handdator

Visa fullständig version : Något "brast" i huvudet idag under träningen


<Mike>
2009-08-01, 21:59
Ja, det var iaf så det kändes; som om något brast bak i huvudet. Något blodkärl eller något. Jag vet dock absolut ingenting om detta så jag har ingen aning. Här är iaf en liten förklaring på vad som hände:

Det började med att jag skulle köra knäböj på gymmet (det var riktigt varmt i gymmet för övrigt om det gör någon skillnad) och jag tänkte testa se hur många reps jag kunde klara på 1,5 gånger min kroppsvikt. På repetition 11 så blev min syn grumlig och började försvinna så jag försökte andas djupt men bältet satt för hårt så jag kunde bara kippa efter luft. Jag avbröt innan jag svimmade och kände mig lite halvt yr efteråt.

Även fast jag kände mig yr så skulle jag testa maxa reps på 0,5 gånger kroppsvikt på bicepscurl med stång. Jag tänkte att så få muskelgrupper arbetar ändå så det gör väl inget om jag känner mig lite yr. (Btw i fitness5 tävlar man i sånt här, det var därför jag ville testa. För att se lite hur jag ligger till)

Så jag körde och på reps 13 (när jag verkligen tog i som en gris) så brast något i huvudet på mig. Smärtan spred sig liksom bak i huvudet och det gjorde rejält ont. Jag la mig ner på en bänk och låg där och andades tills det började lindras successivt efter några minuter. Det tog kanske 30 minuter innan jag kunde börja röra på huvudet igen utan att all smärta kom tillbaka.
Dum som jag var så tänkte jag testa pull ups efter att det började gå över lite grann för att se om det gick men när blodet började pumpas snabbare till huvudet igen så kom all smärtan tillbaka.

Nu har det gått snart 7 timmar sedan det hände och jag har fortfarande ont i huvudet, fast jag känner bara av det lite grann. Just nu känns det ungefär som spänningshuvudvärk.
Så min fråga är om någon annan känner igen det här? Eller har hört talas om det? Jag är väl inte direkt rädd att det ska hända igen (tar aldrig saker och ting på stort nog allvar) men det skulle vara intressant att veta vad som orsakade det. Jag förstår att det hade någonting med syrebrist att göra men det kändes verkligen som om något sprack i hjärnan på mig. Smärtan var av den typen att den började på en punkt och spred sig utåt snabbt.

Svar uppskattas :)

vandelay
2009-08-01, 22:06
Kolla med sjukvården istället tror jag är bättre. Har dålig koll, men subduralblödningar kan ligga och gro ganska asymptomatiskt innan de börjar trycka ordentligt på hjärnan. Och subduralblödningar är allvarliga saker.

Edit: Länk till info om subduralblödning. Men jag vill poängtera att jag är lekman och att du borde kontakta sjukvården om du tror att det kan vara nåt galet: http://www.praktiskmedicin.com/sjukdom.asp?sjukdid=372

Toby Asp
2009-08-01, 22:07
Kan vara en sträckning. Men borde kanske kollas upp. Det kan ju bli rejäla påfrestningar vid styrketräning. Paulun dyker liksom upp i tankarna.

Hemi
2009-08-01, 22:12
Sjukvårdsupplysningen liksom akuten är öppet dygnet runt och är till för att användas.

Annars sitter det muskler runt hela huvudet som det kan hända saker med.

Det du beskriver påminner om de gånger jag själv blev nitad i ringen men ingen ringde akuten då :/ Vad som helst kunde ju teoretiskt hänt faktiskt.

Ring sjukvårdsupplysningen åtminståne, medans du fortfarande tänker.

<Mike>
2009-08-01, 22:14
Kolla med sjukvården istället tror jag är bättre. Har dålig koll, men subduralblödningar kan ligga och gro ganska asymptomatiskt innan de börjar trycka ordentligt på hjärnan. Och subduralblödningar är allvarliga saker.

Edit: Länk till info om subduralblödning. Men jag vill poängtera att jag är lekman och att du borde kontakta sjukvården om du tror att det kan vara nåt galet: http://www.praktiskmedicin.com/sjukdom.asp?sjukdid=372

Tror inte det är subduralblödning då jag inte känner igen symptomen och absolut inte passar in i orsakerna då jag varken har varit med om något traumatiskt, är gammal eller alkoholist :) (varit nykterist hela mitt liv till och med)

Kan vara en sträckning. Men borde kanske kollas upp. Det kan ju bli rejäla påfrestningar vid styrketräning. Paulun dyker liksom upp i tankarna.

Sträckning skulle det kunna vara. När jag var mindre kunde jag få någon slags sträckning på samma ställe i huvudet när jag rörde huvudet för fort och smärtan var ungefär som den jag fick idag men då gick det alltid över efter någon minut. Vet du vart man kan läsa om det?
Vad är Paulun?

<Mike>
2009-08-01, 22:15
Sjukvårdsupplysningen liksom akuten är öppet dygnet runt och är till för att användas.

Annars sitter det muskler runt hela huvudet som det kan hända saker med.

Det du beskriver påminner om de gånger jag själv blev nitad i ringen men ingen ringde akuten då :/ Vad som helst kunde ju teoretiskt hänt faktiskt.

Ring sjukvårdsupplysningen åtminståne, medans du fortfarande tänker.

Ok du har nog rätt. Just nu när det inte gör så ont så känns det onödigt men det kanske är bäst att göra det.

Hemi
2009-08-01, 22:19
Vad är Paulun?

Fredrik Paulun fick en propp i hjärnan efter att efter egen utsago gjort nedåtlutad bänkpress.

Du skall nog inte oroa dig i onödan men en signal till skukvårdsupplysning är bättre än tråden då de kommer att ställa en rad frågor till dig, även om de inte alltid är ämneskunniga. De växlar ofta över till en mer ämneskunnig.

Mr.Sarkastisk
2009-08-01, 23:11
Ursäkta men det dummaste man kan göra i din situation är nog att fråga på ett forum. Åk till en läkare och ta reda på svaret direkt istället.

BobaFett
2009-08-01, 23:17
Kan vara en hjärnblödning. Jag hade det när jag var 14, fick ont i huvudet och märkte att jag inte kunde spela gitarr längre. Efter en vecka kunde jag inte skriva och haltade. Tog ett år innan jag blev helt återställd och innan jag kunde spela gitarr igen. Kunde varit värre. Jag tycker att du ska kolla upp det hos en läkare

<Mike>
2009-08-01, 23:36
Vill bara förtydliga genom att säga att det blir bättre och bättre och att det nu känns helt ok i huvudet.

Kan vara en hjärnblödning. Jag hade det när jag var 14, fick ont i huvudet och märkte att jag inte kunde spela gitarr längre. Efter en vecka kunde jag inte skriva och haltade. Tog ett år innan jag blev helt återställd och innan jag kunde spela gitarr igen. Kunde varit värre. Jag tycker att du ska kolla upp det hos en läkare

Var nog ingen hjärnblödning då jag läste lite om det och symptomen skilde sig från vad jag hade känt. Tråkigt att du fick det. Jag vet själv hur jobbigt det skulle var att inte kunna spela gitarr. Jag får abstinens om jag inte spelar på en dag :)

kimozabe
2009-08-01, 23:36
Jag har haft liknande och startade en tråd ang. det för snart ett år sedan.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=108575


Jag har inte dött än ;). Hänt ca 3-4 ggr, valde att köra lätt i 2 veckor, inga extrema vikter, sen dess har det inte hänt igen.

EDIT: Kolla näst sista posten i den tråden.

Doctor Snuggles
2009-08-02, 00:09
Återigen ett bevis på att strikt träning är farlig. :D
Har själv, och flera bekanta, fått smaka på "smällen" när man tog i som en baconproducent i den koncentriska fasen. Ett tips är att istället för att brotta upp vikten - fuska, och fokusera på den negativa fasen. Brukar ändå vara mer effektivt och kräva mindre återhämtning (i min erfarenhet).

Grotesk
2009-08-02, 08:55
Påminner väldigt mycket om det jag fick för några månader sedan, då jag körde lutad bänkpress. Reppade som vanligt "så mycket man bara orkade" och plötsligt så var det som att det "small" i bakhuvudet.. Jag hade sedan ont i ex antal veckor, men endast om jag körde tungt. Doktorn förklarade det som att jag hade spännt mig i bänkpressen och typ "sträckt" något. Jag fick köra lättare träning några veckor sen har det blivit bra.

Timme
2009-08-02, 08:59
Ah, tjena, Vad har du nu gjort!

edit: Det var nog inte syrebrist, snarare högt blodtryck.

Black Star Abyss
2009-08-02, 11:22
Har ingenting med blodkärl, blodtryck eller att något brast i huvudet att göra. Jag har fått det flera gånger och även scannat hjärnan efteråt en gång.

Välkommen till min värld, jag lever med den där skiten till och från hela tiden på gymmet. Med all sannolikhet är det låsningar/spänningar i rygg och nacke som strålar upp i huvudet.

Explosiv, pulserande smärta i bakhuvudet, eller hur?

Erik__
2009-08-02, 11:28
Har ingenting med blodkärl, blodtryck eller att något brast i huvudet att göra. Jag har fått det flera gånger och även scannat hjärnan efteråt en gång.

Välkommen till min värld, jag lever med den där skiten till och från hela tiden på gymmet. Med all sannolikhet är det låsningar/spänningar i rygg och nacke som strålar upp i huvudet.

Explosiv, pulserande smärta i bakhuvudet, eller hur?

Hur kan du säga sådär efter att läst vad någon skrivit på ett forum? Är du en läkare?

Dan S
2009-08-02, 11:34
Smärtan sitter strax innanför huvudet från nacken och upp en bit ungefär som en mohikan frilla? Japp, man sträcker den muskeln som sitter där och så fort man blir upphetsad eller ska träna så börjar den att bulta. Vilade 1 vecka så var det borta, eller vilade jag körde på lätt på gymmet så jag inte tog i med hela kroppen.
Stämmer det?

Dachek
2009-08-02, 13:21
Jävligt obehagligt!

Samma sak har hänt mig ett par gånger de senaste åren, oftast i ett tungt set i slutet på ett benpass.
Kan även känna ibland att det "närmar sig" att hända samma sak, och om jag stannar direkt och sen kör lite lugnare resten av passet brukar det vara lugnt. Har även försökt att inte spänna nacken så mycket under benpassen, men om det hjälper eller inte är kanske mest inbillning.

Kollade även jag runt lite när det hände första gången och de flesta menade att det var ett brustet mindre kranskärl eller en sträckning. En kollega råkade ut för samma sak och han åkte in till akuten med påföljande röntgen samt ryggmärgsprov:hbang: utan diagnos.

Black Star Abyss
2009-08-02, 13:59
Jävligt obehagligt!

Samma sak har hänt mig ett par gånger de senaste åren, oftast i ett tungt set i slutet på ett benpass.
Kan även känna ibland att det "närmar sig" att hända samma sak, och om jag stannar direkt och sen kör lite lugnare resten av passet brukar det vara lugnt. Har även försökt att inte spänna nacken så mycket under benpassen, men om det hjälper eller inte är kanske mest inbillning.

Kollade även jag runt lite när det hände första gången och de flesta menade att det var ett brustet mindre kranskärl eller en sträckning. En kollega råkade ut för samma sak och han åkte in till akuten med påföljande röntgen samt ryggmärgsprov:hbang: utan diagnos.

Om man googlar squat +headache eller leg press +headache så ser man att det inte är ett helt ovanligt problem. Oftast får tyvärr den drabbade värdelösa (men förvisso välmenande) kommentarer som att andas bättre, dricka mer vatten m.m.

Jag lider som sagt av detta i perioder, t.ex. just nu, och har fått konstaterat av läkare att skallen är helt normalt och att det har med musklerna eller något sådant att göra. EXAKT vad det beror på vet man inte, men man vet att det inte har något med skallen eller hjärnan att göra. Vad det än är så sitter det i nacke/rygg.

Därmed inte sagt att huvudvärk på gymmet inte kan vara spräckt blodkärl, men som de flesta beskriver problemet (precis som mitt eget) så är jag övertygad om att det är samma sorts ansträngningshuvudvärk som jag har. 2 veckors vila hjälpte bort det sist, men nu har jag inte lyckats hålla mig ifrån gymmet i 2 veckor så jag får se hur det går. Har tagit en vilovecka och gått på terapeutisk massage m.m. för att få bort spänningarna. även stretchat mycket.

Kan även uppträda när man är på väg att få orgasm.

Dachek
2009-08-03, 20:25
Råkade faktiskt ut för fenomenet idag igen. Körde ett benpass och under första setet i bensparken small det till i bakhuvudet. Känndes som en blandning av baksmälla och migrän fast på baksidan av huvudet, fick avbryta och gå hem. Nu efter 2 timmar liggandes med en kylklapp mot nacken känns det okej, men huvudet känns fortfarande "tjockt".

Det värsta med det här är ju faktiskt att man inte vågar ta ut sig under träningen för att man oroar sig för att det ska hända igen, och ingen verkar ju veta riktigt var det beror på, inte ens efter läkarbesök. Suger... :furious:

<Mike>
2009-08-05, 11:09
Hej! Tack för alla era svar. Jag har varit bortrest så har inte kunnat sett vad alla skrivit.

Känns skönt att veta att jag inte är ensam iaf! Jag läste Masterchiefs inlägg i Kimozabes tråd och det stämde exakt! Väldigt skönt att få en förklaring som stämmer. Jag testade att träna igår och då kom smärtan tillbaka, inte lika allvarlig som när jag fick det men ändå nog för att jag skulle störa mig.
Hoppas det bara håller i sig några dagar som det brukar då :) Det känns redan bättre och bättre efter varje dag som går.

Tack alla!

EMNO
2009-08-05, 20:14
Har du fått en liten knöl i nacken kan det vara en muskel som gått av. Jag känner igen din beskrivning på något som hände mig för ett par år sedan när jag började träna. Trodde först att jag fått hjärnblödning och sedan när jag upptäckte knölen att jag fått cancer. Gjorde en biopsi som visade att det var en muskel som låg där ihopknycklad. :)