handdator

Visa fullständig version : Bröd. Roten till allt ont, eller?


magdalenae
2009-07-30, 16:31
Jag har funderat på en sak. Varför har bröd så oförjänt dåligt rykte? Så fort man ska gå ner i vikt, gå på diet osv så är det brödet som ska skippas. Jag vet själv att det är så eftersom jag inte åt en brödskiva under två år när jag var riktigt sjuk i anorexi. Nu skulle man nästan kunna säga att jag "lever på" bröd, jag äter iaf alltid minst fyra-fem skivor om dagen av alla sorters bröd. Allt ifrån vita baguetter till tex Fröig (som är en stooor favorit just nu!) Och jag är inte tjock och jag går inte upp i vikt av det. Samma sak med potatis, varför har så BRA mat så dåligt rykte och varför blir man så rädd för det??

Säkert en onödig tråd men jag funderar en del hehe;)

Den tyngaste
2009-07-30, 16:33
Aldrig hört nåt dåligt om potatis. Menar du inte pasta?

magdalenae
2009-07-30, 16:38
Jo pasta, men även bröd och potatis tycker jag har väldigt oförtjänt dåligt rykte.

stevebc
2009-07-30, 16:46
Det är för att debatten ofta är så oerhört onyanserad. Bröd, pasta och potatis är bra mat. Inget mirakelmedel, men inget onyttigt heller. En bra kolhydratkälla som har en del näring.

Pepz
2009-07-30, 16:54
Det är för att debatten ofta är så oerhört onyanserad..

precis och folk som är okunniga tar det tv/aftonbladet säger som sanningar

Måste ju älska Aftonbladets hardcore GI, en GI-diet utan kolhydrater. jäkligt märkligt då det i princip endast är kolhydratkällor som har ett GI.. :Virro


bröd är bra mat. speciellt de som är grovt och hembakat på ekologiskt mjöl (saltå kvarn) Uppblåst formfranska är tämligen värdelöst ur näringssynpunkt

Kischen
2009-07-30, 16:55
Enda som jag känner talar emot bröd är att det är så jävla gott men mättar sisådär till mängden man äter :) Beror klart på brödtyp också men, errhh limpa typ;)

Loca
2009-07-30, 16:57
Anledningen till att jag skippar bröd är att jag tycker det är för gott. Nattamackor är som knark. Blir mycket bröd annars under en dag + den vanliga maten.

Kappy
2009-07-30, 17:12
Det är väl just det att man inte äter en macka utan det blir lätt 5-6 stycken då det inte mättar så mycket och ändå innehåller relativt mycket energi. Men kan man begränsa sig så är det ju no probs.

Sniggel
2009-07-30, 17:39
Under diet så är det väl mättnaden det ger som är nackdelen isåfall, när det gäller bröd och pasta t ex.
Sen är det ju skillnad på bröd o bröd, det finns mättande bröd också förstås. Sen tycker jag väl 90-95% av (det mjuka) brödutbudet är sub-par när det gäller näringssammansättning, många har ofta tillsatt en massa onödigt socker, sen har man ju hört hur de som jobbar på exempelvis pågen kan bli efter att ha behandlat konserveringsmedel regelbundet i några år (eller vad som händer första gången man kommer i kontakt med den koncentrerade formen, tydligen springer de flesta direkt in på toa och spyr).
Baka brödet själv säger jag :D

Pågen, bakad med kärlek

Fed up
2009-07-30, 17:57
Jag undviker bröd för att min mage blir helt uppblåst och stor av det. Känns inte som att min kropp mår särskilt bra av bröd.

Detta gäller dock ej knäckebröd, ojäst bröd och riktigt grovt bröd. Det funkar.

jenni
2009-07-30, 17:58
jag är en riktig kolhydrats-junkie ;)
jag älskar bröd och pasta, pasta äter jag nog dagligen till antingen lunch eller middag
mackor också antingen till frukost eller mellis, men min vikt är endå rätt låg, jag är en stl 34 och tror inte riktigt på att kolhydrater gör att man ökar i vikt, det kan försig vara från person till person, men se bara på italienare, de äter t.o.m bröd till pastarätter!
och det är inte många kvinnor som är tjocka där

Sniggel
2009-07-30, 18:06
Nej alltså det är klart att bröd i sig inte får en att gå upp i vikt. Det är en bra källa till energi i många fall, men det beror som alltid på hur det används :p

MrBulk
2009-07-30, 19:09
Jag käka Pågens Äntligen subs på min diet, gick hur bra som helst, jag gick ner dom kilo jag förvänta mig att jag skulle tappa.

mikaelj
2009-07-30, 19:17
Under diet så är det väl mättnaden det ger som är nackdelen isåfall, när det gäller bröd och pasta t ex.

+1, fast även när man bara försöker leva sitt liv. (det där som är varken bulk eller deff)

Sen tycker jag väl 90-95% av (det mjuka) brödutbudet är sub-par när det gäller näringssammansättning, många har ofta tillsatt en massa onödigt socker, sen har man ju hört hur de som jobbar på exempelvis pågen kan bli efter att ha behandlat konserveringsmedel regelbundet i några år (eller vad som händer första gången man kommer i kontakt med den koncentrerade formen, tydligen springer de flesta direkt in på toa och spyr).
Baka brödet själv säger jag :D

Även då är inte det någon fantastisk källa till näring. Energi, visst, men dagens kontorsarbetande Svensson behöver knappast så snabb energi... Surdegsbröd är en smula bättre, så man åtminstone tar upp de mineraler som finns i spannmålet, men jag skulle ändå inte säga att det är bra.

WorkOutBuddy
2009-07-30, 19:25
Eh bröd är gott. Jag äter 2-4 skivor bröd varje dag. Yummie *drool**popcorn*

King Grub
2009-07-30, 19:37
Bröd är min huvudsakliga kolhydratkälla. Min största enskilda energikälla överhuvudtaget. Allt från småfrallor till knäckebröd.

http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Kostrad/Vuxna/Vill-du-ata-halsosamt-5-kostrad-2005/Brod/

pia
2009-07-30, 19:47
Enda orsaken att jag inte äter bröd är för att jag inte tycker det är så gott helt enkelt. Däremot potatis brukar jag äta en del och nu blir det mycket pasta för att jag ska upp i vikt och då är det lättare att få i sig mer energi från pastan.

Inget fel i att äta något bara man inte överäter för då blir man tjock. Balans är ett ord jag gillar i det mesta och även i maten. Att hitta en bra balans som man trivs med och mår bra av både fysiskt och psykiskt.

Micke-s
2009-07-30, 20:38
kolhyrater e skit,,

vicarious
2009-07-30, 20:49
Jag tror det beror på att smörgåsar med diverse pålågg är så gott och slinker ner lätt. Dessutom är det enkelt och händigt. Det leder till överätning.

King Grub
2009-07-30, 21:00
kolhyrater e skit,,

Givande inlägg.

Ape3
2009-07-31, 00:27
Ni som äter många mackor och inte blir mätta, vad har ni på brödet? En macka ska inte definieras av brödet (!) utan vad man har på.

Chrilli
2009-07-31, 00:36
Jag tycker mackor och bröd är riktigt gött, äter det när mamma bakat nytt och man får med sig en påse. Men annars köper jag det aldrig, anser att bröd är mycket energi för lite mättnad. Äter jag mackor till frukost behöver jag äta 2-3 st för bli mätt och kan ta och äta för samma energi gröt som jag håller mig mer mätt på.

Samma med pasta, pasta blir jag inte lika mätt på som potatis för samma energi.

Dreas
2009-07-31, 01:38
Jag undviker mackorna under deff därför att det finns saker som mättar betydligt bättre för de kcal som mackorna innehåller. Och att mackor gör att min kolhydratsmätare slår i botten rätt snabbt gör också att jag skippar dom.

MrBurner
2009-07-31, 03:39
Ni som äter många mackor och inte blir mätta, vad har ni på brödet? En macka ska inte definieras av brödet (!) utan vad man har på.

Håller helt med dig, det ska vara lite som en ätbar tallrik tycker jag.

martikainen
2009-07-31, 06:25
falu rågrut med leverpastej till frukost är en klockren vinnare just nu.

Men man kan väl skippa det knallvita brödet... även fast det är det godaste (hönökaka!)


Blir snart att glida upp på jobbfrukosten och ta en nybakad fullkornsfralla! Mums.

Scratch89
2009-07-31, 06:27
Bröd är bra grejer. Jag tycker att bröd mättar bättre än motsvarande energimängd från t.ex pasta och ris. Det handlar mycket om vad man har som pålägg också. Som någon sa, så kan man göra det till en måltid.

Ägg med kaviar, ost med skinka, tomat och paprika, leverpastej med gurka, makrill i tomatsås osv är alla jättegoda pålägg som mättar bra.

Grahn
2009-07-31, 07:54
Det är väl mest för att bröd är relativt "onödigt" och energitätt, dvs lämpligt att undivka om man vill ner i vikt.

Bröd i sig är väl inte ngt problem då det är kosten som helhet som styr resultatet, men som sagt bröd har ju lite ont om fördelar i viktminsknings fokuset(Pumpernickel varianter är inte det folk normalt kallar bröd).

Onigiri
2009-07-31, 08:24
Ägg med kaviar, ost med skinka, tomat och paprika, leverpastej med gurka, makrill i tomatsås osv är alla jättegoda pålägg som mättar bra.Fattade först som att du hade allt detta på på EN smörgås. *drool*

Grahn
2009-07-31, 08:27
Fattade först som att du hade allt detta på på EN smörgås. *drool*

Ja då blir ju brödet en minoritet i sin egen måltid :D många verkar ju dock äta bröd med på sin höjd smör och kanske en tunn bit ost på.

Alone_in_the_dark
2009-07-31, 08:31
Ägg med kaviar, ost med skinka, tomat och paprika, leverpastej med gurka, makrill i tomatsås

Hade du lagt till lite bacon, prinskorv osv har du en Dagobert macka:D

mikaelj
2009-07-31, 08:38
Hade du lagt till lite bacon, prinskorv osv har du en Dagobert macka:D

http://www.kostdoktorn.se/wp-content/2009/07/lchf-mackor.jpg

magdalenae
2009-07-31, 10:10
Tack så mycket för alla åsikter och synpunkter! Så egentligen kan man konstatera att folk i regel väljer bort bröd för att de gillar de för mycket, inte blir nöjda på en skiva och tenderar att överäta. Lite som godis fast att det är bra mat med betydligt mer näring:)

Peter Hansen
2009-07-31, 10:43
Gäller väl bröd som precis allt annat Magdalenae. Dunka bara på ett stort lass grönsaker bredvid dina smörgåsar så är det väl lika bra som allt annat =)

Frillan
2009-07-31, 10:45
Fröig eller Polarkraft extrem är underbart gott! Äter det fast jag dietar..

mikaelj
2009-07-31, 10:53
Dunka bara på ett stort lass grönsaker bredvid dina smörgåsar så är det väl lika bra som allt annat =)

Varför?

Alone_in_the_dark
2009-07-31, 11:00
http://www.kostdoktorn.se/wp-content/2009/07/lchf-mackor.jpg

Nä så här:laugh:

http://img339.imageshack.us/img339/9678/1743370576.jpg

estetia
2009-07-31, 11:51
Jag undviker vanligt bröd eftersom jag är glutenintolerant sedan länge och numera också "kolhydratintolerant"

Det flesta bröd i Sverige är ju j-la söta. Är skrämmande att se hur söt våra livsmedel har blivit är ju för f-n snart socker i allting, varför?

Om man föder upp en gris och vill ha den fet då göder man den med massor med kolhydrater! Kan det vara så att det är kolhydraterna som gör att vi människor också lägger på oss fett tro?

Kolhydratintag sätter igång insulinproduktionen vilket förneklat sagt; gör att fettet kan lagras.

Vill rekommendera en bra bok jag håller på att läsa:

Istället för doping
skriven av Frank Nilsson


Carpe Deim! :)

en stor stark
2009-07-31, 11:53
Jag undviker vanligt bröd eftersom jag är glutenintolerant sedan länge och numera också "kolhydratintolerant"

Det flesta bröd i Sverige är ju j-la söta. Är skrämmande att se hur söt våra livsmedel har blivit är ju för f-n snart socker i allting, varför?

Om man föder upp en gris och vill ha den fet då göder man den med massor med kolhydrater! Kan det vara så att det är kolhydraterna som gör att vi människor också lägger på oss fett tro?

Kolhydratintag sätter igång insulinproduktionen vilket förneklat sagt; gör att fettet kan lagras.

Vill rekommendera en bra bok jag håller på att läsa:

Istället för doping
skriven av Frank Nilsson


Carpe Deim! :)

Menar du att vi inte kan lagra fett utan kolhydrater? Om det är det du menar, så bör du gå tillbaka till aftonbladet. ;)

snej
2009-07-31, 11:56
Bröd är så jävla gott, kommer aldrig att välja bort det. Allt handlar om balans, finns ingen mening att välja bort någonting man älskar.

Anton Fräs
2009-07-31, 12:06
Jag undviker vanligt bröd eftersom jag är glutenintolerant sedan länge och numera också "kolhydratintolerant"

Det flesta bröd i Sverige är ju j-la söta. Är skrämmande att se hur söt våra livsmedel har blivit är ju för f-n snart socker i allting, varför?

Om man föder upp en gris och vill ha den fet då göder man den med massor med kolhydrater! Kan det vara så att det är kolhydraterna som gör att vi människor också lägger på oss fett tro?

Kolhydratintag sätter igång insulinproduktionen vilket förneklat sagt; gör att fettet kan lagras.

Vill rekommendera en bra bok jag håller på att läsa:

Istället för doping
skriven av Frank Nilsson


Carpe Deim! :)

En bok som verkar ha flera faktafel redan i det avsnitt du länkade i LCHF-tråden..

Kolhydrater är inte dödsmat.

z_bumbi
2009-07-31, 12:57
Jag undviker vanligt bröd eftersom jag är glutenintolerant sedan länge och numera också "kolhydratintolerant"

Det flesta bröd i Sverige är ju j-la söta. Är skrämmande att se hur söt våra livsmedel har blivit är ju för f-n snart socker i allting, varför?

Om man föder upp en gris och vill ha den fet då göder man den med massor med kolhydrater! Kan det vara så att det är kolhydraterna som gör att vi människor också lägger på oss fett tro?

Kolhydratintag sätter igång insulinproduktionen vilket förneklat sagt; gör att fettet kan lagras.

Vill rekommendera en bra bok jag håller på att läsa:

Istället för doping
skriven av Frank Nilsson


Carpe Deim! :)

Grisar får kolhydrater dels eftersom kolhydrater är billigt och dels för att de är byggda för att äta kolhydrater. TypIIb fibrerna är direkt usla på att använda fett som bränsle och jag antar att författaren tar upp muskelfiberfördelningen hos tamsvin och jämför den med människor när han tar upp grisarna som exempel? Däremot funkar grisar precis som människor när det gäller att gå upp i vikt dvs de måste ha ett kaloriöverskott men till skillnad från människor har tamgrisar blivit magrare de sista 15-20 åren så kollar man på den faktorn bör kolhydrater vara det man bör äta för att minska i fettmängd.

estetia
2009-07-31, 23:23
#en stor stark:
Jag tror att man säkerligen kan lagra fett utan/med lite kolhydrater men kanske inte i samma omfattning.


Jag ser ju bara på mej själv hur jag tappar i vikt (fett) trots att jag äter betydligt mer fett och protein än vad jag gjort förr och betydligt mindre kolhydrater ( lminimalt med socker och livsmedel som innehåller socker, bröd, pasta, potatis, ris, mm) skulle tro att jag ligger på 2500-3500 kalorier om dagen nu. Och det eventuella överskott som jag intar lagras inte som fett utan det kommer nog ut den naturliga vägen skulle jag tro.

Har nu minskat från kraftig övervikt ca 95 Kg december -08 till just nu knapp 76 Kg (är 169 cm lång)

A.Steinbach
2009-07-31, 23:42
#en stor stark:
Jag tror att man säkerligen kan lagra fett utan/med lite kolhydrater men kanske inte i samma omfattning.


Jag ser ju bara på mej själv hur jag tappar i vikt (fett) trots att jag äter betydligt mer fett och protein än vad jag gjort förr och betydligt mindre kolhydrater ( lminimalt med socker och livsmedel som innehåller socker, bröd, pasta, potatis, ris, mm) skulle tro att jag ligger på 2500-3500 kalorier om dagen nu. Och det eventuella överskott som jag intar lagras inte som fett utan det kommer nog ut den naturliga vägen skulle jag tro.

Har nu minskat från kraftig övervikt ca 95 Kg december -08 till just nu knapp 76 Kg (är 169 cm lång)

Och så var det det här med tro. Det brukar inte riktigt fungera det här med att folk uppskattar sitt energiintag eller energiförbrukning för den delen heller.

Some obese subjects repeatedly fail to lose weight even though they report restricting their caloric intake to less than 1200 kcal per day. We studied two explanations for this apparent resistance to diet--low total energy expenditure and underreporting of caloric intake--in 224 consecutive obese subjects presenting for treatment. Group 1 consisted of nine women and one man with a history of diet resistance in whom we evaluated total energy expenditure and its main thermogenic components and actual energy intake for 14 days by indirect calorimetry and analysis of body composition. Group 2, subgroups of which served as controls in the various evaluations, consisted of 67 women and 13 men with no history of diet resistance. RESULTS. Total energy expenditure and resting metabolic rate in the subjects with diet resistance (group 1) were within 5 percent of the predicted values for body composition, and there was no significant difference between groups 1 and 2 in the thermic effects of food and exercise. Low energy expenditure was thus excluded as a mechanism of self-reported diet resistance. In contrast, the subjects in group 1 underreported their actual food intake by an average (+/- SD) of 47 +/- 16 percent and overreported their physical activity by 51 +/- 75 percent. Although the subjects in group 1 had no distinct psychopathologic characteristics, they perceived a genetic cause for their obesity, used thyroid medication at a high frequency, and described their eating behavior as relatively normal (all P < 0.05 as compared with group 2). CONCLUSIONS. The failure of some obese subjects to lose weight while eating a diet they report as low in calories is due to an energy intake substantially higher than reported and an overestimation of physical activity, not to an abnormality in thermogenesis.
NEJM Volume 327:1893-1898 December 31, 1992 Number 27
Discrepancy between self-reported and actual caloric intake and exercise in obese subjects

Sverker
2009-08-01, 05:49
#en stor stark:
Jag tror att man säkerligen kan lagra fett utan/med lite kolhydrater men kanske inte i samma omfattning.



Var ska fettet annars hamna i kroppen:confused:
Allt som kommer in måste lagras eller utsöndras. Hamnar det inte i fettdepåerna kommer det att snurra runt i blodet.




Då vill jag hellre ha det som en kula på magen;)

1684_
2009-08-01, 09:26
håller med dig, udne rmina ätstörda år åt jag inte en ENDAAAAAAA liten tugga av bröd på 4år! Detta året ha rjag ätit några skivor men ja, smaken har ju försvunnit så nu e de gröt som gäller. Dock äter jag pasta, ris å potatis mycket. Men även där hade jag problem när jag var sjuk, antar att de e kolhydratsfobierna.

pia
2009-08-01, 10:06
#en stor stark:
Jag tror att man säkerligen kan lagra fett utan/med lite kolhydrater men kanske inte i samma omfattning.


Jag ser ju bara på mej själv hur jag tappar i vikt (fett) trots att jag äter betydligt mer fett och protein än vad jag gjort förr och betydligt mindre kolhydrater ( lminimalt med socker och livsmedel som innehåller socker, bröd, pasta, potatis, ris, mm) skulle tro att jag ligger på 2500-3500 kalorier om dagen nu. Och det eventuella överskott som jag intar lagras inte som fett utan det kommer nog ut den naturliga vägen skulle jag tro.

Har nu minskat från kraftig övervikt ca 95 Kg december -08 till just nu knapp 76 Kg (är 169 cm lång)

Du äter mindre än du gör av med därför går du ner i vikt. Vet många som går ner utmärkt i vikt på att äta kolhydrater också bara de äter mindre än de gör av med. Passar det dig att ta bort kolhydrater så gör det men fortfarande äter du mindre än du gör av med om du går ner i vikt och förut åt du helt enkelt för mycket energi. Har du ett överskott så kommer gå upp i vikt vad det än kommer ifrån.

MrBurner
2009-08-01, 10:23
(...)
skulle tro att jag ligger på 2500-3500 kalorier om dagen nu. Och det eventuella överskott som jag intar lagras inte som fett utan det kommer nog ut den naturliga vägen skulle jag tro.

Ajaj, inte skriva "skulle tro" när du försvarar något såpass mycket som du gör, jag trodde jag åt rejält mycket när jag hade börjat med LCHF men när jag räknade efter på det så låg jag blott kring 1600 kcal / dygn.

Ska även tillägga att jag mår bättre utav att köra med endast kalorirestriktion istället för att utesluta kolhydraterna om jag ska gå ner i vikt, sparar LCHF till den dag då ett ultimatum ställs angående att leva eller dö. :thumbup:

[EDIT]
Äter inte överdrivet mycket bröd längre sedan jag börjat och senare slutat med LCHF, det är väl en positiv del.

Ironbabe
2009-08-01, 11:12
Tänker aldrig byta ut mina jordnötssmör mackor på morgonen, de och kaffet är lixom meningen med livet ;) Men för att få en längre mättnadskänsla så äter jag en tallrik gröt till oxå!

Sniggel
2009-08-01, 13:59
Och det eventuella överskott som jag intar lagras inte som fett utan det kommer nog ut den naturliga vägen skulle jag tro.


Det naturliga sättet att få "ut" kcal är genom att använda upp energin, kommer det ut någon annanstans (valfri öppning) i några icke-försumbara mängder så är det långt ifrån naturligt och du bör uppsöka läkare :p

Undefined
2009-08-01, 21:19
Jag undviker bröd för att min mage blir helt uppblåst och stor av det. Känns inte som att min kropp mår särskilt bra av bröd.

Detta gäller dock ej knäckebröd, ojäst bröd och riktigt grovt bröd. Det funkar.
Det beror ju just också på att man proppar bröden fulla med jäst och det är jästen som i stor utsträckning ställer till problemen i magen. I dagens livsmedelsindustri är produktivitet ett nyckelord och för att korta ner baktiden på brödet lägger man i betydligt mer jäst än vad som skulle behövas bara för att det ska jäsa tillräckligt på kortare tid.

Krokodil
2009-08-02, 00:22
Det beror ju just också på att man proppar bröden fulla med jäst och det är jästen som i stor utsträckning ställer till problemen i magen. I dagens livsmedelsindustri är produktivitet ett nyckelord och för att korta ner baktiden på brödet lägger man i betydligt mer jäst än vad som skulle behövas bara för att det ska jäsa tillräckligt på kortare tid.

Källa på det?

Fredrik_S
2009-08-02, 00:57
Jag undviker mackorna under deff därför att det finns saker som mättar betydligt bättre för de kcal som mackorna innehåller. Och att mackor gör att min kolhydratsmätare slår i botten rätt snabbt gör också att jag skippar dom.

Jag levde på mackor under min lilla deff på en månad, gick ner ca 4 kilo genom att leva på knäckebröd skogaholmslimpa och enorma mängder påläggskinka.

Eddie Vedder
2009-08-02, 05:46
Källa på det?

Tror du själv att bagarna på Fazer och Skogaholm sätter degen dagen innan,promenerar till obbet och sedan knådar och bakar för hand ett par hundra tusen limpor om dagen. Industribrödet är extremt effektiviserat och mekaniserat. Det behövs väl ingen källa, bara sunt förnuft?

Om det är ohälsosamt o.s.v. är en helt annan diskussion men snabbjäsning och massproduktion är ju knappast någon hemlighet.

Men vill du ha en källa så läs boken Livsmedelsvetenskap (http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9144043465) i kapitlet om bröd.

Sverker
2009-08-02, 06:36
Det beror ju just också på att man proppar bröden fulla med jäst och det är jästen som i stor utsträckning ställer till problemen i magen. I dagens livsmedelsindustri är produktivitet ett nyckelord och för att korta ner baktiden på brödet lägger man i betydligt mer jäst än vad som skulle behövas bara för att det ska jäsa tillräckligt på kortare tid.


Jag tror att det är glutenproteinet som ställer till problemet. Vi vanliga konsumenter köper Vetemjölspecial i butiken och knådar allt vad vi kan hemma på köksbordet.
Bagerierna kan köpa ännu starkare mjöl ( dvs mjöl med mer glutenprotein ) och bearbeta degen med ännu större kraft i blandningsmaskinerna. Resultatet bli fluffiga och lätta frallor.

Eddie Vedder
2009-08-02, 06:40
Jag tror att det är glutenproteinet som ställer till problemet. Vi vanliga konsumenter köper Vetemjölspecial i butiken och knådar allt vad vi kan hemma på köksbordet.
Bagerierna kan köpa ännu starkare mjöl ( dvs mjöl med mer glutenprotein ) och bearbeta degen med ännu större kraft i blandningsmaskinerna. Resultatet bli fluffiga och lätta frallor.

Undefined pratade om jäsningen, inte den mekaniska bearbetningen. Ser du inga som helst nackdelar med snabbjäsning jämfört med längre tids jäsning? Jag menar som sagt inte att det handlar om en dödsfälla men det är ju konstigt om du inte ens tror att det brödet blir något mindre bra än ett bröd som fått jäsa t.ex. ett dygn eller kanske t.o.m. bakats med surdeg?

MrBurner
2009-08-02, 06:53
Slänger bara in en liten brödrelaterad fråga här. Är det lönt att köpa surdegsbröd på t ex. ICA eller kan jag lika gärna köpa Hönökaka? Fick för mig att surdegsbröd skulle vara väldigt mycket bättre.

Sverker
2009-08-02, 06:55
Ett bröd som får jäsa längre tillåter fytaser och andra enzym att verka. Det är possitivt m a p upptaget av järn mm.
Jag kan tänka mig att vissa enzymer och bakterier kan ge sig på olika kostfibrer i brödet och underlätt vår matspjälkning.


Min första text var ett påpekande om magproblem. Jag har själv arbetat med glutenprotein och bakning. Fått bröd stora som fotbollar men en kass mage:D

Tolkia
2009-08-02, 08:59
Jag är lite tveksam till uppgifterna om jäst och magproblem (det är en uppgift som ofta återkommer, särskilt i hälsokostsammanhang). Visst, magen blir inte glad om man sätter i sig ett paket jäst, men i färdigt bröd är det väl knappast några mängder "rå" jäst att tala om? Även i ett snabbjäst bröd borde ju jästen vara "förbrukad" när brödet är klart. Annars skulle, om inte annat, brödet ha en karaktäristisk smak av jäst som nog inte skulle sälja så bra.

MrBurner
2009-08-02, 09:22
Mäsk är ju som bekant inte gott för smaklökarna eller magen fastän jästen är förbrukad. Säkert inte samma sak såklart, but I'm just sayin'...

Tolkia
2009-08-02, 09:29
Mäsk är ju som bekant inte gott för smaklökarna eller magen fastän jästen är förbrukad. Säkert inte samma sak såklart, but I'm just sayin'...
Ja, vi hör det. Det är lite oklart vad du säger, dock.

MrBurner
2009-08-02, 09:38
Enligt hörsägen så är det pga. jästen man blir dålig i magen utav mäsken så jag tänkte att det kunde vara en liknande anledning till att man skulle bli dålig i magen utav t ex. bröd fastän jästen är "förbrukad" i båda produkterna.

Atti
2009-08-02, 10:05
Hoppas det är OK att jag avbryter er diskussion lite.
Tänkte höra om någon annan har hört att rostat bröd ska vara sämre än ett orostat? Nån som vet om det stämmer?

mikaelj
2009-08-02, 11:44
Min första text var ett påpekande om magproblem. Jag har själv arbetat med glutenprotein och bakning. Fått bröd stora som fotbollar men en kass mage:D

Pga den höga halten glutenprotein? Det vore intressant, eftersom glutenbollar verkar vara en vanlig proteinkälla i diverse asiatiska länder.

Tänkte höra om någon annan har hört att rostat bröd ska vara sämre än ett orostat? Nån som vet om det stämmer?

Sämre? Ptja, akrylamid. Brända saker i allmänhet är väl inte en höjdare att överkonsumera. Men sätt det i proportion till hur stor del av ditt energiintag som består av rostat bröd...

Sverker
2009-08-02, 12:26
Pga den höga halten glutenprotein? Det vore intressant, eftersom glutenbollar verkar vara en vanlig proteinkälla i diverse asiatiska länder.



Gluten är en biprodukt vid framställning av sprit. Var får de tag på gluten ? Jag trodde de drack sake gjort från ris:D





Min högst personliga iaktagelse var att min mage inte gillade stora mängder gluten på en gång. Men nu pratar vi bröd bakat med extrema mängder tillsatt gluten.

mikaelj
2009-08-02, 12:41
Gluten är en biprodukt vid framställning av sprit. Var får de tag på gluten ? Jag trodde de drack sake gjort från ris:D

Inte en aning! De flesta "imitation duck" och liknande på burk från asiatiska affärer är just gluten.

Min högst personliga iaktagelse var att min mage inte gillade stora mängder gluten på en gång. Men nu pratar vi bröd bakat med extrema mängder tillsatt gluten.

Spännande. Minns du ungefärlig glutenhalt per 100g mjöl? Starkaste mjölet man kan få tag på som konsument verkar vara 14% (Kungsörnens siktade dinkelvetemjöl).

Eddie Vedder
2009-08-02, 12:42
Var får de tag på gluten ?

Det är inte svårt att separera glutenproteinerna från vetemjöl. Vi gjorde det på en laboration i Kostvetenskap B. Det ser nästan ut som små croissanter.:)

Sverker
2009-08-02, 12:45
Men de måste använda vetestärkelsen till något:confused:





Säkert någonting kring 20 % eller så. Smaken blir lite...så där...gluten är inte gott.

mikaelj
2009-08-02, 13:00
Men de måste använda vetestärkelsen till något:confused:

Tapetklister?

Säkert någonting kring 20 % eller så. Smaken blir lite...så där...gluten är inte gott.

Ah, attans. Det vore ett kul experiment annars!

Undefined
2009-08-02, 14:43
Jag tror att det är glutenproteinet som ställer till problemet. Vi vanliga konsumenter köper Vetemjölspecial i butiken och knådar allt vad vi kan hemma på köksbordet.
Bagerierna kan köpa ännu starkare mjöl ( dvs mjöl med mer glutenprotein ) och bearbeta degen med ännu större kraft i blandningsmaskinerna. Resultatet bli fluffiga och lätta frallor.
Jo men det är klart att det finns fler aspekter på bröd och magproblem, det vet ju inte minst just glutenallergikerna. Nu syftade jag mer specifikt på jästen då.

Jag är lite tveksam till uppgifterna om jäst och magproblem (det är en uppgift som ofta återkommer, särskilt i hälsokostsammanhang). Visst, magen blir inte glad om man sätter i sig ett paket jäst, men i färdigt bröd är det väl knappast några mängder "rå" jäst att tala om? Även i ett snabbjäst bröd borde ju jästen vara "förbrukad" när brödet är klart. Annars skulle, om inte annat, brödet ha en karaktäristisk smak av jäst som nog inte skulle sälja så bra.
Jag känner inte till så mycket forskning på området men vet så mycket som att man kan vara olika känslig (eller okänslig) mot jäst. Man har i studier på Royal Liverpool University Hospital utfört undersökningar på immunologiska reaktioner genom att mäta antikroppar i blodet kopplade till bakjäst och magproblem/sjukdomar av olika slag. (http://jcp.bmjjournals.com/cgi/content/abstract/52/1/47) Det finns de som får diagnosen att de är allergiska mot jäst.

Det finns också in vitro studier på hur stabila allergenerna i bakjäst är ifråga om att passera magen. (http://www3.interscience.wiley.com/journal/119308873/abstract?CRETRY=1&SRETRY=0)

Därtill finns ett flertal böcker av diverse personer av vilka man säkerligen kan ifrågasätta en del av dem, men iaf, som pekar på magproblem länkat till jäst: Yeasts in food and beverages (http://books.google.se/books?id=Cs296pWLCG4C&pg=PA386&lpg=PA386&dq=yeast+%2Bgastrointestinal&source=bl&ots=gLGbLkrHsH&sig=k3m19AnRTitTrji3Xw8LdGFW5Kg&hl=sv&ei=i411SpuPMYSJsAbn5bn9BA&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=5#v=onepage&q=yeast%20%2Bgastrointestinal&f=false) av Amparo/Graham, The Yeast Connection - A Medical Breakthrough (http://www.amazon.com/Yeast-Connection-Medical-Breakthrough/dp/0394747003) av William G. Crook och så vår "kära" tv-stjärna Dr Gillian McKeith då som i sin bok "You Are What You Eat" pekar på problemen (jaja, say no more..).

Till detta kan jag tillägga att jag själv upptäckt några mycket tydliga samband för egen del. Jag var storkonsument av bröd förr, ofta 10-14 smörgåsar om dagen. De saker jag upptäck som gäller för mig är:
1: Äta betydligt mindre bröd än tidigare gjorde att jag mådde väldigt mcyket bättre på flera sätt inklusive magen.
2: Inte äta bröd och frukt ihop eller nära inpå varann.
3: Baka eget bröd med egen surdeg eller vanlig jäst fast med betydligt mindre mängder jäst än i receptet och låta det jäsa längre tid. Helst egen surdeg.

Nu är det naturligtvis så att det är lätt att hacka ner de där punkterna på flera sätt och säga att det inte är konstigt att jag mår bättre om jag äter en bättre och mer allsidig kost osv. Men utan att pladdra på för mycket nu så vet jag hur jag själv fungerar/reagerar och märker så fort jag äter "vanligt" bröd en stor skillnad. Min mage är oerhört mycket bättre nu mer. Och jag kan tillägga att tidigare tester inte visat på någon glutenintollerans för egen del.

Sen har vi ju alla dessa andra livsmedel som man kan ta upp i sammanhanget, men nu handlade ju tråden om bröd.

Undefined
2009-08-02, 14:48
Kan tillägga att William G. Crook hävdar att jäst i mat främjar tillväxten av dåliga bakterier i tarmarna. Om det även gäller jäst i bakat bröd vet jag dock inte.

Sverker
2009-08-02, 16:28
Njaa... jag kan inte recepten men jag är tveksam till att det skulle vara mer jäst i vissa bröd än andra. Precis som Tolkia påpekar så ger jäst smak på bröd.
Problemet med jäsningen är snarare att den bildade koldioxiden bromsar jästcellerna. Det är därför degar bearbetas flera gånger för att släppa ut koldioxiden från de största bubblorna. Därmed stimulera jästcellerna att fortsätta jäsa och bilda fler mindre blåsor i degen.



Är man allergisk mot jäst bör man nog undvika jäst bröd:(

syrén
2009-08-02, 16:50
En liten tanke bara... färsk jäst sägs ju dö vid rätt låga gradantal, och när man gräddar brödet, bör det väl ha en betydligt högre temperatur då. Rimligtvis borde väl jästen ha dött när det är dags att äta? Eller tänker jag fel?

Undefined
2009-08-02, 16:57
En liten tanke bara... färsk jäst sägs ju dö vid rätt låga gradantal, och när man gräddar brödet, bör det väl ha en betydligt högre temperatur då. Rimligtvis borde väl jästen ha dött när det är dags att äta? Eller tänker jag fel?
Det är inte alla typer av allergener som förstörs av värme oavsett om det som i jästens fall är så att den är "död" efter ugnen.

Undefined
2009-08-02, 16:59
Njaa... jag kan inte recepten men jag är tveksam till att det skulle vara mer jäst i vissa bröd än andra.
Men det är väl självklart att det skiljer mellan olika typer av bröd, i synnerhet vet man ju det med dem man bakat själv ;)

mikaelj
2009-08-02, 17:44
Det är inte alla typer av allergener som förstörs av värme oavsett om det som i jästens fall är så att den är "död" efter ugnen.

Men nu argumenterade du för just att det skulle finnas jäst kvar i det färdiga brödet.

Tolkia
2009-08-02, 18:53
Det är inte alla typer av allergener som förstörs av värme oavsett om det som i jästens fall är så att den är "död" efter ugnen.
Jag är inte alls förvånad över att det finns folk som är allergiska mot jäst, eller för den delen att folk reagerar mot jästallergen i färdig, värmebehandlad mat. Ingen skulle få för sig att ge en jordnötsallergiker rostade jordnötter och tro att det skulle vara lugnt. ;) Men jag tolkar det du skriver i dina tidigare inlägg som att du är "anti" jäst i bröd i allmänhet och inte bara för allergiker? För det låter osannolikt att alla som inte mår askalas i magen av att äta mycket bröd (vilket inte alls är ovanligt) alla skulle vara jästallergiker. Så vanliga är allergier inte.

Sedan, eftersom diskussionen nu handlar en del om vad specifika personer kan äta och inte äta, tycker jag rent allmänt att man måste få anpassa sin kost till vad som funkar för en själv, oavsett om man sitter på vetenskapliga belägg som stöder att man har "rätt att ha" problem med vissa livsmedel. (Undantaget fall där man blivit så neurotisk kring sina antagna födoämnesintoleranser att situationen blir ohållbar och oron i sig provocerar fram besvär. Då bör man nog se över hela situationen. Obs. att jag inte säger att någon i tråden är i den här situationen, men den förekommer.)

Undefined
2009-08-02, 20:52
Men nu argumenterade du för just att det skulle finnas jäst kvar i det färdiga brödet.
Om vi leker med tanken att du stoppar i ett kilo jäst i en tvåkilos deg och du låter den jäsa fem minuter och sedan stoppar den i ugnen, går då jästen upp i rök oavsett om den "lever" eller inte?

Undefined
2009-08-02, 20:58
Jag är inte alls förvånad över att det finns folk som är allergiska mot jäst, eller för den delen att folk reagerar mot jästallergen i färdig, värmebehandlad mat. Ingen skulle få för sig att ge en jordnötsallergiker rostade jordnötter och tro att det skulle vara lugnt. ;) Men jag tolkar det du skriver i dina tidigare inlägg som att du är "anti" jäst i bröd i allmänhet och inte bara för allergiker? För det låter osannolikt att alla som inte mår askalas i magen av att äta mycket bröd (vilket inte alls är ovanligt) alla skulle vara jästallergiker. Så vanliga är allergier inte.
Nej, jag menar inte alls att alla problem härrör till jästen eller att alla skulle ha problem med att äta bröd eller ha problem med jäst.

För övrigt är jag nötallergiker men rostade nötter går aldeles utmärkt eftersom de flesta allergenerna förstörts. Är man extremallergisk räcker det dock ej.

Kan tillägga att jag äter köpt bröd också, men inte så mycket, och helst hembakat på egen surdeg. Typ som 2 av kvällens 4 limpor frun bakat:

http://img34.imageshack.us/img34/7581/img1670r.th.jpg (http://img34.imageshack.us/i/img1670r.jpg/)

OskarD
2009-08-03, 08:16
Om vi leker med tanken att du stoppar i ett kilo jäst i en tvåkilos deg och du låter den jäsa fem minuter och sedan stoppar den i ugnen, går då jästen upp i rök oavsett om den "lever" eller inte?


Jästcellerna dör vid 45 grader. Ljust bröd gräddas till 96 graders innertemperatur, mörkt till 98 grader. I alla fall när jag bakar, vågar inte svara för hur det är med köpebröd. Men man kan nog räkna med att jästen är död och inte kan skapa någon jäsningsreaktion, men det kan ju fortfarande vara något i jästen, eller bipdodukter från jäsningen, som man inte tål.


Njaa... jag kan inte recepten men jag är tveksam till att det skulle vara mer jäst i vissa bröd än andra. Precis som Tolkia påpekar så ger jäst smak på bröd.
Problemet med jäsningen är snarare att den bildade koldioxiden bromsar jästcellerna. Det är därför degar bearbetas flera gånger för att släppa ut koldioxiden från de största bubblorna. Därmed stimulera jästcellerna att fortsätta jäsa och bilda fler mindre blåsor i degen.


Mängden jäst är främst beroende på hur lång jästid man vill ha. Kort jästid kräver mycket jäst. men låter man det stå att jäsa över natten krävs det mycket mindre jäst. Industriell brödtillverkning beskrivs i "Den hemlige kocken". Jag tror det nämndes något om 15 minuters jäsning och stora mängder jäst.

Det som hämmar jäsningen (spec. av vetedegar) är ättiksyra som bildas, men genom att ta upp degen och knåda ihop den snabbt så "vädrar" man ut ättiksyran.

För min del kan det ta ett par dar innan jag har bröd färdigt. Surdegen skall matas, en fördeg skall sättas. Huvuddegen skall blandas ihop och jäsa länge. Fast den faktiska arbetsinsatsen är inte så tidsödande, det sköter sig självt ganska bra.

Jag tycker dock att det ibland går att känna lite bismaker från jäsningen när man äter bröd direkt från ugnen, men det vädras snabbt bort.


Om man inte kan/vill baka själv rekommenderar jag att köpa bröd från ett bra bageri. Det behöver inte bli så mycket dyrare per kilo än fabriksbakat, men så otroligt mycket bättre.

Undefined
2009-08-03, 09:02
Jästcellerna dör vid 45 grader. Ljust bröd gräddas till 96 graders innertemperatur, mörkt till 98 grader. I alla fall när jag bakar, vågar inte svara för hur det är med köpebröd. Men man kan nog räkna med att jästen är död och inte kan skapa någon jäsningsreaktion, men det kan ju fortfarande vara något i jästen, eller bipdodukter från jäsningen, som man inte tål.
Precis, det var det jag syftade på för att tydliggöra för Mikael med ett överdrivet exempel på om man har onödigt mycket jäst i som inte jäst klart, så finns det ju kvar och går inte upp i rök även om jästcellerna är döda.


Mängden jäst är främst beroende på hur lång jästid man vill ha. Kort jästid kräver mycket jäst.
Exaktamente, och det var det jag syftade till från början med höga produktivitetskrav även för brödtillverkarna. Tack för att du lyckades tydliggöra mer direkt vad jag försökt säga något mer omständligt. :)

Sverker
2009-08-03, 17:23
Njaa...ättiksjäsare är några långsamma rackare.
De arbetar inte fort men metodiskt. Deras källa för ättika är spriten som bildas. Ge dem några dygn i mäsken så slutar det med ättika.

Det är koldioxiden som löser sig i vätskan och bildar kolsyra. Kolsyran håller tillbaka jäsningen.