handdator

Visa fullständig version : Hur kontrollerar jag mitt pokerspelande?


Shakemynuts
2009-08-03, 14:52
Det är så att jag försöker tjäna lite dollarz på poker. Jag är hyffsat bra, läst mycket teori, spelat mycket, kollat mycket.

Jag är trots allt nybörjare, vinner jag 2000kr under ett par timmar eller tre så förlorar jag dom oftast igen. Jag begår små töntiga nybörjarmisstag och dom kostar mig 3-400kr här och där, eller 100kr, hursomhelst så kostar dom mig pengar.

Hur lär man sig att hantera missar man gör så att man lär sig av misstagen? Det är sjukt svårt under spelets gång att faktiskt tänka på sånt utöver vad motspelare kan ha etc. Iallafall för mig och det är inte så att jag har råd att hamna på minus, vilket jag kommer göra tillslut om det fortsätter såhär.

Har funderat på att skriva upp misstag, ska jag plugga in dom då? Kommer jag ha det i huvudet då jag väl spelar? Det är ganska snabbt spel på nätpoker dessutom.

Blä!

ThisIsTheOne
2009-08-03, 15:02
Det är så att jag försöker tjäna lite dollarz på poker. Jag är hyffsat bra, läst mycket teori, spelat mycket, kollat mycket.

Jag är trots allt nybörjare, vinner jag 2000kr under ett par timmar eller tre så förlorar jag dom oftast igen. Jag begår små töntiga nybörjarmisstag och dom kostar mig 3-400kr här och där, eller 100kr, hursomhelst så kostar dom mig pengar.

Hur lär man sig att hantera missar man gör så att man lär sig av misstagen? Det är sjukt svårt under spelets gång att faktiskt tänka på sånt utöver vad motspelare kan ha etc. Iallafall för mig och det är inte så att jag har råd att hamna på minus, vilket jag kommer göra tillslut om det fortsätter såhär.

Har funderat på att skriva upp misstag, ska jag plugga in dom då? Kommer jag ha det i huvudet då jag väl spelar? Det är ganska snabbt spel på nätpoker dessutom.

Blä!

Svårt att peka på något så där generellt, men att läsa på om money management skulle säkert göra dig gott. Att vara helt och hållet bekväm på nivån man spelar tycker jag själv är väldigt viktigt. Känner man att man "inte har råd att hamna på minus" är man snett ute och kommer aldrig spela så bra som man kan.

kaer
2009-08-03, 15:15
Låter som du spelar på högre nivå än du borde tycker jag.
Det ÄR stora swings i poker, man måste ha mage att stå ut med det.

Corpobal
2009-08-03, 15:18
Det är så att jag försöker tjäna lite dollarz på poker. Jag är hyffsat bra, läst mycket teori, spelat mycket, kollat mycket.

Jag är trots allt nybörjare, vinner jag 2000kr under ett par timmar eller tre så förlorar jag dom oftast igen. Jag begår små töntiga nybörjarmisstag och dom kostar mig 3-400kr här och där, eller 100kr, hursomhelst så kostar dom mig pengar.

Hur lär man sig att hantera missar man gör så att man lär sig av misstagen? Det är sjukt svårt under spelets gång att faktiskt tänka på sånt utöver vad motspelare kan ha etc. Iallafall för mig och det är inte så att jag har råd att hamna på minus, vilket jag kommer göra tillslut om det fortsätter såhär.

Har funderat på att skriva upp misstag, ska jag plugga in dom då? Kommer jag ha det i huvudet då jag väl spelar? Det är ganska snabbt spel på nätpoker dessutom.

Blä!

Jag antar att du har rakeback i nån form, om du läst teori/sett på videos etc. så bör du också använda nån tracking software typ poker tracker eller hold'em manager. Börja titta på hur du spelar ALLA händer inte bara vad du tycker är missar där du förlorar.

Har du läst händer korrekt när du spelat?

Har du använt din position på bordet och har du en bra starting range på händer?

Har du maximerat värdet på dina vinnande händer?

Har du kunnat vika ner bra händer när du vet att det är sannolikt du är slagen?

Väljer du "bra" bord med minst någon/några spelare som är sämre än dig?

Spelar du för många bord samtidigt?

Om du är på micro-limits så bör du bara fokusera på att spela straight up abc-poker där du försöker bygga potter när du har bra händer och foldar många händer, att spela metagame som på högre nivåerna kommer bara leda till att du drar fel slutsatser om de andras beteende.

maximuscle
2009-08-03, 15:43
tycker också det låter som du kör på för hög nivå...har du en bankrulle på tex 5k så kan du ju inte gå in med allt och riskera det, du måste ju spela på nivåer där du har råd att torska massa inköp utan att alla pengar försvinner...

lycka till

z_bumbi
2009-08-03, 16:06
Den enda typen av kontroll jag kan tänka mig är att du slutar innan du fastnar ännu mer.

Dreas
2009-08-03, 16:23
Mitt tips är att försöka bygga upp en bankrulle, det är inte så jättekul men bra mycket bättre! Är själv sådär, spelar, vinner. Dock brukar jag ta ut så jag ligger + - 0 sen tar jag och spelar därifrån, så jag aldrig kan gå minus.

Ta det lugnt, spela aldrig för mer än du har råd att förlora så är det lugnt, och spela på låga bord. Skittråkigt men det kan spara en många slantar.

Har själv spelat på för höga bord, istället för att gå + 30k som jag tagit ut satte jag in 20k tillbaka och spelade bort, resten hade jag lånat ut annars hade de suttit inne de också. När det vänder neråt så ta det lugnt, man vet aldrig hur länge det håller i sig.

Shakemynuts
2009-08-03, 17:40
Den enda typen av kontroll jag kan tänka mig är att du slutar innan du fastnar ännu mer.

Tror du missat något. Jag är inte fast. Jag är väldigt disciplinerad med det här. Men förluster råkar _alla_ ut för ibland.

Jag tror först och främst det är som ni säger att jag spelar på för höga bord. Min bankrulle klarar inte av 0,5/1 dollar blinds med tanke på att bets hamnar på 3-5 dollar direkt och sen 10-15 dollar på raise och re-raise.

Då jag bara spelar för att ta det lugnt går jag ner på 0,25/0,5 dollar, vilket jag trivs bättre med. Lugnare spel och inte lika mycket press. Med tanke på att jag ändå Vet att jag är nybörjare, trots att jag spelar bra.

Vart kan jag hitta tracking-software till poker?

När jag förlorar handlar det oftast om att jag blir lite förblindad av potten och kör på, glömmer helt plötsligt bort att försöka fokusera på vad andra personen kan ha på hand. När jag foldar pre-flopp har jag inga problem att sitta och se vem som har vad. Extremt enkelt. Men då det kommer till mig själv ser jag potten och inget annat lite för ofta.

Men då jag väl fokuserar, tänker på vem det är jag spelar mot, kollar hur han spelar då jag redan floppat, har jag inga problem att mjölka några hundralappar här och där från dom.

Men det försvinner sjukt lätt för ofta, så allt jag vinner går förlorat igen och så står jag på +/- noll.

Matte_Maiden
2009-08-03, 18:30
Ett första tips är att sluta spela. Endast ett par plusar i längden. Ännu färre klarar av att må bra på samam gång.

Ifall du ändå tänker fortsätta, ett par tips:

1. Ha alltid minst 50 inköp på den nivån du spelar. Detta ska vara pengar som inte påverkar ditt vardagliga liv utan vara ägnade åt pokern.

2. Inse hur dålig du faktiskt är. Tro mig, man kan lära sig så mycket mer än vad man tror. Inte förrän man förstår hur lite man kan är man redo att lära sig mer.

3. Tilta inte. Denna punkt är svår för de flesta att verkligen ta på allvar då de bortförklarar och säger "nämen jag tiltar inte". Jo, det gör. Jag känner många pokerspelare, allt från de som spelar $0.5/1$ till folk som slår Ivey på de högsta nivåerna. Alla tiltar, mer eller mindre.

4. Skaffa Holdem Manger.

Shakemynuts
2009-08-03, 19:10
Ett första tips är att sluta spela. Endast ett par plusar i längden. Ännu färre klarar av att må bra på samam gång.

Ifall du ändå tänker fortsätta, ett par tips:

1. Ha alltid minst 50 inköp på den nivån du spelar. Detta ska vara pengar som inte påverkar ditt vardagliga liv utan vara ägnade åt pokern.

2. Inse hur dålig du faktiskt är. Tro mig, man kan lära sig så mycket mer än vad man tror. Inte förrän man förstår hur lite man kan är man redo att lära sig mer.

3. Tilta inte. Denna punkt är svår för de flesta att verkligen ta på allvar då de bortförklarar och säger "nämen jag tiltar inte". Jo, det gör. Jag känner många pokerspelare, allt från de som spelar $0.5/1$ till folk som slår Ivey på de högsta nivåerna. Alla tiltar, mer eller mindre.

4. Skaffa Holdem Manger.

Kan väl svara tillbaka med punkter. ^^

1. Just de första pengarna jag satsade nu, som jag spelat med, är pengar som inte påverkat mitt dagliga liv, hyran betald och maten finns på bordet i första hand. Såklart. Men jag har ändå för lite pengar för de bord jag spelat på, även för 0,5/1 dollar blinds har jag fått veta här.

2. Jag har då inte påstått att jag är en bra pokerspelare, jag använde ordet hyffsad i min första post. Jag kan fokusera såpass att jag till viss grad vet vad jag gör och få bra pengar från en annan spelare. Jag skapa denna tråd för att försöka förbättra mitt spel, såklart. Jag tycker nästan att du verkar ha inställningen att jag skapa tråden för att flexa pokerskills eller något.

3. Det har nog varit ett problem jag inte riktigt insett för mig själv att jag tiltat. Änfast jag sitter där och känner mig lugn, är jag såklart inte det, isåfall skulle jag åtminstone behållt en del av vinsterna jag fått. Men nu är jag på +/- noll ändå.

4. Hört om hold´em manager här nu. Bett om nån länk eller vad jag ska googla, men ej fått svar. Vet du någon?

Pez
2009-08-03, 19:18
Renodlade speldiskussioner icke tillåtna.

Tråd låst.