handdator

Visa fullständig version : Anteckningsblock (för styrketräning)


Dexterity
2009-07-29, 15:52
Undrar om någon kan tipsa om ett anteckningsblock särskilt för styrketräning som man kan ta med sig till gymmet. Finns det överhuvudtaget sådana? Var nere på den lokala bokhandeln och kika och den jag fann där var mer utformad för löpning och andra konditionsidrotter. Eller använder ni er möjligtvis av ett vanligt anteckningsblock, det kanske funkar lika bra?

Mapa
2009-07-29, 15:57
vad är de för fel på ett vanligt block?

Joakim pettersen
2009-07-29, 16:05
Har ett vanligt block (mindre än A4) med vanliga linjer som ett vanligt skrivpapper har, fungerar utmärkt så länge man inte är überlat och inte orkar skriva. Man gör ju inte en bättre träning för att man har ett speciellt anteckningsblock

Dexterity
2009-07-29, 16:17
vad är de för fel på ett vanligt block?

Inget fel alls med ett vanligt block, men jag undrar om det finns, om det överhuvudtaget existerar sådana block. Tydligen inte, av att döma av svaren. Men vad brukar du skriva ner i blocket då? För att förtydliga: skriver du enbart ner intensiteten eller också t.ex. volym och frekvens. Hur har du med andra ord "lagt upp" det hela om du förstår vad jag menar.

Tacksam för svar iallafall.

Not: Jag är väl medveten om det Joakim men det blir en aning mer strukturerat när posterna är redan ifyllda, särskilt när man (jag) inte har en aning vad man brukar ha med i blocket.

Anton Fräs
2009-07-29, 16:27
Jag har sett "färdigställda" block med set/reps osv. Kommer tyvärr inte ihåg var.. Men just nu kör jag på ett egengjort block, där jag innan passet antecknar övningar, hur många set/reps jag ska köra sen ere bara att fylla i.

Joakim pettersen
2009-07-29, 16:27
Inget fel alls med ett vanligt block, men jag undrar om det finns, om det överhuvudtaget existerar sådana block. Tydligen inte, av att döma av svaren. Men vad brukar du skriva ner i blocket då? För att förtydliga: skriver du enbart ner intensiteten eller också t.ex. volym och frekvens. Hur har du med andra ord "lagt upp" det hela om du förstår vad jag menar.

Tacksam för svar iallafall.

Not: Jag är väl medveten om det Joakim men det blir en aning mer strukturerat när posterna är redan ifyllda, särskilt när man (jag) inte har en aning vad man brukar ha med i blocket.

Ursäkta om jag lät otrevlig..

Man antecknar väl det man själv vill, när du väl börjar skriva så hittar du ett eget sätt att anteckna:thumbup:

Annars har body.se en bra träningsbok!

Den tyngaste
2009-07-29, 16:28
Vad vill du själv skriva ner och varför?
Skriv ner precis vad du vill.
Ska du anteckna lite smått för att senare skriva in det i en riktig journal?

Dexterity
2009-07-29, 16:37
Har redan en träningsdagbok som jag för i word men där skriver jag ner enbart när och hur passen gått, jag skriver inte ner intensitet och dyl.

Anledningen till att jag vill införskaffa ett block som jag kan ha med till gymmet är främst för att jag vill hålla koll på vilka vikter jag kör med i olika övningar. Detta för att jag ska fortsätta öka vikterna progressivt, successivt stegra vikterna, d v s inte plötsligt öka vikterna för snabbt i en övning eller köra med lättare än vad jag tidigare gjort. Det blir helt enkelt mer strukturerat. Jag kanske enbart ska skriva ned intensiteten i blocket kanske då?

Exempelvis:

29 juli - Bröst, Axlar, Triceps

Valfri övning 70 kg 1x8, 80 kg 1x8, 85 kg 1x6, 90 kg 1x5


Eller vad tycker ni?

Edit: Joakim, ingen fara ;)

Joakim pettersen
2009-07-29, 16:42
Har redan en träningsdagbok som jag för i word men där skriver jag ner enbart när och hur passen gått, jag skriver inte ner intensitet och dyl.

Anledningen till att jag vill införskaffa ett block som jag kan ha med till gymmet är främst för att jag vill hålla koll på vilka vikter jag kör med i olika övningar. Detta för att jag ska fortsätta öka vikterna progressivt, successivt stegra vikterna, d v s inte plötsligt öka vikterna för snabbt i en övning eller köra med lättare än vad jag tidigare gjort. Det blir helt enkelt mer strukturerat. Jag kanske enbart ska skriva ned intensiteten i blocket kanske då?

Exempelvis:

29 juli - Bröst, Axlar, Triceps

Valfri övning 70 kg 1x8, 80 kg 1x8, 85 kg 1x6, 90 kg 1x5


Eller vad tycker ni?

Edit: Joakim, ingen fara ;)

jag skriver bara ned datum, plats, vikt om jag vägt mig, sen skriver jag vikt och reps, fungerar utmärkt!

jakob
2009-07-29, 16:51
Har du svårt för att minnas vad du tar i övningar så kanske du bör öva upp minnet lite?:)

spoon
2009-07-29, 16:59
På det gymet som jag tränade på tidigare så fick man en tränings dagbok som man kunde fylla i. Jag skrev då ner det på följande vis.

Övning/set/rep Sen fanns en kommentar-ruta att skriva i. T.ex om man ska höja eller sänka eller hur jobbigt man tyckte det var.

Numera kör jag på Gula post-it lappar. Funkar bra det med :D

z_bumbi
2009-07-30, 11:41
Rytter har gett ut någon träningsdagbok, jag tyckte den var för plottrig när jag kollade i den men smaken är olika.

Själv använde jag vad jag tror kallas japanpärmar dvs en bok med hårda pärmar med linjerade blad (bör finnas i valfri bokaffär). Då slipper man ett lösbladsystem som det blir när kollegieblocket har snurrat runt några varv i träningsväskan.

mikaelj
2009-07-30, 12:02
Rytter har gett ut någon träningsdagbok, jag tyckte den var för plottrig när jag kollade i den men smaken är olika.

Själv använde jag vad jag tror kallas japanpärmar dvs en bok med hårda pärmar med linjerade blad (bör finnas i valfri bokaffär). Då slipper man ett lösbladsystem som det blir när kollegieblocket har snurrat runt några varv i träningsväskan.

Å andra sidan kan du sätta lösbladen i en pärm! Svårare med japanpärm, och anledningen till att jag inte köpte en sist.

Jag använder linjerade A5.

Dexterity
2009-07-30, 12:03
Tack för alla svar.

Japanpärmar ska kollas upp. Tack för tipset z_bumbi.

hugok
2009-07-30, 13:57
På mitt förra gym (kockums i Malmö) kunde man köpa någon sån bok. Annars hade jag tänkt använda mej av något vi får i skolan som kallas loggbok till att anteckna träningen.

Anton Fräs
2009-07-30, 15:51
Japanpärmar funkar riktigt bra, sådana jag använder mig av. Visste dock inte att det hette just japanpärmare, därför nämnde jag inte det förut :em:

EkarN
2009-07-30, 19:23
Har för mig att jag sett en annons i Body nångång för en enkom träningsdagbok.

Morrris
2009-07-31, 09:21
Vad har ni anteckningsblocken till? Sparar ni anteckningarna någonstans, eller är det för att minnas passen tills ni skriver ner dem här?

Tolkia
2009-07-31, 11:16
En möjlighet är att alla inte skriver ned sina pass här. ;)

Fitness Magazine har en träningsdagbok som jag själv dissade för att den i princip bara gav utrymme åt just styrketräning, dock tror jag att den egentligen inte är särskilt bra för den som är intresserad av att bokföra sin styrketräning riktigt ordentligt heller. Det finns dåligt med bra träningsdagböcker konstruerade för den som vill skriva mer detaljerat än "jogging, 1 mil" eller "styrketräning, 60 min.", tycker jag.

Morrris
2009-07-31, 16:04
En möjlighet är att alla inte skriver ned sina pass här

Mitt första alternativ såledeles.

Hemi
2009-07-31, 16:12
Rutat papper har jag använt. Tycker egen kontrolldesign blir bäst. Sen kan man köpa en hård platta med fällbar front och extra ficka för fler papper som är till för att skriva i stående så papper inte blåser iväg. Bra för tränare, coacher t ex.

Fordon
2009-07-31, 16:27
jag måste verkligen vara tråkig i mina pass. Jag kör inte speciellt varierat så jag har inga problem med att komma ihåg vilka vikter/reps/set på varje övning jag har kört tills jag kommer hem. Eller till nästa pass för den delen också.

Enda gången jag har varit i behov av att anteckna var igår faktiskt. 2+17 set hantelpress >.< Och då fungerade mobilens "anteckningar" perfekt. :)

hugok
2009-07-31, 18:09
Enda gången jag har varit i behov av att anteckna var igår faktiskt. 2+17 set hantelpress >.< Och då fungerade mobilens "anteckningar" perfekt. :)

Bara det att det tar ett rätt bra tag att skriva på mobilen, särskilt siffror så man måste hålla in knappen.

Madame
2009-07-31, 18:27
Jag har gjort ett rutsystem i excel som jag printar på en A4:a av 120gramspapper (överlever att åka upp o ner i träningsväskan och behöver inget underlag när jag ska fylla i då det viks två ggr.). Efterssom jag har tre eller fyra olika pass, så får varje del i spliten en fjärdedel av pappret.

På varje fjärdedel får jag plats med fyra spalter av samma pass, så det går snabbt att se i spalten till vänster hur jag körde i samma övning gången innan.
Jag har ett effektivt anteckningssystem som inte tar så stor plats.
Vecka, veckodag och plats noteras högst upp, sen skriver jag upp vikter och reps i varje set. Under varje spalt finns lite plats för en snabb kommentar eller extra övning. Sen skriver jag lite utförligare med kommentarer o sånt i journalen :)

Dexterity
2009-07-31, 18:55
Införskaffade en japanpärm idag från akademibokhandeln. Den har ungefär 200 sidor och bör nog täcka mitt behov. Bodys träningsdagbok verkade vara bra, dock en aning överflödig för mina behov då jag enbart ska anteckna vecka, veckodag, pass och övning samt intensitet. Kommentarer och dyl. fortsätter jag föra in i word hemma. Men tack för alla tips allihopa! :)

z_bumbi
2009-07-31, 19:04
Vad har ni anteckningsblocken till? Sparar ni anteckningarna någonstans, eller är det för att minnas passen tills ni skriver ner dem här?

De träningsdagböcker jag har kvar är kul minnen och fungerar lite som stöd för vad som har hänt i livet i övrigt då sömn, motivation, kost och känsla på gymmet står med. Sen är det bra att kunna bläddra tillbaka några veckor och se vad man gjorde i samma del av förra perioden redan på gymmet.
Numera ser jag ingen anledning att föra någon men även om jag börjar igen så lägger jag inte upp den på nätet.

Edit: Iofs fanns det knappt internet när jag började min första träningsdagbok så jag kanske är diskad. :D

Pellegris
2009-07-31, 20:51
Tänk på att blocket inte får vara större än att det får plats i den obligatoriska midjeväskan som alla gymmar bör ha!