu börjat med smal ez curl vilket känns väldigt bra 2set, 6-8reps

sittande bicepscurl lutande bänk, rejäl lutning på bänken och inget sving i curlen utan mycket stikt. Armbågarna lite bakåt och hållandes stilla. 2 set 8-10reps

Hammarcurl kör jag oftast efter ryggpasset

hur kör du?

shirunai
2003-08-24, 14:08
Tricepspress 5set kör pyramidset så första brukar bli runt 10-12 sen går repsen ned på det tyngsta ned till 4-5reps

Sittande Tricepspress 3sets ca 6-8reps

sen nåt set pushdown

Stångcurl 4-5set kan bli pyramid annars 6-8reps (ostrikta set ger mig bästa utveckling)

Hammercurl / Hantelcurl 2-3set egentligen räcker stångcurlen för jag blir trött på en gång

viktiga med biceps är att hålla ned på nedvägen.

spas
2003-08-24, 14:15
Brukar bli några set chins och dips först sen

liggande triceps 88866
stångcurl 88866
frenchpress 88866
konc curl 88866
nån tricce maskin 88866
biccemaskin 88866
superset bice trice i kabel.

siktar på detta ibland blir det lite mindre pga olika faktorer men ungefär sådär. Började med detta för 4 månader sen ca och har lagt på runt 1.5 cm på armarna

Officer
2003-08-24, 14:16
HP: Jag personligen tror inte ett skatt på olika program och avancerade tekniker för att få biceps o växa.. det enda du behöver är tung träning när det gäller och tillräckligt vila + bra kost. De kommer att växa.

Du säger att du kör hammercurl på ryggdan... då kör du ju biceps två gånger i veckan. Ta bort hammercurlen från ryggdan o pressa in den i bicepspasset o testa..

King Grub
2003-08-24, 14:17
Jag varierar övningarna på armarna en del, men förra passet blev:

Skivstångscurl 6 set

Hammercurl 4 set

Preacher curl 4 set

Liggande skallkrossare bakom huvudet 6 set

Sittande Frenchpress med hantel 5 set

Dips 5 set

Räknade inte repetitionerna, men från 4 på det tyngsta setten upp till cirka 10.

shirunai
2003-08-24, 14:23
Originally posted by spas
Brukar bli några set chins och dips först sen

liggande triceps 88866
stångcurl 88866
frenchpress 88866
konc curl 88866
nån tricce maskin 88866
biccemaskin 88866
superset bice trice i kabel.

siktar på detta ibland blir det lite mindre pga olika faktorer men ungefär sådär. Började med detta för 4 månader sen ca och har lagt på runt 1.5 cm på armarna

drar du vila mellan seten eller supersettar du ?

spas
2003-08-24, 14:37
supersettar gärna stångcurl och liggande tricce det känns bra tycker jag.

Lopezzo
2003-08-24, 15:13
Preacher curl 4 set Vad är det??

King Grub
2003-08-24, 15:25
Originally posted by Lopezzo
Preacher curl 4 set Vad är det??

http://www.hp-x.com/acatalog/PPB-32W%20preacher%20curl%20bench.jpg

ivandrago
2003-08-24, 17:19
preacher! :hbang:
http://digilander.libero.it/mrolympia/m98.jpg

Fridolf
2003-08-24, 17:49
mitt armpass
Biceps
skivstångscurl
Sittande hantelcurl på lite lutande bänk
enarms-scottcurl
Triceps
Smalbänk
skallkrossare
puch-downs


måste säga att armarn agår rätt segt. men ja har nyss bytt schema på övningarna o ska holla mig till detta i minst6 veckor nu.

Fridolf
2003-08-24, 17:52
high peformens=du skrev att du hade problem med yttre biceps för mig är det presis tvärt. det ser ut som ja har mindre muskler på nedre inre delen av biceps. veti fan va de beror på de kansk e genetiskt eller nått

Lopezzo
2003-08-24, 18:41
Igår körde jag

Bänkpress(smalt grepp) 5set
Frenchpress 3set
Pushdown 4set
Rep över huvudet 2set
Hantlar 4set
HAmmercurl 4set
En bisepsmaskin 3set

Detta tog ca 75min

Lopezzo

Pez
2003-08-24, 18:47
Tja.. är det nåt som verkligen stämmer för mig när det gäller armar, så är det "det man tränar blir man bra på". Var fast i samma vikter och samma mått i över ett år... kom sent omsider på att mitt träningsupplägg var mer eller mindre detsamma under denna period.. :rolleyes:

Rotation/variation av övningar i all ära - jag tror betydelsen av variation är större när det kommer till set/reps/vikt.

/pez

Pressarn
2003-08-24, 18:51
Liggande franskpress för triccarna och stående hantelcurl för biccarna, pyramiden. Funkar finfint.

Muaytudd
2003-08-24, 18:55
Originally posted by ivandrago
preacher! :hbang:
http://digilander.libero.it/mrolympia/m98.jpg


hah den bilden har jag på mitt skrivbord :D

ugly_kid
2003-08-24, 19:10
vad är det för skillnad på preacher curl och scottcurl då?

Pressarn
2003-08-24, 19:12
Varför kör man scott/preacher-curl? För att det låter häftigt när man "isolerar" en muskel eller?

King Grub
2003-08-24, 19:12
Originally posted by ugly_kid
vad är det för skillnad på preacher curl och scottcurl då?

Scottcurl utförs på en konkav bräda, inte platt. Dessutom skall brädan vara kortare, så nederdelen av överarmen är utanför, i luften.

Nils
2003-08-24, 19:33
Originally posted by King Grub


Scottcurl utförs på en konkav bräda, inte platt. Dessutom skall brädan vara kortare, så nederdelen av överarmen är utanför, i luften.
Huh? Vince Girondas preacher bench som Larry Scott använde var väl inte sådär annorlunda än andra preacher benches?
Nils

z_bumbi
2003-08-24, 19:35
Kör väldigt sällan några armpass utan kör biceps på ryggdan och triceps med bröst och axlar.
Biceps och triceps är små stackars muskler som får ganska mycket stryk i andra övningar så om de inte växer behöver det inte bara vara brist på variation av reps, set och vila utan helt enkelt för mycket träning.

King Grub
2003-08-24, 19:42
Originally posted by Nils

Huh? Vince Girondas preacher bench som Larry Scott använde var väl inte sådär annorlunda än andra preacher benches?
Nils

Det är så mr Scott själv beskriver att han föredrar att övningen utföres, och vad som skiljer "hans" version från vanliga Preachers.

Nils
2003-08-24, 20:11
Originally posted by King Grub


Det är så mr Scott själv beskriver att han föredrar att övningen utföres, och vad som skiljer "hans" version från vanliga Preachers.
Eftersom det som kallades Scottcurl senare mer benäms preacher curl när folk börjar glömma vem Larry Scott var så kan man nog tryggt säga att det är samma övning. Även om det finns en del för långa preacher bänkar.
Nils

King Grub
2003-08-24, 20:22
Originally posted by Nils

Eftersom det som kallades Scottcurl senare mer benäms preacher curl när folk börjar glömma vem Larry Scott var så kan man nog tryggt säga att det är samma övning. Även om det finns en del för långa preacher bänkar.
Nils

Nu råkar jag ha ett omslagslöst och slitet exemplar av Muscle Builder i händerna, där jag just nu läser en intervju med Scott, i vilken han uttryckligen påpekar att "hans" Scottcurl inte på något sätt får förväxlas med "regular Preacher curls". Självklart vill han bara sälja sitt namn, men enligt honom själv är de nämnda skillnaderna avgörande.

HookersUnited
2003-08-24, 20:25
Originally posted by King Grub


Det är så mr Scott själv beskriver att han föredrar att övningen utföres, och vad som skiljer "hans" version från vanliga Preachers.

Har alltid trott att det var olika namn för samma övning men där ser man. Kul att det finns lite bildat folk som man kan lära av. :thumbup:

Nils
2003-08-24, 20:43
Originally posted by King Grub


Nu råkar jag ha ett omslagslöst och slitet exemplar av Muscle Builder i händerna, där jag just nu läser en intervju med Scott, i vilken han uttryckligen påpekar att "hans" Scottcurl inte på något sätt får förväxlas med "regular Preacher curls". Självklart vill han bara sälja sitt namn, men enligt honom själv är de nämnda skillnaderna avgörande.
Det hindrar inte att den övning som förut nästan bara kallades Scott curl numera ofta kallas preacher curls trots att den utförs på samma sätt och att de numera i nästan all litteratur defineras som samma sak.
Det är förmodligen just den personliga kopplingen till den då den levande och ekonomiskt aktive Larry som gjorde att delar av "establishment" tyckte att det vore bättre att ha ett annat namn.
Preacher curl är något som för övrigt något som kom i Amerikansk media och fortfarande har sin helt dominerande användning is US.
Nils

Pontus
2003-08-24, 21:34
Är Brachialis en muskel som syns, dvs gör att armen ser större ut, eller är det bara en muskel som är bra att träna specifikt?

http://exrx.net/Graphics/BrachialisInside.gif

?

Arne Persson
2003-08-24, 22:19
M. brachialis (överarmsmuskeln) är den viktigaste böjarmuskeln eftersom den inte tar någon hänsyn till om handen är pronerad eller supinerad. Detta tack vare att den fäster på ulna (armbågsbenet) till skillnad från m. biceps brachii som har huvudfäste på radius (strålbenet). M. brachialis deltager vid alla typer av rörelser där armbågen böjs. Sånt där svammel om att man kopplar in M. brachialis när man kör curl med omvänd fattning och dyl är bara bullshit!:booty:

jwzrd
2003-08-24, 23:46
Arne, tror du inte att det är en fråga om semantik bara? Man menar: kopplar ur biceps mer så att brachialis tar större del av belastningen. Man behöver inte vara helt anal med hur folk beskriver saker och ting.

Arne Persson
2003-08-25, 00:08
Om det hade varit så enkelt så hade jag gett fullständigt f-n i att ödsla tid på skriva något inlägg i ämnet.