handdator

Visa fullständig version : djupa knäböj - knakar i knäna


huana
2009-08-01, 17:44
Jag har läst de flesta guider här på forumet om hur man bör utföra knäböj och tycker mig ha den rätta tekniken. Jag står axelbrett med tårna pekandes lite utåt och låter knäleden peka i samma rikting som fötterna. Jag försöker att inte böja ryggen för mycket och har tyngdpunkten mitt i hålfoten.

Sedan går jag djupt ner, då jag är ganska vig, och när jag är som djupast knastrar det i vänstra knäet, ibland båda. Det känns inget alls och inte heller efteråt, det låter bara lite läskigt, som när man knäcker fingrarna ungefär, fast mer "knastrigt".

Går jag inte fullt lika djupt undviker jag knastret, nu undrar jag

1. Vet ni om/vad jag gör för fel som ger upphov till knastret?
2. Borde jag inte gå så djupt ner och slippa knastret?

Tack på förhand

ceejay
2009-08-01, 17:52
Har hört att det inte är någon fara med det

Vazze
2009-08-01, 18:40
nu vet jag inte om jag har rätt, men jag TROR att du äter för mycket salt, vilket gör att lederna låter när dem böjjs.

dra ner på saltet om du gillar salt mat, annars kan man få artrit senare i livet, och det vill ingen ha :) Har samma problem förresten, fast inte medan jag kör knäböj

huana
2009-08-01, 19:15
nu vet jag inte om jag har rätt, men jag TROR att du äter för mycket salt, vilket gör att lederna låter när dem böjjs.

dra ner på saltet om du gillar salt mat, annars kan man få artrit senare i livet, och det vill ingen ha :) Har samma problem förresten, fast inte medan jag kör knäböj

Visst äter jag ganska mkt salt men det käcker mer, som när man knäcker fingrarna, eller som när det kan knäcka till i ryggraden om du hänger dig i armarna från något.

Skulle verkligen salt kunna göra att mina leder knäcker så?

ARMSTARK
2009-08-01, 19:21
Har haft samma fenomen i perioder, ju mer jag kör knäböj, desto mindre låter det. Nu har jag kört så mycket under längre tid att det helt försvunnit.

Jag tror att det kan vara en broskbildning som successivt slits ner, jag är dock ingen doktor så...

Vazze
2009-08-01, 19:29
jag är ingen läkare att kunna besvara din fråga huana, men min mamma som är läkare har sagt att mina leder gör "knäck" på grund av för mycket salt, och att jag kommer att få artrit om jag fortstätter käka så där mycket salt :p

hugok
2009-08-01, 20:56
Jag hade lika när jag började med knäböj men nu är det lugnt.

Matte_
2009-08-01, 22:19
Jag har typ likadant i mitt högerknä. Har hört att det inte skall vara farligt.
Så träna vidare.

mattilainen
2009-08-01, 22:23
Det som låter är väl när ledvätskan åker ut på något sätt? Annars kanske du ska köra rörelsen och lea upp leden. Man smörjer ju lederna destå mer man rör på dom och försök röra dom i full rörelse för att få hela leden smörjd. Knakar det sen så är det nog ingen fara då det ofta knakar i folks armbågar och liknande när man gör armhävningar.

huana
2009-08-02, 12:03
hmm okej får väl vara lite vaksam bara, det liksom knäcker i knäleden men känns inget öht, låter bara läskigt... tack för era svar!