handdator

Visa fullständig version : Joggning innan måltid


ElnoS
2009-08-01, 11:28
På senarte tid har jag powerwalkat mycket och nu känner jag för att börja jogga istället. Gäller samma regler för joggning som för gång - dvs spring på tom mage och ät efter.
Har hört att man får sämre resultat om man har mat i magen när man springer men samtidigt kan energin tas från musklerna om man är tom.

Eddie Vedder
2009-08-01, 12:03
Ja det är antagligen fördelaktigt att jogga före maten. Mat i magen ger ingen energi till musklerna och risken för håll finns ju.

Energin finns redan lagrad i musklerna och att äta en måltid efter träning är det bästa ur återhämtingssynpunkt. Då är kroppen som mest mottaglig för näringen.

ElnoS
2009-08-01, 13:11
Så snacket att man på något sätt skulle "bränna" muskler om man joggar/springer på tom mage är bara BS?
Om man ser ur fettförbrännings perspektiv, kolhydrater eller bara protein innan jogg om man måste ha något i magen under tiden man springer för att inte må dåligt?

-Englund
2009-08-01, 13:36
Jag tror det är bra med protein i såna fall, alternativt att du lägger till lite snabba kolhydrater, helst flytande. Någon får gärna rätta mig om det låter knäppt:)