handdator

Visa fullständig version : Cardio, nödvändigt?


Betsson1
2009-07-31, 22:58
Tjena.
Jag går efter ett Cardio-fritt schema som jag verkligen trivs med.
Styrketränar 6 dagar i veckan vilket jag som sagt verkligen trivs med men cardio däremot är något jag verkligen inte trivs med.
Så jag tänkte gå ner 0,5 kg i veckan i 10 månader. Det är ett långsiktigt mål, tänker mest på muskelmassan. Utan den är det helt värdelöst att gå ner i vikt, kommer inte kunna stå ut med sphagetti armar men liten minskning måste man ju acceptera.

Nu frågar jag er som har provat eller brukar deffa utan cardio? Och ligga på minus 500kcal/dag. Alltså skippa godis, lite mindre kolhydrater samt styrketräningen förbränner ju minst 200kcal.

Så länge man ligger på kcal minus går man ner i vikt, det vet jag.
Men lite motivation behöver jag från er som inte kör cardio under deffen. Kanske 1 gång i veckan för konditionen och resten styrketräning.


Väldigt tacksam för svar.

TehSaxo
2009-07-31, 23:05
Promenader. Fungerar utmärkt! ;) Då kan du dessutom unna dig lite extra mat. :P

Betsson1
2009-07-31, 23:13
Promenader. Fungerar utmärkt! ;) Då kan du dessutom unna dig lite extra mat. :P

Kör jag promenader så kommer jag och tröttna snabbt(har provat förr)
Styrketräningen kan jag hålla på med länge. Räknar promenader som cardio...

TehSaxo
2009-07-31, 23:31
Kör jag promenader så kommer jag och tröttna snabbt(har provat förr)
Styrketräningen kan jag hålla på med länge. Räknar promenader som cardio...

Vad synd. :) Gymmet där jag kör finns det TV apparater rakt fram som man kan kolla på när man går, själv så brukar jag gå ute , men bara ett tips. Annars finns ju mp3. Skaffa en och fyll den med bra låtar så gåre fort!

padman
2009-07-31, 23:51
japp, som TehSaxo skrev. mp3 funkar utmärkt när man är ute och går eller springer osv :)

Fredrik_S
2009-08-01, 00:28
Nu var inte frågan hur han ska göra för att göra kardion roligare. Frågan var hur han ska göra och klara av viktutnedgången UTAN kardio.
Vilket givetvis går, bara att det kommer kräva mycket större diciplin vad gäller hungerskänslor och sug.

Cerberus
2009-08-01, 00:31
Nu var inte frågan hur han ska göra för att göra kardion roligare. Frågan var hur han ska göra och klara av viktutnedgången UTAN kardio.
Vilket givetvis går, bara att det kommer kräva mycket större diciplin vad gäller hungerskänslor och sug.

håller med, tycker kardio gör att man får mer spelrum med kcal-balansen. Sen fördriver man tid med kardio vilket är bra så man inte sitter hemma o bara tänker på hur sugen man e att äta.

Eddie Vedder
2009-08-01, 07:00
För att bibehålla maximalt med muskelmassa tjänar du antagligen bara på ditt schema fritt från konditionsträning.

Men hälsosynpunkten finns ju där och är din kondition så dålig att promenader förbättrar den så är det nog värdefullt för dig. För det är en ohälsosamt låg konditionsnivå i mina ögon.

Betsson1
2009-08-01, 12:37
För att bibehålla maximalt med muskelmassa tjänar du antagligen bara på ditt schema fritt från konditionsträning.

Men hälsosynpunkten finns ju där och är din kondition så dålig att promenader förbättrar den så är det nog värdefullt för dig. För det är en ohälsosamt låg konditionsnivå i mina ögon.

Alltså 1 gång i veckan, för konditionens skull? Håller med, alltid bra med bättre kondition. Hade tänkt och köra kondition 1 gång i veckan både när jag deffar och bulkar. Men inte mer än så, morgonpromenader eller löpning 3-4 gånger i veckan tröttnar jag snabbt på. Det jag kan hålla på med länge är styrketräning 6 gånger i veckan.

Så man bibehåller mer muskelmassa när man har ett schema fritt från cardio(för viktnedgångens skull)?

King Grub
2009-08-01, 12:42
Det är mycket möjligt, ja.

Konditionsträning en gång per vecka är generellt för lite för att ha meningsfull påverkan på konditionen.

Betsson1
2009-08-01, 13:56
Hur många kalorier bör jag få i mig? Jag vill helst ligga på -500 och inte betydligt mer. Väger 92 på 180cm.

King Grub
2009-08-01, 13:59
Det får du väl räkna ut.

Du lämnar i alla fall inte tillräckligt med information för att någon annan skall kunna göra det åt dig.

Eddie Vedder
2009-08-01, 13:59
Hur många kalorier bör jag få i mig? Jag vill helst ligga på -500 och inte betydligt mer. Väger 92 på 180cm.

Det får du uppskatta själv:

http://traningslara.se/blogg/att-uppskatta-sitt-energibehov/

Ingen kan ju ens gissa baserat på så lite information som du ger.

Blandol
2009-08-01, 14:26
Hur många kalorier bör jag få i mig? Jag vill helst ligga på -500 och inte betydligt mer. Väger 92 på 180cm.

Antingen
Ditt ungefärliga energibehov kan du räkna ut genom den beprövade Harris&Benedict-ekvationen från 1919:

Män: 66.5 + (13.75 x kg) + (5.003 x cm) - (6.775 x ålder)

Kvinnor: 655.1 + (9.563 x kg) + (1.850 x cm) - (4.676 x ålder)

Slutsiffran är ditt BEE, dvs ditt basala energibehov vid vila.

Därefter multipliceras BEE:t med en stress- och aktivitetsfaktor från 1.2 - 2.0, där 1.2 är en dag framför datorn och 2.0 är en idrottsmans dag inom en konditionsgren, och från summan du får fram (som alltså visar det energiintag du behöver för att din kroppsvikt skall vara konstant vid den aktivitetsnivå du anger) drar du av 500 kcal. Det är kaloriintaget som du bör ligga på för att uppnå viktminskningen av ett halv kilo per vecka.
Ifrån deffguiden.

Eller

http://www.mcdonaldsmenu.info/nutrition/gda.jsp
Tyckte deras kcal beräknare var rätt bra så länge man inte överskattade sin aktivitetsnivå. :thumbup:

Frillan
2009-08-02, 14:48
Då kanske någon har lust att hjälpa mig med min aktivitetsfaktor? :)

Går cirka 1 mil om dagen (till jobb och tillbaka, ner till gym, tillbaka) Och jag jobbar som murare, dvs bära plattor, betongblock, svettiga saker... + styrketräning..

gabbah
2009-08-02, 14:55
Tjena.
Jag går efter ett Cardio-fritt schema som jag verkligen trivs med.
Styrketränar 6 dagar i veckan vilket jag som sagt verkligen trivs med men cardio däremot är något jag verkligen inte trivs med.
Så jag tänkte gå ner 0,5 kg i veckan i 10 månader. Det är ett långsiktigt mål, tänker mest på muskelmassan. Utan den är det helt värdelöst att gå ner i vikt, kommer inte kunna stå ut med sphagetti armar men liten minskning måste man ju acceptera.

Nu frågar jag er som har provat eller brukar deffa utan cardio? Och ligga på minus 500kcal/dag. Alltså skippa godis, lite mindre kolhydrater samt styrketräningen förbränner ju minst 200kcal.

Så länge man ligger på kcal minus går man ner i vikt, det vet jag.
Men lite motivation behöver jag från er som inte kör cardio under deffen. Kanske 1 gång i veckan för konditionen och resten styrketräning.


Väldigt tacksam för svar.

Tycker precis som du, cardio för konditionens/fettförbränningens skull i sig är tråkigt! Däremot är det helt okej att springa skiten ur sig om man spelar fotboll eller bandy. :)
Så mitt förslag är:
* Hitta en sport du GILLAR, som är väldigt intensiv, gärna med intervall, såsom ovan nämda.
* kör max-OT cardio: 16-20 minuter stenhård löpning/cykling eller något, intervallträning. 2 ggr i veckan, helst placerat så långt ifrån styrketräningen tidsmässigt som det går.
På så sätt är det bara helvete i 20 minuter :)

Eddie Vedder
2009-08-02, 15:01
Då kanske någon har lust att hjälpa mig med min aktivitetsfaktor? :)

Hjälpmedeln finns ju redan i tråden. Använd dom.

Frillan
2009-08-02, 19:58
Hjälpmedeln finns ju redan i tråden. Använd dom.

Det är jag väl medveten om. Det är inte själva styrketräningen jag undrar över, direkt. Utan ett fysiskt ansträngade jobb, 8H Generellt... inte hittat svar på det *gah!*

Betsson1
2009-08-04, 23:24
En till fråga(Har tänkt om lite):
Kan jag gå i rask promenad på gåbandet efter passet?
Jag vill bibehålla så mycket muskelmassa som möjligt, därför tänkte jag äta en burk tonfisk och 2 ägg efter passet och sedan efter ca 5 minuter börja gå på gåbandet. Vad tycker ni? Minsta lilla negativa grej med det så skriv på bara.

Anton Fräs
2009-08-05, 04:14
Då kanske någon har lust att hjälpa mig med min aktivitetsfaktor? :)

Går cirka 1 mil om dagen (till jobb och tillbaka, ner till gym, tillbaka) Och jag jobbar som murare, dvs bära plattor, betongblock, svettiga saker... + styrketräning..

Det är svårt även fast du säger ditt arbete osv, men med ditt jobb i åtanke så kommer du säkerligen ha en hög energifaktor, kanske tillochmed 2,0.. Väldigt osäkert dock, trial and error säger jag. Räkna alla kalorier i 1-2 veckor o kolla på vågen.

King Grub
2009-08-05, 09:33
En till fråga(Har tänkt om lite):
Kan jag gå i rask promenad på gåbandet efter passet?
Jag vill bibehålla så mycket muskelmassa som möjligt, därför tänkte jag äta en burk tonfisk och 2 ägg efter passet och sedan efter ca 5 minuter börja gå på gåbandet. Vad tycker ni? Minsta lilla negativa grej med det så skriv på bara.

Visst kan du, men det är näst sämsta tillfället att göra det. Bara före styrketräning är sämre. Det sänder signaler som motverkar muskeluppbyggnaden.

dt06mj2
2009-08-05, 09:48
Visst kan du, men det är näst sämsta tillfället att göra det. Bara före styrketräning är sämre. Det sänder signaler som motverkar muskeluppbyggnaden.

Gäller detta oavsett vilken kroppsdel de två delarna består av?

King Grub
2009-08-05, 09:52
Ja. Det är mekanismer på cellnivå, mTOR -> AMPK.

Grazzafukkinrazzi
2009-08-05, 12:25
Visst kan du, men det är näst sämsta tillfället att göra det. Bara före styrketräning är sämre. Det sänder signaler som motverkar muskeluppbyggnaden.

Dock så bör man väl ändå vara medveten om att fettförbränning med cardio efter ett styrketräningspass är optimalt för maximal fettförbränning dock inte för styrketräningen, så det beror ju på vad man prioriterar först. och eftersom det var promenader han pratade om så tror jag att styrketräningen är hans prio nummer 1.

King Grub
2009-08-05, 13:05
Dock så bör man väl ändå vara medveten om att fettförbränning med cardio efter ett styrketräningspass är optimalt för maximal fettförbränning dock inte för styrketräningen,

Ökar även fettförbränningen sett över hela dygnet?

mikaelj
2009-08-05, 13:08
Ökar även fettförbränningen sett över hela dygnet?

Påverkas det av vad du äter? T.ex. om du inte äter kolhydrater.

King Grub
2009-08-05, 13:10
Vid två isokaloriska dieter, där man inte äter kolhydrat i den ena, blir fettförbränningen större där, men så även fettinlagringen, om fett ersätter kolhydratenergin. Och då är det främst förbränningen av dietära fettsyror som ökar, inte kroppsegna.

mikaelj
2009-08-05, 13:14
Vid två isokaloriska dieter, där man inte äter kolhydrat i den ena, blir fettförbränningen större där, men så även fettinlagringen, om fett ersätter kolhydratenergin. Och då är det främst förbränningen av dietära fettsyror som ökar, inte kroppsegna.

Scenario B:

Samma mängd energi där du håller fettmängden konstant och växlar kolhydrater mot protein. Hur vore det där?

King Grub
2009-08-05, 13:30
Protein ger större fettförbränning och kaloriförbrukning via termogenes än kolhydrat. Men protein ger ännu större termogenes jämfört med fett. Fett är den makronutrient som ger minst värmeproduktion.

Grazzafukkinrazzi
2009-08-05, 14:55
Ökar även fettförbränningen sett över hela dygnet?

Glömde även att tillägga att den avtar efter cirka 15-20 minuter

King Grub
2009-08-05, 14:56
Vad?

Zlimer
2009-08-05, 15:25
Det är mycket möjligt, ja.

Konditionsträning en gång per vecka är generellt för lite för att ha meningsfull påverkan på konditionen.

Så mitt 90 mins cykelpass en gång i veckan har ingen som helst påverkan på min kondition?! :(

King Grub
2009-08-05, 15:27
Training only 1 day a week generally does not meaningfully change anaerobic or aerobic capacity, body composition, or body weight.

Exercise Physiology: Energy, Nutrition, and Human Performance. McArdle, Katch & Katch. Lippincott Williams & Wilkins; 6th edition 2006.

Apos78
2009-08-05, 16:36
Så mitt 90 mins cykelpass en gång i veckan har ingen som helst påverkan på min kondition?! :(

Ingen som helst påverkan är kanske att ta i. Helt värdelöst ska du inte räkna det som, men inte heller som något du stadigt kommer att förbättra dina ev. varvtider runt Vättern på grund av.

Betsson1
2009-08-05, 20:06
Visst kan du, men det är näst sämsta tillfället att göra det. Bara före styrketräning är sämre. Det sänder signaler som motverkar muskeluppbyggnaden.

Även om man äter ca 50g protein mellan passen?
Dessutom bygger jag inte muskler under deff, varför spelar det någon roll?

King Grub
2009-08-05, 20:13
1. Ja.

2. Visst bygger du muskler under deff. Styrketräningen uppreglerar proteinsyntesen både vid energiöverskott och energiunderskott. Uppbyggnad minus nedbrytning = proteinbalans. Ju mindre uppbyggnad, desto större risk att proteinbalansen blir negativ.

Eddie Vedder
2009-08-06, 06:29
Det är jag väl medveten om. Det är inte själva styrketräningen jag undrar över, direkt. Utan ett fysiskt ansträngade jobb, 8H Generellt... inte hittat svar på det *gah!*

Jag vet preis vad du menade. Och allt det kan du som sagt hitta. Bara att uppskatta en aktivitetsnivå. Har du kollat alla länkar i min text t.ex.?

För där finns ju mer än bara det jag skrivit, caloriesperhour.com t.ex.

AurixLarson
2010-01-19, 08:49
Cardio är bra om man vill förbränna fett men även bygga lite grundmuskler på hela kroppen.

en stor stark
2010-01-19, 09:20
Cardio är bra om man vill förbränna fett men även bygga lite grundmuskler på hela kroppen.

Förbränna fett under en viss tid, visst. Men det jämnar ut sig över dagen, om man äter lika mycket kcal som man gjorde av med under passet. T.ex:
Man äter 2000kcal, tränar inte kondtionsträning och ligger därför på -500kcal (man behöver alltså 2500kcal totalt)vs om man äter 2500kcal och konditionstränar tillräckligt mycket för att göra av med 500kcal, man behöver då totalt 3000kcal för energibalans och ligger därför på -500kcal. Då är det ingen skillnad, om man inte kollar på hälsa och sånt. Sen bygger man kanske muskler jämfört med om man inte styrketränar, men styrketränar man redan är det bara negativt för ens muskler att köra cardio.