handdator

Visa fullständig version : Sprint, spänst, fotboll och fitness


Sidor : [1] 2

jocke12
2009-08-01, 16:11
Efter en sommar med halvdan träning och sjukdom är det dags att komma igen.

Namn: Jocke
Född: 86
Längd: 191 cm
Vikt: ~90 kg
Träningsbakgrund: fotboll tills jag var 16/17 och fick problem med ljumsken.
Styrketränat sedan: februari 08 (ett och ett halvt år)

Spänst
Upphopp: ~65 cm
Jämfotalängdhopp: 2,93 cm

Sprintstatistik
60 m: 7,40 s
100 m: 11,90 s
Båda utan startblock och utan ordentlig tidtagning, men det ger kanske en fingervisning.

Styrkestatistik
Bänkpress: 120 kg
Marklyft: 200 kg
Knäböj: 150 kg
Dips: 30 st
Chins: 17 st

Lunarbild
http://pici.se/pictures/oZPtnUPRW.jpg

jocke12
2009-08-01, 16:17
Styrketräningen i augusti ...
... kommer vara ett GVT-inspirerat byggarschema. Har kört lite åt rehabhållet i slutet av juli efter sjukdom och tycker mig ha tappat en del. Kommer sedermera gå ner till ett DC-liknande schema i september och ett mer SL-inriktat i oktober. Efter det är planen att börja om på "byggarschemat".

Hursomhelst; augusti:

Högreps 3-split med ca 10 set per större muskelgrupp. 8-20 reps per set.

A
Bröst och rygg

B
Ben och mage
Hur pass högreps det blir på benträningen lär visa sig. Vill faktiskt inte bygga ben ... alls, men det kanske gör gott för styrkan.

C
Biceps, triceps och axlar

jocke12
2009-08-01, 16:23
Dagens sprint- och spänstpass

Uppvärmning
Lång sprint i backe
~300 m med relativt brant uppförsbacke första 100 m. Sjukt tung i baksida lår efteråt

Hopp
Jämfotalängdhopp
Mätte upp 9 meter och försökte nå det på tre hopp. På sju "försök"/set mätte det längsta 8,80, vilket blir strax över 2,93 m i snitt och är därmed nytt PB (tidigare sattes i juni och var 2,76 m. Har inte mätt sen dess). Tänkte efteråt sätta ett max på ett enda hopp men kom då bara upp i 2,87 m. Räknar 2,93 m som PB även om något hopp säkerligen var längre. Närmar mig tre meter! Kul!

Sprint
10 meter - 3-4 set
30 meter - 5-6 set
Varierade trepunktsstarter med stående- och blockstarter utan block. :) Kändes riktigt piggt till och från.

jocke12
2009-08-01, 19:06
Mål
hur kunde jag glömma?

Statistikmål i någon form av prioriteringsordning

200 kg knäböj (-50 kg)
< 7 s på 60 meter (+0,4 s)
> 3 meter jämfotahopp (-7 cm)
> 80 cm vertical jump (-15 cm)
< 11,30 s på 100 meter (+0,6 s)
150 kg bänkpress (-30 kg)
90 kg militärpress (-20 kg)
120 kg frivändning (-40 kg)
250 kg marklyft (-50 kg)
Chin med +50 kg (-30 kg)


Estetiska/övriga mål

Lägga på mig massa på framför allt lats och armar
Inte släppa hyfsad form (hålla mig runt/strax över 90 kg till nyår)
Börja träna på ett ordentligt gym (Friskis håller inte riktigt)
Skaffa ett par ordentliga spikskor och börja träna i block



Kosttillskott

Kreatin tas till efter-träning-mål
Börjar på tisdag (4/8)
EAA före träning

Sen har jag en burk av något som heter något så häftigt som "Thermo Speed Extreme" som jag lika gärna kan äta upp, så länge inte koffeinet påverkar sömnen.

mattilainen
2009-08-01, 22:25
Ser ut som en skitbra journal och kommer att följas :) Bra max och mycket bra spänst och fart du håller :D

jocke12
2009-08-01, 22:39
Ser ut som en skitbra journal och kommer att följas :) Bra max och mycket bra spänst och fart du håller :D

Tack, mattilainen! Jag ska se till att kolla in din också. Tycker det är en grym resa du gjort hittills och du verkar jävligt trevlig, så du får gärna stanna kvar och följa den här. :D

Sniggel
2009-08-02, 11:14
Jaha så du startade precis en journal. Ser att du sprintar 100m också. Jag vill/ska själv börja med det så fort jag fixat min hamstring :)

jocke12
2009-08-02, 11:18
Jaha så du startade precis en journal. Ser att du sprintar 100m också. Jag vill/ska själv börja med det så fort jag fixat min hamstring :)

Vad är problemet med den? Verkar vara den överlägset vanligaste skadan bland sprinters (fast du kanske inte sållar dig dit [ännu]).

Sniggel
2009-08-02, 11:55
Vad är problemet med den? Verkar vara den överlägset vanligaste skadan bland sprinters (fast du kanske inte sållar dig dit [ännu]).

Jag skulle tro en överansträngning. Har haft känningar där i många månader, och till o från haft vila för att bli av med känningarna. Dock har jag väl inte tagit det på riktigt stort allvar förrän jag sprang 100m för första gången på 12+ år (kommer inte ihåg exakt hur länge sen det var) och känningen utvecklades till markant tydlig smärta vid spänning i hamstring i kombination med visst utstretchat läge (luta överkroppen framåt 15-20 grader).

När det gäller sprinters så är hamstring en muskel som är väldigt aktiverad vid utövandet. Där utvecklas en stor kraft och överlag verkar hamstring vara en muskel som lätt blir drabbad för skador även i andra sporter. Den kanske inte är optimalt anatomiskt utvecklad. Kan det ha att göra med att vi utvecklats att stå upprätt och grundmallen vi hade var en hamstring anpassad för att gå på alla fyra? Det är väl något vi får fråga Arne P om :D

jocke12
2009-08-03, 00:25
Jag skulle tro en överansträngning. Har haft känningar där i många månader, och till o från haft vila för att bli av med känningarna. Dock har jag väl inte tagit det på riktigt stort allvar förrän jag sprang 100m för första gången på 12+ år (kommer inte ihåg exakt hur länge sen det var) och känningen utvecklades till markant tydlig smärta vid spänning i hamstring i kombination med visst utstretchat läge (luta överkroppen framåt 15-20 grader).

När det gäller sprinters så är hamstring en muskel som är väldigt aktiverad vid utövandet. Där utvecklas en stor kraft och överlag verkar hamstring vara en muskel som lätt blir drabbad för skador även i andra sporter. Den kanske inte är optimalt anatomiskt utvecklad. Kan det ha att göra med att vi utvecklats att stå upprätt och grundmallen vi hade var en hamstring anpassad för att gå på alla fyra? Det är väl något vi får fråga Arne P om :D

Oj, ok. Hur drog du på dig den? Vanlig styrketräning? Tycker jag har känningar i hamstrings också då jag inte värmer upp ordentligt. Brukar bara avbryta passen och ta det lite lugnt någon dag så är det "som nytt" igen. Ditt hänger alltså kvar?

Haha. Typisk fråga för Arne.

jocke12
2009-08-03, 01:21
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=67482 snöcurl och kickbacks med istapp ska inkorporeras till vintern.

jocke12
2009-08-03, 12:10
Bröst och rygg (högreps)

Plan hantelpress
32 kg - 10, 10
29,x kg - 10, 8

Chins
KV - 10, 10, 6

Bänkpress i osmord smithmaskin
65 kg - 9
55 kg - 10, 10

Latsdrag framför
55 kg - 10, 10, 10, 10

Lutande hantelpress
22 kg - 10, 10, 10

Latsdrag bakom
50 kg - 10, 10, 10

Flyes
11 kg - 10

Allt var supersetat lite hursomhelst. Högreps är verkligen inte min grej, men det känns som ett gott ont om jag vill lägga på mig mer just nu. Så jag får helt enkelt se till att göra det till min grej. Ser fram emot att köra fri bänk nästa pass. Det var svinigt tungt i den där smithen. :D

Planen var att köra två övningar ryggvidd och en ryggdjup, men det glömde jag tydligen. :)

Bröst: 11 set. Rygg: 10 set.

siimon89
2009-08-04, 09:33
Trevlig journal :) skall följas! Lycka till!

Sniggel
2009-08-04, 09:46
Oj, ok. Hur drog du på dig den? Vanlig styrketräning? Tycker jag har känningar i hamstrings också då jag inte värmer upp ordentligt. Brukar bara avbryta passen och ta det lite lugnt någon dag så är det "som nytt" igen. Ditt hänger alltså kvar?

Haha. Typisk fråga för Arne.

Jag vet faktiskt inte, den har kommit smygande helt enkelt. Ja min hänger kvar. Har testat vilovecka (2 olika tillfällen har jag för mig) men det hjälpte föga så jag började träna igen, fast lite lugnt. Lite lugnt var tydligen inte rätt det heller men just nu idag tror jag det verkar som jag hittat bästa metoden hittills, inga flerledsövningar för ben, inga curls för hamstring men kör gärna konditionsträning på crosstrainer och roddmaskin, men ej på löpband (oavsett lutning).
Får hoppas det försvinner helt efter nån månad till eller så. Eller iaf nästintill helt så att jag kan börja lägga till fler övningar.

siimon89
2009-08-04, 10:20
Jag vet faktiskt inte, den har kommit smygande helt enkelt. Ja min hänger kvar. Har testat vilovecka (2 olika tillfällen har jag för mig) men det hjälpte föga så jag började träna igen, fast lite lugnt. Lite lugnt var tydligen inte rätt det heller men just nu idag tror jag det verkar som jag hittat bästa metoden hittills, inga flerledsövningar för ben, inga curls för hamstring men kör gärna konditionsträning på crosstrainer och roddmaskin, men ej på löpband (oavsett lutning).
Får hoppas det försvinner helt efter nån månad till eller så. Eller iaf nästintill helt så att jag kan börja lägga till fler övningar.


Har du testat att stretcha den dagligen upprepade gånger samt massera där smärtan sitter? Många av de "problem" jag får i benen när jag blivit överansträngd handlar endast om muskelknutar. Sedan när jag masserat ut de med en tennisboll eller med hjälp av min flickvän, så brukar de försvinna efter 2 dagar eller så. TESTA!

jocke12
2009-08-04, 12:11
Jag vet faktiskt inte, den har kommit smygande helt enkelt. Ja min hänger kvar. Har testat vilovecka (2 olika tillfällen har jag för mig) men det hjälpte föga så jag började träna igen, fast lite lugnt. Lite lugnt var tydligen inte rätt det heller men just nu idag tror jag det verkar som jag hittat bästa metoden hittills, inga flerledsövningar för ben, inga curls för hamstring men kör gärna konditionsträning på crosstrainer och roddmaskin, men ej på löpband (oavsett lutning).
Får hoppas det försvinner helt efter nån månad till eller så. Eller iaf nästintill helt så att jag kan börja lägga till fler övningar.

Trist. Kan det kanske inte vara värt att verkligen vila ut ordentligt? En vecka känns ju inte alls särskilt länge ändå? Minns att jag hade problem med ljumskarna och vilade säkert fyra månader innan de kändes riktigt bra igen. Jag hade ju iofs inget emot att tappa lite muskelmassa på benen, vilket säkert du inte skulle gilla. :|

Jag menar; även om du kanske inte känner av det så mycket om du arbetar runt det så vore det ju ganska optimalt om det istället lyckades lösa sig så du kunde träna "ordentligt"? Kollat upp det hos någon sjukgymnast eller liknande?

Trevlig journal :) skall följas! Lycka till!

Välkommen! :) Springer du själv något? Journal kanske?

siimon89
2009-08-04, 13:02
Välkommen! :) Springer du själv något? Journal kanske?

Tack :) Jag har under 6v i sommar tränat upp min explosivitet och styrka för att se hur det gick. Höjde min vertical jump från 59cm till 67cm under denna tid. Från och med oktober tänkte jag börja föra journal då jag ska gå in för 3styrkepass i veckan för att öka explosiviteten, testa hur mycket snabbare jag kan bli på 20m, 30m, 60m och kanske 100m. Då tänkte jag även föra en journal.:)

Har haft funderingar på att börja med sprint och friidrott, kör fotboll nu för skoj bara. :)

jocke12
2009-08-04, 13:08
Tack :) Jag har under 6v i sommar tränat upp min explosivitet och styrka för att se hur det gick. Höjde min vertical jump från 59cm till 67cm under denna tid. Från och med oktober tänkte jag börja föra journal då jag ska gå in för 3styrkepass i veckan för att öka explosiviteten, testa hur mycket snabbare jag kan bli på 20m, 30m, 60m och kanske 100m. Då tänkte jag även föra en journal.:)

Har haft funderingar på att börja med sprint och friidrott, kör fotboll nu för skoj bara. :)

Coolt! Bor du i Stockholm får vi bränna av nåt pass nån gång. :)

Jag har en polare som tävlat för en klubb här och fortfarande är medlem, så jag tänkte kolla upp om det går att gå med i den klubben och kanske få lite hjälp med tekniken. Planen är att bli "riktigt bra" på 60 meter. Ett bra VJ vore coolt det med. Jag började köra efter "The Vertical Jump Bible" - den du kört efter? Jag blev hursomhelst sjuk och kunde inte köra mer än kanske tre veckor. :( Jag började på ~65 cm och tror mig inte hoppa mycket mer än kanske nån centimeter till i dagsläget.

Kom gärna med alla förslag du har på sprint- och spänstscheman. Tre styrkepass och kanske två utomhuspass i veckan hade jag tänkt att köra. Samma sak för dig?

jocke12
2009-08-04, 13:15
Grym ökning och ser fram emot journalen iaf :)

siimon89
2009-08-04, 13:31
Coolt! Bor du i Stockholm får vi bränna av nåt pass nån gång. :)

Jag har en polare som tävlat för en klubb här och fortfarande är medlem, så jag tänkte kolla upp om det går att gå med i den klubben och kanske få lite hjälp med tekniken. Planen är att bli "riktigt bra" på 60 meter. Ett bra VJ vore coolt det med. Jag började köra efter "The Vertical Jump Bible" - den du kört efter? Jag blev hursomhelst sjuk och kunde inte köra mer än kanske tre veckor. :( Jag började på ~65 cm och tror mig inte hoppa mycket mer än kanske nån centimeter till i dagsläget.

Kom gärna med alla förslag du har på sprint- och spänstscheman. Tre styrkepass och kanske två utomhuspass i veckan hade jag tänkt att köra. Samma sak för dig?


Ja det vore coolt, bor i Stockholm! :)

Jaha okej va segt ;/ aldrig kul att bli sjuk! Jo 60m. är nog mer min gren än 100m.

Jag körde ungefär såhär 3v. (bortsett från 2 överkropps pass):

Pass1: 3hopp x 5 set, resten styrkeövningar
Pass2: Bara styrkeövningar

De två sista veckorna körde jag mest enligt VJB och NBSM.
Ungefär såhär:

Pass1: Sprint, plyos, maxstyrka
Pass2: Plyos, maxstyrka.
Pass3: 100m x 5 x 3set på 60% av max

Sista veckan blev lugnt med knappt någon styrka eller sprint alls.

Vet inte exakt vilket som gav mest resultat. Jag har åh andra sidan bara ett knäböj max på drygt 100kg.

Det jag tänkte göra tills nästa gång jag ska träna för explosivitet är att köra ungefär 1pass maxstyrka underkropp med plyos/sprints, 1pass maxstyrka överkropp, och sedan 1 olympisk dag med ryck och jump shrugs etc. plus ytterligare ett intervallpass i veckan. Var 4e vecka blir det en lätt återhämtningsvecka med lätta vikter och sprints.

För att inte lägga på dig onödig vikt kan ju ett bra riktmärke vara att ligga på 80-100% av 1RM och få reps med max hastighet. Sen skulle jag inte köra plyos alltförmånga veckor utan att ge kroppen 1-2v. med lätta vikter och återhämtning. Jag har själv blivit småmör av att köra maxstyrka för mycket och då har det hjälpt att varva ner lite ibland.

jocke12
2009-08-04, 13:36
Ja det vore coolt, bor i Stockholm! :)

Jaha okej va segt ;/ aldrig kul att bli sjuk! Jo 60m. är nog mer min gren än 100m.

Jag körde ungefär såhär 3v. (bortsett från 2 överkropps pass):

Pass1: 3hopp x 5 set, resten styrkeövningar
Pass2: Bara styrkeövningar

De två sista veckorna körde jag mest enligt VJB och NBSM.
Ungefär såhär:

Pass1: Sprint, plyos, maxstyrka
Pass2: Plyos, maxstyrka.

Vet inte exakt vilket som gav mest resultat. Jag har åh andra sidan bara ett knäböj max på drygt 100kg.

Det jag tänkte göra tills nästa gång jag ska träna för explosivitet är att köra ungefär 1pass maxstyrka underkropp med plyos/sprints, 1pass maxstyrka överkropp, och sedan 1 olympisk dag med ryck och jump shrugs etc. plus ytterligare ett intervallpass i veckan. Var 4e vecka blir det en lätt återhämtningsvecka med lätta vikter och sprints.

För att inte lägga på dig onödig vikt kan ju ett bra riktmärke vara att ligga på 80-100% av 1RM och få reps med max hastighet. Sen skulle jag inte köra plyos alltförmånga veckor utan att ge kroppen 1-2v. med lätta vikter och återhämtning. Jag har själv blivit småmör av att köra maxstyrka för mycket och då har det hjälpt att varva ner lite ibland.

Låter som ett bra upplägg. Och angående din knäböjsmaxstyrka så är det väl väldigt kroppsviktsberoende. Misstänker att jag väger en hel del mer om du "ändå" kan hoppa så pass högt. Men böjen låter ju som ett bra ställe att lägga fokus på för dig då, kanske? Jag kommer definitivt göra det. Ska iväg och köra lite vändningar och ben nu, faktiskt. Återkommer med passet. :)

Tänkte nog köra igång en lite hårdare plyoperiod nu också, med lite mer depth jumps och liknande.

Vi får se till att smida ihop det optimala träningsupplägget du och jag. OL, SL, plyo och sprint. Blir facking nice :)

siimon89
2009-08-04, 13:59
Låter som ett bra upplägg. Och angående din knäböjsmaxstyrka så är det väl väldigt kroppsviktsberoende. Misstänker att jag väger en hel del mer om du "ändå" kan hoppa så pass högt. Men böjen låter ju som ett bra ställe att lägga fokus på för dig då, kanske? Jag kommer definitivt göra det. Ska iväg och köra lite vändningar och ben nu, faktiskt. Återkommer med passet. :)

Tänkte nog köra igång en lite hårdare plyoperiod nu också, med lite mer depth jumps och liknande.

Vi får se till att smida ihop det optimala träningsupplägget du och jag. OL, SL, plyo och sprint. Blir facking nice :)

Ja, jag väger 74kg drygt så det blir 1,35x min kroppsvikt!
I ditt fall handlar det kanske mer om att kanske satsa mer på explosiviteten än maxstyrkan. Du har ju en bra motor att jobba på :) fast den ska ju såklart utvecklas mer!

Måndag:

1.Sprint 10m x 2, 20m x 2
2.Depth Jump fr. 45cm 3 x 5
3.Knäböj 4x4 (85%)
4.Stela Marklyft 4x4 (85%)

Tisdag:

1.Bänkpress 4x4 (85%)
2.Chins Fx2
3.Pull-ups Fx2

Onsdag

1.Intervaller för kondition och återhämtning
2.Stretching och rörlighetsträning

Fredag

1.Eventuellt en hoppövning med få reps och set
2.Ryck 3x5
3.Jump Shrugs/Snatch Pull från knä 3x3


Något sånt lär det bli för min del :) dock inte färdigt, ska specifiera lite mer sen. Lycka till på dagens pass!

siimon89
2009-08-04, 14:11
Angående tips så kan jag rekommendera denna artikel!
http://www.bodybuilding.com/fun/kelly11.htm

Skriven av samma kille som gjort både VJB och NBSM. Där förklarar han de 3 olika styrkorna som krävs för snabbhet och vilka övningar som gör vad bäst :)

jocke12
2009-08-04, 16:31
OL, ben och mage

Frivändningar/hängvändningar
60 kg - 3, 3, 3, 2
Lite teknik bara. Är helt värdelös på det här. Ska övas på. Blir mer en omvänd curl än en helkroppsövning.

Frontböj
60 kg - 3
70 kg - 3
Teknik

Knäböj
110 kg - 5
130 kg - 5, 5
Kändes lätt och bra. Testade att ha stången längre ner än vanligt. Obekvämt men bra.

Boxböj
110 kg - 5, 5, 6
Lite tyngre här, men kändes återigen bra.

Frontböj
70 kg - 3
80 kg - 2
90 kg - 1 PB
100 kg - 1 PB
110 kg - 1 PB
Tänkte hitta 1 RM. Aldrig riktigt kört övningen tungt förut - bara teknik. 110 kändes inte farligt tungt. Desto krångligare att komma ut med vikten. Hade nån konstig grej under hälarna för att komma ner bättre. Den tvingade mig att köra med smal stans (vilket man väl iofs gör i frontböj?), och den var jobbig att kliva upp på, men bra annars. Kul övning!

Raka marklyft
90 kg - 5
93 kg - 5
103 kg - 5
Inga problem. Tog bra. Kände lite i korsryggen av tidigare övningar så jag körde inte jättetungt.

Magmaskin
3-4 set

Kul pass och kul att ha hittat ett powerrack!

tosson85
2009-08-04, 17:48
Fin fina frontböjar där

jocke12
2009-08-04, 18:28
Fin fina frontböjar där

Tacktack! Nöjd själv, faktiskt. Känns som det finns en del att ge.

siimon89
2009-08-04, 19:43
OL, ben och mage

Frivändningar/hängvändningar
60 kg - 3, 3, 3, 2
Lite teknik bara. Är helt värdelös på det här. Ska övas på. Blir mer en omvänd curl än en helkroppsövning.


Såg ut som ett fint pass. Det jag tänkte på bara var om du inte ska lära dig Power Snatch (Ryck), istället för frivändningar? Det är en lättare övningar och ska vad jag läst kräva att du använder med explosivitet än i frivändningen.

Strife
2009-08-04, 20:26
Är du aktiv i någon friidrottsklubb eller kör du helt själv? Lycka till med sprintandet hur som helst! :)

jocke12
2009-08-05, 10:21
Ja, jag väger 74kg drygt så det blir 1,35x min kroppsvikt!
I ditt fall handlar det kanske mer om att kanske satsa mer på explosiviteten än maxstyrkan. Du har ju en bra motor att jobba på :) fast den ska ju såklart utvecklas mer!

Måndag:

1.Sprint 10m x 2, 20m x 2
2.Depth Jump fr. 45cm 3 x 5
3.Knäböj 4x4 (85%)
4.Stela Marklyft 4x4 (85%)

Tisdag:

1.Bänkpress 4x4 (85%)
2.Chins Fx2
3.Pull-ups Fx2

Onsdag

1.Intervaller för kondition och återhämtning
2.Stretching och rörlighetsträning

Fredag

1.Eventuellt en hoppövning med få reps och set
2.Ryck 3x5
3.Jump Shrugs/Snatch Pull från knä 3x3


Något sånt lär det bli för min del :) dock inte färdigt, ska specifiera lite mer sen. Lycka till på dagens pass!

Ser ut som ett bra och genomtänkt schema. Tack :)

Angående tips så kan jag rekommendera denna artikel!
http://www.bodybuilding.com/fun/kelly11.htm

Skriven av samma kille som gjort både VJB och NBSM. Där förklarar han de 3 olika styrkorna som krävs för snabbhet och vilka övningar som gör vad bäst :)

Sweetness. Läser igenom senare ikväll. Kanske försöker mig på att sätta ihop ett "optimalt schema" då också. ;)

Såg ut som ett fint pass. Det jag tänkte på bara var om du inte ska lära dig Power Snatch (Ryck), istället för frivändningar? Det är en lättare övningar och ska vad jag läst kräva att du använder med explosivitet än i frivändningen.

Ryck är väl hur svårt som helst? Jag kan ju definitivt ge övningen ett försök - för det har jag inte gjort - men jag har alltid trott att det är en supersvår övning.

Är du aktiv i någon friidrottsklubb eller kör du helt själv? Lycka till med sprintandet hur som helst!

Tjena! Jag är inte aktiv i någon klubb, nej, även om planen nog är att gå med i någon så snart som möjligt. Känner att jag behöver lite teknikcoaching, även om jag faktiskt har lyxen att kunna springa med ett par killar som är/har varit helt okay/bra sprinters. Friidrottar du själv?

siimon89
2009-08-05, 10:33
Ser ut som ett bra och genomtänkt schema. Tack :)

Ryck är väl hur svårt som helst? Jag kan ju definitivt ge övningen ett försök - för det har jag inte gjort - men jag har alltid trott att det är en supersvår övning.


Jo, fast schemat är inte optimalt än. Ska se över det lite mer. Sen får man väl trappa upp antal meter man löper, börja bygga från starten och uppåt mot 60m. :)

Jag trodde oxå det, men jag har försökt mig på frivändningar med hjälp av guider och så vidare. Men aldrig liksom lyckats. Åh ryck hade jag inte ens i bakhuvudet eftersom jag oxå tänkte "Den är för svår". Men efter jag kollat och läst runt lite samt testat insåg jag snabbt att den känns betydligt enklare. :) Sen äre klart, vill du ha ett lika väl genomfört lyft som en OL, tja då är säkert båda väl så svåra. Men för att få ut en någolunda explosiv övning som går att genomföra med resultat tycker jag defenitivt ryck verkar lämplig.

Man behöver ju inte gå ned till fullt djup, starta i 1/4s knäböj åh sen landa likaså så blire ju explosivt men samtidigt inte lika krävande.

http://www.youtube.com/watch?v=9nc4DpIzns8

Kolla videon :D Man blir lite taggad då!

jocke12
2009-08-05, 10:36
Jo, fast schemat är inte optimalt än. Ska se över det lite mer. Sen får man väl trappa upp antal meter man löper, börja bygga från starten och uppåt mot 60m. :)

Jag trodde oxå det, men jag har försökt mig på frivändningar med hjälp av guider och så vidare. Men aldrig liksom lyckats. Åh ryck hade jag inte ens i bakhuvudet eftersom jag oxå tänkte "Den är för svår". Men efter jag kollat och läst runt lite samt testat insåg jag snabbt att den känns betydligt enklare. :) Sen äre klart, vill du ha ett lika väl genomfört lyft som en OL, tja då är säkert båda väl så svåra. Men för att få ut en någolunda explosiv övning som går att genomföra med resultat tycker jag defenitivt ryck verkar lämplig.

Man behöver ju inte gå ned till fullt djup, starta i 1/4s knäböj åh sen landa likaså så blire ju explosivt men samtidigt inte lika krävande.

http://www.youtube.com/watch?v=9nc4DpIzns8

Kolla videon :D Man blir lite taggad då!

Hah. Tror jag kollat den där videon förut, faktiskt. :D En annan övning som känns jävligt väl lämpad för explosivitet är pushpress. Den är ju betydligt enklare att få till.

Ska prova ryck så snart jag får chansen. Stången slår i taket om jag försöker på gymmet här nere vid mig, så jag får ta mig någon annanstans. ;)

Nu är det en bakisdag i Rålambshovsparken som gäller. Hej!

siimon89
2009-08-05, 11:12
Hah. Tror jag kollat den där videon förut, faktiskt. :D En annan övning som känns jävligt väl lämpad för explosivitet är pushpress. Den är ju betydligt enklare att få till.

Ska prova ryck så snart jag får chansen. Stången slår i taket om jag försöker på gymmet här nere vid mig, så jag får ta mig någon annanstans. ;)

Nu är det en bakisdag i Rålambshovsparken som gäller. Hej!

Jump Shrug ska tydligen vara effektivare för explosiviteten än frivändningar. Fanns en studie kring detta. Kan leta upp den om du är nyfiken!

Ja, att fånga stången under halsen och över bröstbenet där, känns ju väldigt svårt!

Hade :)

siimon89
2009-08-05, 15:02
Jump Shrug ska tydligen vara effektivare för explosiviteten än frivändningar. Fanns en studie kring detta. Kan leta upp den om du är nyfiken!

Ja, att fånga stången under halsen och över bröstbenet där, känns ju väldigt svårt!

Hade :)

EDIT: Testade ryck mer seriöst idag, åh visst kräver det endå en hel del. Testade sedan frivändningar och tror faktiskt det får bli frivändningar jag ska börja köra. Var roligare och kanske något enklare med tanke på att den tillåter mer vikt än Ryck.:)

jocke12
2009-08-05, 15:34
Jump Shrug ska tydligen vara effektivare för explosiviteten än frivändningar. Fanns en studie kring detta. Kan leta upp den om du är nyfiken!

Ja, att fånga stången under halsen och över bröstbenet där, känns ju väldigt svårt!

Hade :)

Jättegärna!

EDIT: Testade ryck mer seriöst idag, åh visst kräver det endå en hel del. Testade sedan frivändningar och tror faktiskt det får bli frivändningar jag ska börja köra. Var roligare och kanske något enklare med tanke på att den tillåter mer vikt än Ryck.:)

Visst är det bra med mer vikt, men om det bara är explosiviteten man är ute efter kommer den nog faktiskt i andra hand.

Du fick till frivändningarna direkt alltså? Bara att gratulera. Jag är för dålig för att vända. ;)

siimon89
2009-08-05, 15:59
Jättegärna!



Visst är det bra med mer vikt, men om det bara är explosiviteten man är ute efter kommer den nog faktiskt i andra hand.

Du fick till frivändningarna direkt alltså? Bara att gratulera. Jag är för dålig för att vända. ;)

http://training.fitness.com/weight-training/jump-shrug-vs-power-clean-research-28204.html

Länken till källan verkar vara korrupt, men tror knappast den är fejkad Läs själv.

Ja, det är sant. Jag fick till 1ryck på 47,5kg. Sen failade jag säkert 3-4 ggr. Maxade inte frivändningar, körde endast 27,5kg.

Knappast :) som sagt, testade lite frontböj med 27,5kg åh det kändes stabilt. Sedan testade jag även frivända detta. Dock gick det halvbra att fånga stången, där jag hade problem. Men läste vidare och det jag gjorde fel är att jag inte lyfter upp armbågarna högt direkt. Jag gör det typ efteråt eller något :) Sedan behöver jag bli lite mer rörlig i armar och vrister innan jag får in den mjuka rörelsen.

Ska helt enkelt fortsätta nöta tekniken :) Sen kan man väl kombinera frivändningar och ryck.
Kan du göra en bra frivändning är jag ganska övertygad om att du klarar ett bra ryck om man säger så. :)

En bra guide till frivändningar:
http://stronglifts.com/the-ultimate-beginners-guide-to-power-cleans/

ceejay
2009-08-05, 19:30
Bra form ! :D

jocke12
2009-08-05, 19:32
http://training.fitness.com/weight-training/jump-shrug-vs-power-clean-research-28204.html

Länken till källan verkar vara korrupt, men tror knappast den är fejkad Läs själv.

Ja, det är sant. Jag fick till 1ryck på 47,5kg. Sen failade jag säkert 3-4 ggr. Maxade inte frivändningar, körde endast 27,5kg.

Knappast :) som sagt, testade lite frontböj med 27,5kg åh det kändes stabilt. Sedan testade jag även frivända detta. Dock gick det halvbra att fånga stången, där jag hade problem. Men läste vidare och det jag gjorde fel är att jag inte lyfter upp armbågarna högt direkt. Jag gör det typ efteråt eller något Sedan behöver jag bli lite mer rörlig i armar och vrister innan jag får in den mjuka rörelsen.

Ska helt enkelt fortsätta nöta tekniken :) Sen kan man väl kombinera frivändningar och ryck.
Kan du göra en bra frivändning är jag ganska övertygad om att du klarar ett bra ryck om man säger så. :)

En bra guide till frivändningar:
http://stronglifts.com/the-ultimate-beginners-guide-to-power-cleans/

Gött! Ska definitivt prova. Jump shrugs och jump/power snatch kommer lätt inkorporeras. Tror jag kommer ha lättare för det, faktiskt. Åtminstone jump shrugs. Borde till och med jag klara av. ;)

Jag tror en liten nyckel till att fånga stången bra i frivändningar och att komma ner rätt i frontböj är att ha skor med lite högre klackar alternativt att stå på någon liten planka på hälarna. Känns betydligt mycket bättre för mig om jag gör det i alla fall. Det går väl att bli så rörlig att det känns rätt även utan, men jag är inte nära. :)

jocke12
2009-08-05, 19:55
Bra form ! :D

Tacktacktack :)

siimon89
2009-08-05, 19:59
Gött! Ska definitivt prova. Jump shrugs och jump/power snatch kommer lätt inkorporeras. Tror jag kommer ha lättare för det, faktiskt. Åtminstone jump shrugs. Borde till och med jag klara av. ;)

Jag tror en liten nyckel till att fånga stången bra i frivändningar och att komma ner rätt i frontböj är att ha skor med lite högre klackar alternativt att stå på någon liten planka på hälarna. Känns betydligt mycket bättre för mig om jag gör det i alla fall. Det går väl att bli så rörlig att det känns rätt även utan, men jag är inte nära. :)

Låter bra det :)

Även om jag är lite extra stel i framförallt höfterna och vaderna för tillfället, så har jag inga direkt problem med att komma ner i frontböj eller vanliga knäböj. Klarar lätt knäböj förbi parallel nivå. :) Du borde börja stretcha ordentligt!

Här är en guide till rörlighet i vaderna så du kan slippa plankan och höga klackar: http://stronglifts.com/how-to-improve-your-ankle-mobility/

Finns även en guide för att stretcha höfterna där som jag ska börja köra med. Testa de och se hur de funkar för dig :)

jocke12
2009-08-05, 20:06
Har absolut inga problem med att komma ner i varken knäböj eller frontböj, MEN det känns inte rätt i frontböjen, vilket det gör med klackar. Prova med hälarna på en tröskel eller något. Grym skillnad för mig.

jocke12
2009-08-05, 21:30
... cch jag menar alltså hemma utan stång. På en tröskel med vikt laddad känns lite sisådär. ;)

siimon89
2009-08-05, 21:41
Har absolut inga problem med att komma ner i varken knäböj eller frontböj, MEN det känns inte rätt i frontböjen, vilket det gör med klackar. Prova med hälarna på en tröskel eller något. Grym skillnad för mig.

Jaha okej :) Kan det vara så att du har stela triceps och vrister? Eller att du har för låga armbågar? De ska ju vara parallela med golvet när du fångar stången på axlarna. Kan va svårt att se sånt själv fast man tror man gör rätt.. Filma dig själv med en mobilkamera eller så nästa gång så kan du analysera dig själv.

På lördag blire nytt pass frivändningar, ser fram emot det!

jocke12
2009-08-05, 21:44
Jaha okej :) Kan det vara så att du har stela triceps och vrister? Eller att du har för låga armbågar? De ska ju vara parallela med golvet när du fångar stången på axlarna. Kan va svårt att se sånt själv fast man tror man gör rätt.. Filma dig själv med en mobilkamera eller så nästa gång så kan du analysera dig själv.

På lördag blire nytt pass frivändningar, ser fram emot det!

Det blir för mycket framåtlutning på kroppen utan klack (ja, tro det eller ej).

Imorgon blir det sprint och spänst för min del. Ska försöka sätta ihop ett roligt pass nu.

siimon89
2009-08-05, 23:28
Det blir för mycket framåtlutning på kroppen utan klack (ja, tro det eller ej).

Imorgon blir det sprint och spänst för min del. Ska försöka sätta ihop ett roligt pass nu.

Låter skumt :) men intressant. Tror dock inte jag vill tillämpa det, ska lära mig det utan.

Blir skoj att se vad du kör för pass sen imorgon!

jocke12
2009-08-06, 10:06
Låter skumt :) men intressant. Tror dock inte jag vill tillämpa det, ska lära mig det utan.

Blir skoj att se vad du kör för pass sen imorgon!

Haha. Ja, lär dig utan. Såklart bäst. Själv är jag dock jävligt sugen på ett par riktiga böjskor. Som du kanske märkt gör jag ju en liten satsning på böjstyrka och varför inte ge sig optimala förutsättningar? Börjar nedifrån. ;)

Jag tror det blir ett ganska så "normalt" pass för min del. Är för mätt för att orka trixa ihop något nu och tänkte snart gå. :Virro

Sen skulle jag vilja lägga till

150 kg frontböj (-40 kg)

på min lista över mål

kalajset
2009-08-06, 13:14
Sådär ja, då hittade jag hit med. :D Har kikat igenom journalen nu, träningen tycks gå fint, och bilden ser bra ut också som sagt - :thumbup:

Du har hittills lyckats kombinera både styrka, spänst, snabbhet och massa på ett utomordentligt sätt av vad jag kan se, hoppas det fortsätter så. Rent styrkemässigt, ser du t om ut att ligga väldigt bra till sett i förhållande till hur länge du tränat, bra vikter i de tre stora!.

Vore kul med lite stats i längre löpningsdistanser med, men distanspass kanske inte är något du genomför alls, och då spelar det förstås ingen roll.

Kanske har missat det, men ang. dina mål - har du satt upp någon tidsgräns för något av målen, eller blir alla "när de blir"?. Är de tänkta att kunna klaras av samtidigt?.

jocke12
2009-08-06, 21:58
Sådär ja, då hittade jag hit med. :D Har kikat igenom journalen nu, träningen tycks gå fint, och bilden ser bra ut också som sagt - :thumbup:

Du har hittills lyckats kombinera både styrka, spänst, snabbhet och massa på ett utomordentligt sätt av vad jag kan se, hoppas det fortsätter så. Rent styrkemässigt, ser du t om ut att ligga väldigt bra till sett i förhållande till hur länge du tränat, bra vikter i de tre stora!.

Vore kul med lite stats i längre löpningsdistanser med, men distanspass kanske inte är något du genomför alls, och då spelar det förstås ingen roll.

Kanske har missat det, men ang. dina mål - har du satt upp någon tidsgräns för något av målen, eller blir alla "när de blir"?. Är de tänkta att kunna klaras av samtidigt?.

Bra jobbat! ... och tack, tack :)

Tack igen. Tror att böjen är lite bättre än 150 och bänken betydligt sämre än 120 i dagsläget. Deffen tog ut sin rätt på den.

Nä, jag sysslar verkligen inte alls med sånt. :D Tränar 5-6 gånger i veckan och fick kritik för att min vilopuls var lite för hög sist jag var hos en läkare som kollade sånt - inte mycket konditionsträning, med andra ord. ;)

Nä, det är inga direkta tider på de målen. De är, precis som målen du slängde upp i din journal, långsiktiga ... och det vore förstås optimalt att kunna utföra alla samtidigt någon gång i framtiden. Får se om jag kan lyckas. Ska definitivt kämpa för det.

jocke12
2009-08-06, 22:06
Sprint- och spänstpass

Uppvärmning
800 m löpning och tänjning

Spänst
Jämfotatrestegshopp
5-6 st
Glömde måttbandet hemma, men kändes kort, så det spelar ingen roll. ;)

Sprint
Stegringslopp där jag försökte hålla maxfart i ca 20 m och tänka på att ha foten kort tid i marken
3 st

Startträning (utan block)
6-7 st

20 m
3,28, 3,24, 3,28

60 m
7,60

100 m
12,15

Tidtagningen är som vanligt högst opålitlig. Att det blev så pass likadana tider på tre 20-meterslopp gör väl ändå att den känns hyfsad. Hade träningsvärk sen benpasset i förrgår, så kände mig inte riktigt på topp, men det var ett skönt pass i kalasväder och bar överkropp. I like. :ike

Strife
2009-08-06, 22:16
Tjena! Jag är inte aktiv i någon klubb, nej, även om planen nog är att gå med i någon så snart som möjligt. Känner att jag behöver lite teknikcoaching, även om jag faktiskt har lyxen att kunna springa med ett par killar som är/har varit helt okay/bra sprinters. Friidrottar du själv?

Är det sprinters du tränar med lär de kunna hjälpa dig med teknik och träningstips minst lika bra som en tränare. Men om tanken(?) är att du skall tävla behöver du ju vara med en i en klubb.

Ja jag friidrottar och är inne på min 15:de säsong, om man räknar banlöpning då. Men springer lite längre än du. Vad gammal jag just började känna mig!

jocke12
2009-08-06, 22:25
Är det sprinters du tränar med lär de kunna hjälpa dig med teknik och träningstips minst lika bra som en tränare. Men om tanken(?) är att du skall tävla behöver du ju vara med en i en klubb.

Ja jag friidrottar och är inne på min 15:de säsong, om man räknar banlöpning då. Men springer lite längre än du. Vad gammal jag just började känna mig!

Tanken är att tävla, men kanske inte nödvändigtvis mot andra. ;) Nöjer mig nog med att knäcka mig själv egentligen.

Trevligt! Medeldistans då eller? För längre distanser orkar väl ingen med, direkt? Haha. Dags att införskaffa den där porschen snart kanske?

siimon89
2009-08-07, 00:43
Nä, jag sysslar verkligen inte alls med sånt. :D Tränar 5-6 gånger i veckan och fick kritik för att min vilopuls var lite för hög sist jag var hos en läkare som kollade sånt - inte mycket konditionsträning, med andra ord. ;)


Kanske dags att börja lägga in 1-2 pass i veckan med återhämtningsintervaller? :)

Jogga 100m.(på 60-65%), vila 30sec. och kör så x 5. Gå sedan tillbaka efter 5 intervaller och upprepa 1-2ggr/set till. Detta brukar jag köra på och det funkar fint! :) Du ska känna dig fräschare efteråt än innan!

jocke12
2009-08-07, 08:32
Kanske dags att börja lägga in 1-2 pass i veckan med återhämtningsintervaller? :)

Jogga 100m.(på 60-65%), vila 30sec. och kör så x 5. Gå sedan tillbaka efter 5 intervaller och upprepa 1-2ggr/set till. Detta brukar jag köra på och det funkar fint! :) Du ska känna dig fräschare efteråt än innan!

Haha, kanske det. Korpfotbollen börjar snart igen och jag skulle inte ha något emot att vara i lite bättre konditionsmässig form för den, men det är förjävla segt att springa längre distanser. Ska se om jag lyckas få med mig någon rolig ut att springa, då kanske det plötsligt känns lite mer värt. :)

siimon89
2009-08-07, 09:40
Haha, kanske det. Korpfotbollen börjar snart igen och jag skulle inte ha något emot att vara i lite bättre konditionsmässig form för den, men det är förjävla segt att springa längre distanser. Ska se om jag lyckas få med mig någon rolig ut att springa, då kanske det plötsligt känns lite mer värt. :)

Om du vill ha kondition som funkar i fotboll äre intervaller som gäller :) Det är dessutom roligare än att bara löpa konstant i 30min t.ex.

jocke12
2009-08-07, 11:42
Om du vill ha kondition som funkar i fotboll äre intervaller som gäller :) Det är dessutom roligare än att bara löpa konstant i 30min t.ex.

Absolut ;) Men intervaller går ju såklart in under kategorin "plågsam träning" och är inget jag är så sugen på. Inte just nu i alla fall. Bara för att det kommit på tal ska jag gå och bränna av ett riktigt discopass på gymmet nu. :D

jocke12
2009-08-07, 13:18
Armar och axlar

Övningarna med siffror framför är supersetade med andra övningar med samma siffra framför. :)

1 Dips
7x10
Lite smalare grepp än vanligt och försökte köra lite djupare än parallellt.

1 Stångcurl
7x8
Lätt framåtlutad. Får mycket bättre kontakt då.

1 Sidolyft
7x10

2 Smalbänk
3x10

2 Hammercurl
3x10 per hand

Tricepsext i kabel
10

Sidolyft
10

Armmått före pass: 38 cm
Armmått efter pass: 42 cm

Triceps: 11 set. Biceps: 10 set. (Utsida) axlar: 8 set

Skönt pass! Hoppas på lite träningsvärk i armarna. Händer sällan annars.

jocke12
2009-08-07, 13:25
http://pici.se/pictures/LtrRSVmrf.jpg

Armarna är det enda jag har pump i på bilden och de ser ändå jätteminst ut. Prio ligger alltså där. :)

(Latsen flexas, så lite fusk där iofs)

jocke12
2009-08-07, 22:25
Enda hyfsade jämförelsebilden jag har är, tyvärr, den här:

http://pici.se/pictures/tfqCbtfBm.jpg

Den är ca 2 år gammal och då ca ett halvår innan jag började styrketräna. Tyvärr är det ju bara armarna, or the lack thereof, som syns. Vikten är 3 kg mindre än på bilden ovanför.

jocke12
2009-08-07, 22:30
http://pici.se/pictures/UqnUXpnPa.jpg

kanske är lite "bättre" i alla fall. Undrar var vikten satt där egentligen. Har inte för mig att jag var så fet ändå. :)

jocke12
2009-08-08, 13:16
Bröst och rygg

1 Lutande hantelpress
30 kg - 4x10

2 Latsdrag
75 kg - 4x10

1 Bänkpress i smith
65 kg - 3x10

2 Stångrodd med supinerat grepp
63 kg - 3x10

1 Sittande bröstpress
3x10

2 Sittande rodd
3x10

Bröst: 10 set. Rygg: 10 set.

jocke12
2009-08-09, 18:29
Imorgon står det tidigt benpass på schemat.

jocke12
2009-08-10, 14:26
Frontböj
90 kg - 5, 5, 5
100 kg - 3, 3

Jump shrugs
50 kg - 4, 4, 4, 4
Gillar övningen tack vare dess enkelhet - "hoppa med stången i händerna".

Magmaskin
3-4 set

Fantastiskt kort pass, ser jag nu på papper. :D

siimon89
2009-08-10, 15:10
Frontböj
90 kg - 5, 5, 5
100 kg - 3, 3

Jump shrugs
50 kg - 4, 4, 4, 4
Gillar övningen tack vare dess enkelhet - "hoppa med stången i händerna".

Magmaskin
3-4 set

Fantastiskt kort pass, ser jag nu på papper. :D

Ser fint ut :) Du fick ju med hela frivändningen i 2 moment kan man ju säga.
Själv tränar jag för fullt på frivändningar nu och jag gör framsteg. PR ligger på 52.5kg nu efter 2 pass av träning. More 2 come :)

Hur många pass kör du egentligen per vecka, alltså hur många underkropp, överkropp eller helkropp kör du?

kalajset
2009-08-10, 16:26
Det är verkligen en rejäl skillnad på bilderna du la upp nu senast, och med tanke på hur kort tid det faktiskt är mellan fototillfällena, är det bara än mer "bra jobbat". :thumbup:

Jump shrugs har jag faktiskt aldrig sett/hört talas om, vad är det tänkt att träna upp främst?.

jocke12
2009-08-10, 17:40
Ser fint ut Du fick ju med hela frivändningen i 2 moment kan man ju säga.
Själv tränar jag för fullt på frivändningar nu och jag gör framsteg. PR ligger på 52.5kg nu efter 2 pass av träning. More 2 come

Hur många pass kör du egentligen per vecka, alltså hur många underkropp, överkropp eller helkropp kör du?

Hah, ja faktiskt. Plockade bort det lilla partiet emellan de båda rörelserna, dock ... och det är ju lite där skon klämmer för mig.

Grymt! Känns tekniken okay också? Keep me posted. ;)

Öh. Jag kör ju inte slaviskt efter något veckoschema. Kör ju en tre-split där två är överkropp och en är underkropp. Sen försöker jag klämma in kanske två sprintpass i veckan på det. Så en bra vecka: ett pass underkropp, två pass överkropp och två utomhuspass (som väl egentligen är benträning det med). Som en intressant liten side-note vill jag verkligen inte att mina ben ska växa. Tycker de är oproportionerligt stora ... and i like my pants slim-fit. :D Man kan ju fråga sig hur jag tänker när jag lägger upp mitt schema. :Virro

Det är verkligen en rejäl skillnad på bilderna du la upp nu senast, och med tanke på hur kort tid det faktiskt är mellan fototillfällena, är det bara än mer "bra jobbat". :thumbup:

Jump shrugs har jag faktiskt aldrig sett/hört talas om, vad är det tänkt att träna upp främst?.

Tack så mycket, kalajset! Värmer!

Det är explosivitetsträning. siimon89 länkade till någon studie en sida tillbaka i min journal som visar att det är en bättre övning än ryck (har jag för mig att det var) för att träna upp explosivitet, så jag var tvungen att testa. Kändes skön. Gillar som sagt enkelheten i den. Prova du med :)

jocke12
2009-08-10, 17:50
Mätte upp ett VJ till 66 cm nyss. Antar att det gills som pb då jag inte mätt upp något högre tidigare (även om jag är övertygad om att det varit högre). :)

Ligger du kvar på 67, siimon? Akta! :D

siimon89
2009-08-10, 18:29
Hah, ja faktiskt. Plockade bort det lilla partiet emellan de båda rörelserna, dock ... och det är ju lite där skon klämmer för mig.

Det som gjort en enorm skillnad för mig för att fånga stången, är att öka flexibiliteten i handleder och triceps. Den är sjukt viktig i en frivändning har jag märkt! Jag började stretcha enligt följande:

Triceps 10sek x 3
Handleder (ovansidan) 10sek x 3
Handleder (undersidan) 10sek x 3

Testa upprepa detta schema 2-3 ggr per dag åtminstone för ett bra resultat. Gör det varje dag tills nästa gång du testar en frivändning. Stretcha även enligt schemat innan du utför frivändningen oxå!
Sedan finns ju även en del punkter som gjort en stor skillnad från första gången jag försökte mig på en frivändning.

Här kommer en summering värd att notera:

Hängande Frivändning

Positionen från hängande (från mitten av låret)

* Axelbrett med fötterna

* Bröst ut, skulderblad bakåt och nere

* Rumpa bak/ut

* Stång placerad mot mitten av framsida lår

* Blicken framåt

* Stången så nära kroppen som möjligt

* Försök behålla armarna så avslappnade som möjligt

* Axlarna framför och över stången



Grymt! Känns tekniken okay också? Keep me posted.


Ja den känns bättre och bättre för varje gång. Har filmat mig själv med en mobilkamera för att sedan analysera vad jag gör rätt respektive fel, samt repeterat hur tekniken ska utföras om och om igen. Sedan har jag även skrivit ner den lista jag precis skrev på ett papper + lite till och lagt framför mig då jag ska göra en frivändning för att bli extra vaksam till tekniken.

För övrigt är det än sålängen inte en hel frivändning, utan från hängande position. Ändå bara den explosiva delen jag är ute efter ändå.



Öh. Jag kör ju inte slaviskt efter något veckoschema. Kör ju en tre-split där två är överkropp och en är underkropp. Sen försöker jag klämma in kanske två sprintpass i veckan på det. Så en bra vecka: ett pass underkropp, två pass överkropp och två utomhuspass (som väl egentligen är benträning det med). Som en intressant liten side-note vill jag verkligen inte att mina ben ska växa. Tycker de är oproportionerligt stora ... and i like my pants slim-fit. :D Man kan ju fråga sig hur jag tänker när jag lägger upp mitt schema. :Virro


Okej, det låter bra det :) Om du inte vill öka mer än nödvändigt på benen gäller det ju att ligga på 3-5 reps samt 2-5 sets ungefär för att inte lägga på sig mer muskelmassa än nödvändigt för att bli starkare. Samt att alltid köra på 90-100% i hastighet och 80-100% av 1RM.

Men det visste du kanske redan :)


Det är explosivitetsträning. siimon89 länkade till någon studie en sida tillbaka i min journal som visar att det är en bättre övning än ryck

Studien visade på att en Jump shrug ger mer total kraft än bara en vanlig frivändning. Sen går det ju att köra tyngre med en jump shrug än en frivändning eftersom du inte alls använder axlarna i samma utsträckning för att få upp stången på framsida axlar.

siimon89
2009-08-10, 18:34
Mätte upp ett VJ till 66 cm nyss. Antar att det gills som pb då jag inte mätt upp något högre tidigare (även om jag är övertygad om att det varit högre). :)

Ligger du kvar på 67, siimon? Akta! :D

Har inte mätt och testat på 2v. nu om inte mer. Så jag kan inte svara på det än, ligger kvar på 67 av senast mätning iaf. :) Har inte tappat iaf. det är jag rätt säker på.

jocke12
2009-08-11, 21:07
Det som gjort en enorm skillnad för mig för att fånga stången, är att öka flexibiliteten i handleder och triceps. Den är sjukt viktig i en frivändning har jag märkt! Jag började stretcha enligt följande:

Triceps 10sek x 3
Handleder (ovansidan) 10sek x 3
Handleder (undersidan) 10sek x 3

Testa upprepa detta schema 2-3 ggr per dag åtminstone för ett bra resultat. Gör det varje dag tills nästa gång du testar en frivändning. Stretcha även enligt schemat innan du utför frivändningen oxå!
Sedan finns ju även en del punkter som gjort en stor skillnad från första gången jag försökte mig på en frivändning.

Här kommer en summering värd att notera:

Hängande Frivändning

Positionen från hängande (från mitten av låret)

* Axelbrett med fötterna

* Bröst ut, skulderblad bakåt och nere

* Rumpa bak/ut

* Stång placerad mot mitten av framsida lår

* Blicken framåt

* Stången så nära kroppen som möjligt

* Försök behålla armarna så avslappnade som möjligt

* Axlarna framför och över stången




Ja den känns bättre och bättre för varje gång. Har filmat mig själv med en mobilkamera för att sedan analysera vad jag gör rätt respektive fel, samt repeterat hur tekniken ska utföras om och om igen. Sedan har jag även skrivit ner den lista jag precis skrev på ett papper + lite till och lagt framför mig då jag ska göra en frivändning för att bli extra vaksam till tekniken.

För övrigt är det än sålängen inte en hel frivändning, utan från hängande position. Ändå bara den explosiva delen jag är ute efter ändå.




Okej, det låter bra det :) Om du inte vill öka mer än nödvändigt på benen gäller det ju att ligga på 3-5 reps samt 2-5 sets ungefär för att inte lägga på sig mer muskelmassa än nödvändigt för att bli starkare. Samt att alltid köra på 90-100% i hastighet och 80-100% av 1RM.

Men det visste du kanske redan :)



Studien visade på att en Jump shrug ger mer total kraft än bara en vanlig frivändning. Sen går det ju att köra tyngre med en jump shrug än en frivändning eftersom du inte alls använder axlarna i samma utsträckning för att få upp stången på framsida axlar.

Det känns faktiskt inte riktigt värt det längre att jobba på frivändningen sen du hittade jump shrugs åt mig, måste jag erkänna. Det får komma senare. Tror jag kommer få tillräckligt med resultat av mina jump shrugs.

Och jo, jag kör bara ordentligt lågreps för ben. Försöker hålla mig under 5 reps, men gärna 3. Och ja, alltid maximal hastighet (med bibehållen hyfsad teknik), men det ur explosivitetssyfte mer än att låta bli att bygga. :)

Har inte mätt och testat på 2v. nu om inte mer. Så jag kan inte svara på det än, ligger kvar på 67 av senast mätning iaf. :) Har inte tappat iaf. det är jag rätt säker på.

Hehe. Gör en mätning! Först till 70 får vad?

Pendelous
2009-08-11, 21:51
Enda hyfsade jämförelsebilden jag har är, tyvärr, den här:

http://pici.se/pictures/tfqCbtfBm.jpg

Den är ca 2 år gammal och då ca ett halvår innan jag började styrketräna. Tyvärr är det ju bara armarna, or the lack thereof, som syns. Vikten är 3 kg mindre än på bilden ovanför.
Väger du verkligen 87 kilo på bilden? Du ser bra mycket grövre ut än 3 kg på din "nya" bild.

jocke12
2009-08-11, 22:03
Väger du verkligen 87 kilo på bilden? Du ser bra mycket grövre ut än 3 kg på din "nya" bild.

Sjukt nog så gör jag faktiskt det, men det handlar ju om ett utbyte av fett och muskler. Visst är det mer än 3 kg muskelmassa till, det tvivlar jag inte på. Jag var upp i 102 kg utan att känna mig överdrivet fet, så jag tror jag kan väga rätt mycket utan att det egentligen syns (med kläderna på).

Pendelous
2009-08-11, 22:18
Okej, ser ut som du hade riktigt smala armar på förebilden iallafall. Så du har hunnit med både bulk och deff då?
Diggar din nuvarande fysik hursom :)

jocke12
2009-08-11, 22:22
Okej, ser ut som du hade riktigt smala armar på förebilden iallafall. Så du har hunnit med både bulk och deff då?
Diggar din nuvarande fysik hursom :)

Hehe, ja. Har tyvärr inget mått från den tiden, men pinsamt små. :) Fortfarande mitt sämsta, men jag hoppas de börjar krypa ikapp snart.

Japps. 87 -> 83 -> 102 -> 89 ungefär.

Tack så mycket!

siimon89
2009-08-12, 13:40
Det känns faktiskt inte riktigt värt det längre att jobba på frivändningen sen du hittade jump shrugs åt mig, måste jag erkänna. Det får komma senare. Tror jag kommer få tillräckligt med resultat av mina jump shrugs.

Okej :) Det låter som en bra idé ifall du inte har lust att lära dig en hel frivändning. Resultaten är nog väl så bra! Nackdelen isåfall är väl att du inte får 1/2 frontböj och jumpshrugs (om du kör hängande och inte djupa landningar) i en övning. Men har du tiden att splitta båda ser jag ingen nackdel med det. Sen tycker jag personligen att frivändningar är sjuktskoj så skulle själv inte vilja splitta :) men det är en annan femma!


Och jo, jag kör bara ordentligt lågreps för ben. Försöker hålla mig under 5 reps, men gärna 3. Och ja, alltid maximal hastighet (med bibehållen hyfsad teknik), men det ur explosivitetssyfte mer än att låta bli att bygga. :)

Det låter bra det! :) Men angående din överkroppsträning, om du verkligen vill satsa på bra sprinttider, kan det ju ha viss negativpåverkan ifall du kör alltför mkt fokus på hypertrophy. Fast kanske du inte gör?


Hehe. Gör en mätning! Först till 70 får vad?

Jadu, möjligt att jag redan är där iom. att jag hunnit vila ut mig ännu mer sedan sist jag testade och kört ytterligare träning. Äran räcker långt! Bara tanken av att ha gått från 59 - 70cm sen skulle kännas sjukt tillfredställande. Sen vore det ju såklart trevligt om det vore rätt snart så man kan sikta ännu högre!

jocke12
2009-08-12, 13:50
Okej Det låter som en bra idé ifall du inte har lust att lära dig en hel frivändning. Resultaten är nog väl så bra! Nackdelen isåfall är väl att du inte får 1/2 frontböj och jumpshrugs (om du kör hängande och inte djupa landningar) i en övning. Men har du tiden att splitta båda ser jag ingen nackdel med det. Sen tycker jag personligen att frivändningar är sjuktskoj så skulle själv inte vilja splitta :) men det är en annan femma!

:D Ja, det är säkert en rolig övning när man väl får till den. För mig är det pest.

Det låter bra det! :) Men angående din överkroppsträning, om du verkligen vill satsa på bra sprinttider, kan det ju ha viss negativpåverkan ifall du kör alltför mkt fokus på hypertrophy. Fast kanske du inte gör?

Det gör jag absolut. Jag rangordnade nog aldrig mina mål riktigt i början, men all benträning till trots är det nog fortfarande beachen som lockar mest. :em: Inte lika kul att träna för, men ett resultat jag hellre skulle vilja ha, om det finns någon logik i det. Överkropp kommer tränas för att maximera hypertrofi, men det kommer ju leda till styrka det med. Kanske till och med bättre än benen då de inte kommer få sig samma variation (i och med att jag gärna håller repstalet lågt).

Jadu, möjligt att jag redan är där iom. att jag hunnit vila ut mig ännu mer sedan sist jag testade och kört ytterligare träning. Äran räcker långt! Bara tanken av att ha gått från 59 - 70cm sen skulle kännas sjukt tillfredställande. Sen vore det ju såklart trevligt om det vore rätt snart så man kan sikta ännu högre!

Coolt. Får man fråga hur du mäter? Själv har jag inte hittat något riktigt optimalt sätt. Hoppar just nu mot en uppmätt tidningsrulle jag satt upp i ett lampfäste och försöker nicka på den. Tips?

Ja, det är en grym ökning på väldigt kort tid. Det har du gjort bra! :thumbup:

kalajset
2009-08-12, 14:19
Hmm, jag som just undrade hur man mäter dessa hopp på ett bra sätt. :D

Ska definitivt kika på jump shrugs närmare, verkar vara en kul övning.

Jag tror förövrigt ang. överkroppshypertrofi att det lär nog krävas en hel del muskelmassa innan det påverkar negativt i just sprinter. (Förutsatt att kroppsvikten kan hållas förhållandevis låg såklart). Betydligt mer än vad gemene gymmare har, får man nog ändå lov att påstå. Går man till yttersta eliten har ju dessa oftast väldigt väl utvecklade överkroppar i framförallt 100m, och är oftast rejält starka i överkropp såväl som underkropp med. Svårt att säga var gränsen går såklart, men sprintmässigt är det säkerligen bättre att väga i princip så lite som möjligt med så mycket muskelmassa som möjligt, så länge inte något av det inkräktar på prestationen då, givet. Tar man de som sprungit de tre bästa tiderna någonsin på 100m t ex, Usain Bolt, Asafa Powell, samt Tyson Gay, får man fram att de alla har ett BMI på mellan 22.5-24.5 ca. Det är ganska högt, särskilt med tanke på att de har i princip noll mängd kroppsfett.

jocke12
2009-08-12, 14:25
Hmm, jag som just undrade hur man mäter dessa hopp på ett bra sätt. :D

Ska definitivt kika på jump shrugs närmare, verkar vara en kul övning.

Jag tror förövrigt ang. överkroppshypertrofi att det lär nog krävas en hel del muskelmassa innan det påverkar negativt i just sprinter. (Förutsatt att kroppsvikten kan hållas förhållandevis låg såklart). Betydligt mer än vad gemene gymmare har, får man nog ändå lov att påstå. Går man till yttersta eliten har ju dessa oftast väldigt väl utvecklade överkroppar i framförallt 100m, och är oftast rejält starka i överkropp såväl som underkropp med. Svårt att säga var gränsen går såklart, men sprintmässigt är det säkerligen bättre att väga i princip så lite som möjligt med så mycket muskelmassa som möjligt, så länge inte något av det inkräktar på prestationen då, givet. Tar man de som sprungit de tre bästa tiderna någonsin på 100m t ex, Usain Bolt, Asafa Powell, samt Tyson Gay, får man fram att de alla har ett BMI på mellan 22.5-24.5 ca. Det är ganska högt, särskilt med tanke på att de har i princip noll mängd kroppsfett.

Absolut, men jag tror siimon syftade mer på utebliven träning för styrka för överkroppen - eller så tolkade i alla fall jag det. Dvs utebliven styrka, inte för stor mängd överkroppsmuskelmassa, för visst har jag många kilon kvar innan det börjar bli för tungt. :)

Jag tror det bästa sättet att mäta är att ha en liten lapp upphängd på typ tre meters höjd eller vad man nu hoppar och försöka nå den med handen ... och såklart då innan ha mätt upp hur högt man når stillastående. Det känns optimalt och det är så de mäter vid amerikansk fotbolluttagningarna (där den grenen [VJ] spelar rätt stor roll). Jag har tyvärr ingen möjlighet att sätta upp något på den höjden. :)

kalajset
2009-08-12, 14:32
Ah, då missuppfattade jag nog det hela, sorry!.

Det låter som ett bra sätt, ska nog ut och testa lite VJ nu för första gången "på riktigt". :)

jocke12
2009-08-12, 14:34
Ah, då missuppfattade jag nog det hela, sorry!.

Det låter som ett bra sätt, ska nog ut och testa lite VJ nu för första gången "på riktigt". :)

Grymt! Jag ska precis ge mig ut och hoppa lite jag också. Sjukt omotiverad, dock. Får kanske nöta lite bra youtubeklipp innan. :)

kalajset
2009-08-12, 14:44
Verkar finnas många olika varianter av VJ's, är det detta "som gäller" m ao?:

tXKCiaJsn8Q

Här är en rätt grym film tycker jag, vad kallas varianter när man förvisso tar sats, men sedan ställer sig på förmålet man hoppas upp på? - Någon variant av box jump?.

exYk6wLj0c4

jocke12
2009-08-12, 14:53
Verkar finnas många olika varianter av VJ's, är det detta "som gäller" m ao?:


Här är en rätt grym film tycker jag, vad kallas varianter när man förvisso tar sats, men sedan ställer sig på förmålet man hoppas upp på? - Någon variant av box jump?.


Ja, precis. Det "gäller". :)

Haha vad coolt. Trodde han skulle göra som "vanligt", men att ställa sig på helt raka ben gjorde det ju jävligt häftigt, faktiskt.

siimon89
2009-08-12, 15:26
:D Ja, det är säkert en rolig övning när man väl får till den. För mig är det pest.:

Som sagt, förut var jag livrädd för att ens våga försöka. Läste man runt på forum hit och dit sa alla hur svår den var osv. Men nu efter jag verkligen gått in för det och varit kritisk mot mig själv genom videos osv. så har jag gjort stora framsteg. Tycker jag nästan sätter en godkänd "Hang Power Clean" nu för att den inte ska vara skadlig och ge bra med power-träning.

Satt precis PR på den med 55kg. Klarade även 57 och 60kg, men tekniken svek mig då även om jag fick upp den på axlarna. Handlade nog mest om en ganska brutal trötthet i axlarna då det var där teknik svek mest.



Det gör jag absolut. Jag rangordnade nog aldrig mina mål riktigt i början, men all benträning till trots är det nog fortfarande beachen som lockar mest. :em: Inte lika kul att träna för, men ett resultat jag hellre skulle vilja ha, om det finns någon logik i det. Överkropp kommer tränas för att maximera hypertrofi, men det kommer ju leda till styrka det med. Kanske till och med bättre än benen då de inte kommer få sig samma variation (i och med att jag gärna håller repstalet lågt).:

Jo, hypertrophy ger såklart styrka. Däremot om du jämför en bodybuilder vs en olympisk lyftare, i styrka och power så liknar en bodybuilder mer en normal svensson i att kunna få ut antal % av muskelmotoren. En olympisk lyftare på högsta nivå kan utnyttja upp till 90% av sin muskelkapacitet, medan en bodybuilder som jag sa nyttjar någonstans runt 50% av vad jag läst.

Det säger ju ändå ganska mycket om power-träning vs. hypertrophy angående att kunna utnyttja de muskler man har till max. Åh det är ju precis vad att springa snabbt gör.
Men dina mål är dina mål, inget är rätt eller fel. :) Kom ihåg det!


Coolt. Får man fråga hur du mäter? Själv har jag inte hittat något riktigt optimalt sätt. Hoppar just nu mot en uppmätt tidningsrulle jag satt upp i ett lampfäste och försöker nicka på den. Tips?:

Det låter väldigt krångligt det du gör. Själv går jag ut till en vägg på mitt baksideförråd. Tar sedan och suger på fingret och doppar det i vetemjöl. Sedan står jag rak bredvid väggen och lyfter armen så högt jag kan utan att resa mig minsta och trycker ifrån ett märke.

Tar sedan på mer mjöl och hoppar upp och trycker ifrån vid högsta läget i hoppet. Sedan mäter jag från första märkets topp till andra märkets topp.


Ja, det är en grym ökning på väldigt kort tid. Det har du gjort bra! :thumbup:

Tack så mycket :) ska snart börja föra journal. Har en del musklerknutar i vaderna nu som jag flitigt masserar för att bli av med. De är på bättringsväg, men vill att de ska va bra innan jag drar till 60m. banan och testar mig själv för att sedan börja föra en journal.

jocke12
2009-08-12, 15:57
Uppvärmning

Stegringslopp upp till 90 % av max
2 st

Rytmiska knäböjshopp
3x5

Jämfotalängdhopp
Försök på nytt max. 2,88 nådde jag.

20 meter sprint
7 st
Riktigt pigg och snabb första tre/fyra

20 meter sprint i relativt kraftigt uppåtlut
3 st
Känns som fan i framsida axlar.

Kände mig ganska trött, tung och seg, men jag är rätt nöjd med passet. I alla fall med sprintdelen.

jocke12
2009-08-12, 16:06
Som sagt, förut var jag livrädd för att ens våga försöka. Läste man runt på forum hit och dit sa alla hur svår den var osv. Men nu efter jag verkligen gått in för det och varit kritisk mot mig själv genom videos osv. så har jag gjort stora framsteg. Tycker jag nästan sätter en godkänd "Hang Power Clean" nu för att den inte ska vara skadlig och ge bra med power-träning.

Satt precis PR på den med 55kg. Klarade även 57 och 60kg, men tekniken svek mig då även om jag fick upp den på axlarna. Handlade nog mest om en ganska brutal trötthet i axlarna då det var där teknik svek mest.




Jo, hypertrophy ger såklart styrka. Däremot om du jämför en bodybuilder vs en olympisk lyftare, i styrka och power så liknar en bodybuilder mer en normal svensson i att kunna få ut antal % av muskelmotoren. En olympisk lyftare på högsta nivå kan utnyttja upp till 90% av sin muskelkapacitet, medan en bodybuilder som jag sa nyttjar någonstans runt 50% av vad jag läst.

Det säger ju ändå ganska mycket om power-träning vs. hypertrophy angående att kunna utnyttja de muskler man har till max. Åh det är ju precis vad att springa snabbt gör.
Men dina mål är dina mål, inget är rätt eller fel. :) Kom ihåg det!



Det låter väldigt krångligt det du gör. Själv går jag ut till en vägg på mitt baksideförråd. Tar sedan och suger på fingret och doppar det i vetemjöl. Sedan står jag rak bredvid väggen och lyfter armen så högt jag kan utan att resa mig minsta och trycker ifrån ett märke.

Tar sedan på mer mjöl och hoppar upp och trycker ifrån vid högsta läget i hoppet. Sedan mäter jag från första märkets topp till andra märkets topp.



Tack så mycket :) ska snart börja föra journal. Har en del musklerknutar i vaderna nu som jag flitigt masserar för att bli av med. De är på bättringsväg, men vill att de ska va bra innan jag drar till 60m. banan och testar mig själv för att sedan börja föra en journal.

Dels har ju en större muskel en större maximal kapacitet. Alltid. Och sen är ju planen att ligga runt 10 reps per set i aug, för att sedan gå ner och köra dropset i sept och sedan 5-reppare i oktober, så styrkefasen kommer.

Haha. Då tycker jag nästan ditt sätt lät krångligare, men det är nog faktiskt nåt sånt jag skulle vilja göra egentligen. Får ta med mig mjölpåsen ut nästa pass. Tvivlar på att jag hittar nåt bra plank, dock. Finns nästan bara stenhus i närheten. När du sätter i det låga märket; sträcker du ut maximalt och höjer den ena axeln långt över den andra då?

Okai. :) Vad är det som ställt till det i vaderna? All plyo?

siimon89
2009-08-12, 17:25
Dels har ju en större muskel en större maximal kapacitet. Alltid. Och sen är ju planen att ligga runt 10 reps per set i aug, för att sedan gå ner och köra dropset i sept och sedan 5-reppare i oktober, så styrkefasen kommer.

Haha. Då tycker jag nästan ditt sätt lät krångligare, men det är nog faktiskt nåt sånt jag skulle vilja göra egentligen. Får ta med mig mjölpåsen ut nästa pass. Tvivlar på att jag hittar nåt bra plank, dock. Finns nästan bara stenhus i närheten. När du sätter i det låga märket; sträcker du ut maximalt och höjer den ena axeln långt över den andra då?

Okai. :) Vad är det som ställt till det i vaderna? All plyo?

Om du ändå tänkt fokusera på styrka vid ett senare tillfälle spelar det ju ingen större roll. Japp, större muskel är alltid större potential! Men det jag menade var att exempelvis bodybuilders endast kan nyttja 50% av sin muskelkapacitet medan olympiska lyftare på hög nivå klarar upp mot 90%.

Ja, jag tror det. Sträcker lika mkt som vid max hoppet i armarna.

Jag har vant om min löpteknik rejält. Förut joggade jag på hälarna och när jag sprintade landade jag rätt plattfot för att sedan mer mot hälarna typ. Nu har har börjat landa så gott som under min tyngdpunkt, försöker iaf. åh det börjar bli bra nu oxå :) Samt att jag landar på framfoten hela tiden, både vid jogg och sprint.

Detta har ju lett till en lättare överansträngning i vaderna vilket har lett till muskelknutar. Men de är nästan borta nu tack vare all självmassage med tennisbollar, brödkaveln och en fylld pepsiflaska. :D

jocke12
2009-08-12, 17:30
Om du ändå tänkt fokusera på styrka vid ett senare tillfälle spelar det ju ingen större roll. Japp, större muskel är alltid större potential! Men det jag menade var att exempelvis bodybuilders endast kan nyttja 50% av sin muskelkapacitet medan olympiska lyftare på hög nivå klarar upp mot 90%.

Ja, jag tror det. Sträcker lika mkt som vid max hoppet i armarna.

Jag har vant om min löpteknik rejält. Förut joggade jag på hälarna och när jag sprintade landade jag rätt plattfot för att sedan mer mot hälarna typ. Nu har har börjat landa så gott som under min tyngdpunkt, försöker iaf. åh det börjar bli bra nu oxå :) Samt att jag landar på framfoten hela tiden, både vid jogg och sprint.

Detta har ju lett till en lättare överansträngning i vaderna vilket har lett till muskelknutar. Men de är nästan borta nu tack vare all självmassage med tennisbollar, brödkaveln och en fylld pepsiflaska. :D

Ah, okej. Då förstår jag att det börjar kännas i vaderna. Men är det inte egentligen bara under maxsprint man ska komma upp på tårna? Jogga på tå låter väldigt jobbigt, men det kanske är bra vadträning. :)

siimon89
2009-08-12, 17:37
Ah, okej. Då förstår jag att det börjar kännas i vaderna. Men är det inte egentligen bara under maxsprint man ska komma upp på tårna? Jogga på tå låter väldigt jobbigt, men det kanske är bra vadträning. :)

Att jogga på tå är defenetivt fel. Du ska använda "ball of the foot". Det som är bakom tårna. Läs om Pose running om du är intresserad av löptekniken. Har inte anpassat mig hela efter den. Men man kan lära sig mycket av den.

jocke12
2009-08-12, 17:43
Att jogga på tå är defenetivt fel. Du ska använda "ball of the foot". Det som är bakom tårna. Läs om Pose running om du är intresserad av löptekniken. Har inte anpassat mig hela efter den. Men man kan lära sig mycket av den.

Aha. Fattade som att du försökte springa på tå och det var därför dina vader kollapsat.

Absolut inte intresserad av något som har med konditionsträning och dess tekniker att göra. :D

siimon89
2009-08-12, 18:02
Aha. Fattade som att du försökte springa på tå och det var därför dina vader kollapsat.

Absolut inte intresserad av något som har med konditionsträning och dess tekniker att göra. :D

Neh den har bra punkter som sprinters defenetivt behöver :) Att landa under höften/tyngdpunkten, hur benet i luften ska pendla osv. Fast finns ju bra guider som är mer sprintrelaterat på youtube.

jocke12
2009-08-14, 00:02
Ska kollas upp isåfall.

jocke12
2009-08-14, 13:08
Armar

Stångcurl
33 kg - 6x10

Smalbänk
55/60 kg - 8x10

Sidolyft
11 kg - 4x10

Sidolyft i maskin
10

Scottcurl
23 kg - 4x10

Dips
10, 12

Allt supersetades. Körde biceps, triceps, sidolyft tills jag inte orkade med sidolyft längre. Då körde jag axelprehab istället. :)

Biceps: 10 set. Triceps: 10 set. (Utsida) axlar: 5 set

... and that concludes week two of GVT-like training.

jocke12
2009-08-16, 22:32
Spänst
Längdhopp - 10 meters ansats
3/4 försök. Max ca 4,70

Längdhopp - 20 meters ansats
3/4 försök. Max ca 5,30. 5,50 effektiv hopplängd.

Jämfotalängdhopp
3 försök. Max 2,92. Närmar mig tre meter med stormsteg!

Sprint
Några trepunktsstarter

jocke12
2009-08-17, 01:53
... och just ja:

Jämfotahopp över 107 cm häck
3/4 st
Kändes relativt lätt. Har nog lite mer att ge.

Springande hopp med stelbent landning på höjdhoppsmatta
3-4 st
:D! Den övningen tackar vi kalajset för. Mattan var väl kanske 90 cm hög ... eller nåt.

kalajset
2009-08-17, 08:35
Åhå, låter som du har tillgång till någon form av lämplig lokal, tänk den som hade det :/

Jag tycker du gör jäkligt fina hopp, särskilt jämfotalängden som jag kan relatera till, tre meter känns väldigt långt.

jocke12
2009-08-17, 11:25
Åhå, låter som du har tillgång till någon form av lämplig lokal, tänk den som hade det :/

Jag tycker du gör jäkligt fina hopp, särskilt jämfotalängden som jag kan relatera till, tre meter känns väldigt långt.

Ja, jag har faktiskt en utomhusfriidrottsarena ganska nära, så det är kanon. Häckar osv brukar stå ute, men jag är lite halvrädd för att slå ihjäl mig när jag ska försöka använda dem. :) Finns det ingen sån du kan ta dig till, var du nu än bor? Brukar stå öppna.

En får tacka! Längdhoppen är inte alls mycket att hänga i granen. Eller kanske just för att ansatsen är avkortad, men jag gör inte mycket längre med full ansats heller. Lite halvsugen att träna upp längdhoppen nu innan vintern då det blir knäböj istället för hela slanten.

Ironbabe
2009-08-17, 11:29
Ja, jag har faktiskt en utomhusfriidrottsarena ganska nära, så det är kanon. Häckar osv brukar stå ute, men jag är lite halvrädd för att slå ihjäl mig när jag ska försöka använda dem. :)
Vilket lyx att ha häckar ute. Det finns inte på den arenen jag springer på..Vars ligger den du tränar på?

jocke12
2009-08-17, 11:36
Vilket lyx att ha häckar ute. Det finns inte på den arenen jag springer på..Vars ligger den du tränar på?

Tränar på Kristinebergs IP. Du?

Ironbabe
2009-08-17, 12:13
Tränar på Kristinebergs IP. Du?

Ah! Jag tränar oftast på Sundbybergs IP när vädret tillåter :)

jocke12
2009-08-17, 12:20
Ah! Jag tränar oftast på Sundbybergs IP när vädret tillåter :)

Ok :) Har du tränare och så eller tränar du också lite på måfå? :D

Ironbabe
2009-08-17, 12:47
Ok :) Har du tränare och så eller tränar du också lite på måfå? :D
Ingen tränare mer än i kula 1 ggr/v. När man är veteran som jag så finns det inga fasta träningsdagar eller tränare vilket jag tycker är synd. Har tränat med en ungdomsgrupp av och till där en av tränarna oxå är veteran tävlande. Helst av allt skulle jag träna med såna som satsar lite mer än vad veteranerna i min klubb gör *grr* Jag vill bli bäst typ..Tävla på veteran VM och Masters game

jocke12
2009-08-17, 14:33
Bröst och rygg

Lutande hantelpress
31/32 kg - 4x10

Chins
10

Latsdrag
70 kg - 6x10

Bänkpress
65 kg - 4x10

Latsdrag till nacken
55 kg - 3x10

Sittande bröstpress
2x10

Bröst: 10 set Rygg: 10 set

... och tyvärr för den här veckans träning är det bakning och shotfest som gäller nu. Saatana.

jocke12
2009-08-17, 15:08
Ingen tränare mer än i kula 1 ggr/v. När man är veteran som jag så finns det inga fasta träningsdagar eller tränare vilket jag tycker är synd. Har tränat med en ungdomsgrupp av och till där en av tränarna oxå är veteran tävlande. Helst av allt skulle jag träna med såna som satsar lite mer än vad veteranerna i min klubb gör *grr* Jag vill bli bäst typ..Tävla på veteran VM och Masters game

Kul med en ordentlig satsning! Finns det ingen annan klubb med bättre förutsättningar du kan hälsa på nån gång i veckan, kanske? Har funderat på att börja träna i klubb jag också, men vet inte om det är så värt ändå. Visst - jag vill bli så snabb jag bara kan bli - men har svårt att se att det finns bra tränare villiga att rikta sin uppmärksamhet mot en som fick sprintplaner i 23-årsåldern (no offence, antar jag?) och som inte heller är någon jättetalang. Ganska dyrt verkar det vara också. Suck. :(

jocke12
2009-08-19, 22:03
Körde lite sprint och spänst tidigare idag. Helt på måfå och med lillebror som lycklig coach :)

3-4 set jämfotahopp
~10 starter
2 st 60-meterslopp

jocke12
2009-08-20, 18:31
... och idag ytterligare lite friidrott.

Blockstarter
~8
Här krävs nog en del träning. :)

Tog mig ner till friidrottsarenan med några polare, men tyvärr slank en boll med, så det blev väldigt lite uträttat.

En misslyckas saxning på 1.60 också. :D

kalajset
2009-08-20, 18:43
Åh, jag blir verkligen mer och mer avis! - Tyvärr bor jag inte i storstan, så något sådant finns inte häromkring. :/ - Bra latsdrag på senaste styrkepasset också, hoppas bakningen och shotsen smakade prima.*drool*

jocke12
2009-08-21, 11:01
Tog mig till gymmet med ett högrepsarmpass i åtanke, men fick syn på ett tomt powerrack och det blev ben/mage istället. Slängde in lite axlar också.

Knäböj
60 kg - 5
100 kg - 5
130 kg - 5
150 kg - 3 PB
160 kg - 1 PB
Grymt! PB innan låg ju på 150, så att klämma ur en trea där och plocka 160 efter det kändes riktigt skönt.

Frontböj
100 kg - 2, 2
Lyckades lägga stången fel hela tiden och fick jävligt ont i nyckelbenet och handlederna.

Jump squats
60 kg - 4
Borde väl kört först. Trodde jag hade 40 kg på stången, men det funkade väl hyfsat med 60 också. Inte samma höjd, såklart.

Militärpress
60 kg - 5, 5, 5

Sidolyft
11 kg - 10, 10, 10, 10, 10?

Crunches
+15 kg - 12, 10, 10, 10

Magmaskin
60 kg - 6
50 kg - 6
40 kg - 6
30 kg - 8
Dropset utan vila. Jävlart tungt.

Kände mig rätt stark rakt igenom. Kanske börjar styrkan komma igen efter sommarens sjukdom.

jocke12
2009-08-21, 11:02
Åh, jag blir verkligen mer och mer avis! - Tyvärr bor jag inte i storstan, så något sådant finns inte häromkring. :/ - Bra latsdrag på senaste styrkepasset också, hoppas bakningen och shotsen smakade prima.*drool*

Haha. Nu är jag faktiskt i lillstan där mamma bor och hälsar på. Ännu bättre möjligheter här faktiskt. Både för friidrott och styrketräning.

Tack så mycket. Riktigt risiga shots, men bakningen blev mycket bra. Blir nog nåt liknande till veckan igen. *rolleyes*

jocke12
2009-08-22, 14:17
Armar

Stångcurl
30 kg - 5x10

Smalbänk i smith
60 kg? - 5x10

Hammercurl
21 kg - 2x2x10

Dips
5x10

Scottcurl
23 kg - 2x10

Stångcurl
20 kg - 23

Hammercurl
29 kg - 1x2x(4/5)

Biceps: 11 set Triceps: 10 set

jocke12
2009-08-24, 16:14
Idag blev en liten specialare. Först lektes det diskus, kula och spjut, sen sprint och sist ett bröst- och ryggpass. Allt ute på friidrottsarenan.

200 m
5 st på runt 80 %

Blockstarter
5-6 st

60 m från block
3-4 st

Bänkpress
60 kg - 4x10
70 kg - 5x10, 14
Hade visst en del mer att ge. Trodde 60 skulle räcka, men jag börjar tydligen vänja mig vid högreps (tur då att jag byter schema nästa vecka). Hade nog kunnat köra 75 genom hela.

Stångrodd
60 kg - 4x10
70 kg - 5x10

Inverterad rodd
12

Bröst: 10 set Rygg: 10 set

Kände mig inte speciellt kvick, men det känns som att styrkan är på väg tillbaka i alla fall. Det här var sista bröst- och ryggpasset i mitt GVT-liknande schema. Nästa månad blir det 6-8 reps.

Bänkpress i solen i bar överkropp är det senaste - and I like!

jocke12
2009-08-24, 16:23
Ahjust. Sista två bänkseten var FU.

jocke12
2009-08-26, 15:21
Armar

Stångcurl
33 kg - 7x10

Smalbänk i smith
65 kg - 5x10

Triceps runt huvudet
5x10

Stångcurl
38 kg - 10
33 kg - 10

Arnoldcurl
16 kg - 10 per arm

Sidolyft
11 kg - 4x10

Gött pass. Mäktig hästsko osv.

Biceps: 10 set Triceps: 10 set

Sista GVT-armpasset. Bara lite ben kvar nu.

jocke12
2009-08-26, 15:28
EAA-XX - mycket gott!

kalajset
2009-08-26, 18:38
Smalbänk i smith är en riktigt skön övning! - På sätt och vis mycket lättare att köra strikt än vanlig. Skönt också med utomhusbänk, blir ju rena ramla "Muscle Beach" ju. :D - Bra stångcurls nu senast med!.

Vad är Arnoldcurl?.

Sista GVT-passen nu alltså, nöjd med upplägget i övrigt, gav det något, kommer du köra det igen, rekommenderas det, etc? :) - Spontant tycker jag själv det ser något långtråkigt ut på papper med så många sett av samma övning, samtidigt borde det ju ge bra teknikträning, samt även uthållighetsträning.

jocke12
2009-08-28, 10:19
Smalbänk i smith är en riktigt skön övning! - På sätt och vis mycket lättare att köra strikt än vanlig. Skönt också med utomhusbänk, blir ju rena ramla "Muscle Beach" ju. :D - Bra stångcurls nu senast med!.

Vad är Arnoldcurl?.

Sista GVT-passen nu alltså, nöjd med upplägget i övrigt, gav det något, kommer du köra det igen, rekommenderas det, etc? :) - Spontant tycker jag själv det ser något långtråkigt ut på papper med så många sett av samma övning, samtidigt borde det ju ge bra teknikträning, samt även uthållighetsträning.

Haha ja. Sjukt skönt var det.

Arnoldcurl:
Svq5oOYDbLE

Kommer en utvärdering av månaden när jag är klar med sista passet. :) Ett strikt GVT hade jag nog inte klarat av. Knappt så jag klarade av mitt där jag ändå mixade övningarna. Högreps är heller inte min grej, men tror det är ett nödvändigt ont att gå upp lite i rep-range ibland.

jocke12
2009-08-28, 10:27
Spelade fotboll igår. Resultat: skrapsår längs hela vänster skenben och en lårkaka(?) vid knät som gör att jag inte kan gå ordentligt. Härligt!

jocke12
2009-08-30, 14:35
Utvärdering augusti (GVT)

Mått
Vikt: 90 kg -> 91,5 kg
Lår (största): 62 cm -> 62 cm
Lår (mitt): 61 cm -> 60 cm
Biceps: 38 cm -> 39 cm
Midja: 85,5 cm -> 90 cm (dåligt mätvärde då jag inte mätte innan frukost)
Mage (största): 89 cm -> 92 cm (som ovan)
Bröst: 108 cm -> 110 cm

Tror lite av mina muskelmassekilon som försvann vid min deff (som var lite för snabb) börjar komma tillbaka. Känns bra. Midjemåttet skiljde väldigt mycket, men jag skyller på att jag är nyäten och det var jag inte då de tidigare måtten togs. Lårvärdet är antagligen mätfel.

Personbästan
Jämfotalängdhopp 2,76 m -> 2,92 m
Knäböj 150 kg -> 160 kg (en trea på 150 kg innan)
Frontböj 60 kg -> 110 kg
Vertical jump 65 cm -> 66 cm

Set per muskelgrupp
Bröst 41 set
Rygg 40 set
Biceps 41 set
Triceps 41 set
Axlar 25 set
Mage 16 set
Spänst 5 pass
Sprint 7 pass
Ben 3 pass (hade blivit fyra om jag inte varit onykter i några dagar)
Fotboll 1 match :)

Tror att armarna, bröst och rygg svarat på mängdträningen. Får se hur det ser ut efter nästa månad.

Kosttillskott
Varit sisådär med att få till EAA varje pass. Kreatin har jag inte heller kört hela vägen. Ska köra ordentligt med åtminstone EAA:t från och med nu. Kreatin tycker jag fortfarande inte ger mig någon effekt, så det känns lite drygt att stoppa i sig det hela tiden. Ingen placeboeffekt heller i och med min pessimism. :)

Schemat
Körde ju en variant av GVT där jag bytte lite bland övningarna istället för att köra 10x10 med samma övning. Det hade varit alldeles för tråkigt. Tycker det funkade helt okay. För ett grundarbete mot bättre styrka så var det överkomligt tungt. Tror det är en bra början innan jag går över till medel- och lågreps.

Styrka
Har kommit åter, om ännu bara på högreps. Inte i samma slag som tidigare, men känns på gång!

Sprint
Har nog inte blivit särskilt mycket snabbare egentligen, men fått in lite blockstartsträning och inte haft några skador, så det har la funkat.

Spänst
Jämfotahoppet har gått framåt en hel del. Inte fullt lika bra med VJ:t. Tror det kommer öka rätt ordentligt nu när det börjar bli tyngre och fler knäböjspass.

jocke12
2009-08-30, 14:42
Upplägg september: Lyle McDonalds generic bulking routine

Lyles GBR för överkropp. Benen kommer köras enligt en egen linjär progressionsvariant. Två benpass i veckan där vikten kommer höjas med 5 kg per pass. Börjar vid 120 kg och kommer alltså sluta vid 160 kg och försöka klämma ur några reps där. Högreps i frontböj eller benpress varje benpass. Kommer tära på benen. :)

Hursomhelst. Schemat:

Underkropp och mage
Jump shrugs 3X4/3'
Knäböj start vid 120 kg. + 5 kg varje pass.
Raka mark 3-4X6-8/3'
Benpress/frontböj 2-3X10-12/2'
Tåhäv 3X6-8/3'
Sittande vadpress 2X10-12/2'
Mage 6 set
Vet inte om jag kommer orka lägga sånt "fokus" på vader, men vi får se. Vore ju kul att ha gjort. :)

Överkropp
Bänkpress 3-4X6-8/3'
Rodd 3-4X6-8/3'
Militärpress 2-3X6-8/3'
Sidolyft 3x10
Chins/latsdrag 2-3X6-8/3'
Triceps 1-2X12-15/1.5'
Biceps 1-2X12-15/1.5'

Känns som ett schema som passar mig och mina mål ganska perfekt just nu. Det ska vara en medelrepsperiod med mycket med och det är precis vad det är. Mina bästa ökningar har jag nog ändå gjort på ett splitat schema. Det kanske är det enda som lite talar emot det, men jag gillar att köra igenom kroppen ganska ofta (trots att resultaten kanske uteblir lite)

jocke12
2009-08-31, 16:25
Överkropp

Bänkpress
90 kg - 8, 6, 7

Sittande kabelrodd
90 kg - 8, 8, 8

Militärpress
55 kg - 8, 6
50 kg - 8

Sidolyft
10 kg - 12, 12, 10

Chins
KV (91) - 8, 8, 5
Körde lite för strikt. :)

Tricepsextension runt huvudet
40 kg - 10, 6

Stångcurl
30 kg - 12, 12

Bröst: 3 set
Rygg: 6 set
Axlar: 6 set
Triceps: 2 set
Biceps: 2 set

kalajset
2009-08-31, 21:57
Kul att se lite tankar och utvärdering av GVT'n :).

Det verkar som de flesta är överens om att det blir alldeles för tråkigt med 10 set i rad av samma övning, och det kan jag helt klart förstå, tycker fyra set kan kännas mycket i vissa fall, så inget konstigt där. Samtidigt tror jag att det är ett bra upplägg för att nöta teknik, och verkligen just träna igenom kroppen ordentligt samtidigt. Sett till din ringa viktuppgång tycker jag också resultaten är klart äver godkänt-gränsen, någon centimeter här och där på bara drygt ett kg's viktuppgång är knappast fy skam!. :thumbup:

Ska även bli kul att se vad bulking routine kan ge för resultat, du vet ju sedan tidigare att jag har stor tilltro till Lyle, så det kommer bli intressant att se vad schemat kan göra i verkligheten. Hur mycket kommer du försöka gå upp i vikt/hur snabbt?.

Arnoldcurl ser förövrigt riktigt skön ut, pümp. *flex*

jocke12
2009-09-04, 18:32
kalajset: Vet inte riktigt hur jag ska göra med vikten. Känns som jag gjort hyfsat lean gains fram till nu. Tror jag deffade bort mycket muskler och det vore kul att få dem åter. Å andra sidan vill jag gärna hålla formen. Vi får se. Ingen större bulk i alla fall. :)

Blir en vilovecka. Sjuk. Trist. Hörs.

jocke12
2009-09-07, 13:59
Ben, rygg, biceps

Jump shrugs
40 kg - 4x4-5

Knäböj
120 kg - 3x5
Första gången på ett par veckor jag kan böja benet ordentligt, så jag tycker det var okay. Hade känning i knät under hela tiden.

Stångrodd
70 kg - 3x8
Kändes bra.

Raka mark
70 kg - 2x8
Hade inte tänkt köra, men stången låg ju där.

Latsdrag
80 kg - 8
85 kg - 7, 7
Blev inga åttor. :/

Stångcurl
35 kg - 8
30 kg - 8, 8

Ben: 9 set
Biceps: 3 set
Rygg: 6 set

jocke12
2009-09-07, 20:20
Vadpress i benpressen
250 kg - 15
270 kg - 15
300 kg - 15, 15

Glömde skriva in ovanför.

Vader: 4 set.

kalajset
2009-09-07, 20:33
Blev en kort vilovecka ;)

Tunga benböj!.

Ang. vikten så "låter det som en plan", ska bli kul att se vad du bestämmer dig för, om det blir något sådant, eller om du helt enkelt bara kör på utan viktmål en längre period, så länge det går framåt på gymmet och man ger muskelerna rätt näring kring passen torde det ju ändå läggas på en del muskelmassa så. :)

jocke12
2009-09-07, 20:53
Haha. Blev det inte en vecka ändå? Måndag till måndag? :)

Det var ju lätta benböj (vill jag gärna säga). 120 kg SKA ju vara en mysvikt, men det var tungt, måste jag erkänna. :) Ska lägga på 5 kg per pass nu och försöka mata ut femmor. Borde klara det ett tag, förutsatt att mina ben kommer igen i rask takt nu efter vilan.

kalajset
2009-09-07, 20:57
Jag tycker inte 120kg är särskilt lätt, men bra att du tycker det iaf. :D - Låter som en bra och klassisk taktik att öka.

Viloveckan jaa...jaa, räknade från datumet där det senast nämdes, vilket mycket riktigt inte var samma datum som senaste passet. :D Får skylla på energiunderskottet!.

jocke12
2009-09-07, 20:59
Äh. Vi är väl ganska jämna i knäböj, right? Är det tungt för dig är det nog lika tungt för mig. Sen vill jag ju gärna tro att jag är starkast i världen och att det inte är några problem. Du kanske inte lider av det lilla syndromet. ;)

Hahaha. You do that!

jocke12
2009-09-08, 18:23
Push

Crunches
+20 kg - 15, 12, 12

Bänkpress
90 kg - 6, 6, 6, 6, 4

Militärpress
50 kg - 6, 6, 6

Repcrunches
40 kg - 15, 15
45 kg - 15

Sidolyft
12 kg - 8, 8, 8

Dips i maskin
65 kg - 8, 8
60 kg - 8

Pushdowns med rep
3x12

Bröst: 6 set
Triceps: 3 set
Axlar: 6 set
Mage: 6 set

Heart
2009-09-09, 10:36
Ser bra ut jocke12!

Det ser ut att ha hänt en del mellan "före-" och "efterbilden". Bra jobbat och keep it up! :thumbup:

jocke12
2009-09-10, 10:22
Herrejävlar vilken träningsvärk i bröstmusklerna. Saatana. Och benen. :( :)

Tränade igår, men har nog glömt exakt. Hade inte tid att skriva in det här igår.

Pull + ben (utan lår)
Har fotbollsmatch ikväll och ville inte gärna köra slut på låren. De känns bra nog redan som det är.

Chins med smalt pronerat grepp
KV - 10, 10, 9

Latsdrag bakom nacken
65 kg - 8
60 kg - 8, 8

Arnoldcurl
16 kg - 8, 8, 8

Sittande rodd
60 kg - 8, 8, 8
Strikt och bra.

Tåhäv
115 kg - 15, 15, 15, 15

Alternerande hantelcurl
21 kg - 6, 6

Scottcurl
23 kg - ~20

Rygg: 9 set
Biceps: 6 set
Vader: 4 set

jocke12
2009-09-10, 19:41
2x20 min fotboll. Ont överallt igen. Score.

jocke12
2009-09-11, 15:51
Bänkpress
92,5 kg - 5, 5, 4, 3, 4

Militärpress
50 kg - 8, 8, 8

Lutande hantelpress
34 kg - 8, 8, 7

Sidolyft
12 kg - 8
10 kg - 10, 10

Tricepsext runt huvudet
40 kg - 8, 8

Pushdowns
10, 10, 12

Bröst: 6 set
Axlar: 6 set
Triceps: 6 set

Glömde att jag skulle ha tränat mage. :)

jocke12
2009-09-14, 20:35
Pull + ben

Knäböj
125 kg - 5, 5, 5

Latsövningar
7x8

Frontböj
80 kg - 3, 5, 5

Stångcurl
30 kg - 10
Ont i underarmarna. :(

Arnoldcurl
16 kg - 8, 8

Stångcurl
20 kg - 12
Tänkte att: nu jävlar pumpar jag ut en 25 reps. Gick ju ... bra.

Ben: 6 set
Rygg: 7 set
Biceps: 4 set

jocke12
2009-09-15, 14:19
Push + mage

Magmaskin
5 set

Bänkpress
95 kg - 5, 5, 5, 5, 6
Wee. Känns som man är lite på gång igen. Klar förbättring mot förra veckans lyft.

Sidolyft
10 kg - 3x12

Lutande hantelpress
34 kg - 3x8

Axelpress i maskin
8 reps
Kändes inte bra

Pushdowns med rep
24,5 något - 3x12

... och med stång
24,5 något - 2x10

Mage: 5 set
Bröst: 8 set
Axlar: 4 set
Triceps: 5 set

kalajset
2009-09-15, 14:56
Ja, det är ju inga lätta vikter du lyfter, särskilt inte i bänken nej, och inte heller böjvarianterna. That's good, såklart. :thumbup: Kommer bli intressant att se hur maxstyrkan kommer utveckla sig framöver.

jocke12
2009-09-16, 17:14
Ben + pull

Knäböj
130 kg - 5, 5, 5
Utan bälte. Uppvärmning till 110. Tungt!

Latsdrag fram
70 kg - 3x8

Bicepscurl
30 kg - 3x10

Sittande rodd
60 kg - 3x8

Frontböj
82,5 kg - 3, 5, 5
Hade ingen planka under fötterna första setet. Glömde. Gick bättre sen.

Inverterad rodd
KV - 3x8

Tåvävningar i smith
130 kg - 12, 12, 12

Arnoldcurl
16 kg - 3x10

Lår: 6 set
Vader: 3 set
Rygg: 9 set
Biceps: 6 set

jocke12
2009-09-16, 18:04
Ja, det är ju inga lätta vikter du lyfter, särskilt inte i bänken nej, och inte heller böjvarianterna. That's good, såklart. :thumbup: Kommer bli intressant att se hur maxstyrkan kommer utveckla sig framöver.

:D thanksman!

Jag känner som du. Hoppas det går som jag tror det går - riktigt bra. :D Det känns faktiskt som man är på gång igen efter allt ... ja, elände med sjukdom och så.

jocke12
2009-09-17, 21:27
Fotboll idag. Gick bra. Inte riktigt lika slutkörd som vanligt. :)

jocke12
2009-09-18, 14:55
Push + mage

Bänkpress
97,5 kg - 5, 4, 4, 4, 4
Okay, antar jag. Kändes inte lika bra som senast.

Repcrunches
30 kg - 25
40 kg - 15, 15

Sidolyft
10 kg - 12, 12, 12

Lutande hantelpress
36 kg - 8, 7, 7
Den här är jag nöjd med. Närmar sig 40 igen. Har ju gjort 40 - 3x8. En bit kvar!

Magmaskin
60 kg - 8, 8, 8

Pushdowns
24,5 något - 5x12

Bröst: 8 set
Triceps: 5 set
Mage: 6 set
Axlar: 3 set

jocke12
2009-09-21, 19:31
Pull + ben

Knäböj
135 kg - 3x5

Latsdrag
60-70 kg - 5x8

Hantelcurl
24 kg - 6
18 kg - 8
20 kg - 6

Var för trött för att orka med mer än sådär. :)

emi23j
2009-09-21, 19:59
Ska försöka följa denna journal. vi verkar ha liknande mål tror jag.

Hur har du mätt upphoppet? Själv eller med hjälp av utrustning?

jocke12
2009-09-21, 22:11
Hej emi!

Jag har satt upp en tidning i taket som jag försöker nicka. Har mätt upp avståndet från huvudet till den. När jag nuddar är det PB. ;)

Optimalt? Antagligen inte!

kalajset
2009-09-21, 22:57
Tjaa, alla sätt är ju bra utom de dåliga. :D (Fast ditt är nog allvarligt talat inte sådår jättedåligt ändå, finns nog betydligt sämre sätt att mäta på).

I övrigt ser det väldigt starkt ut, nu börjar du springa ifrån mig ganska ordentligt i de flesta övningar!.

jocke12
2009-09-22, 00:37
Tjaa, alla sätt är ju bra utom de dåliga. :D (Fast ditt är nog allvarligt talat inte sådår jättedåligt ändå, finns nog betydligt sämre sätt att mäta på).

I övrigt ser det väldigt starkt ut, nu börjar du springa ifrån mig ganska ordentligt i de flesta övningar!.

Nä, jag tror nog att det är ganska bra jag med. Svårt att se hur man skulle kunna fuska mindre, om man säger så. :D

Tack, du! Tycker, som vanligt, att det ska bli riktigt intressant att se hur jag lyckas lyfta i fortsättningen. Det börjar bli tungt nu. Ökar, som du kanske vet, 5 kg i böjen varje pass och 2,5 i bänken. Satsar på 3x5 i böj och repmax under 5 set i bänken. Hittills har det funkat bra, men det börjar närma sig vikter där jag verkligen får ta i. Intressant, som sagt.

... och ligger du efter får du väl prova min lylevariant kanske. :D Funkar det för mig, så! Ha det gött!

kalajset
2009-09-22, 11:09
Blir nästan garanterat någon halvkroppsvariant som påminner starkt om Lyle´s, (och din), så fort bulken börjar igen om någon dryg månad. :thumbup:

(Fast jag tror inte det räcker till för att komma ikapp viktmässigt ändå :D).

jocke12
2009-09-22, 13:26
Push + mage

Magmaskin
3 set

Bänkpress
100 kg - 5, 5, 4, 4, 4
Tror jag kunnat klämma ur en femma på sista om inte ryggen sagt ifrån (den var rätt sugen på att släppas ur bryggan)

Sidolyft
11 kg - 3x10

Crunches
3x15

Lutande hantelpress
40 kg - 5
Manad att testa hur jag låg till. Var väl okay.

Smalbänk i smith
65 kg - 3x8

Pushdowns
24,5 något - 3x12

Bröst: 6 set
Triceps: 6 set
Mage: 6 set
Axlar: 3 set

jocke12
2009-09-22, 13:44
Blir nästan garanterat någon halvkroppsvariant som påminner starkt om Lyle´s, (och din), så fort bulken börjar igen om någon dryg månad. :thumbup:

(Fast jag tror inte det räcker till för att komma ikapp viktmässigt ändå :D).

Grymt. Ska följas. Min split är ju inte sådär jättelik Lyles längre iofs. Finns en gräns för hur mycket benträning jag orkar utsätta mig för. :D!

Haha åjo! Tjempatjempa!

jocke12
2009-09-23, 22:49
"Sprang" ett varv idag. Säkert en mil. 40 % gång. 20 % sprint. Resten i bra joggingtempo.

jocke12
2009-09-28, 16:30
Pull + ben

Knäböj
140 kg - 5, 5, 5

Chins
8, 8, 7

Frontböj
100 kg - 5, 4, 5
Fyran känns ju trist i efterhand. Fick för ont i handlederna för att göra en till.

Sittande rodd
60-80 kg - 8, 8, 8

Stångcurl
30 kg - 15, 12, 10

Närmar mig vad jag anser vara tunga vikter i knäböjen. Känns bra och kul. Och plågsamt.

Ben: 6 set
Rygg: 6 set
Biceps: 3 set

Härligt mikropass.

jocke12
2009-09-29, 17:17
Push + mage

Bänkpress
102,5 kg - 3, 2
75 kg - 5
50 kg - 10
Kändes så jävla illa så jag gav upp.

Repcrunches
45 kg - 8, 8

Lutande hantelpress
40 kg - 5, 7, 5
Kom fel på första repen på första setet.

Sidolyft
12 kg - 10
10 kg - 12
12 kg - 10

Pushdowns
"28" - 3x12

Magmaskin
2 set

Bröst: 6 set
Triceps: 3 set
Mage: 3 set
Axlar: 3 set

jocke12
2009-10-02, 14:17
Allt - ben (fotboll igår)

Magmaskin
3 set

Lutande hantelpress
40 kg - 7, 6, 6

Sidolyft
10 kg - 3x10

Latsdrag
75 kg - 3x8

Bänkpress
90 kg - 1, 5

Sittande rodd
65 kg - 3x8

Stångcurl
33 kg - 12, 10, 10

Pushdowns
"28" - 4x12

Arnoldpress
21 kg - 3x8

Situps
KV - 3x20

Axlar: 6 set
Bröst: 4 set
Biceps: 3 set
Triceps: 4 set
Rygg: 6 set
Mage: 6 set

kalajset
2009-10-02, 14:35
De tunga vikterna ser ut att fortsätta, (riktigt bra knäböj framförallt tycker jag), men vad hände i bänken?. :/ Smärtor? Trycklöst?

jocke12
2009-10-03, 14:54
Jag skulle inte köra bänk, tänkte jag. Haha. Men den stod där helt ledig med 90 kg på, så jag gjorde en så explosiv etta jag kunde (var inte snabb) och sen körde jag en femma för att få lite träning också (hade klarat fler, men fick lite ont i axeln). Så, nu vet du. Inget speciellt alls, alltså. :D!

Tack för det om knäböjen. Vore riktigt gött om jag kunde få ut tre femmor på 145 nästa pass också. Har ju gått bra hittills (om än jävligt tungt, såklart).

jocke12
2009-10-03, 15:21
Utvärdering september (push + mage / pull + ben)

Mått
Vikt: 91,5 kg -> 93 kg
Lår (största): 62 cm -> 63 cm
Lår (mitt): 60 cm -> 60 cm
Biceps: 39 cm -> 39 cm
Midja: 90 cm -> 88 cm (dåligt mätvärde då jag inte mätte innan frukost)
Mage (största): 92 cm -> 94 cm (som ovan)
Bröst: 110 cm -> 110 cm

Inte mycket som hänt. Uppenbara mätfel (?) vid magmätningen någon av gångerna

Personbästan
Många reps-pb:n i knäböj. I övrigt inget.

Set per muskelgrupp (med en 6 dagars vila pga sjukdom)
Bröst 43 set
Rygg 48 set
Biceps 27 set
Triceps 30 set
Axlar 31 set
Mage 26 set
Lår 30 set
Vader 11 set

Kosttillskott
Noga med EAA. I övrigt inget.

Schemat
Började med en Lyle-variant. Funkade inte helt för mig, så jag gick tillbaka till en ganska bekant split för min del. Gillar den.

Styrka
På gång igen. Hämtat tillbaka rätt många kilon i bänk- och hantelpress sedan sommaren.

Sprint
Ohnoes. Den lilla träning som skulle kunna ses som lite sprint har kommit under fotbollsmatcher.

Spänst
Kört sporadiska spänstövningar. Inte mycket. Skärpning?

jocke12
2009-10-05, 20:34
Push + mage

Bänkpress
100 kg - 6, 3
90 kg - 4

Smalbänk
60 kg - 6, 7, 8

Arnoldpress
22 kg - 5

Sidolyft
10 kg - 3x10

Magmaskin
3 set

Pushdowns
5 set

Mage: 3 set
Bröst: 3 set
Triceps: 8 set
Axlar: 4 set

jocke12
2009-10-06, 23:58
Pull + ben

Chins
3 set

Knäböj
145 kg - 5, 4
Dåligt djup :( Går nog ner på 120 och jobbar mig upp igen nu.

Latsdrag
3 set

Sittande rodd
3 set

Curls
3 set

Rygg: 9 set
Ben: 2 set
Biceps: 3 set

jocke12
2009-10-08, 13:36
Push + mage

Lutande hantelpress
39,1 kg - 3x6

Sidolyft
13,4 kg - 3x10
11 kg - 2x10

Smalbänk i smith
55 kg - 3x~9

Magmaskin
3x10

Plan hantelpress
31 kg - 3x5

Repcrunches
3x10

Pushdowns
3x10

Bröst: 6 set
Mage: 6 set
Triceps: 6 set
Axlar: 6 set

jocke12
2009-10-10, 16:00
Armar och axlar

Stångcurl
30 kg - 12, 10, 8, 6, 6

Smalbänk i smith
65 kg - 12, 10, 8, 8, 8

Alt lutande hantelcurl
16 kg - 6, 5, 5

Pushdowns
5 set

Scottcurl med hantel
16 kg - 7

Arnoldcurl
16 kg - 10

Sidolyft
10 kg - 4x10

Allt super- och giantsetades.

Biceps: 10 set
Triceps: 11 set
Axlar: 4 set

jocke12
2009-10-13, 23:00
Bröst och rygg

Bänkpress
4 set

Latsdrag
4 set

Lutande bänkpress
5 set

Stångrodd
5 set

Bröst: 10 set
Rygg: 10 set

jocke12
2009-10-28, 12:51
Triceps och biceps idag.

jocke12
2009-10-31, 01:21
Bröst, axlar och mage tidigare idag.

jocke12
2010-01-02, 22:43
Bröst, axlar, mage. Högreps.


Bänkpress. 80 kg - 5x8
Repcrunches. 40 kg - 5x15-20
Sidolyft. 10 kg. 5x12
Lutande hantelpress. Dropset 34 kg -> 16 kg
Magmaskin. 5x~12
Sidolyft. Dropset 10 kg -> 2 kg

jocke12
2010-01-03, 18:03
Armar. Högreps.
Stångcurl
30 kg - 6x10 Pushdowns
35 kg - 5x10 Arnoldcurls
18 kg -1x10, 16 kg - 1x10 Smalbänk
60 kg - 2x10

jocke12
2010-01-04, 20:32
Ben och rygg. Högreps.
Knäböj
110 kg - 6, 130 kg - 4x5 Stångrodd
60 kg - 5x10 Latsdrag
"31" -2x10 High row (maskin)
30 kg - 3x10
Raka mark
110 kg - 2x5
Bencurl
50 kg - 3x10
Baksida axlar i maskin
30 kg - 2x10

kalajset
2010-01-04, 21:20
Kul med lite siffror igen. :) - Bra böjt idag tycker jag, (som alltid).

Heja heja!.

jocke12
2010-01-07, 14:37
Oi, mate! Man tackar.

Kanske också bör förtydliga att jag inte kör något högreps för ben.

jocke12
2010-01-08, 16:22
Bröst, axlar, mage. Lågreps.
Bänkpress
100 kg - 3,2, 105 kg - 1, 107,5 kg - 0, 90 kg - 6? Magmaskin
5 set Militärpress/pushpress
70 kg - 3, 60 kg - 5, 4, 5, 4 Lutande hantelpress
40 kg - 5+4, 34 kg - 6+2, 5, 5
Sidolyft
14 kg - 5xca 6
Magmaskin
5 set

jocke12
2010-01-09, 18:47
Vikt nu: ca 95,5 kg
Deff från 1 feb och framåt.

jocke12
2010-01-10, 15:00
Armar. Lågreps.

Stångcurl
50 kg - 4, 45 kg - 4x5
Smalbänk
70 kg - 5x6
Lutande hantelcurl
22 kg - 4x5
Arnoldcurl
22 kg - 8
Dips
+16 - 3x8
Pushdowns
3 set

jocke12
2010-01-11, 18:54
Ben och rygg. Lågreps.

Knäböj
110 kg - 2x6, 130 kg - 2x5
Fel skor, så kändes dåligt.
Stångrodd
90 kg - 2x5, 60 kg - 8, 80 kg - 2x8
Lårcurl
60 kg - 5x8
Chins
5 set. Olika varianter. Fyra av dem +11 kg.

jocke12
2010-01-12, 14:45
Bröst, axlar, mage. Högreps.

Bänkpress
85 kg - 10, 10, 8, 8, 6
Repcrunches
5 set á ca 20 reps
Militärpress
45 kg - 8, 50 kg - 3x8, 6
Lutande hantelpress
34 kg - 5, 28 kg - 2x8
Sidolyft
10 kg - 5x12
Magmaskin
5 set

jocke12
2010-01-13, 18:45
Armar. Högreps.

Stångcurl
30 kg - 5x10
Tricepsext liggande
40 kg - 5x8-10
Arnoldcurl
28 kg - 5x10
Pushdowns
5 set

jocke12
2010-01-16, 16:22
Magsjuk i ett par dagar. Insett att jag inte är så jättelångt ifrån okay form. :D

jocke12
2010-01-18, 16:52
Bröst, axlar, mage. Lågreps.

Bänkpress
90 kg - 7, 100 kg - 3, 4x2
Dragonflagsförsök som övergick i bollkastarmagövning
5 set
Militärpress
60 kg - 6, 65 kg - 4, 67,5 kg - 3, 70 kg - 1, 60 kg - 4
Lutande hantelpress
34 kg - 8, 36 kg - 7, 5, 32 kg - 5
Sidolyft
14 kg - 5x8
Repcrunches
3 set

Tunga ben efter fotbollen igår, så kastade om passen. Kände mig stark trots magsjuka. Aldrig tagit mer än 70 kg i militärpress. Kanske är dags att göra ett försök nästa pass.

jocke12
2010-01-19, 15:53
Utlovat rygg- och benpass. Högreps.

Knäböj
110 kg - 6, 140 kg - 5, 150 kg - 2
Stångrodd
80 kg - 5x8
Höftexplosivitetsövning
2x6
Chins
4 set.
Lårcurl
60 kg - 3x8
Latsdrag
1 set.


Sliten lite varstans innan, så jag får vara nöjd.

jocke12
2010-01-22, 13:45
Missat att skriva upp ett armpass.

Bröst, axlar, mage. Högreps.

Bänkpress MM2k
80 kg - 6, 90 kg - 2x5, 95 kg - 2x4
Dragonflagsförsök som övergick i bollkastarmagövning
5 set
Militärpress
60 kg - 3x5
Lutande hantelpress
38 kg - 3, 32 kg - 4x8
Sidolyft
12 kg - 5x12

jocke12
2010-01-25, 16:14
Rygg och ben. Lågreps.

Jump shrugs
40 kg - 5x5
Stångrodd
90 kg - 5x8
Upphopp
Några.
Jämfotalängdhopp
Ca 10.
Chins
4 set. (varav tre +14 kg)
Lårcurl
60 kg - 3x8
Latsdrag
90 kg - 5, 95 kg - 5, 100 kg - 5

jocke12
2010-01-26, 16:16
Bröst, axlar, triceps. Högreps.

Bänkpress MM2k
95 kg - 2x3, 102,5 kg - 2x2, 120 kg - 2x1 negativa
Smalbänk
60 kg - 15, 70 kg - 2x10
Militärpress
4 set
Pushdowns
2 set


Försökte träna mage också, men hade för mycket träningsvärk. :)

jocke12
2010-01-27, 18:24
Rygg, ben och biceps.

Jump shrugs
40 kg - 3x5
Chins
3 set (två första +16 kg)
Upphopp och jämfotalängdhopp
Ungefär några stycken.
Curls
45 kg - 3x7, 35 kg - 2x8
Sittande rodd
65? kg - 3x8


Fick ont i ryggen av curlsen (heh) och kunde inte köra knäböj.

kalajset
2010-01-27, 18:33
Känner igen det där med mage och träningsvärk...är bara jobbigt att träna då ju, bättre att lägga ner. :D (faktiskt, känns inte dirket sådär jättegivande i ett sådant fall).

Hur har det gått med spänstträningen under hösten/vintern?.

16kg i chins är förövrigt en hel del vikt, det gjordes bra. *flex*

jocke12
2010-01-29, 11:59
Tack du. :)

Spänstträningen har gått sisådär. Inte tränat så mycket förutom knäböj.

Hittade mig själv på eniros gatuvy nyss - på väg till ett spänstpass. Mycket nöjd.

jocke12
2010-02-02, 05:52
Bröst, axlar, triceps. Lågreps.

Bänkpress MM2k
87,5 kg - 6, 92,5 kg - 2x5, 97,5 kg - 2x4
Magträning
5-6 set
Militärpress
70 kg - 3, 2, 2
Lutande hantelpress
40 kg - 6, 5, 5
Sidolyft
16 kg - 3x8
Pushdowns
3 set

jocke12
2010-02-02, 16:01
Väldigt nöjd med axelstyrkan i det passet. Aldrig egentligen varit nära 16 kg sidolyft med bra stil och 70 kg militärpress har jag bara testat en etta på tidigare.

jocke12
2010-02-03, 17:31
Åhjust. Deffstart i måndags. Följande mått är ifrån nu. :)

Deffstart
0 veckor
Vikt: 95,3 kg
Midja: 94 cm
Mage: 98,5 cm
Vänster ben (mitt): 61 cm
Vänster ben (största): 64 cm
Vänster arm: 40 cm (armpass tidigare idag)
Bröst och rygg: 111,5 cm

Satsar på 0,5 kg i veckan tills jag är nöjd. Första två veckorna är lite mer än 0,5 kg/v okay.

jocke12
2010-02-03, 17:42
Rygg, ben och biceps.

Knäböj
90 kg - 6, 120 kg - 5, 160 kg - 2
Stångrodd
90 kg - 8, 100 kg - 2x8
Jämfotalängdhopp
Latsdrag semisup
95 kg - 8, 100 kg - 2x6
Lårcurl
60 kg - 3x8
Curls
40 kg - 8, 30 kg - 2x8


160 är PB i knäböj, så kul att kunna göra en tvåa, även om den andra var rätt ful.

kalajset
2010-02-03, 18:05
Kommer det några dagsformsbilder?. *flex*

Det är förövrigt nästintill löjligt hur stark du blivit under hösten/vintern, du har ju alltid varit stark, men nu är du på vikter en annan bara kan drömma om. *cry*

jocke12
2010-02-03, 20:56
Jag tror inte det gör det, faktiskt. Har ingen kamera som håller måttet.

Mäh. Bara axlarna som blivit starkare ju. Allt annat är som förr eller sämre. Du klättrar ju åtminstone! :)

jocke12
2010-02-04, 15:07
Bröst, axlar, triceps.

Bänkpress MM2k
97,5 kg - 2x3, 105 kg - 2x2, 122,5 kg - 2x1 negativa
Magträning
5-6 set
Militärpress
70 kg - 2, 75 kg - 0 (men jävligt nära), 70 kg - 2
Lutande hantelpress
40 kg - 7, 6, 5
Sidolyft
16,6 kg - 2x6
Dips
+24 - 5, 5, KV - 9

jocke12
2010-02-05, 01:56
Dagens deffkost: kebabtallrik med cola, 18 mcnuggets med 3 dipsåser, 5 öl, lite broccoli. Känns som att jag vet vad jag gör.

jocke12
2010-02-05, 18:00
Rygg, ben och biceps.

Latsdrag semisup
110 kg - 2x5, 100 kg - 2x5
Finnen
60 kg - 3x8
Chins
3 set
Curls
30 kg - 3x8, 25 kg - 2x8

jocke12
2010-02-08, 14:01
Bröst, axlar, triceps, mage.

Bänkpress MM2k
90 kg - 6, 95 kg - 2x5, 100 kg - 5 (failtest)
Magträning
3 set
Militärpress
75 kg - 1, 80 kg - 0 (inte nära, men ska testa nån gång när jag inte bänkat innan), 50 kg - 6, 60 kg - 5
Lutande hantelpress
40 kg - 5
Sidolyft
16 kg - 3x6
Magträning
3 set
Pushdowns
3 set

jocke12
2010-02-09, 21:26
Rygg, ben och biceps.

Knäböj
90 kg - 6, 150 kg - 5, 160 kg - 3
Chins
+31 - 3, +31 (sup) - 3, KV (smal pron) - 7
Jämfotalängdhopp
Sittande rodd
100 kg - 2x6
Curls
35 kg - 3x8, 30 kg - 8


Trean på 160 var snyggare än tvåan förra (?) veckan. Sweets.

jocke12
2010-02-10, 12:03
Deffrapport
1,5 veckor
Vikt: 92,6 kg (-2,7 kg)
Midja: 91 cm (-3 cm)
Mage: 95 cm (-3,5 cm)
Vänster ben (mitt): 60 cm (-1 cm)
Vänster ben (största): 64 cm (-0,5 cm)
Vänster arm: 40 cm (+-0 cm)
Bröst och rygg: 111 cm (-0,5)

Tappat konstigt mycket i vikt, tycker jag. Inte "försökt deffa" så hårt. Tappar ju på rätt ställen iaf. Tycker inte det syns så mycket, dock (är väl helt enkelt så fet). Ska se till att det går långsammare i fortsättningen i alla fall

kalajset
2010-02-10, 22:14
Det är nog det gamla vanliga, minskade glykogenlager/tarminnehåll som står bakom en stor del av viktnedgången också, (som du säkert vet).

Sedan ser det förövrigt ut som chinsen igår var..."ganska" bra. :)

jocke12
2010-02-11, 14:32
Bröst, axlar, triceps, mage.

Bänkpress MM2k
100 kg - 2x3, 107,5 kg - 2x2, 125 kg - 2x1 (negativ)
Magträning
3 set
Militärpress
80 kg - 0, 55 kg - 2x8
Lutande hantelpress
34 kg - 2x10, 8
Sidolyft
16 kg - 3x8
Magträning
3 set
Pushdowns
3 set

jocke12
2010-02-12, 01:56
Det är nog det gamla vanliga, minskade glykogenlager/tarminnehåll som står bakom en stor del av viktnedgången också, (som du säkert vet).

Sedan ser det förövrigt ut som chinsen igår var..."ganska" bra. :)

Jo, jag är med på det, men det kändes mycket ändå. :) Vägde mig i morse och vågen visade 94 något, så kanske var vågen som stod fel eller något :D

jocke12
2010-02-13, 02:25
Rygg, ben och biceps.

Knäböj
90 kg - 5, 140 kg - 1, 155 kg - 1, 170 kg - 0
Chins
KV - 3x10
Inverterad rodd
3x8
Jumpshrugs
40 kg - 3x5
Jämfotalängdhopp
Latsdrag
100 kg - 3x6
Curls
35 kg - 3x8

jocke12
2010-02-15, 17:48
Bröst, axlar, triceps, mage.

Bänkpress MM2k
92,5 kg - 2x3, 102,5 kg - 2x3, 102,5 kg - 4 (failtest)
Dragonflags
2 set
Militärpress
70 kg - 3, 4, 3
Lutande hantelpress
40 kg - 3x5
Sidolyft
16 kg - 3x6-7
Repcrunches
3 set
Pushdowns
3 set

jocke12
2010-02-16, 23:37
Rygg, ben och biceps.

Knäböj
140 kg - 3x5
Chins
KV - 2x10
Inverterad rodd
3x8
Sittande rodd
100 kg - 3x6
Curls
35 kg - 3x8

jocke12
2010-02-18, 12:56
Deffrapport
2,5 veckor
Vikt: 94,5 kg (+1,9 kg) (-0,8 kg)
Midja: 88 cm (-3 cm) (-6 cm)
Mage: 94 cm (-1 cm) (-4,5 cm)
Vänster ben (mitt): 60 cm (-0 cm) (-1 cm)
Vänster ben (största): 63 cm (-1 cm) (-1,5 cm)
Vänster arm: 40 cm (-0 cm) (-0 cm)

Blått - sen förra veckan.
Rött - sen deffstart.

Fattar inte riktigt vad som händer här. Gått upp jättemycket vikt, men tappat på rätt ställen. :D Haha. Fått tillbaka vattnet på något sätt antar jag.

jocke12
2010-02-18, 17:21
Bröst, axlar, triceps, mage.

Bänkpress MM2k
102,5 kg - 2x3, 110 kg - 2x2, 127,5 kg - 1 (negativ)
Militärpress
70 kg - 2x2, 3
Lutande hantelpress
40 kg - 3x5
Sidolyft
16 kg - 3x6
Pushdowns
3 set

jocke12
2010-02-19, 15:50
Rygg, (ben) och biceps - återhämtningspass.

Chins
KV - 2x8
Inverterad rodd
3x6
Sittande rodd
65 kg - 3x8
Curls
30 kg - 3x8

jocke12
2010-02-23, 12:52
Bröst, axlar, triceps, mage. (återhämtningspass)

Bänkpress MM2k
70 kg - 4x5, 90 kg - 5
Repcrunches
3 set
Militärpress
50 kg - 3, 80 kg - 1, 50 kg - 5
Lutande hantelpress
28 kg - 3x10
Sidolyft
16 kg - 6, 14 kg - 6, 12 kg - 10
Magmaskin
3 set
Pushdowns
3 set


Kunde inte låta bli ett pressförsök på 80 kg. Gick upp. Hade inte klarat ett gram mer. Lyftet tog minst 5 sek :D

jocke12
2010-02-24, 15:28
Rygg, ben och biceps. (återhämtningspass)

Knäböj
3 set
Chins
3 set
Stångrodd
3 set
Latsdrag
3 set
Curls
5 set

jocke12
2010-02-25, 17:17
Bröst, axlar, triceps, mage.

Bänkpress MM2k
100 kg -5, 115 kg - 1, 90 kg - 10
Magträning
3 set
Militärpress
60 kg - 8, 50 kg - 2x8
Sidolyft
16 kg - 3x8
Magmaskin
3 set
Pushdowns
3 set


Skulle vara återhämtningspass (mm2k sez), men jag var så glad efter att ha skrivit bra på ett viktigt prov att jag valde att skita i det och kolla lite hur jag låg till i bänken. :D

jocke12
2010-03-01, 16:49
Bröst, axlar, triceps, mage.

Bänkpress MM2k
95 kg - 2x5, 105 kg - 2x3, 4 (f)
Magträning
3 set
Militärpress
70 kg - 2x2, 3
Sidolyft
16 kg - 3x8
Repcrunches
1 set
Lutande hantelpress
40 kg - 2x8, 6
Pushdowns
3 set

jocke12
2010-03-02, 20:21
Rygg, ben och biceps.

Knäböj
3 set. 170 kg - 0 :/
Chins
1 set
Sittande rodd
3 set
Latsdrag
3 set
Curls
4 set

jocke12
2010-03-03, 15:38
Bröst, axlar, triceps, mage.

Bänkpress MM2k
105 kg - 3
Magträning
3 set
Sidolyft
12 kg - 3x8
Repcrunches
2 set
Magmaskin
2 set
Dips
25
Tricepsext över huvudet
3 set
Pushdowns
3 set


Kör bänkpasset när jag vilat längre istället :)

jocke12
2010-03-04, 14:27
Rygg, ben och biceps.

Hopp
En hög
Inverterad rodd
3 set
Latsdrag
3 set
Curls
4 set. Bla maxning på 30 kg-hantlarna.

jocke12
2010-03-05, 13:54
Bröst, axlar, triceps, mage.

Bänkpress MM2k
105 kg - 2x3, 112,5 kg - 2, 117,5 kg - 1, 130 kg - 1 (n)
Magträning
2 set
Militärpress
70 kg - 4, 3, 3
Lutande hantelpress
40 kg - 7, 7, 5
Sidolyft
18 kg - 2x6, 16 kg - 8
Magbollövning
3 set
Tricepsträning
4 set


Fuskade tydligen lite i bänkpressen. Skulle varit två tvåor på 112,5 kg. :/ Och två set negativa. Ah well.

jocke12
2010-03-08, 14:52
Bröst, axlar, triceps, mage.

Bänkpress MM2k
97,5 kg - 2x5, 107,5 kg - 3x3 (sista failtest)
Magträning
3 set
Militärpress
70 kg - 4, 2, 2
Lutande hantelpress
40 kg - 8, 7, 5
Sidolyft
14 kg - 3x10
Magbollövning
2 set
Magmaskin
2 set
Tricepsträning
4 set

jocke12
2010-03-10, 18:57
Basicryggpass igår.

jocke12
2010-03-10, 21:35
Gång/jogging/sprint i backar - en mil eller nåt.

jocke12
2010-03-11, 14:10
Bröst, axlar, triceps, mage.

Bänkpress MM2k
105 kg - 1, 120 kg - 1, 125 kg - 0
Magträning
2 set
Sidolyft
14 kg - 3x8
Repcrunches
3 set
Tricepsträning
6 set

jocke12
2010-03-12, 14:13
Kom in på den utbildning jag sökt till hösten. Tror jag satte rekord i vertical jump med en decimeter ungefär. :)

jocke12
2010-10-21, 08:35
Vikt: 91,1 kg
Midja: 86 cm
Mage: 90,5 cm
Vänster ben (mitt): 57 cm
Vänster ben (största): 61 cm
Vänster arm: 39,5 cm
Bröst och rygg: 110 cm

jocke12
2010-11-24, 09:54
Vikt: 88,3 kg
Midja: 84 cm
Mage: 90,5 cm
Vänster ben (mitt): 54 cm
Vänster ben (största): 58 cm
Vänster arm: 39 cm
Bröst och rygg: 108 cm[/QUOTE]

jocke12
2011-02-17, 22:38
Vikt: 91,0 kg
Midja: 88 cm
Mage: 93 cm
Vänster ben (mitt): 56 cm
Vänster ben (största): 60 cm
Vänster arm: 40 cm
Bröst och rygg: 110 cm

jocke12
2011-02-19, 13:14
Vikt: 90,0 kg
Midja: 86,5 cm
Mage: 93 cm
Vänster ben (mitt): 56 cm
Vänster ben (största): 60 cm
Vänster arm: 39 cm
Bröst och rygg: 110 cm

Mer korrekt mätning än förra

jocke12
2011-05-02, 12:58
Deffstart. Mått efter lunch.

Vikt: ~92 kg
Midja: 89 cm
Mage: 94 cm
Vänster ben (mitt): 56 cm
Vänster ben (största): 60 cm
Vänster arm: 39 cm
Bröst och rygg: 109 cm

jocke12
2011-05-03, 10:58
Deffstart.

Vikt: 90 kg
Midja: 87 cm
Mage: 92 cm
Vänster ben (mitt): 56 cm
Vänster ben (största): 60 cm
Vänster arm: 39 cm
Bröst och rygg: 109 cm

jocke12
2011-05-04, 22:58
Om allt går enligt planen, deffslut 21 jun på 85 kg.

jocke12
2011-05-09, 11:53
Deffrapport

Vikt: 88,7 kg
Midja: 86 cm
Mage: 92 cm
Vänster ben (mitt): 57 cm
Vänster ben (största): 60 cm
Vänster arm: 39 cm
Bröst och rygg: 108 cm

jocke12
2011-05-16, 11:51
Deffrapport

Vikt: 87,7 kg
Midja: 85 cm
Mage: 90,5 cm
Vänster ben (mitt): 55 cm
Vänster ben (största): 59 cm
Vänster arm: 38 cm
Bröst och rygg: 108 cm

jocke12
2011-05-16, 17:05
pullups. +30 - 5, +20 - 6, +10 - 8
stångrodd. 90 - 5, 80 - 6, 70 - 7
benpress. 220 - 5, 200 - 6
repcrunch. 3 set
biceps. 3 set

jocke12
2011-06-16, 13:16
Deffrapport

Vikt: 86,5 kg
Midja: 84 cm
Mage: 89 cm
Vänster ben (mitt): 56 cm
Vänster ben (största): 58 cm
Vänster arm: 38 cm
Bröst och rygg: 109 cm

jocke12
2012-01-11, 12:01
Deffstart

Vikt: 91,5 kg
Midja: 90 cm
Mage: 96,5 cm
Vänster ben (mitt): 56 cm
Vänster ben (största): 62 cm
Vänster arm: 38 cm
Bröst och rygg: 108 cm

jocke12
2012-01-21, 13:35
Vikt: 90 kg (-1,5 kg)
Midja: 87 cm (-3 cm)
Mage: 94 cm (-2,5 cm)
Vänster ben (mitt): 56 cm (+- 0)
Vänster ben (största): 62 cm (+- 0)
Vänster arm: 38 cm (+- 0)
Bröst och rygg: 108 cm (+- 0)

jocke12
2012-02-09, 13:33
Vikt: 90,3 kg (-1,2 kg)
Midja: 88 cm (-2 cm)
Mage: 94 cm (-2,5 cm)
Vänster ben (mitt): 54 cm (-2 cm)
Vänster ben (största): 60 cm (-2 cm)
Vänster arm: 39,5 cm (+1,5 cm)
Bröst och rygg: 109,5 cm (+1,5 cm)

jocke12
2013-04-02, 14:35
Vikt: 98,3 kg
Midja: 96 cm
Mage: 101 cm
Vänster ben (mitt): 60 cm
Vänster ben (största): 64 cm
Vänster arm: 40 cm
Bröst och rygg: 114 cm

jocke12
2013-04-05, 08:31
Vikt: 97 kg (-0,8 kg)
Midja: 96 cm (-3 cm)
Mage: 102 cm (+1 cm)
Vänster ben (mitt): 59 cm (-1 cm)
Vänster ben (största): 64 cm
Vänster arm: 39,5 (-0,5 cm)
Bröst och rygg: 114 cm

jocke12
2013-04-06, 10:38
Vikt: 95,9 kg (-1,9 kg)
Midja: 91,5 cm (-4,5 cm)
Mage: 100,5 cm (-0,5 cm)
Vänster ben (mitt): 60 cm
Vänster ben (största): 64 cm
Vänster arm: 40 cm
Bröst och rygg: 114 cm

jocke12
2014-07-20, 17:52
Vikt: ~98 kg
Midja: 96 cm
Mage: 102 cm
Vänster ben (mitt): 62 cm
Vänster ben (största): 64,5 cm
Vänster arm: 40 cm
Bröst och rygg: 114,5 cm

Ätit flera måltider. Vågen saknar batterier. :(

jocke12
2014-07-21, 08:37
Vikt: ~98 kg
Midja: 94 cm
Mage: 100,5 cm
Vänster ben (mitt): 62 cm
Vänster ben (största): 64,5 cm
Vänster arm: 40 cm
Bröst och rygg: 114,5 cm

jocke12
2014-07-23, 09:29
Midja: 92 cm
Mage: 100,5 cm

jocke12
2014-07-27, 09:08
Midja: 92 cm
Mage: 100 cm

jocke12
2014-07-29, 09:46
Midja: 91 cm
Mage: 99cm

jocke12
2014-08-01, 08:38
Midja: 91 cm
Mage: 98.5cm

jocke12
2014-08-05, 09:01
Midja: 90.5 cm
Mage: 98 cm

jocke12
2014-08-16, 09:04
Midja: 90.5 cm
Mage: 97 cm

jocke12
2014-09-10, 08:06
Midja: 89 cm
Mage: 95 cm

jocke12
2014-09-10, 10:49
Vikt: 93,5 kg.

jocke12
2014-09-11, 08:16
Midja: 88,5 cm
Mage: 94,5 cm

jocke12
2014-09-13, 08:51
Midja: 88 cm
Mage: 95 cm

jocke12
2014-09-20, 01:03
Vikt: ~93 kg

jocke12
2014-09-21, 10:46
Midja: 87,5 cm
Mage: 94 cm

jocke12
2014-09-21, 15:54
Vikt: ~92 kg

jocke12
2014-09-22, 09:35
Vikt: 91.6 kg

jocke12
2014-09-22, 18:49
Ursobol + DAA från och med idag.

jocke12
2014-09-25, 08:14
Midja: 88 cm
Mage: 93,5 cm

jocke12
2014-09-27, 11:57
Midja: 87 cm
Mage: 92,5 cm

jocke12
2014-09-27, 16:46
Vikt: 92 kg