handdator

Visa fullständig version : Skära bort liktornar/förhårdnader själv?


Kimball
2009-08-03, 08:26
Ville inte få det till att detta skulle postas i träningsforumet (?) så vi kör här.
Efter en tennismatch igår hade min liktorn på utsida stortå "luckrats upp" så att man lätt kunde dra bort / klippa bort den. Sagt och gjort, klippte bort så mycket jag kunde (dumt nog?) och nu är ju huden sjukt känslig och ömmar när jag går på tån. Huden under var också helt knallröd...
Bör jag gå till doktor med detta med en gång? Någon som lyckats med samma grej och klarade sig? Börjar bli lite fundersam :(

Nitrometan
2009-08-03, 08:38
Ta dig till vårdcentralen och be dem kolla.

Det där kan bli värre.


Man kan lyckas med att skära i sina fötter, men eftersom man ska gå på dem så är det inte roligt när det inte blir bra.

sunkan
2009-08-03, 08:38
Det kommer att göra ont ett tag men det går över på någon dag. En fotfil är att föredra när man ska fila förhårdnader för annars är det lätt att man kommer för djupt och huden blir känslig.

Nitrometan
2009-08-03, 08:41
Det kommer att göra ont ett tag men det går över på någon dag. En fotfil är att föredra när man ska fila förhårdnader för annars är det lätt att man kommer för djupt och huden blir känslig.

Japp. Fotfil eller pimpsten.


En kompis köpte en sån där fotgrej med rakblad. Han skar bort nästan allt skinn under hälen. Icke bra. Tog ett par veckor innan han kunde gå ordentligt igen.


Hoppas att du har rätt i att det läker (blir bra) fort.

sunkan
2009-08-03, 08:44
Japp. Fotfil eller pimpsten.


En kompis köpte en sån där fotgrej med rakblad. Han skar bort nästan allt skinn under hälen. Icke bra. Tog ett par veckor innan han kunde gå ordentligt igen.


Hoppas att du har rätt i att det läker (blir bra) fort.

Medans jag tävlade i cross så blev förhårdnaderna i händerna helt enorma, Fick sterila skalpeller som jag provade att skära bort med men det slutar oftast med att man skär för djupt och då blir huden röd och känslig. Nu vet ju inte jag om han skurit bort halva foten men jag kan inte tänka mig annat än att om några dagar så är det där helt borta.

Nitrometan
2009-08-03, 08:54
Nu vet ju inte jag om han skurit bort halva foten men jag kan inte tänka mig annat än att om några dagar så är det där helt borta.
Mmm. Hoppas på stor success för TS. Lycka till. :thumbup:

Tolkia
2009-08-03, 10:30
Sätt på ett plåster så gör det antagligen mindre ont (mindre nötning mot sårytan).

G_lund
2009-08-03, 10:32
Det kommer att göra ont ett tag men det går över på någon dag. En fotfil är att föredra när man ska fila förhårdnader för annars är det lätt att man kommer för djupt och huden blir känslig.

http://www.samurai-swords-for-sale.com/store/images/P/meijin-folded-steel-iaito-paul-chen-samurai-sword-blade.jpg

Bullen!
2009-08-03, 10:42
när man spelat bandy och gjort rikriga mördarvändningar och stopp så kan det hända att all hud under foten släpper. det har hänt mig 2 ggr. om man har dåligt knutna skor eller inte 100% passform på skon är det inte helt ovanligt att det händer.

det blir alltså en kebabtjock hudremsa som liknar ett fotavtryck (exklusive tårna då) som man får klippa bort. och under är det huden röd som satan. och öm som satan. men det blir bra på några dagar. det ömma försvinner så man kan gå normalt på några dagar iaf. sen blir det helt återställt med tiden. relativt fort faktiskt. herren jesus (eller vem som nu tänkt ut våran funktion) har sett till att viktiga kroppsdelar läker fort. det är iaf min erfarenhet.

martikainen
2009-08-03, 12:06
när man spelat bandy och gjort rikriga mördarvändningar och stopp så kan det hända att all hud under foten släpper


Det där har ju hänt ett par gånger, fy satan vad öm man blir efter... tar fan hellre ett slag i magen än den smärtan *gah!*

EkarN
2009-08-03, 12:55
Förhårdnader är naturens sätt att göra oss mindre känsliga, varför skära bort detta härliga:D?

Kommer ihåg när man började träna, det sved i händerna av att hålla i plasthandtagen till cablecrossen på gymmet(:D) men nu gör inget ont. Thanks to förhårdnader!

coxie
2009-08-03, 13:00
Förhårdnader är naturens sätt att göra oss mindre känsliga, varför skära bort detta härliga:D?


Folk kan ju tro att man är en arbetare!

Normala förhårdningar/valkar behåller jag men när det är närmare 1cm tjockt på hälen och ser förjävligt ut så brukar jag fila bort det värsta.

Kimball
2009-08-03, 15:16
Sätt på ett plåster så gör det antagligen mindre ont (mindre nötning mot sårytan).

Yes, utan det hade jag fått sjukanmäla mig veckan ut :)

Men på folket så verkar det ju vara lugnt iallafall. Även sjukvårdsrådgivningen tyckte inte jag behövde uppsöka läkare för det hela så länge det inte börjar bulta pga ngn infektering eller liknande.

Brukar själv aldrig bry mig om eländet då det inte stör. Men nu hade som sagt halva redan lossnat så jag tänkte att det vore skönt att få bort det en gång för alla :P Hoppas det är okej till paintbollomgången i helgen bara. ^^

Gew
2019-04-23, 23:13
Jag har en liktorn (under ena trampdynan) som plågat mig i flera månader. Jag har god lust att utföra ett kirurgiskt ingrepp på egen hand, men min fru säger att det kan bakslå så till den grad att jag drabbas av blodförgiftning. Nå, vad säger panelen?

Skickat från min ONEPLUS A5010 via Tapatalk

Anton Fräs
2019-04-23, 23:26
Jag har en liktorn (under ena trampdynan) som plågat mig i flera månader. Jag har god lust att utföra ett kirurgiskt ingrepp på egen hand, men min fru säger att det kan bakslå så till den grad att jag drabbas av blodförgiftning. Nå, vad säger panelen?

Skickat från min ONEPLUS A5010 via Tapatalk

Det finns en hel del risker inblandat. Jag skulle definitivt göra det inom vården om det är ett stort problem. Annars finns ju salvor och dylikt med.

Akerhage
2019-04-24, 07:29
Jag har en liktorn (under ena trampdynan) som plågat mig i flera månader. Jag har god lust att utföra ett kirurgiskt ingrepp på egen hand, men min fru säger att det kan bakslå så till den grad att jag drabbas av blodförgiftning. Nå, vad säger panelen?

Skickat från min ONEPLUS A5010 via Tapatalk

Jag karvade ut en sådan vid ett flertal tillfällen, den kom alltid tillbaks. Har säkert haft den 5-10 år. Men efter tillräckligt många gånger som jag karvade bort den så tror jag att jag nu blivit av med den helt.

tumme
2019-04-24, 07:30
Finns plåster (compeed tex) som löser upp huden så liktorn ramlar ut. Tar 2-4 dagar, funkar ganska smidigt. Hade gjort det innan yxan kom fram.

d1anny2
2019-04-24, 17:22
Jag har en liktorn (under ena trampdynan) som plågat mig i flera månader. Jag har god lust att utföra ett kirurgiskt ingrepp på egen hand, men min fru säger att det kan bakslå så till den grad att jag drabbas av blodförgiftning. Nå, vad säger panelen?

Skickat från min ONEPLUS A5010 via TapatalkSå länge du desinficerar rasket så varför inte? Försöker få min fru att skära av en leverfläck på min rygg men hon vägrar än så länge. Hävdar att det behöver sys.

TheDoctor
2019-04-24, 17:30
Känner man att det börjar bli infekterat kan man ju gå till sjukan. Annars så får du fasiken man up! Sår brukar läka om du tar hand om dem. Plåster som nämnts redan är en bra början och lite sprit om du är nojig.

Man går inte till vården bara för att man skurit sig lite. Man märker rätt kvickt om man behöver sy eller inte. Jag skär mina förhårdnader i händer med en sådan rakbladskniv till fötterna. Jag kommer aldrig använda den på fötterna igen för det gick inget bra. Däremot smörjer jag fötterna varje dag efter dusch och det fungerar kanon! Mjukt och fint nu.