handdator

Visa fullständig version : Svältardagar?


Phillelicious
2009-07-31, 13:57
Tjena!

Under tiden man bygger för att inte bli fet så borde man kunna ha några svältardagar.

Man kör t.ex 2 dagar med bara kaseinpulver, omega 3 och vitamintabletter.
Säg att man stoppar i sig 4 proteinshakes om dagen = 500 kcal.
Säg att man har ett dagligt intag på 2500 kcal.

1 dag: 500- 2500= -2000

Då kommer man göra ett kaloriunderskott på 4000 kcal på 2 dagar.

De här 2 dagarna ska vara vilodagar.

Då borde an kunna hålla sig "ganska" deffad hela tiden eller?

Det här var bara en tanke som jag hade så jag vill gärna ha respons!
Tack på förhand!

-Englund
2009-07-31, 14:03
Smart motsats på svull-dag under deff.

Tolkia
2009-07-31, 14:04
Det låter som ett bra sätt att utveckla ett hetsätningsbeteende. Varför man nu skulle vilja göra det.

Phillelicious
2009-07-31, 14:17
Det är upp till var och en, har man psyket till att göra det så borde det funka eller hur? utan för stor muskelförlust eller vad tror ni?

C.E.J.
2009-07-31, 14:30
Det låter som ett bra sätt att utveckla ett hetsätningsbeteende.

Varför? Svälter jag mig så "hetsäter" jag ett par dar efteråt, sen återgår livet till det normala.

Phillelicious
2009-07-31, 14:34
Varför kan man inte äta normalt efter svältardagarna? jag förstår inte varför man skulle "hettsäta".

Dessutom så krympar man sin magsäck så att man blir mätare snabbare... Man behöver alltså inte äta lika mycket för att få en skön mätnadskänsla.

Eddie Vedder
2009-07-31, 14:49
Varför kan man inte äta normalt efter svältardagarna? jag förstår inte varför man skulle "hettsäta".

Tolkia skrev inte att du kommer göra det, hon skrev att det låter som en risk att utveckla ett sådan beteende. Jag håler med henne till 100%.

Klart det inte gäller alla men att tokäta/svälta är knappast något som brukar vara så bra för majoriteten. Googla "Binge eating syndrome".

Dessutom så krympar man sin magsäck så att man blir mätare snabbare... Man behöver alltså inte äta lika mycket för att få en skön mätnadskänsla.

Jasså? Det får du gärna utveckla.

auToeXeC
2009-07-31, 16:54
Detta påminner om mig när jag hade allvarliga problem med min mat och skulle verkligen inte tips om att äta såhär.. Jag räknade ut och testade att min kcal balans låg på ca 3500/dag och åt då mellan 1800-2000kcal om dagen sen när det blev helg så var jag som en galning och åt mig till +/- noll igen. Detta var för jag ville inte gå ner i vikt men kan säga att jag åt inte bra mat denna dagen och gav inte kroppen direkt den näringen som behövdes för att bygga muskler. Resultatet blev att jag stod still i vikt och gick på gym till ingen nytta. Så jag får bara onda tankar när man ser förslag som detta, men klarar man av det så är det starkt iaf..

C.E.J.
2009-07-31, 17:37
Tolkia skrev inte att du kommer göra det, hon skrev att det låter som en risk att utveckla ett sådan beteende. Jag håler med henne till 100%.

Klart det inte gäller alla men att tokäta/svälta är knappast något som brukar vara så bra för majoriteten. Googla "Binge eating syndrome".

Ok, är förvisso inte i närheten lika insatt som du eller Tolkia, men att lägga in "svältdag" regelbundet ser jag helt enkelt inte hur det skulle kunna utveckla sig till en sjukdom, av det lilla jag läser just nu på wikipedia, särskilt det här då:

Usually eats alone during binge eating episodes, in order to avoid discovery of the disorder.
Often eats alone during periods of normal eating, owing to feelings of embarrassment about food.
Feels disgusted, depressed, or guilty after binge eating.
(http://en.wikipedia.org/wiki/Binge_eating_disorder)

Samma beteende som alkoholister och andra missbrukare uppvisar.

Eddie Vedder
2009-07-31, 20:49
Samma beteende som alkoholister och andra missbrukare uppvisar.

Ja precis. Ett osunt missbruksbeteende. Ser du inte den kopplingen så gör du inte men risken ökar helt klart. Jag påpekade tydligt att det inte gäller alla och Tolkia likaså.

Tolkia
2009-07-31, 22:51
Samma beteende som alkoholister och andra missbrukare uppvisar.
Och inte så få Kolozzeummedlemmar.

Frillan
2009-08-02, 19:56
Ge dig inte in på någon svält. Du får äta upp för det senare, bokstavligt talat. Det är jävla jobbiga grejjer..