handdator

Visa fullständig version : Alternativ till Google?


Fagen
2009-07-29, 22:12
Om man skulle få för sig att utnyttja sin konsumentmakt på nätet, och rikta denna mot Google (t.ex. för att de springer regimers ärenden i diktaturer), finns det då något reellt alternativ? Det vill säga, finns det någon sökmotor som är lika bra (eller bättre) än Goggle?

coxie
2009-07-29, 22:16
Nej, det enda du kan göra är att hoppas att Sverige blir väl behandlat när Google tagit över universum.

Shajjn
2009-07-29, 22:16
finns det någon sökmotor som är lika bra (eller bättre) än Goggle?

Nah

Larsson85
2009-07-29, 22:31
Microsoft försöker lansera bing.

Linden
2009-07-29, 22:40
Cuil är riktigt bra faktiskt, rekommenderar jag dig att prova! Men google är fortfarande bättre.

David Brent
2009-07-29, 22:40
Om man skulle få för sig att utnyttja sin konsumentmakt på nätet, och rikta denna mot Google (t.ex. för att de springer regimers ärenden i diktaturer), finns det då något reellt alternativ? Det vill säga, finns det någon sökmotor som är lika bra (eller bättre) än Goggle?

Om jag inte är felinformerad gör väl de andra sökmotorerna på samma sätt i Kina, så då blir det ju ännu svårare.

coxie
2009-07-29, 22:46
Att Google böjer sig för Kina är väl inget speciellt, vilket företag skulle vägra böja sig lite för att komma åt den marknaden?

Scratch89
2009-07-29, 23:05
Jag hänger inte med i diskussionen. Vad har Google gjort?

hio
2009-07-29, 23:14
"När Google etablerade sig i Kina accepterade de att bygga in spärrar och filter som skulle förhindra att information som ej godkändes av den kommunistiska regimen skulle nå den kinesiska allmänheten. En sökning på ordet tiananmen (Himmelska fridens torg, plats för välkänd massaker), ger helt olika resultat i den kinesiska versionen av Google jämfört med till exempel den svenska. Google.cn är således censurerad och åtkomsten till Googletjänster i andra länder är stoppad. Även i andra länder är Google censurerad. Google anpassar sig efter respektive lands lagar och tar bort sökträffar som strider mot landets lag. Eftersom förnekelse av förintelsen är förbjudet i Tyskland, tar google.de till exempel bort vissa sökträffar på sådana sidor. Google upplyser dock om att de tagits bort och, till skillnad från i Kina, är google.com tillgänglig."

http://sv.wikipedia.org/wiki/Google#Google_och_censur

Andy.da.wohoo
2009-07-30, 00:11
Tramsigt från Kinas sida skulle jag vilja säga.