handdator

Visa fullständig version : Mc försäkring på sporthoj typ r1-r6 tips??


jik
2009-08-02, 16:26
Hej funderar på att köpa en r1 eller liknande men mycket hänger på premien är 30 år kört i 8år bor i sthlm..

Nån som vet vart man försäkrar billigast?

Kliffen
2009-08-02, 20:01
IF skadeförsäkringar var billigast för mig, 26 år å bosatt i norr.
2600/månad i halvförsäkring på en Mille R

drakfelt
2009-08-02, 20:11
fråga på sporthoj.com ;)

dojjan
2009-08-02, 20:49
Det bästa är väl att ringa runt till olika försäkringsbolag?

Degpekka
2009-08-02, 21:06
Jag har för mig att jag läst att r-modellerna inte går att få på märkesförsäkring... men det bästa är väl som ovanstående skrev att ringa runt olika och höra. Finns väl även dem som ger billigare försäkring om man gått broms- och kurvkurs, så det kan du väl också fråga. Folksam var iaf billigast för mig när jag valde till min zx6r.

-AG-
2009-08-03, 10:17
IF skadeförsäkringar var billigast för mig, 26 år å bosatt i norr.
2600/månad i halvförsäkring på en Mille R

Det lät dyrt för en halvförsäkring. Du har alltså bara stöld, brand, och glas, men ingen vagnskadeförsäkring? Dvs om du välter omkull hojen eller åker ut i vegetationen får du inte en spänn.

Bullen!
2009-08-03, 10:45
det kan lätt skilja femtiotusen spänn mellan olika bolag.

jag försäökrade en gsxr 750 när jag var 22 år. billigaste bolaget var 2900:- halvåret och dyraste ar 79000:- helåret. vissa bolag vägrade t.o.m försäkra hojen.

så RING. det går aldrig att gissa sig till eller anta priser utifrån vad andra har för premier.

Sebbe_H
2009-08-03, 11:16
Köp Honda eller Triumph och märkesförsäkra hos IF.

saab900
2009-08-03, 11:39
Vad du än gör så ställ den INTE på farmor eller någon annan äldre släkting för att få ned premien. Skulle det hända något får du inte ett öre, och om någon annan eller annans egendom skadas riskerar du att "din" försäkring inte gäller och att du blir betalningsskyldig.

drapåtrissor
2009-08-03, 11:52
Om du ska ha sporthoj tycker jag du ska kika på Folksams SMC-försäkringar, gå en sporthojskurs på stor bana och få billigare premie. :thumbup:

Nu vet inte jag om du åkt bana förut men det är det man ska göra om man har sporthoj, - så jä-la kul!

Sebbe_H
2009-08-03, 12:38
Vad du än gör så ställ den INTE på farmor eller någon annan äldre släkting för att få ned premien. Skulle det hända något får du inte ett öre, och om någon annan eller annans egendom skadas riskerar du att "din" försäkring inte gäller och att du blir betalningsskyldig.

Om han nu mot förmodan skulle bo hemma, så kan han ställa den på föräldrarna. Iaf enligt IF.

saab900
2009-08-03, 12:49
Om han nu mot förmodan skulle bo hemma, så kan han ställa den på föräldrarna. Iaf enligt IF.

Det är fortfarande inte OK. De säger gärna det för att få en försäkringstagare, men det kan börja strula om det händer något. Däremot får bolaget det mycket svårt att bevisa att det är hans hoj som står på föräldrarna, och inte deras.

Hojen skall givetvis försäkras i rätt riskklass, därav den högre premien för unga. Den är underförsäkrad/rentav oförsäkrad om den står på föräldrarna, men används av sonen

Jazen
2009-08-03, 12:53
jag har halvförsäkring på min gsxr 750 - 00 , det kostar mig 900:- i månaden, länsförsäkringar va ännu billigare

glömde skriva att det är via folksam

Sebbe_H
2009-08-03, 13:12
Det är fortfarande inte OK. De säger gärna det för att få en försäkringstagare, men det kan börja strula om det händer något. Däremot får bolaget det mycket svårt att bevisa att det är hans hoj som står på föräldrarna, och inte deras.

Hojen skall givetvis försäkras i rätt riskklass, därav den högre premien för unga. Den är underförsäkrad/rentav oförsäkrad om den står på föräldrarna, men används av sonen

Funkade bra för mig när jag klotade med hojen. Däremot så var det dubbla självrisken eftersom jag är under 25 eller vad det var.

Kan iaf rekommendera IF´s märkesförsäkring om man har hojen till det.

10900 hel/helår om den stog på farsan.

jenan546
2009-08-03, 13:16
Suzuki har en hyfsad märkesförsäkring, jag ger 5500 för halvförsäkring/helår för min gsxr 750 -09 och eftersom det är en ny hoj så står suzuki för vagnskadegaranti första året.

Dock en enorm självrisk på 25000.

http://www.suzukimcforsakring.se/