handdator

Visa fullständig version : Mäta insulinfrisättning


sBe
2009-08-02, 16:50
Någon som vet hur man kan ta reda på hur insulinfrisättande mat är? Det kanske finns någon tabell, typ GI-style, som visar vilka livsmedel som frisätter mest respektive minst insulin?

mikaelj
2009-08-02, 17:42
Insulinindex.

Vad skall du med den till? Tämligen poänglöst i en blandad måltid, precis som GI.

sBe
2009-08-02, 17:59
Tack för tipset!

Jag vill kunna testa olika livsmedel, och veta hur insulinfrisättande de är, för att kunna lista ut vad som ger mig finnar - eftersom det verkar vara insulinfrisättandet som sätter igång hela processen.

mikaelj
2009-08-02, 18:13
Uteslutningsmetoden är nog det enda sättet. Insulinmätning är ingenting man kan göra sjäv hemma på kammaren. Indirekt via blodsocker, möjligtvis, men det ger ändå inte rätt resultat.

Lecuinrika livsmedel brukar ge rejält med finnar hos de som provat och är känsliga för det. Någon på Monkey Island skrev att han fick finnar av höga insulintoppar, men att den totala mängden över tid inte spelade lika stor roll.

sBe
2009-08-02, 18:24
Jag tänkte inte mäta själv, därav mitt önskemål efter en lista.

Det jag kör är just uteslutningsmetoden. Leucinrik mat är jag nog inte känslig mot. Jag äter ägg kött och fågel väldigt ofta och har inte kunnat se något samband. Min värsta bov tror jag är vasslet. Men då jag läste från Grub att en viss mängd pasta är lika insulinfrisättande som en viss mängd vassle vill jag luska vidare - man bör ju då kunna äta mindre av något för att kunna äta mer av något annat utan att få finnar.

King Grub
2009-08-02, 20:09
I den här studien har du insulinkurvor efter intag av ett antal proteiner i alla fall:

http://www.ajcn.org/cgi/content/full/80/5/1246

I övrigt får du söka på PubMed efter enskilda livsmedel + insulinfrisättning. Det finns en del, men det är långt från heltäckande.