handdator

Visa fullständig version : Kalla armar(?!)


Rallemannen
2009-07-30, 15:11
Hejsan!

Sen ett år tillbaka ungefär så styrketränar jag och i höstas började jag även med löpning. En underlig sak som inträffade så fort jag hade börjat med löpning var att jag blev kall om underarmarna. Jag tänkte att det kanske bara var något temporärt och hade att göra med att det blev kallare ute, men jag är fortfarande väldigt kall (och lite stel) om underarmarna.

Någon som känner igen detta eller vet vad det kan bero på?

Mvh
Ralle

AndyC
2009-07-30, 15:29
hypotes; Mer blod uti bena under/efter ett löp-pass (syretillförseln resp. näringstillförseln) => mindre värmande blod till armarna.

Är inte särskilt kunnig inom anatomi men det finns det säkert många här som är och kan ge ett bättre/utförligare svar.

Har inte själv lagt märke till fenomenet.

Rallemannen
2009-07-30, 16:01
hypotes; Mer blod uti bena under/efter ett löp-pass (syretillförseln resp. näringstillförseln) => mindre värmande blod till armarna.

Är inte särskilt kunnig inom anatomi men det finns det säkert många här som är och kan ge ett bättre/utförligare svar.

Har inte själv lagt märke till fenomenet.

Hmm.. Så du menar att jag kanske får i mej för lite näring?

TehSaxo
2009-07-30, 16:05
Hmm.. Så du menar att jag kanske får i mej för lite näring?

Han menar att benen behöver det varma blodet mer än vad armarna gör när du löper. ;)

Dan S
2009-07-30, 16:06
Nej han menar att ditt blod åker till benen istället för armarna där det normalt skulle åka massa överskottsblod, nu behövs det i benen för att benen är aktiverade till max. Därav minskar den totala syre&näringstillförseln till armarna.

En omskrivning