handdator

Visa fullständig version : Vill hjälpa en otränad kille som ska börja springa...


Matsa
2009-07-30, 20:52
En kille jag känner har bestämt sig för att komma i form och tänker därför börja springa. Han är en aning överviktig men inte mycket, ca 90kg på 180cm. Däremot är han helt ovan vid träning, därför är jag orolig att han ska göra sig illa om han börjar för hårt. Jag vill hjälpa honom men jag är inget duktig på löpträning och jag vet inte mycket om hur man bör förbereda sig inför sådant. Visst, jag har spelat fotboll och sysslat med kampsport men jag har alltid idrottat och rört på mig sedan jag var liten så min kropp har hållit fint utan förberedelser, så hans situation har jag ingen erfarenhet av.

Hur bör en sån här person förbereda sig? Jag föreslog att han skulle börja med att promenera och göra kroppsviktsböj, situps, armhävningar och så vidare ett par gånger i veckan. Han har inte tillgång till ett gym dessvärre. Vill gärna ha förslag.

Jag skulle ha skickat honom hit för att skriva personligen men han är amerikan, därför skriver jag åt honom.

Tolkia
2009-07-30, 22:17
På marathon.se finns bra träningstips och även träningsprogram för den som vill börja springa (eller för den som vill lära någon springa), t.ex. det här: http://www.marathon.se/news/article.cfm?ThemeId=294

Systemet med att varva löpning och gång (5 min löpning, 5 min gång osv.) verkar vara standard för nybörjarträning. Jag har använt det en gång i rehabsyfte och tyckte att det var bra, det minskar definitivt risken för att, som du skriver, gå ut för hårt så att det skiter sig på en gång. En nackdel kan kanske vara att vissa upplever det som ocoolt, men vill man komma någonstans får man släppa på det där med att vara cool. :D 90/180 är som jag ser det inget direkt problem; det är jobbigare att släpa på fler kilon när kondisen är dålig, men din kompis är ju inte i kategorin "så överviktig att löpning är olämpligt" eller så. Annars är väl det man INTE skall börja med att typ kuta varenda dag första veckan, när det är nytt och kul, det brukar sluta med att benen grinar.

Matsa
2009-07-30, 22:43
Kanonbra Tolkia, tack! :thumbup: