handdator

Visa fullständig version : Va fan var det som hände i armen?


Pontus H
2009-08-01, 10:33
låg och sov inatt sen vaknade jag och låg och sov med vänsterarmen ovanför mitt huvud, när jag ska sätta mig upp så känner jag inte armen, och kan inte röra den.. ingen smärta eller någonting, det känns bara som vanligt, bara den detaljen att armen inte känns. drog då upp armen med höger arm och försökte skaka liv i den, den var helt slapp och när jag släppte den så föll den ned till marken som om den vore död... började massera handen och tillslut så började jag känna handflatan, följt av 1000 nålar i hela armen.. vad i hela friden kan detta varit? är fan helt paff.. detta har aldrig hänt förut.. blev riktitgt skraj.. :S

Fredrik_S
2009-08-01, 10:37
Har hänt mig massor med gånger.
Kallas att armen/foten somnar. Helt ofarligt.

Har nånting med att man stryper blodflödet en stund tror jag.

Spiffy
2009-08-01, 10:37
Du har antagligen legat på armen och strypt av blodet till den.

Pontus H
2009-08-01, 10:38
ok. för när armen somnat innan har jag alltid kunnat röra den.. jävligt creepy känsla :/

spiffy: ja det måste väl vara något sådant..

WorkOutBuddy
2009-08-01, 10:45
Har hänt mig en gång att jag har tappat all känsel på armen. Fick en sån jävla panik att jag börja slå den med den andra handen för att försöka få tillbaks den till liv :D
Läskigt som fan men ofarligt.

Pontus H
2009-08-01, 10:49
haha ja, då kan jag alltså sluta gå och oroa mig. tack för era svar!!

Blöjan
2009-08-01, 11:41
haha jag vaknade en gång att jag låg på mage med båda armarna under magen och båda hade somnat och kunde inte röra dom.. Tog ett tag innan jag kom runt på rygg :P

NiklasAlm
2009-08-01, 11:51
Det bästa är när detta händer med benet och man inte inser det för det känns ju inte, så ställer man sig upp och benet bara viker sig, sen när blodet kommer tillbaka är dock "smärtan" olidlig i nån minut :P.

Liven
2009-08-01, 13:16
Ja det där är lite olustigt när man vaknar och man inte kan röra den ena armen och få ta motsatta armen och släppa upp den andra armen med.

tsp
2009-08-01, 14:21
haha jag älskar att få det! :D känns så jävla coolt! När man lyfter upp den "döda" armen med den andra känns den som någon annans arm, och helt typ svullen och tjock av nåt skäl - sjukt läskigt första gångerna men rätt ballt ändå. :D

ceejay
2009-08-01, 14:29
har hänt mig med fast jag låg på underarmen så handen var domnad ;)

Emil_Larsson
2009-08-01, 14:33
Hänt mig en gång också. Trodde seriöst jag blivit förlamad i ena armen tills den blev normal efter en stund.

JMRA
2009-08-01, 14:38
Har alltid undrat vad som händer om man ligger kvar för länge med en bortdomnad arm? Kan väl inte vara så bra att kanske ligga i 5-6 timmar med en död arm? Eller så kanske man vaknar rätt omgående efter att den domnat?

Kanske bara en skröna från min barndom men en väns far arbetade som läkare i något krigsland där en soldat hade somnat sittande mot en husväg och strypt blodet till underbenen varpå de var tvugna att amputeras efter x antal timmar? Hur som får jag alltid en flashback tillbaka på den "skrönan" när armen domnat bort, ligger det någon sanning bakom eller ville han bara skrämma oss? :D

stafh
2009-08-01, 14:38
Du har antagligen legat på armen och strypt av blodet till den.

Knappast.



Någon nerv som kommit kläm. Har hänt mig en gång också, blev lite chockad :)

Frillan
2009-08-01, 14:41
Hände mig engång att jag somnade på armarna, olyckligtvis somnade dom också :( Kunde inte röra mig alls :p

MojjMojj
2009-08-01, 14:42
Händer mig nästan varje natt. Jag gillar visst att sova med händerna ovanför huvudet.

TehSaxo
2009-08-01, 14:53
Hände mig en gång att jag inte kände foten, kunde liksom känna smalbenet, men inte foten den va helt död, blev rädd!!

M|cke
2009-08-01, 16:11
Hände mig ofta förut med när jag sov med armarna över huvudet.
Stretchade bröstmusklerna och sen har det försvunnit.

Tydligen så var bröstmusklerna så korta att dom tryckte på nått när man låg med armarnan över huvudet.

Fast håller med om att känslan är obeskrivlig, den måste upplevas :thumbup:

Pontus H
2009-08-01, 16:13
känns skönt att man inte är ensam om det iaf :D

mattilainen
2009-08-01, 16:19
Läser man alla kommentarer efter varandra så blir det störande. "Hände mig " började ganska mågna va

ARMSTARK
2009-08-01, 16:31
Jodå, det är djävligt vanligt bland folk som gymar. Musklerna som stryper nåt, blodflöde eller nerver, vet inte vilket. Vanligt och ofarligt.

Det äckliga är hur mycket den där kalla klumpen väger, typ 10-15kg.

Som nån annan skrev har jag varit med om att BÅDA armarna domnat bort. Man ligger och sprattlar i sängen och kan inte vända sig. :laugh:

dt06mj2
2009-08-01, 18:05
Får det varje natt i armarna, hoppas det inte skadar en. ^^

Och som många andra skrivit är det när jag har armarna över huvudet som det händer.

CrazyJoeDavola
2009-08-01, 18:27
Mitt vänstra bröst och vänster ben + fot har sovit med stickningar i snart 3 veckor nu, inte lika roligt hehe :(

Tolkia
2009-08-01, 20:18
Det är nerver som kommer i kläm. Om det hade varit blodflödet som strypts skulle armen sett ganska konstig ut när ni vaknade (jämför vad som händer om man t.ex. stasar ett finger). ;)

Ligger nerverna i kläm tillräckligt länge kommer det att ta lång tid innan känseln kommer tillbaka (se andra trådar om t.ex. förlamningar i fötterna). När man sover på armarna byter man nog oftast ställning tillräckligt mycket för att det inte skall bli så långvarigt tryck (även om det förekommer, då oftast folk som sovit tungt i fyllan och kanske också är extra tryckkänsliga).
Kanske bara en skröna från min barndom men en väns far arbetade som läkare i något krigsland där en soldat hade somnat sittande mot en husväg och strypt blodet till underbenen varpå de var tvugna att amputeras efter x antal timmar? Hur som får jag alltid en flashback tillbaka på den "skrönan" när armen domnat bort, ligger det någon sanning bakom eller ville han bara skrämma oss?
Låter väl mer sannolikt att han förfrusit benen eller på annat sätt skadat dem.

saab900
2009-08-01, 21:10
haha jag älskar att få det! :D känns så jävla coolt! När man lyfter upp den "döda" armen med den andra känns den som någon annans arm, och helt typ svullen och tjock av nåt skäl - sjukt läskigt första gångerna men rätt ballt ändå. :D

Det ger en lite inblick i hur det måste kännas att vara halvsidesförlamad, något som är vanligt efter en stroke t ex, fy fan. Jag gillar INTE den känslan.

Martin Löwgren
2009-08-02, 01:09
låg och sov inatt sen vaknade jag och låg och sov med vänsterarmen ovanför mitt huvud, när jag ska sätta mig upp så känner jag inte armen, och kan inte röra den.. ingen smärta eller någonting, det känns bara som vanligt, bara den detaljen att armen inte känns. drog då upp armen med höger arm och försökte skaka liv i den, den var helt slapp och när jag släppte den så föll den ned till marken som om den vore död... började massera handen och tillslut så började jag känna handflatan, följt av 1000 nålar i hela armen.. vad i hela friden kan detta varit? är fan helt paff.. detta har aldrig hänt förut.. blev riktitgt skraj.. :SSå kallad total konduktionsblockering.

Griffin
2009-08-02, 01:12
haha hänt mig med Lyfte upp armen när ja fortf låg på rygg sen släpper jag armen så jag boxar till mig själv i skallen. Sen blev de panik o kuta runt i lgh typ o slog/skaga på den haha :D
lite kul när man tänker tebaks

Andy.da.wohoo
2009-08-02, 10:55
Har faktiskt också varit med om detta, bara för några dagar sen. Fick lite panik när armen kändes som ett stort bihang av fett och kött. Började massera den lite och böja fingrarna och sakta men säkert fick jag känslen tillbaka och kunde använda den normalt.

hnric
2009-08-03, 14:00
Grymt äckligt när man har legat och strypt blodflödet till armen, tar rätt många minuter innan man får temperatur i, och kontroll över, armen igen. Inte helt ofarligt om blodet stryps för länge, men ingen större risk så länge man inte har druckit eller ätit mediciner som kan påverka hur länge man sover.

Tricis
2009-08-03, 15:51
:DHände min sambo, han blev livrädd haha!!

Mitt lillfinger/utsida handlfata har en förmåga att somna med jämna mellanrum en längre stund.

brobban
2009-08-03, 16:07
Upplever detta i stort sett varje natt, jag gillar att sova på armarna av någon anledning...

Deceiver85
2009-08-03, 16:19
Som nån annan skrev har jag varit med om att BÅDA armarna domnat bort. Man ligger och sprattlar i sängen och kan inte vända sig. :laugh:

Haha, det är för jävla roligt om man tänker efter. Har somnat på mage med båda armarna under och vaknat upp och känt mig som en säl :D

simpan89
2009-08-03, 17:59
Hänt mig ganska ofta, senast förra veckan när ja sov i husvagn. Har börjat gilla känslan..(Lr icke känslan) kanske :D

Men första gångerna var man skapligt nervös ;)

Sparven från Minsk
2009-08-03, 19:39
Vet en polare som lyckades somna på BÄGGE armar och de somnade bort totalt. Han vaknade av att det ringde på dörren, han ligger helt näck och ska i sin förvirring försöka dra på sig ett par kallingar med noll styrsel och känsel i armarna. Kul som fan när han berättade det :D

Jorpa
2009-08-03, 21:19
Har hänt att hela armen domnat 2-3 ggr

Men handen domnar nog varannan natt. Ibland vaknar jag så är lillfingret och ringfingret typ dött, samt en liten del av handen.. En irriterande känsla så jag lägger handen vid sidan av sängen, låter den hänga ner, så känner man känseln komma tillbax på 3-4 sekunder

clork
2009-08-03, 23:25
jag har en tendens att strypa blodflödet till mina händer när jag sover genom att klämma åt på något sätt.. när jag sov i bilen ca. 1 timme såg jag att min hand var alldeles blå och svullen... och efter några sekunder fick jag färg och känsel igen :P

TTT
2009-08-05, 00:26
Har hänt vid ett par tillfällen att jag vaknat av väckarklockan och kastat upp en "död" arm för att stänga av den, varpå jag slagit ner vattenglaset i golvet och krasch.
Lagom roligt att plocka glassplitter när man är yrvaken och förlamad i armarna.

JoeyP
2009-08-05, 00:49
Hänt mig 100gånger fyfan va jobbigt, riktigt scarry när armen känns som gelehallon!

Tricis
2009-08-14, 21:02
Jag måste klämma in en fråga, det har hänt upprepade gånger på sista tiden att mitt ring och lill finger har somnat ett längre tag (några timmar) men nu har dem varit bortdommnade i 3 dagar, vad gör man då? är det bara någon nerv som är klämd?

NiklasAlm
2009-08-14, 21:40
Jag måste klämma in en fråga, det har hänt upprepade gånger på sista tiden att mitt ring och lill finger har somnat ett längre tag (några timmar) men nu har dem varit bortdommnade i 3 dagar, vad gör man då? är det bara någon nerv som är klämd?

Om det hade gått 3 dagar hade jag gått till doktorn, vet att det finns en sjukdom som har som första symptom att man får stickningar i benen men minns inte vilken. Det är säkert ofarligt det du har men bättre och kolla upp det när det gått så länge.

Frasseman
2009-08-14, 22:17
Hehe, blir väckt av min mobil varje morgon. Det är inte så kul när ljudet stegrar upp till allra högsta volym och man där och sprattlar fanatiskt med båda armarna bortdomnade. :D

Wollepwn
2009-08-15, 14:12
Händer mig då o då att det domnar bort...
Sover typ alltid på armarna ( skönt o ha dem som kudde ) Dum som man vart nån gång så har man lyft upp armen framför ansiktet när man ligger på rygg för att kika på den. Sen så tänker man it på att armen är ju helt slapp, så man släpper den o lyckas slå sig sj i ansiktet.... xD Är det bara jag som lyckats med det?

saab900
2009-08-15, 14:40
Händer mig då o då att det domnar bort...
Sover typ alltid på armarna ( skönt o ha dem som kudde ) Dum som man vart nån gång så har man lyft upp armen framför ansiktet när man ligger på rygg för att kika på den. Sen så tänker man it på att armen är ju helt slapp, så man släpper den o lyckas slå sig sj i ansiktet.... xD Är det bara jag som lyckats med det?

Nej, verkligen inte :)

Armarna sover nästan varje gång jag vaknar med dom över huvudet. Har man tur är den ena vaken så att man kan lyfta väck den domnade och skaka liv i den. Den sovande armen känns ju nästan lite äcklig att ta i faktiskt. Ja gbrukar också vara sjukt rädd för att råka skada armen när den sover och jag inte har någon känsel i den, samtidigt som kroppskontrollen inte alltid är den bästa på morgonen.

shadowfire
2010-02-01, 08:09
Vad är det som händer rent fysiskt måtro?
Inte för att jag är livrädd för att bli katabol, men jag sover alltid med en arm under huvudet och armarna somnar alltid för mig, varje natt. Kan ju inte vara sådär överjävligt bra att hela tiden strypa blodtillförseln till muskler o annat, även om det bara är under korta perioder?

Tolkia
2010-02-01, 08:13
Det är inte för att du stryper blodtillförseln, utan för att du har armen i en ställning som gör att det trycker på nerver. Att du inte kan röra musklerna när du vaknar beror alltså inte på att det är något fel på musklerna i sig, utan på att signalen att röra sig inte går fram till dem.

Praktisk medicin om bl.a. "smekmånadsförlamning". (http://www.praktiskmedicin.com/sjukdom.asp?sjukdid=445)

Matsa
2010-02-01, 08:29
När jag var yngre domnade benen ibland. Oftast bara lindrigt men det hände ett par gånger att benet var så domnat att jag inte kunde gå på det. Rätt störigt faktiskt att ramla omkull när man skulle ur sängen.

dt06mj2
2010-02-01, 10:37
Ibland somnar hela min kropp utom min ena arm, fatta vilken chock den får när den vaknar!

bizniz
2010-02-01, 11:22
Mina tummar somnade när jag curlade en gång, väldigt obehagligt.