handdator

Visa fullständig version : Omega-6 kopplat till ulcerös kolit


King Grub
2009-08-02, 12:44
Objective. Dietary linoleic acid, an n-6 polyunsaturated fatty acid, is metabolised to arachidonic acid, a component of colonocyte membranes. Metabolites of arachidonic acid have pro-inflammatory properties and are increased in the mucosa of patients with ulcerative colitis. The aim of this investigation was to conduct the first prospective cohort study investigating if a high dietary intake of linoleic acid increases the risk of developing incident ulcerative colitis.

Design & Setting. Dietary data from food frequency questionnaires were available for 203 193 men and women aged 30-74 years, resident in the UK, Sweden, Denmark, Germany or Italy and participating in a prospective cohort study (EPIC - European Prospective Investigation into Cancer and Nutrition). These participants were followed up for the diagnosis of ulcerative colitis. Each case was matched with four controls and the risk of disease calculated by quartile of intake of linoleic acid adjusted for gender, age, smoking, total energy intake and centre.

Results. A total of 126 participants developed ulcerative colitis (47% women) after a median follow-up of 4.0 years (range 1.7-11.3 years). The highest quartile of intake of linoleic acid was associated with an increased risk of ulcerative colitis (OR=2.49, 95% CI=1.23 -5.07, p=0.01) with a significant trend across quartiles (OR for trend = 1.32, 95% CI=1.04-1.66, p=0.02).

Conclusions. The data support a role for dietary linoleic acid in the aetiology of ulcerative colitis. An estimated 30% of cases could be attributed to having dietary intakes higher than the lowest quartile of linoleic acid intake.

Gut. 2009 Jul 23. Linoleic Acid, a Dietary N-6 Polyunsaturated Fatty Acid, and the Aetiology of Ulcerative Colitis - A European Prospective Cohort Study.

http://gut.bmj.com/cgi/rapidpdf/gut.2008.169078v1

Eddie Vedder
2009-08-02, 12:52
Nyheten i media:

SvD (http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_3293587.svd)

BBC (http://news.bbc.co.uk/2/hi/health/8161616.stm)

Även Aftonbladet skrev om det såg jag men dit länkar jag inte gärna:D

spice
2009-08-02, 13:17
Vad säger ni experterna? Sluta med omega-6? Öka de andra omega - fetterna?

Eddie Vedder
2009-08-02, 13:25
Vad säger ni experterna? Sluta med omega-6? Öka de andra omega - fetterna?

På den frågan skulle jag ha svarat ja oavsett den här studien. Man ska se upp med att dra slutsatser från sådana här studier men generellt sett tycker jag att omega-6 skall hållas på en hyfsta låg nivå och gärna högt intag av omega-3.

Den här studien får mig varken mer eller mindre att ha den åsikten.

Trance
2009-08-02, 14:30
Vad säger ni experterna? Sluta med omega-6? Öka de andra omega - fetterna?

Det är inte något jättenytt men man skall vara klar med att man inte har hittat ett orsakssamband här. Men att folk generellt får i sig för mycket Omega-6 mot 3 bör inte vara någon nytt för folk i denna svängen.

TehSaxo
2009-08-02, 14:38
Vad finns Omega-6 i?

Eddie Vedder
2009-08-02, 14:58
Vad finns Omega-6 i?

De fettkällor med störst snedfördelning är vegetabiliska oljor såsom solrosolja, majsolja och tistelolja. Nötter och frön har generellt sett en sned fördelning också.

Men en allmänt balanserad kost där fettet kommer från kött, fisk, ägg, olivolja, rapsolja, avokado, ost och grädde m.m. och du lär knappast behöva oroa dig.

Men äter man massor av nötter, enbart väljer margariner i alla lägen och bara äter fettsnålt kött, fettsnåla mjölkprodukter, mager fisk m.m. blir säkert fettintaget obalanserat.

TehSaxo
2009-08-02, 15:03
De fettkällor med störst snedfördelning är vegetabiliska oljor såsom solrosolja, majsolja och tistelolja. Nötter och frön har generellt sett en sned fördelning också.

Men en allmänt balanserad kost där fettet kommer från kött, fisk, ägg, olivolja, rapsolja, avokado, ost och grädde m.m. och du lär knappast behöva oroa dig.

Men äter man massor av nötter, enbart väljer margariner i alla lägen och bara äter fettsnålt kött, fettsnåla mjölkprodukter, mager fisk m.m. blir säkert fettintaget obalanserat.

Tack

Eddie Vedder
2009-08-02, 15:06
Tack

Gör mig en tjänst och dra nu inte detta till det extrema. Att ha en grundkoll kan vara bra men basera aldrig kosten helt och hållet på en enskild faktor, t.ex. extremt noggrant att undvika mat rik på omega-6 eller så.:)

skaparn
2009-08-02, 15:28
Men äter man massor av nötter, enbart väljer margariner i alla lägen och bara äter fettsnålt kött, fettsnåla mjölkprodukter, mager fisk m.m. blir säkert fettintaget obalanserat.

Så margariner har en högre halt Omega-6? Ytterligare en anledning att äta Bregott istället då, och så kanske myten om att det är ett dödssmör kanske får ytterligare en törn. Jag måste tillstå att jag själv nog var av den uppfattningen innan jag började hänga på kolo. Jag tror du, och kanske några till, har bidragit till en något ökad Bregottförsäljning. Kräv ersättning!

mikaelj
2009-08-02, 17:41
Ja, margariner har av nödvändighet en högre halt omega-6 just för att det är gjort på växtfett. Det är svårt att komma ifrån om du väljer ett fett med neutral smak, som rapsolja.

Milda har 12g omega-6 och 3g omega-3, där omega-3 enbart är ALA. Förvisso hjälper det till att "motverka" omega-6, men det är fortfarande väldigt skevt.

Becel (gold extra smak 70%) har 29g omega-6 och 6g omega-3.
Becel (original 38%) har 15,5g omega-6 och 3,5g omega-3.

Lätta anger bara 6g fleromättat.

Frumpish
2009-08-03, 11:22
Stackars chipstillverkarna, de som precis börjat skryta med att de alla bytt till att fritera i solrosolja *popcorn*

Nitrometan
2009-08-03, 11:50
Ja, margariner har av nödvändighet en högre halt omega-6 just för att det är gjort på växtfett. Det är svårt att komma ifrån om du väljer ett fett med neutral smak, som rapsolja.
Fast just rapsolja är väl en ganska bra fettkälla?

mikaelj
2009-08-03, 11:59
Fast just rapsolja är väl en ganska bra fettkälla?

30g fleromättat varav 20g omega-6 och 10g omega-3. Förhållandet blir ju hyfsat.

stafh
2009-08-03, 12:09
30g fleromättat varav 20g omega-6 och 10g omega-3. Förhållandet blir ju hyfsat.

2:1 är väl en rätt bra ratio? Om man förutsätter att resten av kosten har liknande förhållande.

Nitrometan
2009-08-03, 12:10
30g fleromättat varav 20g omega-6 och 10g omega-3. Förhållandet blir ju hyfsat.

Japp. Tänkte väl det.

Det finns andra växtfetter som är sämre.

Apos78
2009-08-03, 12:34
2:1 är väl en rätt bra ratio? Om man förutsätter att resten av kosten har liknande förhållande.

Den ration är bra men anar lite svårigheter med att hålla den på kosten totalt sett.

Frumpish
2009-08-03, 12:43
2:1 är väl en rätt bra ratio? Om man förutsätter att resten av kosten har liknande förhållande.

Mig veterligen tvistar de lärde om att ration förmodligen ska vara mellan 2:1 och 3:1 omega3:omega6 så 2:1 o3:o6 är inte jättebra i det avseendet.

mikaelj
2009-08-03, 12:45
Mig veterligen tvistar de lärde om att ration förmodligen ska vara mellan 2:1 och 3:1 omega3:omega6 så 2:1 o3:o6 är inte jättebra i det avseendet.

Nej, omega-6 skall nog alltid vara mer än omega-3.

skaparn
2009-08-03, 12:52
Design & Setting. Dietary data from food frequency questionnaires were available for 203 193 men and women aged 30-74 years, resident in the UK, Sweden, Denmark, Germany or Italy and participating in a prospective cohort study (EPIC - European Prospective Investigation into Cancer and Nutrition). These participants were followed up for the diagnosis of ulcerative colitis. Each case was matched with four controls and the risk of disease calculated by quartile of intake of linoleic acid adjusted for gender, age, smoking, total energy intake and centre.

Lite frågor kring studien. Är det här en bra studie? Antalet är tämligen stort, och det verkar ju som att man justerat för de grövsta övriga orsaker till sjukdomar, men jag får känslan av att det är ännu svårare att få fram pålitlig data kring fettsyrefördelning i jämförelse med andra koststudier.

Sniggel
2009-08-03, 13:04
Mig veterligen tvistar de lärde om att ration förmodligen ska vara mellan 2:1 och 3:1 omega3:omega6 så 2:1 o3:o6 är inte jättebra i det avseendet.

Hmm, har du vänt på siffrorna?
Rapsolja har o6:o3 på 2:1, vilket är rätt lågt.
Det är då 2:1 till 3:1 du syftar på när du tänker på en "optimal" ratio?
Isåfall ligger ju rapsolja precis där, i botten dock, menar du att det är för lågt?

Trance
2009-08-03, 13:13
Lite frågor kring studien. Är det här en bra studie? Antalet är tämligen stort, och det verkar ju som att man justerat för de grövsta övriga orsaker till sjukdomar, men jag får känslan av att det är ännu svårare att få fram pålitlig data kring fettsyrefördelning i jämförelse med andra koststudier.

Det är samma frågeformulär som en del av Rött kött ger cancer-tråden baseras på tror jag.

Det är nog en bra studie om man tar det för vad den är. Den handlar mest om en "Hmm, detta kanske är något. Kolla här"-grej. BBC visade klass och hade en riktigt bra rapportering om den tyckte jag:

http://news.bbc.co.uk/2/hi/health/8161616.stm

stevebc
2009-08-03, 13:28
30g fleromättat varav 20g omega-6 och 10g omega-3. Förhållandet blir ju hyfsat.Men kan man verkligen räkna med ett 2:1-ratio på samma sätt som i t ex fisk? Det är ju en vegetabilisk omega-3-källa (ALA) som inte kan användas i lika hög grad som animaliskt omega-3. Säg att man skulle äta fisk med ett teoretiskt ratio på 2:1, skulle det vara direkt utbytbart mot rapsolja med samma ratio?

stafh
2009-08-03, 13:34
Det är samma frågeformulär som en del av Rött kött ger cancer-tråden baseras på tror jag.

Det är nog en bra studie om man tar det för vad den är. Den handlar mest om en "Hmm, detta kanske är något. Kolla här"-grej. BBC visade klass och hade en riktigt bra rapportering om den tyckte jag:

http://news.bbc.co.uk/2/hi/health/8161616.stm

Annika Dahlqvist är inte lika blygsam:

http://blogg.passagen.se/dahlqvistannika/entry/omega_6_orsakar_folksjukdomen_ulcer%C3%B6s

Men kan man verkligen räkna med ett 2:1-ratio på samma sätt som i t ex fisk? Det är ju en vegetabilisk omega-3-källa (ALA) som inte kan användas i lika hög grad som animaliskt omega-3. Säg att man skulle äta fisk med ett teoretiskt ratio på 2:1, skulle det vara direkt utbytbart mot rapsolja med samma ratio?

Kan det inte? Nog för att konversionen till EPA och DHA är låg, men ALAt kan fortfarande användas så vitt jag vet.

mikaelj
2009-08-03, 13:45
Kan det inte? Nog för att konversionen till EPA och DHA är låg, men ALAt kan fortfarande användas så vitt jag vet.

0,1-1% eller så. Ration blir i praktiken 200 - 2000:1.

Däremot förhindras konvertering av LA till AA genom att samma enzym förlänger ALA till EPA & DHA. På så sätt är en gynnsam kvot bra. Om jag förstått det rätt.

Men för att få i sig EPA & DHA är det fisk eller alger.

Trance
2009-08-03, 14:04
Dahlqvist är verkligen en idiot. På riktigt. Man blir så lätt förblindad av en läkaruniform men hon är som de värsta alternativmedicinshippies när det gäller att tolka vetenskap och få fram sin ideologi. Men det gör ju ingenting, för hon är så fräsig!

Borde olla varenda smörpaket i butiken som hämnd.

mikaelj
2009-08-03, 14:23
Borde olla varenda smörpaket i butiken som hämnd.

Nej, det borde du inte.

Det vore mer kreativt att skicka henne ett paket Becel.

Frumpish
2009-08-03, 16:02
Nej, omega-6 skall nog alltid vara mer än omega-3.

snurrig man kan vara, du har rätt - har växlat om förhållandena.

hittade lite info här angående kvoten omega6 - omega3

http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=14556&epslanguage=SV

skaparn
2009-08-03, 16:07
Det är samma frågeformulär som en del av Rött kött ger cancer-tråden baseras på tror jag.

Det är nog en bra studie om man tar det för vad den är. Den handlar mest om en "Hmm, detta kanske är något. Kolla här"-grej. BBC visade klass och hade en riktigt bra rapportering om den tyckte jag:

http://news.bbc.co.uk/2/hi/health/8161616.stm

Ja, ungefär så jag tänkte. Sen får man väl låsa in ett större antal människor och mata dem med endast plastkluemargarin för att få lite mer tillförlitliga data.

Men det kanske är såhär man gör? Först indicier på populationsnivå, sen börjar man mixa i provrören i sitt laboratorium. Sen tillbaka till allmänheten och så vidare i en iterativ process. Ganska fräckt det här med forskning inom näringsfysiologi ändå. Alltså, inte alla menar som sarkasm, utan jag tycker så. Kände att det var läge att understryka detta.

z_bumbi
2009-08-03, 16:10
Dahlqvist är verkligen en idiot. På riktigt. Man blir så lätt förblindad av en läkaruniform men hon är som de värsta alternativmedicinshippies när det gäller att tolka vetenskap och få fram sin ideologi. Men det gör ju ingenting, för hon är så fräsig!

Borde olla varenda smörpaket i butiken som hämnd.

Jag har inga invändningar.

stevebc
2009-08-03, 17:06
0,1-1% eller så. Ration blir i praktiken 200 - 2000:1.

Däremot förhindras konvertering av LA till AA genom att samma enzym förlänger ALA till EPA & DHA. På så sätt är en gynnsam kvot bra. Om jag förstått det rätt.

Men för att få i sig EPA & DHA är det fisk eller alger.Så svaret på min fråga blir nej?

2:1-ratiot hos vegetabiliska källor är alltså inte likvärt med 2:1-ratiot hos animaliska källor?

Sverker
2009-08-03, 17:18
Plastkulemargarin:confused: Låter som tidigt 80-tal och hets mot det första lättmargarinet Lätt & Lagom. Som faktiskt är baserat på smör.

Lätt & Lagom var ett tekniskt genombrott när man kunde skapa ett margarin med bara 40 % fett. Det var tider då:D

stafh
2009-08-03, 18:39
Så svaret på min fråga blir nej?

2:1-ratiot hos vegetabiliska källor är alltså inte likvärt med 2:1-ratiot hos animaliska källor?

2:1 ration av omega 3 är likvärt, men huruvida den EPA och DHA om man får i sig från vegetabiliska källor (exkl. alger) är tillräckligt är osäkert (och heller inte studerat vad jag vet).

A.Steinbach
2009-08-03, 19:30
0,1-1% eller så. Ration blir i praktiken 200 - 2000:1.

Däremot förhindras konvertering av LA till AA genom att samma enzym förlänger ALA till EPA & DHA. På så sätt är en gynnsam kvot bra. Om jag förstått det rätt.

Men för att få i sig EPA & DHA är det fisk eller alger.
Hur kan ration bli så hög i praktiken då konverteringen av ALA till AA inte är särskilt hög. Inlägg 1119 i LCHF tråden

A.Steinbach
2009-08-03, 19:42
Hur kan ration bli så hög i praktiken då konverteringen av ALA till AA inte är särskilt hög. Inlägg 1119 i LCHF tråden
LA till AA ska det givetvis vara.

mikaelj
2009-08-03, 20:02
LA : EPA/DHA, då.

Kom vi fram till vad konverteringsgraden är? Vad jag förstår är den hyfsad effektiv hos människan.

Tolkia
2009-08-03, 20:23
Men det kanske är såhär man gör? Först indicier på populationsnivå, sen börjar man mixa i provrören i sitt laboratorium. Sen tillbaka till allmänheten och så vidare i en iterativ process. Ganska fräckt det här med forskning inom näringsfysiologi ändå. Alltså, inte alla menar som sarkasm, utan jag tycker så. Kände att det var läge att understryka detta.
Det är principen för större delen av den medicinska forskningen, skulle jag säga. Variationer på temat, beroende på vad det specifika området kräver.

1) Fallstudie (läkare e. dyl. iakttar ett fenomen hos patienter/klienter/kunder). 2) Epidemiologisk studie för att undersöka utbredningen av fenomenet, om det är mer än enstaka udda undantag etc. 3) Labbstudier (provrör, cellkulturer, råttor, försökspersoner). 4) Interventionsstudier, utveckling av behandlingsmodeller, allmänna rekommendationer osv. vad som nu kan vara lämpligt.

Och ja, det är fräckt. :D

Apos78
2009-08-03, 20:33
Var över hos fru Dahlqvist och kikade och där tycker man inte att det är fräckt. Mest onödigt.

Razorman
2009-08-03, 20:37
hur ligger det till me sojaolja o sojasmör ? käkar det ofta när jag är i holland, vilket jag är ofta...

Eddie Vedder
2009-08-03, 20:39
hur ligger det till me sojaolja o sojasmör ? käkar det ofta när jag är i holland, vilket jag är ofta...

Fettsammansättningen i sojabönor är också väldigt rik på omega-6. Det behöver inte göra nämnda livsmedel "onyttiga" för det men fettsammansättningen är inte särskilt välbalanserad.

A.Steinbach
2009-08-03, 22:42
LA : EPA/DHA, då.

Kom vi fram till vad konverteringsgraden är? Vad jag förstår är den hyfsad effektiv hos människan.

Den var ju låg, runt 0.3-0.5% för LA till AA om man läser de referenser jag hänvisar till.

Some of the confusion arises because although mammals have the necessary enzymes to make the long-chain PUFA from the parent PUFA, in vivo studies in humans show that ≍5% of ALA is converted to EPA and<0.5% of ALA is converted to DHA. Because the capacity of this pathway is very low in healthy, nonvegetarian humans, even large amounts of dietary ALA have a negligible effect on plasma DHA, an effect paralleled in the ω6 PUFA by a negligible effect of dietary linoleic acid on plasma arachidonic acid
Extremely limited synthesis of long chain polyunsaturates in adults: implications for their dietary essentiality and use as supplements
Applied Physiology, Nutrition, and Metabolism, Volume 32, Number 4, 1 August 2007 , pp. 619-634(16)

Med så låg konvertering så förstår jag inte hur ration skulle kunna bli så hög som du påstår

mikaelj
2009-08-04, 08:12
Med så låg konvertering så förstår jag inte hur ration skulle kunna bli så hög som du påstår

Mycket riktigt hade jag fel, tack.

skaparn
2009-08-04, 08:20
Det är principen för större delen av den medicinska forskningen, skulle jag säga. Variationer på temat, beroende på vad det specifika området kräver.

1) Fallstudie (läkare e. dyl. iakttar ett fenomen hos patienter/klienter/kunder). 2) Epidemiologisk studie för att undersöka utbredningen av fenomenet, om det är mer än enstaka udda undantag etc. 3) Labbstudier (provrör, cellkulturer, råttor, försökspersoner). 4) Interventionsstudier, utveckling av behandlingsmodeller, allmänna rekommendationer osv. vad som nu kan vara lämpligt.

Och ja, det är fräckt. :D

I takt med att vi får allt mer omfattande data från patientregister och liknande, kommer vi se en ökad trend med data mining?

Eller så innehåller patientjournaler som förs idag (förhoppningsvis) kanske inte tillräckligt med parametrar för att göra detta. När jag tänker efter så skulle det kräva ett ganska friskt slentrianmässigt ifyllande av livsstilsfrågor för att kunna justera för faktorer man inte är intresserad av.

Nitrometan
2009-08-04, 08:21
Borde olla varenda smörpaket i butiken som hämnd.
Två Willys och ett Coop avklarat igår.

Hoppas hon fattar vinken.

jaaaaag
2009-08-05, 20:28
Jag har ulcerös kolit. Då jag redan har sjukdomen..

"– Visar det sig att uppgifterna håller finns all anledning att pröva kostomläggning som ett försök att minska riskerna för ulcerös kolit, säger han."

Eftersom jag redan har sjukdomen så.. är det något i undersökningen som tyder på att man får skov oftare också med ett högt omega6 intag?

Finns det någon bra sida med närmre information om vad som innehåller omega6?.. ehm.. eftersom det är en livsviktig essentiell fettsyra.. hur mkt är minimun? För något måste man ju ha i sej.. man blir ju sugen på att skära ner på omega6 riktigt kraftigt nu på prov.. är ingen storkonsument av varor med mkt omega6 men blir ibland riktigt mkt chips friterat i solrosolja osv.. kanske blir det någon skillnad om man skiter i dom =)..

.. har säkert fler frågor men det snurrar lite nu..

Trance
2009-08-05, 20:37
Jag har ulcerös kolit. Då jag redan har sjukdomen..

"– Visar det sig att uppgifterna håller finns all anledning att pröva kostomläggning som ett försök att minska riskerna för ulcerös kolit, säger han."

Eftersom jag redan har sjukdomen så.. är det något i undersökningen som tyder på att man får skov oftare också med ett högt omega6 intag?

Finns det någon bra sida med närmre information om vad som innehåller omega6?.. ehm.. eftersom det är en livsviktig essentiell fettsyra.. hur mkt är minimun? För något måste man ju ha i sej.. man blir ju sugen på att skära ner på omega6 riktigt kraftigt nu på prov.. är ingen storkonsument av varor med mkt omega6 men blir ibland riktigt mkt chips friterat i solrosolja osv.. kanske blir det någon skillnad om man skiter i dom =)..

.. har säkert fler frågor men det snurrar lite nu..

Man har inte än hittat någon faktiskt koppling än och inte heller hittat att det påverkar antalet skov. Men jag vet inte hur noga de har undersökt.

Det som är viktigast är inte hur mycket omega 6 du äter utan kvoten mellan omega 6 och 3. Så om du inte redan äter det så kan det vara värt att äta omega 3-tillskott dagligen. Inte bara för UC utan även för att vi i allmänhet brukar få i oss för lite omega 3.

jaaaaag
2009-08-05, 20:52
Man har inte än hittat någon faktiskt koppling än och inte heller hittat att det påverkar antalet skov. Men jag vet inte hur noga de har undersökt.

Det som är viktigast är inte hur mycket omega 6 du äter utan kvoten mellan omega 6 och 3. Så om du inte redan äter det så kan det vara värt att äta omega 3-tillskott dagligen. Inte bara för UC utan även för att vi i allmänhet brukar få i oss för lite omega 3.

Ok, tacktack..
Tar omega3 i kapslar iafl.

Eddie Vedder
2009-08-06, 06:06
Ok, tacktack..
Tar omega3 i kapslar iafl.

Det är bra.:)

Som jag skrev tidigare i tråden bör du inte dra alldeles för stora slutsatser av just denna studie och inte se det som någo "sanning" bara för att man observerat ett kausalt samband. Det vore som att vara övertygad om att mättat fett är farligt vilket det knappast finns tillräckligt med stöd för att påstå rakt ut.

Men oavsett inverkan på UC eller ej så förefaller det väldigt viktigt med en balans mellan omega-6 och omega-3 ändå. Den här forumdelen har ju en egen sticky med databaser för livsmedel, bara att kolla där efter livsmedel rika på omega-6. Men i regel är det ju de livsmedlen jag redan nämnt.

malfunction
2009-08-06, 13:04
Borde olla varenda smörpaket i butiken som hämnd.

Hur ser man att en Trance varit i kylskåpet?