handdator

Visa fullständig version : In-season periodisering för basket??


emi23j
2009-07-31, 11:11
I och med att basket säsongen snart drar igång så börjar det vara dags att planera ett schema över säsongen.

Finns det någon som har tips på hur en periodisering kan se ut? Det är inte möjligt att träna allt för hårt under in-season perioden just för att återhämtningen tar för lång tid och basketen blir lidande på grund av detta.

Målet med periodiseringen skall vara att bibehålla styrka och explosivitet. Och om det är möjligt, även öka i båda delarna!

Basket träning med laget sker 5 dagar i veckan x 1.5 timmerper pass.

spice
2009-07-31, 13:29
Om jag vore dig skulle jag försöka att anpassa mig efter basketräningen och inte tvärtom. Det ingår en del fys antar jag i basketen , (iaf när jag spelade) . I första hand skulle jag prata med min tränare om hur upplägget bör vara.

En spontan fråga som dök upp i huvudet är varför du inte får köra hårt under säsongen? Mycket matcher? Du får en del explosivitet i basketträningen och jag skulle fokusera på styrkan. 2-3 styrkepass, 1-2 explosivitetpass.

Men det är viktigt med balans i träningen när det gäller idrotter som basket med snabba ryckiga rörelser så , snabbhet , spänst och rörlighet skulle jag också gärna få in. :)

Är det något du känner behöver utvecklas?

emi23j
2009-07-31, 16:27
Om jag vore dig skulle jag försöka att anpassa mig efter basketräningen och inte tvärtom. Det ingår en del fys antar jag i basketen , (iaf när jag spelade) . I första hand skulle jag prata med min tränare om hur upplägget bör vara.

En spontan fråga som dök upp i huvudet är varför du inte får köra hårt under säsongen? Mycket matcher? Du får en del explosivitet i basketträningen och jag skulle fokusera på styrkan. 2-3 styrkepass, 1-2 explosivitetpass.

Men det är viktigt med balans i träningen när det gäller idrotter som basket med snabba ryckiga rörelser så , snabbhet , spänst och rörlighet skulle jag också gärna få in. :)

Är det något du känner behöver utvecklas?


Att prata med coachen är uteslutet. De kan för lite. Jag är på en högre nivå än dem...
Väldigt lite fys, löpning är väl det enda man pysslar med. Ibland slängs det väl in någon armhävning och sit-ups men thats about it.

Ja givetvis så måste man anpassa styrketräningen efter basketen. tvärt om går ej.
Det är väldigt svårt att köra hård/tung styrketräning under säsongen (som jag sa, tror jag?!) för att återhämtningen tar för länge. Inte kul att vara seg/trött i benen när man ska spela basket. Man blir så "limited" i sitt spel, kan i stort sett bara skjuta spot-ups.


ALLTING behövs utvecklas=).

2-3 styrkepass och 1-2 explosivitets pass låter ganska mycket. Men antar man skulle hinna/kunna köra 2 av varje eller 2 styrke och 1 explosivitets pass.
Jag har ingenting emot att gymma 5 dagar i veckan utöver basketen, men de tär ju tyvärr inte så effektivt. Men 4 pass där man i stort sett är in-and-out från gymmet skulle vara perfekt. typ 45min till 1 timme MAX.

Skulle ju kunna försöka lägga upp det så här:

program a:
Benböj / Benböj med flexband / Benpress
Bänkpress / Bänkpress med flexband
Dips med vikt
*Någon rehab övning bara för att köra lite skadeförebyggande.
Mage

Program b:
Frivändingar (ryck, normala + djupa)
Marklyft
Pull-ups/chin-ups
Rygglyft

Program c:
Plyos (mesta dels hopp, men även lite agility)
Mage

Program D:
Rörlighet
Medicinbolls övningar
övriga övningar med kroppen som vikt / balans

siimon89
2009-07-31, 22:07
Vad jag har hört kan det räcka med att du du skipper plyos samt explosivaövningar (mer eller mindre), eftersom du får tillräkligt med underhållande explosiva övningar iom basketen.

Enligt Joe Defranco kör han ungefär såhär med sina atleter,
1pass överkropp, 1 pass underkropp. Sen får man helt enkelt anpassa själv efter hur och när man ska köra det.
Till exempel, för att behålla styrka i knäböj menar han att man kör ungefär enligt följande,

v1: Knäböj 60%, 5 sets och få reps
v2: Knäböj 70%, 4 sets och få reps
v3: Knäböj 80-85%, 3 sets och få reps

(om du är mer nyfiken på hur han motiverar detta samt kör mer specifikt kan du kolla: http://www.defrancostraining.com/articles/38-articles/65-westside-for-skinny-bastards-part3.html)

..för att sedan börja om cykeln igen när 3v gått. Men ditt prio borde vara att köra helkroppspass med basövningar. Chins, stela marklyft, knäböj, bänkpress osv. Då kan du ju göra allt under 1 och samma pass.

siimon89
2009-07-31, 22:13
Missade visst frågan angående ökningar in-season.
Det kan det såklart vara möjligt. Om du har 1-2 basketpass inkl. matcher per vecka ska du nog kunna öka mer eller mindre om du kör rätt styrkepass, den delen har du ju redan bra koll på. Däremot om du har 3 eller mer rätt krävande konditionsmässiga pass i veckan kan det bli rätt svårt för kroppen att hinna och återhämta sig och bygga upp styrka. Fokus under in-season är ju såvitt jag i de flesta sporter att bara bibehålla det man byggt upp.

Har även läst att det är väldigt svårt att båda öka kondition samt styrka samtidigt, att man liksom får prioritera antingen styrkan eller konditionen under olika faser för att få bästa resultat.

spice
2009-08-01, 10:02
Jag ser faktiskt inget fel med att vara trött/sliten i benen när du spelar basket. Det handlar om rätt återhämtning. Jag tränar ca 2 -4h varje dag beroende på vad det är för period, och visst är man sliten ibland men då får man ta det och försöka vara smart med återhämtning. Det är A och O i träning.

Vilka skadeförebyggande övningar hade du tänkt köra?

Hur mycket löpning blir det på B-passen? Ser gärna du skulle få in lite mer löpning faktiskt och då ta bort ett gympass om så måste? Långt löppass i veckan?Jag tycker inte att du ska skippa explosiva övningar.

Tycker programmet ser bra ut. Du kan köra fys varje dag två pass om du vill, allt handlar om rätt upplägg och återhämtning. SAMT att bara för att man säger fysträning behöver det inte betyda hårda pass på gymmet, 1h rörlighetsträning är också fys precis som springa :) ( Är bara exempel, menar inte du ska köra 2fyspass/dag.

emi23j
2009-08-02, 12:41
Jag ser faktiskt inget fel med att vara trött/sliten i benen när du spelar basket. Det handlar om rätt återhämtning. Jag tränar ca 2 -4h varje dag beroende på vad det är för period, och visst är man sliten ibland men då får man ta det och försöka vara smart med återhämtning. Det är A och O i träning.


Att vara trött/sliten är definitivt en nackdel även om det nu bara är träning. Men presterar man inte på träningarna spelar man inte på matcherna..

Vilka skadeförebyggande övningar hade du tänkt köra?

Hur mycket löpning blir det på B-passen? Ser gärna du skulle få in lite mer löpning faktiskt och då ta bort ett gympass om så måste? Långt löppass i veckan?Jag tycker inte att du ska skippa explosiva övningar.

Skadeförebyggande övningar kan ju vara t ex benspark på lite lättare vikter, sen så vet jag inte riktigt om man behöver köra så mycket mer.

Det är väldigt mycket löpning på b-passen skulle jag säga. Det mesta sker ju i form av spel eller övningar med och utan boll. men inte så mycket springa bara för att springa.

Tycker också man ska köra explosiva övningar. Kroppen behöver få komma upp i de hastigheterna regelbundet tycker jag.

siimon89
2009-08-02, 14:45
Tycker också man ska köra explosiva övningar. Kroppen behöver få komma upp i de hastigheterna regelbundet tycker jag.

Jo, det tror jag nog är bäst. Även om jag inte är helt säker på att man behöver alltför mycket av det utöver basketen. Jag skulle nog ändå inkludera en eller två olympiska övningar såsom ryck och frivändning. Då får du nog tillräkligt med underhållande powerträning.

emi23j
2009-08-02, 21:00
Jo, det tror jag nog är bäst. Även om jag inte är helt säker på att man behöver alltför mycket av det utöver basketen. Jag skulle nog ändå inkludera en eller två olympiska övningar såsom ryck och frivändning. Då får du nog tillräkligt med underhållande powerträning.

Sant.

De explosiva övningarna jag skulle vilja ha med är dck följande (som du sa) ryck och frivändning. Sen skulle jag också vilja ha med agility (Zig-Zag Drill och agility in the paint) för att det är väldigt sport specifikt. Utöver detta tror jag inte det skulle skada med lite upphopp, då helst jämfota hopp upp på plint och/eller en bens hopp med 2-3 stegs ansats.

siimon89
2009-08-02, 21:07
Sant.

De explosiva övningarna jag skulle vilja ha med är dck följande (som du sa) ryck och frivändning. Sen skulle jag också vilja ha med agility (Zig-Zag Drill och agility in the paint) för att det är väldigt sport specifikt. Utöver detta tror jag inte det skulle skada med lite upphopp, då helst jämfota hopp upp på plint och/eller en bens hopp med 2-3 stegs ansats.

Jag skulle vara lite små försiktig med att träna plyos varje vecka. En sprint funkar säkert men av egen erfarenhet skulle jag inte hålla på med de alltför många veckor i sträck utan att ta några veckor off imellan helt utan plyos.