handdator

Visa fullständig version : Ut o spring !


brakim
2009-07-30, 17:30
Hejsan,

Jag har börjat träna lite kampsport och tycker att det är skitkul, men jag känner att min kondition är absolut inte den bästa.

Så jag kollade upp lite på googlemaps och jag kunde hitta någon bra "bana" jag kunde följa, dels för att se hur långt ja sprungit sen även för att jag kommer att ta tid när ja löper för att lättare kunna se resultat.

Då hittade jag en jätte bra "bana" ja kunde springa den är just utanför där jag bor och jag mäta upp det till 1022m ganska precis 1km kan man säga.

http://www.gmap-pedometer.com/?r=3051886


Det som är själva tricket med banan också är det är 500m nerför och sen 500m uppför så min fråga är egentligen om det är bra konditionsträning?

Med tanke att min kondis är 0 så är mitt mål nu i början att klara av 2km utan att dö i hjärtinfarkt och sen lägger man på ett varv allt eftersom man blir bättre.

Sen blir det ju kul får då kan man hålla koll på varven också hur lång tid varje varv tar om man har en bra klocka det vill säga.


Vad tror ni är rimliga mål så där i början vad borde jag jogga 2km på? Tänk då på det är 500m ner och 500m upp, hyfsat brant är det också.

Hur mycket kalorier tror ni jag kommer förbruka? (182lång, 95kg).


p.s. ber om ursäkt för luddigt skrivet.

Ervin
2009-07-30, 17:41
Jag tycker att du borde fokusera på att ta dig runt och att det känns bekvämt. Sedan när du fått ett par km i dig så kan du börja ta tid för att se din utveckling. Visst kan du ta tid första gången för då kommer det att bli större utveckling efter ett par km *flex*
Man brukar väl räkna med 1kcal per m, om jag inte har helt fel?
Det är svårt att säga men det är väl ett ca mått.

JohnRick
2009-07-30, 17:56
Man brukar väl räkna med 1kcal per m, om jag inte har helt fel?
Det är svårt att säga men det är väl ett ca mått.

1 kcal/m? Nu är jag kanske helt fel ute, men menar du att han skulle bränna 1000kcal på att springa en km? Hela dagsbehovet av ett normalt kaloriintag under en löprunda på 3 km ca? Not likely.

brakim
2009-07-30, 18:57
1 kcal/m? Nu är jag kanske helt fel ute, men menar du att han skulle bränna 1000kcal på att springa en km? Hela dagsbehovet av ett normalt kaloriintag under en löprunda på 3 km ca? Not likely.

Om inte jag är helt ute och cyklar också så tror jag att det är ungefär 1kcal per 10m.

1km = 100kcal
10km = 1000kcal

Som sagt kan vara helt ute och cyckla.

ugly_kid
2009-07-30, 19:06
Om inte jag är helt ute och cyklar också så tror jag att det är ungefär 1kcal per 10m.

1km = 100kcal
10km = 1000kcal

Som sagt kan vara helt ute och cyckla.



antal km x egen kroppsvikt är nog det närmsta man kan komma när det gäller att uppskatta.

mattilainen
2009-07-30, 20:20
du kanske ska ta det lugnt med nedförsbackar i början så dina knän inte tar skada. Från att inte konditionsträna till att springa i nedförsbackar borde ta ganska mycket på knät

brakim
2009-07-30, 20:32
du kanske ska ta det lugnt med nedförsbackar i början så dina knän inte tar skada. Från att inte konditionsträna till att springa i nedförsbackar borde ta ganska mycket på knät

Okej, man kanske ska göra lite mer intervall gå i rask takt i nerförsbacken och sen löpa uppförs?

Eddie Vedder
2009-07-30, 20:33
antal km x egen kroppsvikt är nog det närmsta man kan komma när det gäller att uppskatta.

+1

brakim
2009-07-31, 11:00
Någon som har några bra tips vad man kan göra så här i början för att man inte ska bli less och sluta träna?

Träna kortare tid och springa fortare eller liknande ?

LadyG
2009-07-31, 11:08
Någon som har några bra tips vad man kan göra så här i början för att man inte ska bli less och sluta träna?

Träna kortare tid och springa fortare eller liknande ?

Variation brukar fungera. Nya slingor kan vara skoj att testa men också nytt tempo eller nytt underlag. En del tycker terräng är skitkul när de väl testat det, andra föredrar asfalt.

En variant på intervall som jag mycket väl tycker att nya löpare kan testa är lyktstolpslöpning: Värm upp ordentligt, minst 20 minuters lugn jogg. Hitta en sträcka med lyktstolpar (elljusspår t ex). Jogga lugnt till första stolpen, spring snabbt till andra, jogga lugnt till tredje osv tills du antingen får slut på stolpar eller inte orkar mer. Jogga ner på hemvägen.

För att bibehålla motivationen över en längre period kan man anmäla sig till en tävling t ex en miltävling eller en halvmara som ligger ett halvår bort i tiden. Det är inte så långt bort att det är oöverskådligt men tillräckligt myket tid för att du ska hinna träna till det.

För att ytterligare öva motivationen kan du utmana en polare, antingen slå vad om att du klarar loppet alls eller att du klarar loppet snabbare än polaren :D

brakim
2009-07-31, 12:54
Variation brukar fungera. Nya slingor kan vara skoj att testa men också nytt tempo eller nytt underlag. En del tycker terräng är skitkul när de väl testat det, andra föredrar asfalt.

En variant på intervall som jag mycket väl tycker att nya löpare kan testa är lyktstolpslöpning: Värm upp ordentligt, minst 20 minuters lugn jogg. Hitta en sträcka med lyktstolpar (elljusspår t ex). Jogga lugnt till första stolpen, spring snabbt till andra, jogga lugnt till tredje osv tills du antingen får slut på stolpar eller inte orkar mer. Jogga ner på hemvägen.

För att bibehålla motivationen över en längre period kan man anmäla sig till en tävling t ex en miltävling eller en halvmara som ligger ett halvår bort i tiden. Det är inte så långt bort att det är oöverskådligt men tillräckligt myket tid för att du ska hinna träna till det.

För att ytterligare öva motivationen kan du utmana en polare, antingen slå vad om att du klarar loppet alls eller att du klarar loppet snabbare än polaren :D


Tack mycket bra tips !

Kallingen
2009-08-02, 20:38
Jag har också precis börjat springa från att enbart ha styketränat 4-5ggr/vecka under ca 4år. Är rätt tungt i början måste jag erkänna. För att hålla min motivation upp så började jag med att köpa ett par riktigt bra skor och en Nike+ sensor till iPoden. Riktigt bra för motivationen, och ska bli intressant att se hur utvecklingen blir när man kan spara sina pass på iPoden/datorn.

Nu till min fråga, som jag hoppas någon kan hjälpa mig med. Jag är ca 170cm och väger 76kg. Mina löppass brukar bli ca 10min rask gång som uppvärmning och sedan 20min löpning, på dessa 20min brukar jag hinna ungefär 3,5km.

Eftersom konditionen inte riktigt är på topp så brukar jag försöka springa 3min och gå 1min, för att sedan springa 3min igen... Hittade detta tips på någon marathon-site med tips för nybörjare. Målet var väl att öka till att springa 5-1-5-1-5...minuter istället.

Hur många löppass är lämpligt att börja med nu då i början? Jag kör 3 styrkepass med nästan ingen cardio alls, är 2-3 löppass/veckan bra? För mycket?

Pjotor
2009-08-02, 21:14
@ kallingen: ställ din fråga i en egen tråd. Det är oartigt att kidnappa trådar för eget bruk.

I de kampsporter jag har tränat (aikido, judo och sportjujutsu) har det krävts en "intervallkondition", alltså sådan man får av att träna intervallträning. LadyG:s lyktstolpsträning är en trevlig form som är lätt att komma igång med. Var beredd på att känna dig halvdöd efteråt...

Lycka till!

Kallingen
2009-08-02, 21:18
@ kallingen: ställ din fråga i en egen tråd. Det är oartigt att kidnappa trådar för eget bruk.

I de kampsporter jag har tränat (aikido, judo och sportjujutsu) har det krävts en "intervallkondition", alltså sådan man får av att träna intervallträning. LadyG:s lyktstolpsträning är en trevlig form som är lätt att komma igång med. Var beredd på att känna dig halvdöd efteråt...

Lycka till!

Haha, om alla skulle skapa egna trådar för alla egna frågor så blir det ett par nya varje dag ska du se. Jag ser denna tråden som en nybörjar-löpartips-tråd eftersom det var det du TS började diskutera. Går gott och väl att fortsätta i denna tråden, den har ändå varit död i 2 (snart 3) dagar.

brakim
2009-08-24, 13:23
Har nu från att inte kunna springa 500m utan att dö som en strandad val, nu klarat 4km på ungefär 30min.

Kanske inte låter mycket för världen men det är sjukt vad min kondition har ökat !

LadyG
2009-08-24, 13:56
Har nu från att inte kunna springa 500m utan att dö som en strandad val, nu klarat 4km på ungefär 30min.

Kanske inte låter mycket för världen men det är sjukt vad min kondition har ökat !

Det är ju en jätteökning på 4 veckor! Härligt jobbat! :thumbup:

brakim
2009-08-25, 23:53
Det är ju en jätteökning på 4 veckor! Härligt jobbat! :thumbup:

haha ja skulle vilja säga 2 veckor för ja var utomlands 1 vecka och låg hemma i soffan på "rehab" i 1 vecka :P

Sprang idag igen fick ner tiden till 25min ungefär.

Poxeman
2009-08-26, 07:04
haha ja skulle vilja säga 2 veckor för ja var utomlands 1 vecka och låg hemma i soffan på "rehab" i 1 vecka :P

Sprang idag igen fick ner tiden till 25min ungefär.

Bra jobbat!
Viktigt i detta läge är att inte försöka maxa sitt resultat varje gång, variera ditt löpande genom att ta några rundor där du bara joggar runt i behagligt tempo.
Det är lättare att träna upp muskler än leder vilket kan leda till skador.