handdator

Visa fullständig version : Spinkig + mkt konditionsträning


Lemoge
2009-08-02, 13:43
Aloha folket på Kolozzeum!

Har satt igång och börjat träna en del, jag är rätt så spinkig med ett BMI på 18.7 nu till min fråga, jag föredrar att träna mkt konditionsträning (cardio) och dessutom mkt core, är det fortfarande möjligt att hålla eller gå upp i vikt (muskelmassa) genom sådanhär träning förutsatt att jag äter mycket?

Tack i förhand,
Lemoge

siimon89
2009-08-02, 14:48
Ja klart du kan! Förra sommaren körde jag 4 träningspass i veckan. Varje pass började med ett cardio/konditionspass i olika intervallformer. De tog drygt 1h från att jag stack ut till jag kom hem. Då avslutade jag sedan med 45min. styrka. Åh jag lyckades ändå gå upp 2kg eller något under denna tid. Så självklart går det!

Däremot kan för mycket cardioträningen hämma maxeffekten av styrketräningen, framförallt för benen om du kör väldigt många pass i veckan. Men kör du 2styrkepass och 2 konditionspass så äre självklart det kommer fungera på ett eller annat sätt. Även om jag tror det bästa är att periodisera det hela, antingen fokusera på 2-3 styrkepass + 1 konditonspass per vecka eller tvärtom för att uppnå maxeffekt av det ena och det andra. Lycka till! :)

BB1942
2009-08-02, 14:54
Ja, det klart. mer kalorie in = viktuppgång.
Däremot så tror jag att många upplever det som jobbigare att gå upp i vikt men endast cardio och dessutom hård.
Sedan så blir inte konditionsträningen/styrketräningen lika effektiv om du kör båda träningsformerna. Dock ska man tänka på att det oftast överdrivs hur mycket styrketräningen/konditionsträningen påverkas av varandra.

ceejay
2009-08-02, 15:22
Du måste äta bra mkt mer om du tränar mkt cardio för att gå upp i vikt ;)

z_bumbi
2009-08-02, 15:24
Vad är mycket, 3 pass, 7 pass eller ?

Lemoge
2009-08-02, 19:48
Vad är mycket, 3 pass, 7 pass eller ?

Just nu, 6 pass kondition i veckan, men nästa månad ska jag gå över till 2-3 st längre pass kondition, och sen 2 pass yoga + core per vecka.

BB1942
2009-08-02, 19:51
Det är mycket träning förutsatt att det är hårda pass men visst kan du klara att gå upp i vikt men jag tror knappast att det bara är muskelmassa med i viktuppgången. Det är nog rätt mycket fett och sådan shiiit

Lemoge
2009-08-02, 20:16
Det är mycket träning förutsatt att det är hårda pass men visst kan du klara att gå upp i vikt men jag tror knappast att det bara är muskelmassa med i viktuppgången. Det är nog rätt mycket fett och sådan shiiit

Det är 20-30 minuters pass cardio just nu men med intensiva intervaller.

Lemoge
2009-08-02, 20:23
Haha men vadå om jag tränar ännu mer cardio borde jag väl inte lägga på mig något fett?

King Grub
2009-08-02, 20:48
Inte om du inte ersätter kalorierna och mer därtill med mer mat.

Lemoge
2009-08-02, 23:26
Nåja det är inte hela världen om jag går upp lite i fett också; målet är visserligen att dra ner på konditionsträningen nästa månad för att satsa mer på yoga och core.

BB1942
2009-08-03, 08:16
Om du skall gå upp i vikt med konditionsträning så tror jag det är mest fett som du kommer att få eftersom konditionsträning snarare utvecklar "slankare", mindre muskler.
Jag kan ha väldigt fel och använder forumet som ett bollplank så Lemoge förusett att det jag skrivit inte stämmer förrän ngn annan säger samma sak.

King Grub: länkade inte du en studie om att överätning gav muskler utan styrketräning? För isf så skulle du kanske få lite mer muskler även om jag skulle kompletterat med gym.

Marcüs
2009-08-03, 10:49
...eftersom konditionsträning snarare utvecklar "slankare", mindre muskler....
Jag kan ha väldigt fel och använder forumet som ett bollplank så Lemoge förusett att det jag skrivit inte stämmer förrän ngn annan säger samma sak.


Musklerna i sig kommer ju se likadana ut oavsett hur man skaffar sig dem, däremot kommer de inte bli speciellt stora av konditionsträning.

z_bumbi
2009-08-03, 10:50
Även om du kör intervallträning/högintensivt så tvivlar jag på att du kommer att lägga på dig några märkbara mängder muskler än vad du redan gjort, visst du kan öka lite men takten kan inte bli hög. Core och yoga är inte något som kommer att ändra på den saken utom möjligen för mage och ländrygg.

Om du kör två styrkepass i veckan där du tränar hela kroppen samtidigt som ligger på kaloriöverskott så ökar chansen betydligt att du kommer att märka en skillnad.

BB1942
2009-08-03, 11:52
Musklerna i sig kommer ju se likadana ut oavsett hur man skaffar sig dem, däremot kommer de inte bli speciellt stora av konditionsträning.
Mm, men det är det jag menar. Musklerna ser ju t ex "slankare" ut om dom är mindre.

Marcüs
2009-08-03, 12:16
Mm, men det är det jag menar. Musklerna ser ju t ex "slankare" ut om dom är mindre.

Nä, dom ser mindre ut...*gah!*

Sniggel
2009-08-03, 12:54
Musklerna behöver inte bli stora för att bli anpassade för konditionsträning, de behöver nästan bara bli uthålliga. Det är mest de långsamma fibrerna som används vid konditionsträning och de har knappt någon tillväxtpotential.
Går du upp i vikt och tränar enbart konditionsträning lär det inte bli så mycket muskelmassa jämfört med om du även stimulerar musklerna med styrketräning.
Så ja du kan nästan förvänta dig att lägga på dig en hel del fett om du går upp 5 kg t ex.