handdator

Visa fullständig version : Bänkpress 2 ggr i veckan


knubbsson
2009-07-31, 19:22
Hej hej, jag har läst att man ska köra bänkpress 2 gånger i veckan om man vill bli bra på det.

Nu hade jag tänkte testa det men undrar om jag då ska köra ett helt bröst/axlar/tricep pass som mitt bröstpass ser ut nu. Eller om jag bara ska köra bänkpress och sen gå hem?

Guddi
2009-07-31, 19:24
Du bör köra alla muskler minst 2 gånger i veckan.

Danny Devito
2009-07-31, 19:24
du bör köra alla muskler minst 2 gånger i veckan.

+1

knubbsson
2009-07-31, 19:29
typ

mån-ben
tis-bröst
ons-vila
tor-rygg
fre-bröst
lör-vila
sön-vila

?

Griffin
2009-07-31, 20:00
Du bör köra alla muskler minst 2 gånger i veckan.

Hm hur lägger man upp ett sånt schema om man kör 2 muskel grupper per gång? Eller ska man utöka?

MackeJuve
2009-07-31, 20:27
Kör du tungt, t.ex Max O-T så tränar du varje muskel 1 gång/vecka, fungerar bra för mig, så håller inte med Guddi.

KniveN
2009-07-31, 21:01
Hej hej, jag har läst att man ska köra bänkpress 2 gånger i veckan om man vill bli bra på det.

Nu hade jag tänkte testa det men undrar om jag då ska köra ett helt bröst/axlar/tricep pass som mitt bröstpass ser ut nu. Eller om jag bara ska köra bänkpress och sen gå hem?

Kan köra ett tyngre bröstpass och lättare axlar triceps, och ett lättare/ explosivt bröstpass och tyngre axlar triceps.

knubbsson
2009-07-31, 21:56
OKej, Jag tänkte köra 4-6*3 i mina bröst övningar och tricpe övningar. och köra axlar 1 gång i veckan.

men det verkar vara lite utav en smaksak hur man gör..

Guddi
2009-07-31, 22:38
Hm hur lägger man upp ett sånt schema om man kör 2 muskel grupper per gång? Eller ska man utöka?Beror på hur många dagar du vill vara på gymmet. Halvkropp så räcker det med fyra.

Problemet ligger i att de flesta kör på med alldeles för stor volym och för låg frekvens. Kör man två muskler per gång så är man klar på 30 minuter även om man tar det lugnt :)

När det gäller Max-OT så köper jag först och främst inte deras tidsram när det gäller träning. Frekvensen är som sagt också för låg, särskilt för nybörjare som får ut mer om de tränar oftare.

KniveN
2009-08-01, 02:57
Beror på hur många dagar du vill vara på gymmet. Halvkropp så räcker det med fyra.

Problemet ligger i att de flesta kör på med alldeles för stor volym och för låg frekvens. Kör man två muskler per gång så är man klar på 30 minuter även om man tar det lugnt :)

När det gäller Max-OT så köper jag först och främst inte deras tidsram när det gäller träning. Frekvensen är som sagt också för låg, särskilt för nybörjare som får ut mer om de tränar oftare.

Kanske om man är ute efter pump, men TS ville bli bra i bänk.

muddler
2009-08-01, 03:00
Jag har kört mm2k(bänk 2ggr/vecka) en period nu, tycker det funkar bra om man lägger in minst 2 dagar emellan passen. Styrkan flög upp rätt bra också.

Guddi
2009-08-01, 10:27
Kanske om man är ute efter pump, men TS ville bli bra i bänk.Du missuppfattade nog min mening.

MackeJuve
2009-08-01, 12:12
Mjo för nybörjare ja, det är för tung träning för en nybörjare i vilket fall. Men för en som mig, med nåra år på nacken tycker jag det funkar jättefint :)

Liven
2009-08-01, 12:18
Du bör köra alla muskler minst 2 gånger i veckan.

Om man vill växa och bli starkare? Jag kör varje muskel cirka 1 gång per vecka för att upprätthålla min styrka och massa, funkar bra faktiskt.

130kg finsk sisu
2009-08-01, 13:55
Då jag började träna bänkade jag varje dag. T.o.m vissa dagar 2 eller 3 gånger. Detta höll på i ett par år. Då man är nybörjare så kan man i princip köra hur som helst.

hugok
2009-08-01, 14:04
Då jag började träna bänkade jag varje dag. T.o.m vissa dagar 2 eller 3 gånger. Detta höll på i ett par år. Då man är nybörjare så kan man i princip köra hur som helst.

Och bänkandet har ju gått bra för dej ändå vad jag har sett.

130kg finsk sisu
2009-08-01, 14:29
Träning handlar mer om variation än att vara optimal.
Tror dessutom att man hellre skall vara extrem än optimal.
Mitt bänkande var i ungdomlig okunskap. Men jag har sett seriösa träningsprogram skrivna av Sakke Selkäinaho och nån ryss där man bänkat varje dag.

3.

Guddi
2009-08-01, 14:57
Om man vill växa och bli starkare? Jag kör varje muskel cirka 1 gång per vecka för att upprätthålla min styrka och massa, funkar bra faktiskt.Både för hypertrofi och styrka så fungerar 2 gånger i veckan bättre än 1 gång i veckan i mer eller mindre alla studier.

För att upprätthålla brukar man kunna dra ner ganska mycket på träningen så länge som man håller uppe intensiteten.