handdator

Visa fullständig version : Godis utan kolhydrater


Frumpish
2009-07-30, 17:21
Vet inte om det är jag som är jättedålig men har sökt på alla möjliga söktermer i olika delar av forumet + google men hittar inga bra recept!

Det jag letar efter är godis med saker som vispgrädde, proteinpulver och smör i något slags kolaliknande recept? Kanske lite kakao i smeten också så det blir något slags chokladfudge fast utan sockret då.

Om någon har något liknande recept, skriv eller länka gärna *cupid*

spice
2009-07-31, 13:45
Det är ju ganska svårt att hitta efterrätter i form av kakor och annat utan socker. Vet inte riktigt exakt vad du är ute efter, just bara de ingredienserna du nämner ovan eller rent allmänt kakor utan socker?

Tolkia
2009-07-31, 13:56
Det jag letar efter är godis med saker som vispgrädde, proteinpulver och smör i något slags kolaliknande recept? Kanske lite kakao i smeten också så det blir något slags chokladfudge fast utan sockret då.
Anledningen till att du inte hittar det kan vara att det är svårt att göra jsut kola utan socker hemma i köket (lite enklare industriellt, då man har tillgång till konsistensgivare som man inte hittar på ICA). Att sockret karamelliserar under kokningen är inte helt oviktigt i själva processen för att det skall bli kola. Många sötningsmedel tål inte heller kokningen som krävs. Det finns specialvarianter, men inte så många.

Eddie Vedder
2009-07-31, 15:12
Jag kan tänka mig någon form av ägg- och proteinpulverbaserade saker. Finns ju proteinpulver med ganska bra matlagningsegenskaper, testa en sökning på "proteinfluff" t.ex.

Vet att någon här på forumet brukade frysa lightdryck också blev väl någon form av isglass antar jag.

Frumpish
2009-07-31, 16:14
Låter som en bra idé eddie, ska laga jordnöts-kola-fudge receptet nu och se hur det blir:

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=130432

Fru_Flisa
2009-08-11, 18:33
Jag brukar blanda kakao och vatten, koka lite, röra lite, i med sötningstablett och lite redning kan funka sen är det bara att blanda i allt möjligt som grädde, kvarg, philadelphia, proteinpulver.
Kokossmör blandade jag i när jag gjorde smågodis på ett liknande sätt, det stelnar lite bättre då.

MyungChul
2009-08-11, 21:08
Chokladtryfflar är det som direkt ploppar upp i mitt huvud iallafall.

Anton Fräs
2009-08-11, 21:46
Chokladtryfflar är det som direkt ploppar upp i mitt huvud iallafall.

Är ju helt sjukt gott också för den delen *drool*