handdator

Visa fullständig version : Anonymitet på nätet


Fagen
2009-07-29, 22:22
Är möjligheten att vara anonym på nätet (om man nu kan vara det) bra eller dålig? Den för ju hot och trakaserier till en ny nivå och folk kan spy galla i kommentatorsfält och dylikt utan att behöva stå för sin åsikt. Samtidigt erbjuder den ju nya vägar för sociala kontakter på positiva sätt, där man exempelvis kan diskutera personliga saker som man kanske inte vill eller törs dryfta med sin bekantskapskrets. Så, vad tycker ni? Och går det ens att "av-anonymisera" nätet?

erikkarlsson
2009-07-29, 22:26
Jag tycker det är på att man kan vara anonym.

ceejay
2009-07-29, 22:29
anonymitet är nice

Tolkia
2009-07-29, 22:29
Jag ser möjligheten att vara åtminstone skapligt anonym som en fördel. Däremot föraktar jag töntar som ser anonymiteten som en fribiljett till att svina.

Chaan
2009-07-29, 22:33
Man vill se en lång lista med allas IP-nummer.

coxie
2009-07-29, 22:35
Man vill se en lång lista med allas IP-nummer.

Fan, jag visste att det fanns en baktanke med att blockera VPN :(.

Jag tycker det är bra att man kan vara snudd på anonym men som Tolkia säger så betyder det inte att man ska svina.

Loca
2009-07-29, 23:51
Att vara anonym äger

thunder
2009-07-30, 07:42
Man kan skicka anonyma brev lagligt. Självklart ska det gälla på nätet också.

Nitrometan
2009-07-30, 09:07
Man kan skicka anonyma brev lagligt. Självklart ska det gälla på nätet också.

Menar du det?

Vad spännande.

Jag tycker man ska införa en lag som säger att det måste finnas en spårningsbar avsändare på alla brev, vykort och paket.

;)


En viss mängd anonymitet är bra.

mini
2009-07-30, 09:16
Frågan var väl inte om det skulle vara lagligt eller ej, utan om det var bra eller dåligt?

Jag tycker att fördelarna med råge överväger nackdelarna. En person som kan välja att vara anonym vågar mer, på både gott och ont, men eftersom de allra flesta är på forum med goda avsikter föredrar jag möjlighet till anonymitet.

Nitrometan
2009-07-30, 12:40
Jag tycker att fördelarna med råge överväger nackdelarna. En person som kan välja att vara anonym vågar mer, på både gott och ont, men eftersom de allra flesta är på forum med goda avsikter föredrar jag möjlighet till anonymitet.
Instämmer. Fördelarna överväger.