handdator

Visa fullständig version : Risker med stor konsumtion av ingefära?


Frumpish
2009-07-29, 16:10
Dricker rätt mycket té med ingefära i och gillar å ha kryddan i maten. Sökte lite på google och hittade följande stycke från en random sida, vet ej hur tillförlitligt faktan är:

Försiktighet vid gallsten, användning av cancermedicin och vid behandling med blodförtunnande medicin.

Någon som vet några risker med högt intag av ingefära? Tänkte om det finns något ämne som i kanel t ex.

Jens.Andersson
2009-07-29, 16:39
Ingefära ökar utsöndring av galla och reagerar med warfarin som bl.a. används som blodförtunnande.

C.E.J.
2009-07-29, 18:19
Dricker rätt mycket té med ingefära i och gillar å ha kryddan i maten. Sökte lite på google och hittade följande stycke från en random sida, vet ej hur tillförlitligt faktan är:



Någon som vet några risker med högt intag av ingefära? Tänkte om det finns något ämne som i kanel t ex.

http://en.wikipedia.org/wiki/Ginger#Medicinal_uses

Tolkia
2009-07-29, 22:13
Jag skulle inte oroa mig, om jag inte medicinerade med blodförtunnande eller cellgifter. Det handlar, som jag förstår det, inte om ingefära är döts giftigt i sagda fall, utan om att den påverkar hur kroppen omsätter medicinerna. Jämför med t.ex. Johannesört, som ofta nämns i sådana sammanhang.

Min gissning är att du kommer att få sur mage långt innan du får några andra sjukdomssymptom.

Frumpish
2009-07-30, 00:14
Jag skulle inte oroa mig, om jag inte medicinerade med blodförtunnande eller cellgifter. Det handlar, som jag förstår det, inte om ingefära är döts giftigt i sagda fall, utan om att den påverkar hur kroppen omsätter medicinerna. Jämför med t.ex. Johannesört, som ofta nämns i sådana sammanhang.

Min gissning är att du kommer att få sur mage långt innan du får några andra sjukdomssymptom.

Alright, tack för svar ni som svarat. När du skriver sur mage, menar du sura uppstötningar, magknip eller annat?

Frumpish
2009-07-30, 12:34
Bumpar min egen tråd med samma fråga som trådnamnet fast med kardemumma istället? har kollat både svenska och engelska wiki men ej hittat något om några faror.