handdator

Visa fullständig version : "bra" eller "dåligt" fett i mjölk?


gabbah
2009-07-31, 11:32
Tjena alla!

Jag har läst att "processad" mjölk, som är pastöriserad och homogeniserad, inte har så bra fett i sig om avsikten är att öka sin fettförbränning.
Skribenten (Michael D. Geary) menar att om mjölken varit helt naturlig, så skulle fetter vara bra för ändamålet!
Vet någon något om detta?

Följaktigen har jag börjat dricka ekologisk mjölk, och det står att den är lågpastöriserad. Är den bättre?
Sedan har jag hittat gammeldags mjölk, som förmodligen är så naturlig man kan köpa i affären... är det fettet ÄNNU bättre? tongue.gif

Sen kan jag även fråga om smör på mackan..... vad gäller där, om målet är att öka sin fettförbränning?

Kischen
2009-07-31, 13:25
Tjena alla!

Jag har läst att "processad" mjölk, som är pastöriserad och homogeniserad, inte har så bra fett i sig om avsikten är att öka sin fettförbränning.




Hur menar du "öka din fettförbränning"?

Äter du mera fett bränner du mera fett, just för att du äter mer fett. Du kommer inte gå ner mer i vikt för det.

Eddie Vedder
2009-07-31, 14:54
Jag har läst att "processad" mjölk, som är pastöriserad och homogeniserad, inte har så bra fett i sig om avsikten är att öka sin fettförbränning.

Mjölkprodukter har gynnsam effekt på fettförbränning och är kopplat till bättre förmåga till viktnedgång och viktbalans på befolkningsnivå.

http://traningslara.se/blogg/mjolkprodukter-och-viktreglering-mer-naturliga-fettforbrannare/

Följaktigen har jag börjat dricka ekologisk mjölk, och det står att den är
lågpastöriserad. Är den bättre?

Ja den är lågpastöriserad men det är den vanliga också. Klövermjölk, yoghurt, fil m.m. är högpastöriserade produkter men inte den vanliga mjölken.

Vilket som är bäst är svårt att säga. Lite mindre hållbart om det är lågpastöriserat men samtidigt troligtvis lite mindre näringsförlust.

Ekologiskt är sannolikt ett lite bättre val ur näringssynpunkt (dock små skillnader även där), dessutom är det inte A-vitaminberikat vilket troligtvis bara är en fördel.

Sen kan jag även fråga om smör på mackan..... vad gäller där, om målet är att öka sin fettförbränning?

Smör är nyttigt. Angående fettförbränningen kan du läsa Kischens svar. Svårt att förstå vad du menar.

-Englund
2009-07-31, 20:42
Hur menar du att frånvaro av A-vitaminberikning är en fördel Eddie?:)

Eddie Vedder
2009-07-31, 20:47
Hur menar du att frånvaro av A-vitaminberikning är en fördel Eddie?:)

För att det troligtvis är svårare att INTE redan få i sig mer än RDI via en blandkost redan utan berikade mjölkprodukter. Bl.a. har ju A-delen försvunnit från AD-dropparna man ger till barn. De är numera bara D-droppar.

Överdrivet intag finns ingen anledning till och A-vitaminberikningen av mjölk i Sverige är en diskuterad orsak till varför svenskar drabbas med av benskörhet än finländare trots likvärdig mjölkproduktion men där deras mjölk inte är A-vitaminberikad.

Troligtivs en totalt onödig berikning med andra ord och överintag av A-vitamin är inte fördelaktigt.

Ganymedes
2009-07-31, 20:56
A-vitaminberikningen av mjölk i Sverige är en diskuterad orsak till varför svenskar drabbas med av benskörhet än finländare trots likvärdig mjölkproduktion men där deras mjölk inte är A-vitaminberikad.


Finns det (seriösa) belägg för att A-vitamin skulle påverka detta? Eller är detta det enda man har att gå på? Det är ju lätt att blanda ihop kausalitet med orsakssamband, menar jag.

Helt meningslöst med överdosering av vitaminer oavsett vilket, givetvis.

stafh
2009-07-31, 22:49
Det är ju lätt att blanda ihop kausalitet med orsakssamband, menar jag.

Tycker du? :D

mikaelj
2009-07-31, 23:09
*fniss*

Hursomhelst, det är ju som Ganymedes säger. Svårt att veta om det föreligger kausalitet eller om det bara är en samvariation. Har för mig att det finns något motsatsförhållande mellan A- och D-vitamin, och i Finland är det mörkt och eländigt = för lite D-vitamin.

dubbel_v
2009-08-01, 02:08
drick mjölk och var nöjd:S

Eddie Vedder
2009-08-01, 06:55
Finns det (seriösa) belägg för att A-vitamin skulle påverka detta?

Vad menar du med "seriösa"? Om du menar Anna Skipper kontra en vetenskaplig diskussion där den senare är seriös så finns seriösa belägg ja. Men inget är ju såklart klarlagt.

Severe vitamin A toxicity is known to have adverse effects on skeletal health. Studies involving animal models and case reports have documented that hypervitaminosis A is associated with bone resorption, hypercalcaemia and bone abnormalities. More recently, some epidemiological studies have suggested that high habitual intake of vitamin A could contribute to low bone mineral content and fracture risk. The evidence relating to the possible deleterious role of vitamin A in bone health is of variable quality and is potentially confounded by collinearity of nutrient intake and difficulties in assessing vitamin A exposure. Furthermore, because intake of vitamin A varies between studies it is not possible to define an intake threshold associated with harm.

Is vitamin A consumption a risk factor for osteoporotic fracture? Proc Nutr Soc. 2003 Nov;62(4):845-50.

BACKGROUND: If osteoporosis is linked with vitamin A (Vit A) A consumption, millions of people could be affected. METHODS: A MEDLINE search was performed with keywords retinol, beta-carotene, and osteoporosis. RESULTS: Of 20 clinical studies, 3 were randomized controlled trials (RCTs), 14 were observational studies, and 3 were case reports. Most (8) observational studies were cross-sectional. Oral retinoyl palmitate (RP) in high doses induces fractures and radiographic osteoporosis in animals. Retinol intake from diet or supplements is negatively associated with lumbar, femoral neck, and trochanter bone mineral density (BMD). There is a graded increase in relative risk of hip fracture with increasing retinol intake, attributable primarily to retinol (either from diet or supplements) but not beta-carotene intake. Higher serum retinol levels are associated with higher risk of any fracture and with higher risk of hip fracture, whereas there is no evidence of harm associated with beta-carotene intake. The few RCTs involve serum markers of bone metabolism, not bone density or fracture outcomes. Observational studies are generally consistent in finding harm from either dietary or supplemental retinol intake on BMD and hip fracture risk. Total Vit A intake is more important than source in determining harm. Adverse effects may occur at a level of retinol intake that is only about twice the current recommendation for adult females. CONCLUSIONS: It is not yet possible to set a specific level of retinol intake above which bone health is compromised. Pending further investigation, Vit A supplements should not be used with the express goal of improving bone health.

Vitamin A intake and osteoporosis: a clinical review. J Womens Health (Larchmt). 2004 Oct;13(8):939-53.

OBJECTIVE: To describe current data evaluating the effect of vitamin A intake on fracture risk. DATA SOURCES: A literature search using MEDLINE (1966-March 2005) was conducted using the search terms bone density, fractures, osteoporosis, retinol, and vitamin A to identify published studies evaluating the effects of vitamin A on bone. DATA SYNTHESIS: Studies evaluating vitamin A consumption and fracture risk were reviewed. Current data suggest a potential inverse relationship between excess vitamin A consumption and bone mineral density leading to an increased risk for fracture. CONCLUSIONS: Although current data are limited, consumption of large amounts of vitamin A may be associated with decreased bone mineral density and increased fracture risk. Until further information is available, patients should be made aware of the potential risks of consuming vitamin A in amounts that exceed the recommended dietary allowance. Further research is needed to clarify the relationship between vitamin A and fracture risk.

Effect of vitamin A on fracture risk. Ann Pharmacother. 2005 Dec;39(12):2086-90.

Toby Asp
2009-08-01, 08:09
Har för mig att det finns något motsatsförhållande mellan A- och D-vitamin, och i Finland är det mörkt och eländigt = för lite D-vitamin.

Eländigt ja, men mörkare än sverige?

-Englund
2009-08-01, 17:59
För mig är det inte "drick mjölk och var nöjd". Jag dricker minst en liter mjölk om dagen. Med tanke på att fettet i mellanmjölk är inget jag har något speciellt behov av, och inte heller A-vitaminen tydligen, så funderar jag nog på att tvinga hela min familj byta till lättmjölk:)
Någon som ser något negativt med det? Jag menar, i sådana fall slipper man A-vitaminet och kan få i sig mer fett från andra fettkällor. Dricker mycket mjölk efter träning, är bättre ur det perspektivet också för jag vill ha så lite fett som möjligt direkt efter träningen, och göra plats för kolhydrat och protein.

Eddie Vedder
2009-08-01, 18:50
Någon som ser något negativt med det? Jag menar, i sådana fall slipper man A-vitaminet och kan få i sig mer fett från andra fettkällor. Dricker mycket mjölk efter träning, är bättre ur det perspektivet också för jag vill ha så lite fett som möjligt direkt efter träningen, och göra plats för kolhydrat och protein.

Vad menar du med att du slipper det? All fettreducerad och icke-ekologisk mjölk är ju A-vitaminberikad. Du får köpa fullfet mjölk eller ekologisk om du vill slippa A-vitaminberikad mjölk.

Jag ser ingen som helst anledning till att välja bort mjölk som fettkälla heller. Är det frågan om mjölk som återhämtningsdryck kan det ju finnas fog för det valet men annars ser jag ingen anledning direkt. Sålänge du får i dig tillräckligt med omega-3 lär en varierad kost ge dig det fett du behöver även om en stor del är mjölkfett.

Att få i sig för lite omega-6 är nästan omöjligt om man inte äter extremt fettsnålt överhuvudtaget.

gabbah
2009-08-01, 19:52
Hur menar du "öka din fettförbränning"?

Äter du mera fett bränner du mera fett, just för att du äter mer fett. Du kommer inte gå ner mer i vikt för det.

Mitt mål är att minska min andel kroppsfett. Detta vill jag göra genom att:
-Träna sammasatta övningar på gymmet (dead lift osv), köra mycket ben.
-träna kampsport för kondition
-äta mat som främjar detta mål: nötter, keso, tonsfisk, fiberrikt, frukt och grönt osv

Med detta kommer t ex att jag slutat äta vitt socker, utan kanske sötar kaffet med honung istället. Jag ska sluta dricka cola och käka pommes, så om jag måste käka ute kan jag ta en burgare med vatten till, även om det så klart inte är det bästa...

Så, enligt information jag läst om att nå detta mål, väljer författare själv fettsnåla mjölkprodukter, då fettet i behandlade produkter inte främjar målet så väl som "naturligt/obehandlat" fett. Alltså, kunde han få tag på rå mjölk skulle detta fett vara "bra" fett skriver han, för att uppnå målet.

Alltså, han skriver att jag bör undvika fett i pommes och andra produkter, och istället få i mig bra fett, som från nötter, avocado, fisk osv.

Jag kanske alltså bör välja lätta mjölkprodukter som han föreslår, och fortsätta inta "perfect balance oil" (som udos choice oil) för att få i mig bra fett (som komplement till sallad med avocado osv)... ELLER, är det helt ok med feta mjölkprodukter?

gabbah
2009-08-01, 19:58
Här är ett utdrag ur det jag läste om fett i mjölk:
For example, grass fed beef is known to contain much higher quantities of the healthy fats
such as conjugated linoleic acid (CLA) and omega-3 fatty acids compared with grain fed
beef. The same is true of the milk from grass fed cows versus grain fed cows. You can
also bank on the fact that wild game will almost always contain healthy fats and will be
much leaner than farm raised animals. In addition, contrary to popular belief, milk fat is
actually a very healthy fat, but ONLY as it occurs naturally in raw milk from grass-fed free
range cows. However, once again, the technology of food processing messes up a good
thing by pasteurizing and homogenizing the milk fat (heating it and breaking it up into very
small particles, respectively).
Unlike raw milk fat, pasteurized and homogenized milk fat is thought to have negative
effects in the body. It may be hard for you to find organic meat and dairy from “free range”
animals unless you shop at “whole food” or “organic” markets, and you will find it very hard
to find “raw” milk in the US (visit www.realmilk.com/where.html to find out if raw milk is
available near you), so your easiest strategy may be to limit animal fat by choosing fat free
dairy and the leanest cuts of meat possible. Just realize that animal fats from meat and
whole dairy are important sources of fat soluble vitamins, so eating some “whole” yogurt or
“whole” cheeses on occasion may be a good idea. Just try to stay away from “whole” milk
in order to avoid the homogenized milk fat. Personally, I luckily have access to a health
food store in my area that sells raw milk from farms in the region. When I can get an
order, I’ll choose whole raw milk. If I’m stuck at the typical chain grocery store, where
unhomogenized milk is not available, I’ll choose skim milk to avoid the homogenized milk
fat.

Tolkia
2009-08-01, 20:00
Pastöriserad mjölk kommer inte att ge dig "sänkt fettförbränning" om det är det du egentligen undrar över.

gabbah
2009-08-01, 21:15
Pastöriserad mjölk kommer inte att ge dig "sänkt fettförbränning" om det är det du egentligen undrar över.

Hur förändras fettet vid homogenisering av mjölk? För det verkar som att det är just denna behandling som texten jag läste (och citerar) tar upp... och kanske även då om korna betar gräs eller blir matade foder.
Läs det han skriver och tyck gärna till om det, det jag undrar är om vi har denna "råa" mjölk han förespråkar. Ekologisk? Gammaldags mjölk kanske inte är homogeniserad alls?

mikaelj
2009-08-01, 21:24
Gammaldags mjölk kanske inte är homogeniserad alls?

Stämmer fint.

Däremot är nästan alla mejeriprodukter pastöriserade/värmebehandlade. De enda undantagen jag sett är några ostar. Tror det regleras i lag.

gabbah
2009-08-01, 21:57
Stämmer fint.

Däremot är nästan alla mejeriprodukter pastöriserade/värmebehandlade. De enda undantagen jag sett är några ostar. Tror det regleras i lag.

Dock skriver han att det är homogeniserad mjölk som har "sämre" fett än ohomogeniserad. Håller ni med om detta, vet ni något om det?

Traditionellt så väljer ju många lättmjölk, vilket även författaren gör, men bara av den anledningen att mjölken är homogeniserad. Annars dricker han som sagt "rå" ohomogeniserad mjölk.

Alltså: ohomogeniserad mjölks fett låter han ingå i sett "bra fettintag", med honogeniserad mjölks fett ingåt i "sämre fett" vilket han alltså reducerar.

Vad har ni att säga om detta?

Mr.Sarkastisk
2009-08-01, 22:03
drick mjölk och var nöjd:S

+1 där.

Folk överdriver så mycket.
Teorin funkar inte alltid i praktiken ;)

Eddie Vedder
2009-08-02, 06:04
Dock skriver han att det är homogeniserad mjölk som har "sämre" fett än ohomogeniserad. Håller ni med om detta, vet ni något om det?

Homogeniseringen innebär att fettet "krossas i småbitar" och fördelas jämnt i mjölken. Ohomogeniserad mjölk får ett lager grädde på toppen och små flytande "öar" i mjölken. Det däör gräddlagret är sjukt gott.*drool*

Det finns massor av mjölkhatarfanatiker som dömer ut mjölken lika hårt som LCHF-fanatikerna dömer ut margarin och mjöl. Visst man det vara så att fettkvalitén försämras vid homogenisering och att pastöriseringen försämrar näringskvalitén en aning men skillnaderna är små, om ens några.

Jag anser mjölk vara en bra fettkälla, ekologisk Gammaldags mjölk är den minst behandlade du kan hitta i vanlig affär. Vill du ha opastöriserad får du bege dig till en bonde.

Sakerna du räknar upp som "bränner fett" stämmer inte. det är nyttig mat helt klatr men inget fettförbrännande i sig. Nötter har i och för sig en förmåga att öka energiförbrukningen lite och även dra med sig en del fett ut i toaletten.;)

Sverker
2009-08-02, 06:50
Vid homogenicering så slår man sönder de stora fettdropparna och gör mindre fettdroppar. Proteinet i mjölken sätter sig på de nya, små, fettdropparna och håller dem svävande i mjölken. Fettets mikrostruktur eller näringsegenskaper påverkas INTE. Det är fortfarande samma fettsyror, fosfolipider och kolsterol.

Vad som inte kommer fram i texten är att den sura magsaften och pepsinet denaturerar mjölkproteinet ytterligare i magsäcken och fettet samlar sig på nytt i stora fettdroppar.



Jag minns att homogenicerad mjölk har varit uppe tidigare. Det var någonting med enzymet Xantinoxidas ? skulle kunna följa med de små fettdropparna genom tarmcellerna och komma ut i blodet. När enzymet väl var ute i blodet så startar det givetvis alla möjliga immuologiska reaktioner.

Minns jag inte helt fel var påståendet inte helt förankrat i vetenskapen.

Apos78
2009-08-02, 08:09
Såg ett inlägg om just xantinoxidas på kostdoktorn men som flertalet av dessa diskussioner var det väldigt svårt, om ens möjligt, att hitta någon vettig källa på det som sades. Ska nämnas att jag inte läste hela tråden. Dock var man inne på att fettdropparna efter homogeniseringen obehindrat passerade tarmbarriären till blodet. Xantinoxidas skulle då följa med och lagras in i bl.a. kärlen. Men precis som Sverker säger - påverkan på proteinet på väg till tarmarna borde sabba denna teori lite?

gabbah
2009-08-02, 10:39
Vid homogenicering så slår man sönder de stora fettdropparna och gör mindre fettdroppar. Proteinet i mjölken sätter sig på de nya, små, fettdropparna och håller dem svävande i mjölken. Fettets mikrostruktur eller näringsegenskaper påverkas INTE. Det är fortfarande samma fettsyror, fosfolipider och kolsterol.

Vad som inte kommer fram i texten är att den sura magsaften och pepsinet denaturerar mjölkproteinet ytterligare i magsäcken och fettet samlar sig på nytt i stora fettdroppar.


Så, det verkar som att ni alltså inte håller med så mycket om:
Just try to stay away from “whole” milk
in order to avoid the homogenized milk fat. Personally, I luckily have access to a health
food store in my area that sells raw milk from farms in the region. When I can get an
order, I’ll choose whole raw milk. If I’m stuck at the typical chain grocery store, where
unhomogenized milk is not available, I’ll choose skim milk to avoid the homogenized milk
fat.
Dvs, ni tycker inte det spelar så stor roll om man dricker homogeniserad vs ohomogeniserad mjölk (vad gäller fettets kvalité) då målet för mig är att minska andelen kroppsfett?

Tolkia
2009-08-02, 10:43
Dvs, ni tycker inte det spelar så stor roll om man dricker homogeniserad vs ohomogeniserad mjölk (vad gäller fettets kvalité) då målet för mig är att minska andelen kroppsfett?
Nej.

-Englund
2009-08-02, 11:23
Vad menar du med att du slipper det? All fettreducerad och icke-ekologisk mjölk är ju A-vitaminberikad. Du får köpa fullfet mjölk eller ekologisk om du vill slippa A-vitaminberikad mjölk.

Jag ser ingen som helst anledning till att välja bort mjölk som fettkälla heller. Är det frågan om mjölk som återhämtningsdryck kan det ju finnas fog för det valet men annars ser jag ingen anledning direkt. Sålänge du får i dig tillräckligt med omega-3 lär en varierad kost ge dig det fett du behöver även om en stor del är mjölkfett.

Att få i sig för lite omega-6 är nästan omöjligt om man inte äter extremt fettsnålt överhuvudtaget.

Oj, jag var säker på att jag hade läst att lätt-mjölk inte var A-vitaminberikad... Fel av mig:S
Tack i alla fall!

Är det möjligtvis någon annan skillnad mellan mellan-mjölk och lätt-mjölk förutom fett-procenten som jag kanske tänkte på?:D

Apos78
2009-08-02, 11:51
Olika färg på förpackningarna?

Eddie Vedder
2009-08-02, 11:58
Dvs, ni tycker inte det spelar så stor roll om man dricker homogeniserad vs ohomogeniserad mjölk (vad gäller fettets kvalité) då målet för mig är att minska andelen kroppsfett?

Tog du dig ens tiden att titta på texten jag länkade till?

Tror du alla individer i alla de studierna enbart konsumerat obehandlad mjölk direkt från bonden?

Och varifrån tar du egentligen dina citat? Vore ju trevligt med en länk i alla fall så man kan bilda sig en ättre uppfattning om författarens trovärdighet. Det finns som sagt antimjölkfanatiker och jag har läst både det ena och det andra från såna.

Sverker
2009-08-02, 12:21
Så, det verkar som att ni alltså inte håller med så mycket om:

Dvs, ni tycker inte det spelar så stor roll om man dricker homogeniserad vs ohomogeniserad mjölk (vad gäller fettets kvalité) då målet för mig är att minska andelen kroppsfett?

Spelar ingen roll alls, precis som jag skrev tidigare;)

gabbah
2009-08-02, 14:03
Tog du dig ens tiden att titta på texten jag länkade till?

Ja, men det stod mest bara att intag av mjölk är bra pga protein och kalciumintaget, då man vill gå ner i fettprocent i kroppen... eller?

Fettmängden står ju oftast angiven på framsidan så där är ju valet lättare. Du kan lätt se om du vill ha den feta eller magra varianten.
Och detta säger ju inte så mycket om "homogeniserat fett" vs icke sådant...


Tror du alla individer i alla de studierna enbart konsumerat obehandlad mjölk direkt från bonden?

Nä, förmodligen homogeniserad mjölk. Men, kanske är det ändå så att homogeniserat fett är sämre, såsom författaren föreslår? Det är ju många muskelbyggare (som även vill ha lite kroppsfett) som väljer fettsnåla mjölkprodukter tänker jag...



Och varifrån tar du egentligen dina citat? Vore ju trevligt med en länk i alla fall så man kan bilda sig en bättre uppfattning om författarens trovärdighet. Det finns som sagt antimjölkfanatiker och jag har läst både det ena och det andra från såna.
Ja, det kanske är så att det finns delade åsikter om detta... kanske har man inte forskat så mycket om det?
Källan är en pdf som kan köpas på http://www.truthaboutabs.com av "Mike Geary - Certified Nutrition Specialist, Certified Personal Trainer (CPT)".
Det mesta av det han skriver verkar vettigt och stämmer med det jag läst på många andra ställen, det nya va det här med mjölkfett, alltså hans motivering till varför han väljer fettsnål mjölk om den är homogeniserad, men annars gärna dricker ohomogeniserad mjölk (från kor som betat gräs).

Om du vill läsa allt kan jag säkert ordna så att du kan kika på texten... PMa mig om du är intresserad! :)

Och sist vill jag be om ursäkt för att jag är envis och kanske tjatig i kombination med att jag är lite trögfattad... men jag har goda intentioner (jag vill förstå och lära mig) - och det måste väl ändå räknas? :smash:

-Englund
2009-08-02, 14:24
Olika färg på förpackningarna?

Aah.. Där satt den. Vad ouppmärksamt av mig:)

Sverker
2009-08-02, 16:33
gabbah !

Plocka fram varför homogenicering är är dåligt !
Vi kan inte lösa denna knuten utan mer information.

gabbah
2009-08-02, 19:51
Tog du dig ens tiden att titta på texten jag länkade till?

Tror du alla individer i alla de studierna enbart konsumerat obehandlad mjölk direkt från bonden?

Och varifrån tar du egentligen dina citat? Vore ju trevligt med en länk i alla fall så man kan bilda sig en ättre uppfattning om författarens trovärdighet. Det finns som sagt antimjölkfanatiker och jag har läst både det ena och det andra från såna.

gabbah !

Plocka fram varför homogenicering är är dåligt !
Vi kan inte lösa denna knuten utan mer information.

Tja, det är just därför jag frågar om det på detta forum! Författaren, som ju i övrigt har skrivit bra saker och verkar ha bra koll, har inte lämnat någon vidare förklaring på just detta med homogeniserad mjölk! Han skriver ju bara
. However, once again, the technology of food processing messes up a good
thing by pasteurizing and homogenizing the milk fat (heating it and breaking it up into very
small particles, respectively).
Unlike raw milk fat, pasteurized and homogenized milk fat is thought to have negative
effects in the body.
...utan att vidare förklara VARFÖR homogeniserad mjölks fett skulle vara sämre... Det va denna bit jag inte visste något om, och jag hade hoppats att någon här visste! :)

Eddie Vedder
2009-08-02, 20:25
Varför envisas du med att inte länka?

gabbah
2009-08-02, 20:56
Varför envisas du med att inte länka?

Som jag skrev i mitt tidigare inlägg (http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3800280&postcount=30) så är ju källan en pdf som inte är gratis... alltså kan jag inte lägga ut hela pdf:en åt er som en länk... men som jag sa, pm:a om ni vill läsa lite mer... :P
Dock står det faktiskt inte så mycket mer än jag har citerat från pdf:en (http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3799508&postcount=15) när det gäller mjölk!
Han skriver alltså inte VARFÖR homogeniserad mjölk är sämre än ohomogeniserad (fettet i den alltså)... det han skriver om detta finns i det jag citerat. Den informatonen är inte tillräcklig för mig, därför frågar jag på detta forum om någon vet mer.