handdator

Visa fullständig version : Superset och pyramidsset!


Frumpish
2009-07-30, 10:23
Började grubbla lite på detta i senaste gympasset, vad ger superset och pyramidsset för effekt egentligen? Beror självklart på hur man utför dem men har det någon generell verkan? Frågan riktas främst till superset då pyramidsset skulle kunna vara lite vad som helst medan jag med superset syftar till att blanda 2 set t ex discocurling biceps och triceps pushdowns och göra varannat set biceps, varannat triceps, you get it..

Vad blir skillnaden gentemot att köra seten för sig?

Turbo Rico
2009-07-30, 10:26
Drar man inte på sig mer mjölksyra vid superset? Beror kanske lite på hur man lägger upp det hela men generellt är det väl så?

Nordström
2009-07-30, 10:27
Det går snabbare att "superseta"
Vad menar du med det här: "pyramidsset skulle kunna vara lite vad som helst"?

Frumpish
2009-07-30, 10:39
Det går snabbare att "superseta"
Vad menar du med det här: "pyramidsset skulle kunna vara lite vad som helst"?

Det jag menar är att pyramidsset kan se ut i t ex marklyft:

8x20kg
7x40kg
6x60kg
7x80kg
6x60kg
8x20kg

kan även se ut:

5x40kg
3x50kg
3x60kg
2x70kg
1x80kg
1x80kg
2x70kg
3x60kg

etc

Medan ett superset alltid är att man istället för att köra varje set för sig kör man varannan set nr 1, varannan set nr 2.

kalajset
2009-07-30, 10:41
Superset skulle även kunna räknas som bra för att öka (reps)uthålligheten/mjölksyretåligheten något, kortar man dessutom ner setvilan ordentligt blir effekten ännu större. De flesta kör det nog främst för att det är tidsbesparande som sagt.

Turbo Rico
2009-07-30, 10:42
För mig är superset: två eller fler övnignar som görs i en följd = mjölksyra
Pyramidset: börjar med låg vikt, många reps, ökar vikterna, sänker repsen till nästan max (1-3 reps) och sen vänder det för att gå tillbaka till låg vikt och många reps igen. Inget jag testat själv men det låter sjukt jobbigt och lite skadligt i längden om man ska upp tunga vikter pass ut och pass in om man nu toppar pyramiden med 1-3 reps.

mikaelj
2009-07-30, 10:47
Superset bör (skall?) göras med motsatta muskelgrupper, för att kunna minska vilan.

Grazzafukkinrazzi
2009-07-30, 11:03
Superset är väl främst till för att höja träningsintensiteten, vilket leder till effektivare muskel- och styrkeutveckling?

WorkOutBuddy
2009-07-30, 11:07
Är det något fel med mjölksyra?

prOtotype
2009-07-30, 11:08
Superset överhuvudtaget kallas det väl så fort man kör flera olika övningar utan vila imellan?
Om man sedan använder dessa för att köra 4 olika bröstövningar för att trötta ut dom totalt eller om man kör en bicepsövning och en tricepsövning är en annan sak.
Jag supersettar bland annat:
biceps/triceps
Ländrygg/mage/obliques
ibland bröst/rygg

Sparven från Minsk
2009-07-30, 11:13
Superset är när två övningar för olika muskelgrupper utförs i följd utan vila emellan. Då oftast agonist och antagonist. Rygg/bröst, biceps/triceps.

Gigantset är när 2-fler övningar utförs i följd utan vila för samma muskelgrupp.

Bägge sätt är till för att spara tid, öka intensiteten, få variation i träningen.

prOtotype
2009-07-30, 11:33
Superset är när två övningar för olika muskelgrupper utförs i följd utan vila emellan. Då oftast agonist och antagonist. Rygg/bröst, biceps/triceps.

Gigantset är när 2-fler övningar utförs i följd utan vila för samma muskelgrupp.

Bägge sätt är till för att spara tid, öka intensiteten, få variation i träningen.

Då fick man veta något nytt idag också. Tackar!