handdator

Visa fullständig version : Vilken utfallsövning är bäst?


Louisee
2009-07-30, 16:36
Jag ska ändra mitt benschema nu och tänkte börja passet med utfall med stång på axlarna...

Jag tänkte på 2 alternativ av utfallen

1, Jag kör utfall med ett kliv bakåt för att sedan stödja mig på det bakre benet
under hela övningen,alltså bara köra upp och sedan ned utan att gå tillbaks till utgångsläge

2, Köra utfallen genom att ta ett kliv bakåt,för att sedan gå tillbaks till utgångsläget och sedan bakåt igen osv

nu förklarar jag dåligt,men tror ni fattar ändå

jag tänker vad som skulle vara bäst för muskeltillväxten för benen

tack på förhand

Nordström
2009-07-30, 16:43
Den variant du kan träna tyngst med, vilket förmodligen är den som är enklast att utföra.

Pepz
2009-07-30, 16:50
med hantlar och gående framåt så långt du orkar

Nordström
2009-07-30, 16:51
med hantlar och gående framåt så långt du orkar

Källa på det?

Muppi
2009-07-30, 16:56
2, Köra utfallen genom att ta ett kliv bakåt,för att sedan gå tillbaks till utgångsläget och sedan bakåt igen osv

Denna variant kör jag. Har nyss bytt lite övningar i mitt schema och utfall var en av de som las till. Jag gör mitt utfall och återgår sedan till utgångsläget. Tycker det känns bra så med fri stång.

Prövade ett tag sedan även på smith-maskin och där känns det mer naturligt med variant 1.

Kör det som känns bäst, tror jag :)

Jens.Andersson
2009-07-30, 17:04
Källa på det?

KÄLLA PÅ DET! Källa på att du skrev källa på det? Källa på att den här tråden verkligen existerar?

Jag tror han talade ifrån egna erfarenheter.

Louisee
2009-07-30, 17:08
danke för svaren!

jag får väl testa vilket som passar bäst då, men antar att jag kanske testar först med att stödja mig på det bakre benet under hela övningen,man lär ju ha spänningen i benen hela tiden vilket säkert kommer bli tufft!

tp_88
2009-07-30, 17:10
med hantlar och gående framåt så långt du orkar
+1. Det är iaf den jag trivs bäst med.

-Englund
2009-07-30, 17:16
med skivstång och gående framåt så långt du orkar. de e pra skit det

Pepz
2009-07-30, 17:21
Källa på det?

www.wikipedia.org

nä men skämt åsido. förordar denna för att den ger så mycket mer stabilitet i en funktionell rörelse. jmf med helt stillastående eller gud förbjude- i en smithmaskin ;)

skillnaden i muskeltillväxt beror antagligen mer på andra orsaker än just val av utfallsövning

Jockefoten
2009-07-30, 17:21
med hantlar och gående framåt så långt du orkar

+1.

Ger fin träning till underarmarna samtidigt, multitasking ftw!

Louisee
2009-07-30, 17:23
ni menar gående utfall? isåfall skulle nog hantlar vara för jobbigt

Nordström
2009-07-30, 17:31
KÄLLA PÅ DET! Källa på att du skrev källa på det? Källa på att den här tråden verkligen existerar?

Jag tror han talade ifrån egna erfarenheter.

Lol. :smash:

Martin Löwgren
2009-07-30, 17:52
Jag ska ändra mitt benschema nu och tänkte börja passet med utfall med stång på axlarna...

Jag tänkte på 2 alternativ av utfallen

1, Jag kör utfall med ett kliv bakåt för att sedan stödja mig på det bakre benet
under hela övningen,alltså bara köra upp och sedan ned utan att gå tillbaks till utgångsläge

2, Köra utfallen genom att ta ett kliv bakåt,för att sedan gå tillbaks till utgångsläget och sedan bakåt igen osv

nu förklarar jag dåligt,men tror ni fattar ändå

jag tänker vad som skulle vara bäst för muskeltillväxten för benen

tack på förhand
Inget av dem.

Utfall är ingen volymövning utan en kordination och balansövning och då är utfallsgång alt utfall upp på träningsbänk (step up) det allra bästa.

Torsk_ole
2009-07-30, 17:52
Lol. :smash:

Källa på det? :D

MrBulk
2009-07-30, 19:06
Inget av dem.

Utfall är ingen volymövning utan en kordination och balansövning och då är utfallsgång alt utfall upp på träningsbänk (step up) det allra bästa.

Vad är det som gör att utfall inte är en volymövning?

Commando1980
2009-07-30, 19:16
Jag ska ändra mitt benschema nu och tänkte börja passet med utfall med stång på axlarna...

Jag tänkte på 2 alternativ av utfallen

1, Jag kör utfall med ett kliv bakåt för att sedan stödja mig på det bakre benet
under hela övningen,alltså bara köra upp och sedan ned utan att gå tillbaks till utgångsläge

2, Köra utfallen genom att ta ett kliv bakåt,för att sedan gå tillbaks till utgångsläget och sedan bakåt igen osv

nu förklarar jag dåligt,men tror ni fattar ändå

jag tänker vad som skulle vara bäst för muskeltillväxten för benen

tack på förhand

skippa utfall och fokusera på djupa knäböj och benpress.

LadyG
2009-07-30, 19:19
Inget av dem.

Utfall är ingen volymövning utan en kordination och balansövning och då är utfallsgång alt utfall upp på träningsbänk (step up) det allra bästa.

Det förklarar varför det finns de på mitt gym som gör utfallssteg upp på en balansplatta och tillbaka. Det är alltså inte för benstyrkan utan balansen man gör den övningen?

erikkarlsson
2009-07-30, 19:52
Jag tar ett steg framåt, sen tillbaka till ursprungsläget, växla ben och så samma sak.
Det känns som att det tränar mycket "funktionell" styrka, tränar småmuskler, fotleden och balans.

Tror utfall är en övning alla som håller på med en idrott borde göra.

jwzrd
2009-07-30, 20:17
Jag har inga belägg för något men gillar personligen både helt vanlig utfallsgång, men då helt djup med nästan helt ihopvikta knän där man tar steget lite ut åt sidan varje gång men utan belastning och sen step up på bänk med viktplattor på bröstkorgen. Jag får en sinnessjuk bultande pump runt hela benen av utfallsgången.

Tolkia
2009-07-30, 20:23
Vill man göra utfallssteg på stället (alltså kliv fram-kliv tillbaka, inte stå på stället och åka "hiss" upp och ned) tycker jag, högst ovetenskapligt, att steg framåt är bättre än steg bakåt. Det kan iofs vara så att jag är partisk för att jag själv har mer nytta av den rörelsen än av utfallssteg bakåt. Annars tycker jag att man kan göra både steg på stället och utfallsgång om man vill och hinner, det är förmodligen nyttigt.

Louisee
2009-07-30, 20:40
Jag körde "utfallshissen" som Tolkia beskrev det:)

det funkade väl sådär...tycker inte det kändes så bra egentligen..

okay, så dom flesta tycker gående utfall är slående!? blir antagligen att jag testar den nästa vecka då kanske

och om ifall man testar utfall på pall hur hög bör pallen vara då?

tack igen för alla svar!:)

Honken
2009-07-30, 20:52
Bulgariska splitböj (utfall med bakre foten på bänk) är bäst IMO. Störst rörelseomfång, svårast att balansera och tar jämnt på lår/röv. Nackdelen är att den är väldigt svår och att det är lätt att fuska (kollapsa knäet, luta sig framåt ect).

Martin Löwgren
2009-07-30, 21:24
Vad är det som gör att utfall inte är en volymövning?

För att du kan använda ungefär hälften av vikten du kan använda i en knäböj, frontböj eller benpress och därmed ger sämmre överbelastning för muskulaturen.

Utfall är en kordination och balansövning primärt.

Martin Löwgren
2009-07-30, 21:25
Det förklarar varför det finns de på mitt gym som gör utfallssteg upp på en balansplatta och tillbaka. Det är alltså inte för benstyrkan utan balansen man gör den övningen?

Låt mig gissa :D? Korsbandsskadade tjejer?

Ja det är för balansen eller propioceptionen, som de så fint kallas :thumbup:

LadyG
2009-07-30, 22:18
Låt mig gissa :D? Korsbandsskadade tjejer?

Ja det är för balansen eller propioceptionen, som de så fint kallas :thumbup:

Jag vet inte men jag tror det, eftersom de jag kommer ihåg har någon form av knäskydd med hål för knäskålen så man gissar ju på något sånt.

Det låter som att det är exakt vad jag behöver hur som helst, jag vill skaffa mig bättre balans. Tack :)

Martin Löwgren
2009-07-30, 22:21
Jag vet inte men jag tror det, eftersom de jag kommer ihåg har någon form av knäskydd med hål för knäskålen så man gissar ju på något sånt.

Det låter som att det är exakt vad jag behöver hur som helst, jag vill skaffa mig bättre balans. Tack :)

Bullseye :thumbup:

Curls
2009-07-30, 22:42
utfallsgång + boxhopp :thumbup:

MrBulk
2009-07-31, 05:19
För att du kan använda ungefär hälften av vikten du kan använda i en knäböj, frontböj eller benpress och därmed ger sämmre överbelastning för muskulaturen.

Utfall är en kordination och balansövning primärt.

Ja men du använder ju bara ena benet, är stångcurl mycket bättre än hantelcurl för biceps då eller? ;)

Scratch89
2009-07-31, 06:14
Jag gillar också step up på bänk. Man får se till att man från början har en lite lägre bänk än vad man först tror att man behöver, för det är rätt svårt koordinationsmässigt att ta sig upp på en bänk som är så pass hög att man måste böja så mycket i knät.

Vanlig utfallsgång gillar jag inte alls. Jag brukar ha känningar i knäna efteråt, även fast jag går bra och har en bra steglängd.

Martin Löwgren
2009-07-31, 08:59
Ja men du använder ju bara ena benet, är stångcurl mycket bättre än hantelcurl för biceps då eller? ;)

Den sammanlagda vikten du belastar dina lårmuskler med blir mindre under ett utfall än en knäböj och därför kan man säga att det mindre är en volymövning, för den skulle inte säga att utfall är dåligt men det är inte en övning jag skulle rekommendera om målet primärt var stora lårmuskler.

Tolkia
2009-07-31, 11:12
Ja men du använder ju bara ena benet, är stångcurl mycket bättre än hantelcurl för biceps då eller? ;)
Jag tycker att det där är en ganska usel jämförelse; det är ju inte som att utfall och knäböj är varianter av samma övning.

I och för sig skulle jag tro att den som vill ha stora lårmuskler kan ha nytta av att komplettera med utfall för att kunna hantera mer vikt i andra övningar. Det är en fördel att vara stark och stabil i hjulupphängningen.

Louisee
2009-07-31, 11:16
Jag vet inte om jag inbillar mig, men jag tycker att mina lår har blivit bättre(ser lite större ut) då jag använt mig av enbens knäböj enbens bulgarian squat etc (tex i enbens böj så har jag endast kroppsvikten med en vikt på 3 kg i handen, alltså det är så tungt så det behövs knappt vikt)

just för att man liksom kan ta ut sig mer i dom övningarna utan att vara rädd att fastna i bottenläge för knäböjjen då man måste sluta några reps innan man inte klarar mer

från igår nu har jag en jäkla träningsvärk i min rumpa! kan knappt böjja mig i låren har jag ingen träningsvärk alls:(

Martin Löwgren
2009-07-31, 11:23
Exakt, utfall ska aldrig uteslutas utan är ett komplement för kordination, balans och propcioceptionen och som Tolkia säger ger den en bra grund för knäböjen att värka ifrån men någon direkt volymökare i sig är den inte.

jwzrd
2009-07-31, 11:43
Exakt, utfall ska aldrig uteslutas utan är ett komplement för kordination, balans och propcioceptionen och som Tolkia säger ger den en bra grund för knäböjen att värka ifrån men någon direkt volymökare i sig är den inte.

Med andra ord påstår du nu att utfall inte leder till hypertrofi. Skönt att du kan slå fast detta så att jag kan förgylla min egen dag med ett till: Du pratar tjurbajs, Martin. Varför skulle den övningen inte leda till hypertrofi i lår och röv?

Det du påstår om belastningen är också tjurbajs. Om du väljer en belastning som gör att du når failure eller nära med lagom TUT så KOMMER det inte att finnas några direkta skillnader för enskilda muskler jämfört med andra övningar. Anledningarna till att totalvikten är större i t ex knäböj är mekaniska.

Martin Löwgren
2009-07-31, 12:06
Med andra ord påstår du nu att utfall inte leder till hypertrofi. Skönt att du kan slå fast detta så att jag kan förgylla min egen dag med ett till: Du pratar tjurbajs, Martin. Varför skulle den övningen inte leda till hypertrofi i lår och röv?

Det du påstår om belastningen är också tjurbajs. Om du väljer en belastning som gör att du når failure eller nära med lagom TUT så KOMMER det inte att finnas några direkta skillnader för enskilda muskler jämfört med andra övningar. Anledningarna till att totalvikten är större i t ex knäböj är mekaniska.

Jag har inte sagt att utfall inte kan leda till hypertrofi men det är inte målet med övningen (ibland tror jag inte du medvetet tolkar mina inlägg felaktigt utan att det bara rör sig om att du är korkad. Oftast beror det dock självklart på att du väljer att tolka inläggen fel så du kan komma med lite sarkastiska inlägg. Varför vet jag inte men medlemmar som dig finns på alla forum och de går ju bara att spekulera i varför....).

Vad jag däremot hävdar är att knäböj, frontböj och benpress är bättre volymökare än utfall.

Ta nu några djupa andetag och läs igenom inlägget innan du postar.