handdator

Visa fullständig version : Glukoneogenes och energiförbrukning efter en högprotein/kolhydratfri diet


King Grub
2009-07-30, 08:26
Background: High-protein diets have been shown to increase energy expenditure (EE).

Objective: The objective was to study whether a high-protein, carbohydrate-free diet (H diet) increases gluconeogenesis and whether this can explain the increase in EE.

Design: Ten healthy men with a mean (±SEM) body mass index (in kg/m2) of 23.0 ± 0.8 and age of 23 ± 1 y received an isoenergetic H diet (H condition; 30%, 0%, and 70% of energy from protein, carbohydrate, and fat, respectively) or a normal-protein diet (N condition; 12%, 55%, and 33% of energy from protein, carbohydrate, and fat, respectively) for 1.5 d according to a randomized crossover design, whereas EE was measured in a respiration chamber. Endogenous glucose production (EGP) and fractional gluconeogenesis were measured via infusion of [6,6-2H2]glucose and ingestion of 2H2O; absolute gluconeogenesis was calculated by multiplying fractional gluconeogenesis by EGP. Body glycogen stores were lowered at the start of the intervention with an exhaustive glycogen-lowering exercise test.

Results: EGP was lower in the H condition than in the N condition (181 ± 9 compared with 226 ± 9 g/d; P < 0.001), whereas fractional gluconeogenesis was higher (0.95 ± 0.04 compared with 0.64 ± 0.03; P < 0.001) and absolute gluconeogenesis tended to be higher (171 ± 10 compared with 145 ± 10 g/d; P = 0.06) in the H condition than in the N condition. EE (resting metabolic rate) was greater in the H condition than in the N condition (8.46 ± 0.23 compared with 8.12 ± 0.31 MJ/d; P < 0.05). The increase in EE was a function of the increase in gluconeogenesis ({Delta}EE = 0.007 x {Delta}gluconeogenesis – 0.038; r = 0.70, R2 = 0.49, P < 0.05). The contribution of {Delta}gluconeogenesis to {Delta}EE was 42%; the energy cost of gluconeogenesis was 33% (95% CI: 16%, 50%).

Conclusions: Forty-two percent of the increase in energy expenditure after the H diet was explained by the increase in gluconeogenesis. The cost of gluconeogenesis was 33% of the energy content of the produced glucose.

Gluconeogenesis and energy expenditure after a high-protein, carbohydrate-free diet. Am J Clin Nutr (July 29, 2009).

http://www.ajcn.org/cgi/rapidpdf/ajcn.2009.27834v1

Scratch89
2009-07-30, 08:32
Där ser man. Jag trodde inte att processen protein -> AS -> glukos var så kostnadsfull. Fett -> glukos har betydligt fler steg, kostar inte det mer?

Sverker
2009-07-30, 18:28
Fett till glukos fungerar inte. Vi kan inte fixera koldioxid och driva reaktionen

acetyl-CoA -> pyruvat.

C.E.J.
2009-07-30, 18:41
Fett till glukos fungerar inte. Vi kan inte fixera koldioxid och driva reaktionen

Glyceroldelen av TAG till glukos då?

Loyndomsriss
2009-07-30, 18:46
Glyceroldelen av TAG till glukos då?

Den modifieras och går in i nivå med DHAP så det går

Sverker
2009-07-30, 18:46
Utgör 6 - 8 procent av energiinnehållet i en triglycerid. Jag skulle inte räkna med glycerolen, men visst.

A.Steinbach
2009-07-30, 21:50
Verkar stämma ganska bra överens med den ökning av energiförbrukningen man sett i tidigare studier där man ökat proteinintaget från 15E% till 30-35E%

Thus, although substituting carbohydrate for fat in the diet does not appear to alter total energy expenditure, increasing protein intake to 30–35% of energy does increase energy expenditure. The increase, however, is only 70 kcal/d, or 2.7% of a median 2550-kcal/d total energy expenditure for an adult.
Am J Clin Nutr 2004;79(suppl): 899S–906S.
Is a calorie a calorie?

In a recent review of high protein diets, Eisenstein and Roberts [19] estimated that for a 8,374 kj diet with 30% protein compared to 15% protein, there would be an increase of 96 kilojoules a day due to thermic effect.Journal of the American College of Nutrition, Vol. 23, No. 5, 373-385 (2004)
The Effects of High Protein Diets on Thermogenesis, Satiety and Weight Loss: A Critical Review

walegard
2009-07-30, 21:57
Men hörrni Schackklubben.. Kan ni inte bestäma en dag i veckan då ni samlas och diskuterar detta för 95% av kolozzeum förstår inte ett skit av vad ni snackar om.

mikaelj
2009-07-30, 22:01
Men hörrni Schackklubben.. Kan ni inte bestäma en dag i veckan då ni samlas och diskuterar detta för 95% av kolozzeum förstår inte ett skit av vad ni snackar om.

Jo, det gör de. Och de som inte förstår uppmanas att lära sig. Både Google och Wikipedia är gratis.

Det är mycket bättre än att man gör språket så enkelt att det krävs flera A4-sidor för att uttrycka sig.

Och om du ändå inte förstår efter att ha försökt leta lite själv, så är det större chans att du får ett bra svar om du faktiskt berättar vad som är oklart.

C.E.J.
2009-07-30, 22:11
Den modifieras och går in i nivå med DHAP så det går

Mmm var ju det jag frågade om ja... Men tack Sverker för svaret!

Doctor Snuggles
2009-07-30, 22:40
Men hörrni Schackklubben.. Kan ni inte bestäma en dag i veckan då ni samlas och diskuterar detta för 95% av kolozzeum förstår inte ett skit av vad ni snackar om.

Är det någon förutom du själv som bestämMer över vilka trådar du läser?

Sniggel
2009-07-30, 22:40
Jo, det gör de. Och de som inte förstår uppmanas att lära sig. Både Google och Wikipedia är gratis.

Det är mycket bättre än att man gör språket så enkelt att det krävs flera A4-sidor för att uttrycka sig.

Och om du ändå inte förstår efter att ha försökt leta lite själv, så är det större chans att du får ett bra svar om du faktiskt berättar vad som är oklart.

+1

Det måste för bövelen vara tillåtet att hålla en öppen diskussion med facktermer, det gör det hela enklare för de som är införstådda.
Sen är det fritt fram för de som inte förstår termerna att antingen googla upp förkortningar eller fråga vad det ena eller det andra betyder så kanske man lär sig något nytt.

Loyndomsriss
2009-07-30, 22:46
Mmm var ju det jag frågade om ja... Men tack Sverker för svaret!

Du frågade om det gick och jag svarade att det gick. Vad är problemet?

TehSaxo
2009-07-31, 04:29
Min Engelska är inte så bra när det kommer till just det här ämnet men kan någon säga om jag fattat rätt?

Efter en hög protein/ låg kolhydrat diet så ÖKAR din energiförbrukning?

Scratch89
2009-07-31, 06:23
Efter en hög protein/ låg kolhydrat diet så ÖKAR din energiförbrukning?

Jepp. Troligen beror det på att omvandlingen av proteinet är så pass kostsam.

Apos78
2009-07-31, 06:49
Efter en hög protein/ låg kolhydrat diet så ÖKAR din energiförbrukning?

Dock relativt marginellt. Svårt att egentligen dra någon praktisk nytta av just det.

walegard
2009-07-31, 08:56
Innebär detta att om man vill gå ned i vikt snabbare så skall man minska på kolhydrater och öka proteinintaget?

Grahn
2009-07-31, 09:07
Är väl rätt vanligt att tränande äter mycket protein under diet, detta är väl egentligen inget nytt utan bara mer bevis för ngt redan känt?

Peter Hansen
2009-07-31, 09:54
Om man nu skulle äta den här stora mängden protein och skippa kolhydrater. Måste man inte räkna om hela sitt energiintag så man inte får i sig för lite energi? Vill inte förlora för mycket muskler pga ett får lågt energiintag.

Peter Hansen
2009-07-31, 09:55
Är väl rätt vanligt att tränande äter mycket protein under diet, detta är väl egentligen inget nytt utan bara mer bevis för ngt redan känt?

Det är väl viktigt att även bevisa allmän kända grejer? Annars blir det ju aldrig fakta liksom..

mikaelj
2009-07-31, 10:02
Om man nu skulle äta den här stora mängden protein och skippa kolhydrater. Måste man inte räkna om hela sitt energiintag så man inte får i sig för lite energi? Vill inte förlora för mycket muskler pga ett får lågt energiintag.

Du missade att 70E% kom från fett.

Grahn
2009-07-31, 10:04
Det är väl viktigt att även bevisa allmän kända grejer? Annars blir det ju aldrig fakta liksom..

Javisst är det så :)

Apos78
2009-07-31, 10:10
Är väl rätt vanligt att tränande äter mycket protein under diet, detta är väl egentligen inget nytt utan bara mer bevis för ngt redan känt?

Dock har väl den stora orsaken till en ökad mängd protein under deff alltid varit att försöka bibehålla muskelmassa i så stor grad som möjligt. Tror det är få som räknar med den termogena effekten.

Anders The Peak
2009-07-31, 10:21
Dock har väl den stora orsaken till en ökad mängd protein under deff alltid varit att försöka bibehålla muskelmassa i så stor grad som möjligt. Tror det är få som räknar med den termogena effekten.

Kroppen ställer om sig och sparar på muskelproteinet vid en deff så länge man inte går ned på mycket låga nivåer av protein, energiintag och inte tränar för hårt i relation till energiintaget.

Så huvudsyftet är nog den termogena effekten av hög E% protein.

Apos78
2009-07-31, 10:31
Kroppen ställer om sig och sparar på muskelproteinet vid en deff så länge man inte går ned på mycket låga nivåer av protein, energiintag och inte tränar för hårt i relation till energiintaget.

Så huvudsyftet är nog den termogena effekten av hög E% protein.

För många tror jag högt proteinintag=ökad/bibehållen muskelmassa och inte ökad förbrukning. Om det stämmer på koloiterna rent generellt vet jag inte men det är långt fler än vi här inne som äter sina ägg i omklädningsrummet och baserar kosten på ris och stora mängder kyckling eller torsk. Att var och varannan svensson drar i sig ett par proteindrinkar dagligen är med all säkerhet pga tron att det krävs massvis med protein för att inte tappa värdefull muskelmassa. Så även under deff. Men visst finns undantag men jag tror de är i minoritet.

Peter Hansen
2009-07-31, 10:38
Du missade att 70E% kom från fett.

Haha! jag tror jag missade mer än så faktiskt. Försökte läsa artikeln typ 3 gånger men det är fortfarande lite svårt att förstå.

Förresten såg jag att min fråga redan var besvarad i inlägg #7 av A.Steinbach.

Anders The Peak
2009-07-31, 10:39
För många tror jag högt proteinintag=ökad/bibehållen muskelmassa och inte ökad förbrukning. Om det stämmer på koloiterna rent generellt vet jag inte men det är långt fler än vi här inne som äter sina ägg i omklädningsrummet och baserar kosten på ris och stora mängder kyckling eller torsk. Att var och varannan svensson drar i sig ett par proteindrinkar dagligen är med all säkerhet pga tron att det krävs massvis med protein för att inte tappa värdefull muskelmassa. Så även under deff. Men visst finns undantag men jag tror de är i minoritet.

Jag är av den uppfattningen att man behöver ca 1.8 gr/kg protein av bra kvalitet över tid. Jag brukar mässa om att käka ca 36-48 gr EAA i fri form per dag. Det minskar kroppens protein turnover markant i och med att kroppen inte behöver vaska fram aminosyrorna ur lagrade proteiner (muskler) i lika höggrad som när kroppen inte har en riklig tillgång på essentiella aminosyror.

Protein turnover:
http://www.google.se/url?q=http://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/bv.fcgi%3Frid%3Dstryer.chapter.3193&ei=1rpySsq2AYXJ-Qaeiv2BDw&sa=X&oi=spellmeleon_result&resnum=2&ct=result&usg=AFQjCNHOtVYZ8-rUtFdp7T3TFg5BBB17eA

Anders The Peak
2009-07-31, 10:50
Jag är av den uppfattningen att man behöver ca 1.8 gr/kg protein av bra kvalitet över tid. Jag brukar mässa om att käka ca 36-48 gr EAA i fri form per dag. Det minskar kroppens protein turnover markant i och med att kroppen inte behöver vaska fram aminosyrorna ur lagrade proteiner (muskler) i lika höggrad som när kroppen inte har en riklig tillgång på essentiella aminosyror.

Protein turnover:
http://www.google.se/url?q=http://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/bv.fcgi%3Frid%3Dstryer.chapter.3193&ei=1rpySsq2AYXJ-Qaeiv2BDw&sa=X&oi=spellmeleon_result&resnum=2&ct=result&usg=AFQjCNHOtVYZ8-rUtFdp7T3TFg5BBB17eA

Förtydligande: protein turnover blir effektivare och medför en större mängd fria EAA i blodbanan som kan användas för de olika biosynteserna som sker i kroppen

mikaelj
2009-07-31, 10:54
Jag är av den uppfattningen att man behöver ca 1.8 gr/kg protein av bra kvalitet över tid. Jag brukar mässa om att käka ca 36-48 gr EAA i fri form per dag. Det minskar kroppens protein turnover markant i och med att kroppen inte behöver vaska fram aminosyrorna ur lagrade proteiner (muskler) i lika höggrad som när kroppen inte har en riklig tillgång på essentiella aminosyror.

Å andra sidan försvinner en dos EAA ur kroppen väldigt snabbt, så effekten blir väl ändå högst tillfällig? Säg att du täcker 4 av dygnets 24 timmar.

Apos78
2009-07-31, 10:56
Jag är av den uppfattningen att man behöver ca 1.8 gr/kg protein av bra kvalitet över tid. Jag brukar mässa om att käka ca 36-48 gr EAA i fri form per dag. Det minskar kroppens protein turnover markant i och med att kroppen inte behöver vaska fram aminosyrorna ur lagrade proteiner (muskler) i lika höggrad som när kroppen inte har en riklig tillgång på essentiella aminosyror.

Protein turnover:
http://www.google.se/url?q=http://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/bv.fcgi%3Frid%3Dstryer.chapter.3193&ei=1rpySsq2AYXJ-Qaeiv2BDw&sa=X&oi=spellmeleon_result&resnum=2&ct=result&usg=AFQjCNHOtVYZ8-rUtFdp7T3TFg5BBB17eA

Förtydligande: protein turnover blir effektivare och medför en större mängd fria EAA i blodbanan som kan användas för de olika biosynteserna som sker i kroppen

Det är dock få (sett till alla som tränar och någon gång klämmer i sig en proteindrink) som tänker i de banorna gällande proteinintag. Jag brukar också försöka trycka lite på just kvalitet och istället för mängd med klienter och bekanta men det sitter långt inne att det är flera gram/kg som gäller. Och i stort sett ingen av de jag pratar med skulle förstå vad jag sa om jag ens nämnde ordet termogenes, än mindre x antal gram EAA.

mikaelj
2009-07-31, 11:04
Å andra sidan försvinner en dos EAA ur kroppen väldigt snabbt, så effekten blir väl ändå högst tillfällig? Säg att du täcker 4 av dygnets 24 timmar.

Uttryckt lite annorlunda: rekommenderar du att äta 36-48g protein i samband med mat, för att kvaliteten är högre, eller menar du enbart morgon/träning/kväll?

Anders The Peak
2009-07-31, 11:04
Å andra sidan försvinner en dos EAA ur kroppen väldigt snabbt, så effekten blir väl ändå högst tillfällig? Säg att du täcker 4 av dygnets 24 timmar.

Jag tänkte att det redan var klarlagt med en dos innan frukost, innan träning, ev en efter träningen och slutligen en dos innan läggdags.

mikaelj
2009-07-31, 11:36
Jag tänkte att det redan var klarlagt med en dos innan frukost, innan träning, ev en efter träningen och slutligen en dos innan läggdags.

Jodå. Men vad för effekt har dosen innan läggdags?

Anders The Peak
2009-07-31, 12:33
Jodå. Men vad för effekt har dosen innan läggdags?
Undrar du verklig över det ?

mikaelj
2009-07-31, 12:43
Undrar du verklig över det ?

Ja.

Vad jag har förstått om protein och aminosyror kommer EAA att stimulera proteinsyntesen, men under begränsad tid. Sedan är det en glidande skala tills du kommer till långsammare protein som inte stimulerar proteinsyntes, men motverkar nedbrytning.

Därför förstår jag inte syftet med EAA kring läggdags, eftersom det "tar slut" så fort. Har du lust att förklara?

TehSaxo
2009-07-31, 13:13
Jepp. Troligen beror det på att omvandlingen av proteinet är så pass kostsam.

Yay! :)

Peter Hansen
2009-08-04, 17:53
Om det nu kostar energi för kroppen att omvandla aminosyror till glukos, och också glycerol för den delen. Så kommer väl denna energi bli till värme vad jag förstår? Kommer då inte andra kemiska processer i kroppen bromsas upp lite för att inte kroppen ska bli för varm? Det kostar ju att hålla kroppen på en högre temp än vad omgivningen har och eftersom den energin nu kommer från glukoneogenes så behöver ju kroppen inte ta från de andra? Alltså att det inte kommer gå åt extra energi vid en sån här diet.

Har säkert missuppfattat någonting när jag läste studien dock =)

Anders The Peak
2009-08-04, 19:09
Om det nu kostar energi för kroppen att omvandla aminosyror till glukos, och också glycerol för den delen. Så kommer väl denna energi bli till värme vad jag förstår? Kommer då inte andra kemiska processer i kroppen bromsas upp lite för att inte kroppen ska bli för varm? Det kostar ju att hålla kroppen på en högre temp än vad omgivningen har och eftersom den energin nu kommer från glukoneogenes så behöver ju kroppen inte ta från de andra? Alltså att det inte kommer gå åt extra energi vid en sån här diet.

Har säkert missuppfattat någonting när jag läste studien dock =)
Ca 80% av energiintaget går åt för att hålla kroppen vid 37 grader...

Peter Hansen
2009-08-04, 19:20
Ca 80% av energiintaget går åt för att hålla kroppen vid 37 grader...

Kuriosa är ju alltid roligt iofs

mikaelj
2009-08-04, 19:26
Kuriosa är ju alltid roligt iofs

Jag tror att Anders menade att det sker oavsett om det är en massa protein eller kolhydrater du äter.

En högre förlust i värme vid metabolisering av protein får ställas i relation till hur många kalorier protein du äter minimum, och hur mycket en högproteinkost hade bestått av.

Antag att skillnaden är 600 kcal (150g) mellan en lågproteinkost och en högproteinkost. Givet en förlust på 25% (jag vet inte den exakta siffran) i värme har vi alltså 150 kcal, vilket är lika mycket energi som krävs för att värma upp 1,5 liter vatten med 1 grad.

Det är alltså inga fantastiska skillnader det rör sig om...

mikaelj
2009-08-04, 19:31
... och där missade jag med en faktor 1000. Mitt resonemang ovan blir lite konstigt då.

Peter Hansen
2009-08-04, 21:51
Tack för att du tog dig tid och svarade Mikael =) Dock så tror jag att jag omformulerar frågan lite då jag tror det blev en missuppfattning här.

Det finns ju en del diets, vad jag förstår, där det går ut på att äta väldiga mängder protein. Detta är ju förstås därför att omvandlingen från aminosyror till glukos är rätt kostsam. Energi förloras vid omvandlingen i form av värme.

Min tanke var att om nu denna värme, från omvandlingen, värmer upp kroppen, så borde väl kroppen stänga av andra, energiförbrännande, kemiska reaktioner för att kroppen inte ska bli för varm. Borde inte då energin, som förloras vid omvandlingen aminosyra -> glukos, ändå räknas som vanlig energi som man t.ex. blir fet av? Alltså att ingen energi går till spillo för att kroppen nu slipper förbränna fett en viss tid eftersom energi kommer från omvandlingen.

Haha var svårare att få till denna fråga än vad jag trodde =)

stafh
2009-08-04, 22:19
Den största delen av energin som går åt vid de reaktionerna sätter sig i de kemiska bindningarna (inte 100% säker, orkar inte kolla upp/räkna, men det vore konstigt annars) vars kemiska energi ökar. Lite spillvärme blir det såklart över dock.

Peter Hansen
2009-08-04, 22:23
Den största delen av energin som går åt vid de reaktionerna sätter sig i de kemiska bindningarna (inte 100% säker, orkar inte kolla upp/räkna, men det vore konstigt annars) vars kemiska energi ökar. Lite spillvärme blir det såklart över dock.

Aah ok! Då hänger vi med igen :D

Hejnomax
2009-08-06, 23:03
Ca 80% av energiintaget går åt för att hålla kroppen vid 37 grader...

Sjukt. Det måste vara vid stillasittande va?

Guddi
2009-08-06, 23:42
Min Engelska är inte så bra när det kommer till just det här ämnet men kan någon säga om jag fattat rätt?

Efter en hög protein/ låg kolhydrat diet så ÖKAR din energiförbrukning?För att förtydliga så var det en hög protein / inga kolhydrater diet som ökade energiförbrukningen. Enligt studiens författare så skulle det bero på att kroppen skapar glukos från protein och att detta kostar energi. Om du äter kolhydrater så sker inte denna omvandling i någon större mängd.

Steinbach inflikade dock att höjningen i energiförbrukning också kan ha berott på en skillnad i proteinmängd mellan grupperna.

Innebär detta att om man vill gå ned i vikt snabbare så skall man minska på kolhydrater och öka proteinintaget?Nu är det generellt sett det som brukar rekommenderas, i alla fall om man ser till procentuella intag, men denna studien har inget med viktnedgång att göra i sig.

Vill du gå ner i vikt så snabbt som möjligt så sluta äta ;)