handdator

Visa fullständig version : Hur lyhört har du egentligen?


Louisee
2009-07-29, 12:32
Där jag bor är det väldigt lyhört...

alltså man hör typ allt, från att grannen kissar(låter som han kissar i min holk) till att dom snackar i telefon
man kan även höra orden vad dom säger om dom snackar lite högre

ibland tror jag att någon är inne i min lägenhet,pga att det hörs så tydligt

snej
2009-07-29, 12:37
Där jag bor är det väldigt lyhört...

alltså man hör typ allt, från att grannen kissar(låter som han kissar i min holk) till att dom snackar i telefon
man kan även höra orden vad dom säger om dom snackar lite högre

ibland tror jag att någon är inne i min lägenhet,pga att det hörs så tydligt

Måste säga att jag har sjukt bra ljudisolering, för att bo i en hyresrätt. Nybyggt (2,5 år) trähus med dubbla lager isolering i väggarna, så är en otrolig skillnad mot ett betonghus (som jag bodde i innan). Jag hör aldrig någonting från grannarna, och då har jag ändå 3 barnfamiljer i huset. Jag kan spela i princip hur högt som helst på stereon, aldrig någon som klagat. Enda gångerna jag får tänka mej för är när jag har balkongdörr och fönster vidöppna. Underbart är det, aldrig mer betonghus.

LoTiX
2009-07-29, 12:37
Vet inte vad man ska säga jag bor i, någon kombination utav radhus och lägenheter antar jag. Bostadsdörrar på utsidan utav husen, två våningar, fyra bostadsdörrar i anslutning till varandra.

Aldrig någonsin hört någon granne på tre år, och de har aldrig klagat på oss, trots konstant musik. Mycket trevligt att ha det så. Tyvärr är det mycket mer lyhört inom bostaden.

Louisee
2009-07-29, 12:42
fan va avis jag blir nu:(

men där jag bor(hyresrätt ,betong) där ser man hur folk flyttar in och flyttar ut väldigt snabbt, så jag antar att dom har hajjat läget

saab900
2009-07-29, 12:43
Helt OK faktiskt. Jag hör sällan grannarna, undantaget när någon spolar på toaletten eller spolar vatten i köket. Det hörs på min toalett. Min granne ovanför går med käpp även inomhus, och det kan höras tidiga mornar, men stör inte mycket. Det är betydligt sämre isolerat ut mot vägen, så jag sover med öronproppar.

coxie
2009-07-29, 12:45
Bra för att vara lägenhet, bor högst upp med en tyst granne så jag blir aldrig störd, och har aldrig hört min granne klaga när jag spelar musik/kollar film.

Självklart spelar jag inte 110db med 20" subwoofers men jag kan ha rätt högt när jag ser på film/spelar musik så jag känner mig inte speciellt begränsad när det kommer till att leva.

snej
2009-07-29, 12:46
Betong är sån jävla skit. Ljud går rätt igenom. Minns hur jag hade det där jag bodde tidigare, hörde grannen prata i telefon tydligt, när jag låg i sängen på kvällen. Fick även 4 skriftliga varningar pga ''hög'' musik osv, vilket är fullkomligt patetiskt. En gång kom securitas klockan 13 på en söndag, för att jag dammsög och spelade musik(!!!).

bear.flowertwig
2009-07-29, 12:52
I gamla lägenheten fick jag en varning hem i brevlådan för att tv:n var på för hög volym (finns inte på kartan, har alltid lågt) och för att jag haft en fest (som i själva verket var i våningen under, där jag själv fö var en av gästerna). Lyhört och värdelösa grannar som är för fega för att säga till själva/ta reda på fakta. Det skrämmande var att det var i ett studenthus dessutom.

Louisee
2009-07-29, 12:54
Betong är sån jävla skit. Ljud går rätt igenom. Minns hur jag hade det där jag bodde tidigare, hörde grannen prata i telefon tydligt, när jag låg i sängen på kvällen. Fick även 4 skriftliga varningar pga ''hög'' musik osv, vilket är fullkomligt patetiskt. En gång kom securitas klockan 13 på en söndag, för att jag dammsög och spelade musik(!!!).

hahaha, fyfan va sjukt!

på ett sätt är det okej med att det är lyhört här, det är just att alla verkar ha vant sig vid det., och jag kan faktiskt dundra på med hög musik utan klagomål

men jag brukar inte ha hög musik efter kl 21 på kvällen och inte innan 12 på dagen

men jag kommer inte bo här forever! (I hope:laugh:)

Louisee
2009-07-29, 12:57
I gamla lägenheten fick jag en varning hem i brevlådan för att tv:n var på för hög volym (finns inte på kartan, har alltid lågt) och för att jag haft en fest (som i själva verket var i våningen under, där jag själv fö var en av gästerna). Lyhört och värdelösa grannar som är för fega för att säga till själva/ta reda på fakta. Det skrämmande var att det var i ett studenthus dessutom.

ofan,men det måste ha varit som att bo i en pappkartong..

men självklart borde man ju lokalisera vart ljudet kommer ifrån utan att gissa sig till det

Krokodil
2009-07-29, 12:58
När jag bodde i stan var det jäkligt lyhört. Min granne som bodde under mig var en singeltjej på ca 25 med ett väldigt aktivt kärleksliv och jag hörde precis allt som pågick i hennes lägenhet.

Inte så kul som det kanske låter...

Piranha
2009-07-29, 12:58
I gamla lägenheten fick jag en varning hem i brevlådan för att tv:n var på för hög volym (finns inte på kartan, har alltid lågt) och för att jag haft en fest (som i själva verket var i våningen under, där jag själv fö var en av gästerna). Lyhört och värdelösa grannar som är för fega för att säga till själva/ta reda på fakta. Det skrämmande var att det var i ett studenthus dessutom.

När det i själva verket som var du som skrek på tyska "jaaaa bitte schnell meine schatzi Greta" !

Sebbe_H
2009-07-29, 12:59
Inte alls, bor i villa. Men i förra lägenheten hörde man folk ovanför som urinerade, annars var det ganska bra isolerat.

David Brent
2009-07-29, 13:24
Det är inte särskilt lyhört, normalt hör jag inte särskilt mycket, kanske grannen om han spelar musik när jag inte gör någonting. Nu på sommaren är det väl lite mer då alla har fönster öppna, men numera har jag en byggarbetsplats precis utanför så det är den som överöstar allt.

Tricce
2009-07-29, 13:29
Bor i en slags bostadsrätt som är som radhus, dvs inga grannar under eller över bara åt sidorna. Hör bara ljud från ena grannen som har trappen mot min lägenhet när dom dunsar/springer i trappen eller när gubben står och pissar.
Har i sällsynta fall hört basen från den andra grannens sub när dom kollar film.
(Trähus)

Biceps
2009-07-29, 13:40
Jag hör sällan nåt från mina grannar, bara när de har fest ibland men det stör mig inte. Kan absolut inte höra om någon spolar sin toalett eller pratar i lägenheten.
Själv väsnas jag en del. Brukar lira elgura med ganska kraftig förstärkare till musik i stereon på rätt hög volym, men det är ingen som klagat hittils.
Bor i hyresrätt på 3e vån i hus med 4 vån.

Whistler
2009-07-29, 13:48
Hör grann-parets två småflickor mer eller mindre hela tiden från att jag kommer hem från jobbet tills de somnar. Eftersom de antagligen inte heller orkar med glinen släpper de ut dem i trapphuset där de skriker, sjunger och väsnas.

Den äldre damen som bor vägg i vägg med mig brukar sätta på tvättmaskinen runt 22:00, då vibrerar mina tavlor och det låter en del. Däremot ringde hon på en gång och frågade om jag stördes av att hon övade piano två timmar om dagen. Jag visste inte ens att hon hade piano, aldrig hört det.

Men den här bostadsrätten är ändå milsvida bättre än min förra hyresrätt, där hörde man fasen allt.

BrorDuktig
2009-07-29, 14:18
Extremt lätt att höra grannarna här, betongväggar med ingen extra isolering. Som tur är slutar barnfamiljen med sina dagliga gräl, utskällningar och galna skrik innan midnatt. Skulle bli galen om folk inte kan hålla nere ljudvolymen på nätterna. Annars väldigt bra trapphus, endast en barnfamilj och inga festande fjortisar.

Robbelibob
2009-07-29, 16:21
När gubben brevid ser på bingolotto, slipper jag ha ljud på min tv.

Wao
2009-07-29, 16:26
Det är inte alls lyhört hemma hos mig. Det enda som hörs är ungarna i våningen under, de dunkar och kastar saker i golvet, väggar och tak stup i kvarten.

rooz
2009-07-29, 16:34
Bor i lägenhet när jag är hos pappa, har spelat hög musik/ sett film med sourround på morgon o kväll. inget klagande vad jag erfar.

Annat var det när mamma bodde i lgh, hörde man mkt konstigt från den WoW spelande grannen*spy*

bear.flowertwig
2009-07-29, 16:37
Vet en kompis som hade så tjocka vägar att flera i det huset var tvugna att skaffa fast telefoni. Alternativet var att hänga ut genom fönstret med mobilen. Men tyst var det. Perfekt om man ska ge nån smisk utan att grannarna tittar snett sen.

Osten80
2009-07-29, 18:42
Bor i betong/tegelhus på andra våningen av totalt tre. Det är väldigt lyhört, och det stör mig som fan. Så fort någon använder vatten, vistas i trapphuset, eller pratar högt inne i sina lägenheter hör jag det. Helt sjuka telefonsamtal jag har hört en del ha.
För ett år sedan var detta en väldigt lugn trappuppgång, men nu finns här bla tre stora hundar, två ensamstående mammor med totalt tre ungar, och en psykotisk tjej.

Den ena mamman är gammal kåkfarare, och pappan till hennes nästan nyfödda barn är pundare/alkis, men trots det är de väldigt lugna och trevliga, och jag har inga problem alls med dem. För det mesta är han nykter när han är här och hälsar på, men förra veckan låg han här ute och krälade på gångvägen utanför huset. Även om jag tyckte synd om henne då, så är just det inget som stör min frid.

Den andra mamman kommer från helvetet, och jag vet inte vad som är värst, hon eller ungarna som springer, leker, och stimmar i trapphuset, och verkar vara allmänt traumatiserade av hennes brist på mammaskills. Hon beter sig som ett svin mot barnen, och de reagerar därefter. För ett par veckor sedan stod pappan till barnen i trapphuset och grät för att hon inte lät honom träffa sina barn. Även det var ganska hjärtskärande att lyssna på. I hennes lägenhet bodde tidigare en periodande finne som var väldigt trevlig, och alltid lyssnade på Pink Floyd när han var full. Han gillade jag.

Precis ovanför min lägenhet bor en het, men psykotisk tjej i 23-24-års åldern, som frekvent får de värsta vansinnesutbrotten jag någonsin har hört.
Hon är den jobbigaste av alla grannarna. Förutom hennes utbrott som hörs över hela området, knullar hon med någon varenda kväll medan hon låter som en porrstjärna. Dessutom har hon den största hunden i trappen, som inte heller den är tyst eller frisk i skallen. För ett tag sedan hämtade de henne till psyket, men nu är hon tillbaka igen.

Tack och lov är det alltid tyst på natten här, lägenheten är helt ok, hyran är extremt billig, och ett par av de andra grannarna är tysta och snälla. Annars hade jag med mina sömnproblem fått flytta någon annanstans. Jag trivs egentligen inte i lägenhet, men något hus blir det tyvärr inte med min ekonomi.

Onigiri
2009-07-29, 19:02
Här är det sådär lagomt. Enda gången jag hör något är när granntjejerna festar för då spelar dom musik i en sån ljudnivå som är på konserter. Har inget alla klaga på, kunde varit mycket värre. Bott en hel del pundare här i mitt område hörde jag före jag flyttade hit.

Dreas
2009-07-29, 19:21
Väldigt, hör grannarna prata, skitungen skrika på nedervåningen, ännu bättre när han går ut i trapphuset klockan 08.00 varje dag! ÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅH! Sen så har vi diverse borrande i väggarna så det ekar i hela lägenheten. Men inte så farligt annars.

hahavaffan
2009-07-29, 19:51
Jag hör när killen ovanför pissar på nätterna. Men jag har samtidigt aldrig hört nåt annat från nån annan granne, och jag får aldrig klagomål när jag spelar jävligt hög musik eller film så att porslinet i köket skallrar.

Tricce
2009-07-29, 19:56
Jag hör när killen ovanför pissar på nätterna. Men jag har samtidigt aldrig hört nåt annat från nån annan granne, och jag får aldrig klagomål när jag spelar jävligt hög musik eller film så att porslinet i köket skallrar.

Antagligen för du har så jäkla bra musiksmak! :hbang:

stevebc
2009-07-29, 21:32
Betong är sån jävla skit. Ljud går rätt igenom. Minns hur jag hade det där jag bodde tidigare, hörde grannen prata i telefon tydligt, när jag låg i sängen på kvällen. Fick även 4 skriftliga varningar pga ''hög'' musik osv, vilket är fullkomligt patetiskt. En gång kom securitas klockan 13 på en söndag, för att jag dammsög och spelade musik(!!!).Hmm, du kanske hade HDF-bjälklag. Det är betong med hål i för att den ska bli lättare. Iaf, betong är sjukt bra ljudisolerande därför att det är så tungt. Det går åt mycket energi för ljudvågorna att passera, därför isolerar det bra. Men det kanske var tunn betong, sen kan man slarva i skarvar och hörn så det bildas akustikluckor.

Själv bor jag hemma för tillfället, har bara en granne, och vi hör knappt från dom. Mitt problem har jag däremot in till min syrras rum. Hon hör när jag sitter och skriver på tangentbordet, och jag kan inte sova om hon snackar tyst i mobilen. Att låta någon sova över här är alltså helt uteslutet, vilket är minst sagt enerverande.

Alexton
2009-07-29, 21:32
Hör i princip aldrig grannarna. Hörde en duns förut när grannen råkade välta sitt vitrinskåp i golvet (mitt tak) men annars är det tyst. Absolut inget problem att se någon film med rejält uppskruvad volym klockan 03:25 på morgonen.

Dagen efter jag hade haft inflyttningsfest kom min närmsta granne och undrade om jag inte skulle bjuda över lite vänner för att "fira in" lägenheten haha.

Torwald
2009-07-29, 22:51
Vet en kompis som hade så tjocka vägar att flera i det huset var tvugna att skaffa fast telefoni. Alternativet var att hänga ut genom fönstret med mobilen. Men tyst var det. Perfekt om man ska ge nån smisk utan att grannarna tittar snett sen.

Haha, låter som min lägenhet! Slipper dock höra grannar helt och hållet.

mangs
2009-07-29, 22:56
Bor u hus numera men denna tråden väcker gamla minnen från min gamla lägenhet i ett betonghus. Hade inrett gym i ett av rummen och en gång efter ett set knäböj när jag lastade av stången tog jag av misstag av alla (nåja 3st) 20-kakor på ena sidan vilket fick till följd att stången lyfte mot taket och fick vikterna på andra sidan att fara i golvet. Vikterna var av gjutgärn och golvet ett laminatgolv. Ni kan ju gissa hur det lät för grannen (ett äldre par) som hade sovrummet rakt under och försökte sova. Det roliga i det hela var att jag dagarna tidigare fått en lapp från vicevärden om att denna granne beklagade sig för att jag 20.01 på en lördag slagit i en spik i en hylla och att jag fortsättningsvis skulle göra sådana här ljudliga saker på dagtid.

Tomten
2009-08-24, 02:38
Hej. Väcker liv i den här tråden igen.

Vet någon vad som gäller om hyreshuset är byggt så korkat att mitt kök gränsar mot en av mina grannars sovrum? Han har nämligen börjat att klaga (snällt än så länge) på att jag bökar runt i köket på nätterna och öppnar skåpar / lagar mat och har mig. Problemet är bara att snubben är så lurig att han ställt sängen rakt mot väggen som angränsar mot mitt kök (varför han envisas med det vet jag inte) och jag gissar då att han också sover med huvudet rakt mot väggen som angränsar mot köket. Han säger att han brukar sova med öronproppar, men endå vaknar han tydligen och han tyckte också det var ett problem med föregående hyresgäster då de "alltid" lagade middag klockan 10 på kvällen (då han lägger sig för han jobbar tydligen dagstid och stiger upp 6 på morgonen varje dag).

Nu är det ju så att jag ogärna hamnar i en fejd med min granne, men jag vägrar att bli tvingad att smyga runt som en inbrottstjuv i mitt eget hem på nätterna. Har inte gubben rätt att be hyresvärden ljudisolera väggen, eller brukar det ofta vara så här dåligt planerat i hyresrätter?

Frågan är ju också, överförs verkligen ljudet så jäkla bra, kan det hända att gubben bara är överdrivet lättstörd? Jag tycker aldrig att jag hör ett pip från någon annan lägenhet, de enda ljuden jag brukar höra är när folk är ute i trappuppgången och när en annan granne övar med sin bas.

Granatgiraffen
2009-08-24, 07:28
Hej. Väcker liv i den här tråden igen.

Vet någon vad som gäller om hyreshuset är byggt så korkat att mitt kök gränsar mot en av mina grannars sovrum? Han har nämligen börjat att klaga (snällt än så länge) på att jag bökar runt i köket på nätterna och öppnar skåpar / lagar mat och har mig. Problemet är bara att snubben är så lurig att han ställt sängen rakt mot väggen som angränsar mot mitt kök (varför han envisas med det vet jag inte) och jag gissar då att han också sover med huvudet rakt mot väggen som angränsar mot köket. Han säger att han brukar sova med öronproppar, men endå vaknar han tydligen och han tyckte också det var ett problem med föregående hyresgäster då de "alltid" lagade middag klockan 10 på kvällen (då han lägger sig för han jobbar tydligen dagstid och stiger upp 6 på morgonen varje dag).

Nu är det ju så att jag ogärna hamnar i en fejd med min granne, men jag vägrar att bli tvingad att smyga runt som en inbrottstjuv i mitt eget hem på nätterna. Har inte gubben rätt att be hyresvärden ljudisolera väggen, eller brukar det ofta vara så här dåligt planerat i hyresrätter?

Frågan är ju också, överförs verkligen ljudet så jäkla bra, kan det hända att gubben bara är överdrivet lättstörd? Jag tycker aldrig att jag hör ett pip från någon annan lägenhet, de enda ljuden jag brukar höra är när folk är ute i trappuppgången och när en annan granne övar med sin bas.

Gå och knacka på och prata med honom? Skapa lite ljud och använd sedan öronen på ett effektivt sätt. Sen hör man ju såklart ljud otroligt mycket bättre när man har gått och lagt sig och det är helt knäpptyst i sin egen lägenhet.

stevebc
2009-08-24, 11:30
Jag hör när min granne ovanför gnisslar på sin järnstol/säng. Det är fruktansvärt störigt, och på något sätt så fortplantar sig just det ljudet rakt in i mitt rum. Alltså, det är så närvarande att först trodde jag att det var jag som gnisslade på min stol, och den är av plast.

Hela området jag bor i är vidare en akustisk katastrof. Om någon snackar nere på gården så låter det som det är någon på min balkong, jag vaknar varje dag av lastbilar, arbetare osv som skriker.

Fredrik S
2009-08-24, 11:41
Hej. Väcker liv i den här tråden igen.

Vet någon vad som gäller om hyreshuset är byggt så korkat att mitt kök gränsar mot en av mina grannars sovrum? Han har nämligen börjat att klaga (snällt än så länge) på att jag bökar runt i köket på nätterna och öppnar skåpar / lagar mat och har mig. Problemet är bara att snubben är så lurig att han ställt sängen rakt mot väggen som angränsar mot mitt kök (varför han envisas med det vet jag inte) och jag gissar då att han också sover med huvudet rakt mot väggen som angränsar mot köket. Han säger att han brukar sova med öronproppar, men endå vaknar han tydligen och han tyckte också det var ett problem med föregående hyresgäster då de "alltid" lagade middag klockan 10 på kvällen (då han lägger sig för han jobbar tydligen dagstid och stiger upp 6 på morgonen varje dag).

Nu är det ju så att jag ogärna hamnar i en fejd med min granne, men jag vägrar att bli tvingad att smyga runt som en inbrottstjuv i mitt eget hem på nätterna. Har inte gubben rätt att be hyresvärden ljudisolera väggen, eller brukar det ofta vara så här dåligt planerat i hyresrätter?

Frågan är ju också, överförs verkligen ljudet så jäkla bra, kan det hända att gubben bara är överdrivet lättstörd? Jag tycker aldrig att jag hör ett pip från någon annan lägenhet, de enda ljuden jag brukar höra är när folk är ute i trappuppgången och när en annan granne övar med sin bas.

Grundregeln i de flesta hyresfastigheter är att mellan kl. 22.00 och 06.00 på vardagar så skall det vara tyst. Om du rumsterar runt i ditt kök mitt i natten med en sådan ljudnivå att grannen vaknar trots att han sover med öronproppar så är det inte tyst. Min gissning är att du kommer att "förlora" om du väljer att ta strid om detta.

ThisIsTheOne
2009-08-24, 14:38
På andra sidan den ganska tunna väggen till mitt (och tjejens) sovrum ligger grannarnas sovrum. Det kan vara lite frustrerande, men är väl å andra sidan lika för båda. :rolleyes: I övrigt är det lugnt och behagligt.

Tomten
2009-08-24, 15:56
Grundregeln i de flesta hyresfastigheter är att mellan kl. 22.00 och 06.00 på vardagar så skall det vara tyst. Om du rumsterar runt i ditt kök mitt i natten med en sådan ljudnivå att grannen vaknar trots att han sover med öronproppar så är det inte tyst. Min gissning är att du kommer att "förlora" om du väljer att ta strid om detta.

Fast är det verkligen så att det ska vara knäpptyst? Det handlar väl snarare om att man ska hålla en lägre ljudnivå efter den tiden.

Nu är det ju inte så att jag river köket varje kväll, men nog händer det att jag kan baka bröd eller något efter klockan 10. Lägenheten tycker man ju ska vara anpassad eller kunna anpassas så att vanlig "vardagsljud" från lägenheten inte blir störande i anliggande lägenhet. Om grannen störs av ljud som att jag tar ut grejer från skåp, öppnar lådor osv, så tycker man ju att det är ett tecken på att lägenheten är jävligt dåligt ljudisolerad, eller att grannen bara störs överdrivet lätt.

Niklas W
2009-08-24, 16:10
Jag har det väldigt lyhört där jag bor, iallafall till den ena grannen. Flyttat in en ny där nu som jag inte hunnit prata med än. Med den förra hyresgästen så hade vi kommit överrens om att det var okey att föra lite oväsen om kvällarna/nätterna så länge det inte hände allt för ofta.
Ibland hade jag fest och då visste jag att hon blev störd men det var bara att gilla läget precis som jag blev störd när hon har besök/fest. Funkade hur bra som helst de två åren vi bodde grannar. Ska försöka springa ihop med min nya granne och prata fram en liknande deal.

En kompis till mig har drömlägenheten dock. Det är så ljudisolerat att man knappt får täckning på mobilen inne i hans lägenhet. Maxar man stereon mitt i natten så hörs inte ett ljud till grannen eller ut till trappuppgången, perfekt för galna efterfester.

Chaan
2009-08-24, 16:13
Såpass att jag nästan åkt ut. Man hör inte vad de säger i lägenheterna runtom men illa är det. Nu har dock generationsskiftet påbörjats här och folk har flyttat in som spelar "dunka-dunka" på helgerna vilket skjuter fram min egen position 3 steg. Jag hörde till och med Star Sphongled Banner från någon bil eller granne häromdagen. Innan var det bara till nyår man tog fram en grammofonskiva typ.

Började studera ekologiskt byggande redan för tio år sedan - börjar bli dags att sätta spaden i marken. Lerväggar ger extremt bra akustik.

Larsson
2009-08-24, 19:20
Jag bor i lägenhet med det är inte speciellt lyhört. Om någon spelar väldigt hög musik hör jag det. Men vardagliga saker som när folk går på toa eller pratar i telefon hörs inte.

NoPainNoGain
2009-08-24, 19:47
Vaknade en gång av att grannen borrade med en betongborr (men somnade bara om efter de slutat), samt 1 gång spelade någon trummor kl 2 på natten. Förutom de har jag aldrig ens hört mina grannar. Har alltid musik/TV på i normal volym och aldrig någon som har klagat.

Går väl inte att klaga på ljudisoleringen direkt. ;)

Brooklyn
2009-08-24, 20:57
väldigt lyhört, så fort det blir lite älskog så bankas det i väggen!

Fredrik_S
2009-08-24, 21:02
Var tvungen att flytta ifrån min lägenhet på fridhemsplan pga att grannen ovanför snarkade för mycket. Det var ganska lyhört där.

J A L
2009-08-27, 00:49
Jag hade middag hemma med några polare och upptäckte att jag inte hade någon korkskruv. Knackade på hos grannen och fick, eftersom de håller på att renovera lägenheten, en rundtur. Stereon inne hos mig spelade svinhögt men det hördes verkligen ingenting in till dem. Killen lade örat mot väggen, men det var knäpptyst. Grymt bra. Samma sak hos tjejen nedanför mig. Knäpptyst. Ingen av dem hade dock någon korkskruv.

The_RobRoy
2009-08-27, 05:15
Jag hade middag hemma med några polare och upptäckte att jag inte hade någon korkskruv. Knackade på hos grannen och fick, eftersom de håller på att renovera lägenheten, en rundtur. Stereon inne hos mig spelade svinhögt men det hördes verkligen ingenting in till dem. Killen lade örat mot väggen, men det var knäpptyst. Grymt bra. Samma sak hos tjejen nedanför mig. Knäpptyst. Ingen av dem hade dock någon korkskruv.

Vilken typ av hus och var bor du?

Lafayette
2022-06-10, 09:17
Hör när grannarna bånkar, konstant. När grannen fiser, snarkar, pissar och drar en snorlorska i handfatet som han måste göra varje kväll. Bebisskrik, barn som spelar basket inomhus, pankisar med tvn på till 2 på natten, festande. Fyfan för att bo i lägenhet.

Dreas
2022-06-10, 09:49
Väldigt, hör grannarna prata, skitungen skrika på nedervåningen, ännu bättre när han går ut i trapphuset klockan 08.00 varje dag! ÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅH! Sen så har vi diverse borrande i väggarna så det ekar i hela lägenheten. Men inte så farligt annars.
Detta hade jag förträngt 😅

Brofessorn
2022-06-10, 10:04
Väldigt lyhört men det är lugnt i min trappuppgång. Det värsta är vad jag misstänker är någon ung kille som gibbar tills tre på natten och vrålar varje gång det går dåligt, hörs flera trappuppgångar bort.

Kaalle
2022-06-10, 10:07
Hör syrsor och en och annan ödla absolut inget annat, möjligen en lastbil då och då, fett mysigt.

skyffelmördarn
2022-06-10, 16:12
Har en barnfamilj med fyra ungar ovanför, tror seriöst aldrig jag hört dom barnen gå inomhus någonsin utan förflyttning sker alltid springandes. Är helt övertygad om att båda föräldrarna totalt kapitulerat också. Ska nog inte klaga efter att ha läst lite här i tråden, får sova ostört i alla fall.

Det värsta är nog tyvärr ljudet utifrån nu på sommaren när dom ungarna går ihop sig med några andra grannars ungar och "leker", det blir ett jävla liv.

Dominic
2022-06-11, 12:43
På nätterna kan man höra vad fan som helst här och då kan jag lova att det är på en vårat lands finare adresser ;).

Konstigaste är väl en granne jag hörde väsa för sig själv runt 06:00 på morgonen hur han skulle vrida nacken och bita loss ansiktet på någon följt av svordomar om vartannat i en 20 minuter non-stopp. Det var för drygt en månad sedan så antar det inte var mig han pratade om, jag lever ju fortfarande. Men lät nästan som han svamlade i sömnen.

Och grannar vet jag garanterat har hört förut när jag tagit hem damer och roat mig. Apropå det så är det min starka övertygelse om att kvinnor alltid låter som allra mest första gången man "roar sig" tillsammans. Gjorde man någon slags kliniskt vetenskaplig studie på detta så är jag övertygad om att man faktiskt skulle upptäcka detta också.

Men så är det att vara före sin egen tid, så råkar du läsa det här inlägget om 100 år och sett att någon annan fått Nobelpris för det, så försök ge mig lite kredd i alla fall...

humancentipede
2022-06-11, 14:16
fan vad drygt det är med grannar som låter .. brukade ringa störningsjouren hela tiden .. tog flera år innan dom blev vräkta .. Man ligger mest och bankar i väggen istället för att sova. Vissa är trögfattade

Dominic
2022-06-11, 14:37
fan vad drygt det är med grannar som låter .. brukade ringa störningsjouren hela tiden .. tog flera år innan dom blev vräkta .. Man ligger mest och bankar i väggen istället för att sova. Vissa är trögfattade

Har du knackat på och bett grannen dämpa sig nån gång?

Lafayette
2022-06-11, 15:11
fan vad drygt det är med grannar som låter .. brukade ringa störningsjouren hela tiden .. tog flera år innan dom blev vräkta .. Man ligger mest och bankar i väggen istället för att sova. Vissa är trögfattade

Tror mina förra grannar tände på att grannarna lyssnade på dem. Tjejen skrek som en gris. Jag fick spelet en gång och smällde som bara fan i golvet, var så trött. Sen blev det tyst i 5 minuter, sen började killen bröla istället.*jorgen*

Dominic
2022-06-11, 15:32
Tror mina förra grannar tände på att grannarna lyssnade på dem. Tjejen skrek som en gris. Jag fick spelet en gång och smällde som bara fan i golvet, var så trött. Sen blev det tyst i 5 minuter, sen började killen bröla istället.*jorgen*

Jag minns inte om det var i nån Youtube-föreläsning eller i någon bok men det var i alla fall Robert Sapolsky (från Stanford Uni) som hävdade att de har gjort studier på någon apsort (dvärgsschimpans eller vad fan det var) och de dragit slutsatsen att honaporna vrålade högre desto högre status den manliga schimpansen hade, som för att signalera för andra honor i flocken att hon hade första "tjing" på honom. Så antar det kan varit något liknande som utvecklats efter tusentals år hos människor.

Grannbruden som stönade som fan kanske såg din brud inne i trapphuset och hur din brud blängde med trånande ögon på din grannbruds pojkvän och sen när det blev tid för att dansa bland lakanen så gick hon igång extra på att göra din brud få veta att hon låg med en riktig karlakarl medan din brud fick dras med dig. Alltså jag vet inte, men bara en teori...?

r3mpuh
2022-06-11, 15:55
Mellan 07 & 22 får man låta hur högt man vill & mellan kl. 22 & 05, bör man helst skruva ned på subwoofern lite granna iaf.

Psykologisk krigföring är helt klart bäst, duscha inte på ett par veckor & sätt er och sola nakna på/bland balkongerna hela dagen när solen ligger på. Man måste utkonkurrera rökarnas giftmoln med sitt eget.:devil:

Lafayette
2022-06-11, 16:00
Jag minns inte om det var i nån Youtube-föreläsning eller i någon bok men det var i alla fall Robert Sapolsky (från Stanford Uni) som hävdade att de har gjort studier på någon apsort (dvärgsschimpans eller vad fan det var) och de dragit slutsatsen att honaporna vrålade högre desto högre status den manliga schimpansen hade, som för att signalera för andra honor i flocken att hon hade första "tjing" på honom. Så antar det kan varit något liknande som utvecklats efter tusentals år hos människor.

Grannbruden som stönade som fan kanske såg din brud inne i trapphuset och hur din brud blängde med trånande ögon på din grannbruds pojkvän och sen när det blev tid för att dansa bland lakanen så gick hon igång extra på att göra din brud få veta att hon låg med en riktig karlakarl medan din brud fick dras med dig. Alltså jag vet inte, men bara en teori...?

Tror inte det då jag inte har flickvän. Men kan nog säkert stämma annars.

Dominic
2022-06-11, 16:46
Mellan 07 & 22 får man låta hur högt man vill & mellan kl. 22 & 05, bör man helst skruva ned på subwoofern lite granna iaf.

Psykologisk krigföring är helt klart bäst, duscha inte på ett par veckor & sätt er och sola nakna på/bland balkongerna hela dagen när solen ligger på. Man måste utkonkurrera rökarnas giftmoln med sitt eget.:devil:

07 på en söndag, är du galen?!

Nej, borde vara långa fängelsestraff på sådana. På tal om det minns jag en granne från ett tidigare boende som varje helg brukade packa och ha sig för att han skulle ut och orientera eller hajka på sommaren eller ut och fiska på vintern i sjuka tider som 05-07 på morgonen. Har aldrig träffat en rolig eller intressant person som haft någon sådan helgshobby, borde vara ett par år på kåken bara av den anledningen, då kommer de ju i alla fall ut och kan ha någon rolig story att berätta om de inte fått jobba med personligheten där.

Lafayette
2022-06-11, 16:53
Jag hade nog blivit helt sjuk i huvudet efter kanske 2 dagar om jag hade haft r3mpuh som granne :d

svag74
2022-06-11, 17:04
Sjukt lyhört uppåt och nedåt, inte horisontellt alls.
Gör mig fullständigt galen ibland, och nästa gång jag flyttar ska jag som absolut högsta prioritet ha översta våningen!
Så slipper man klampande ovanifrån, och om den under väsnas så kan man lugnt sätta på ashög musik nästan dygnet runt och veta att man förhoppningsvis inte stör någon annan granne än just den rakt under :devil:
Plus att man kan marklyfta utan några kartonger eller andra skydd under :cool:

Baskagge
2022-06-11, 18:41
Hemma hos r3mpuh

sgzNZb2Qbpg

skyffelmördarn
2022-06-11, 18:51
Hemma hos r3mpuh

sgzNZb2Qbpg

Eller

A6QWvNd5DF8

Mats J
2022-06-12, 07:31
07 på en söndag, är du galen?!

Nej, borde vara långa fängelsestraff på sådana. På tal om det minns jag en granne från ett tidigare boende som varje helg brukade packa och ha sig för att han skulle ut och orientera eller hajka på sommaren eller ut och fiska på vintern i sjuka tider som 05-07 på morgonen. Har aldrig träffat en rolig eller intressant person som haft någon sådan helgshobby, borde vara ett par år på kåken bara av den anledningen, då kommer de ju i alla fall ut och kan ha någon rolig story att berätta om de inte fått jobba med personligheten där.

Är ju just detta som är problem med lägenhet, alla har olika åsikter vad som passar och inte. Jag kliver alltid upp 5-6 oavsett vardag eller helg, medans jag stör mig ENORMT på de som lever om efter 20-21. Bor i hus numer och brukar av artighet vänta till 8 innan jag kör i gång med gräsklippning etc på helger.

Fredszky
2022-06-12, 07:51
Är ju just detta som är problem med lägenhet, alla har olika åsikter vad som passar och inte. Jag kliver alltid upp 5-6 oavsett vardag eller helg, medans jag stör mig ENORMT på de som lever om efter 20-21. Bor i hus numer och brukar av artighet vänta till 8 innan jag kör i gång med gräsklippning etc på helger.

Apropå fellow gräsklippsägare...

Snälla låt bli att klippa gräsmattan just vid soliga helgdagar efter kl 17-18 när man vill sitta ute på altanen och njuta av en trevlig middag i det fina vädret.

8-12 helger är bra tider att klippa gräset på om man inte kan klippa 8-18 vardagar.

Hoppas mina grannar är kolozzeumare och råkar läsa detta.
Tack.

rooz
2022-06-12, 09:36
Är ju just detta som är problem med lägenhet, alla har olika åsikter vad som passar och inte. Jag kliver alltid upp 5-6 oavsett vardag eller helg, medans jag stör mig ENORMT på de som lever om efter 20-21. Bor i hus numer och brukar av artighet vänta till 8 innan jag kör i gång med gräsklippning etc på helger.

+1 (Även om jag har robotgräsklippare). Men jag kör aldrig igång något projekt utomhus som låter innan 09.00.

Min närmaste granne kör dock gärna igång sin gamla klippo mellan 17-19 på sommaren*mini

yia
2022-06-12, 19:59
07 på en söndag, är du galen?!

Nej, borde vara långa fängelsestraff på sådana. På tal om det minns jag en granne från ett tidigare boende som varje helg brukade packa och ha sig för att han skulle ut och orientera eller hajka på sommaren eller ut och fiska på vintern i sjuka tider som 05-07 på morgonen. Har aldrig träffat en rolig eller intressant person som haft någon sådan helgshobby, borde vara ett par år på kåken bara av den anledningen, då kommer de ju i alla fall ut och kan ha någon rolig story att berätta om de inte fått jobba med personligheten där.

Det som är värre är möjligen fågelskådare. En riktigt hängiven en kan kliva upp precis när som helst och börja leva om i mild panik så fort någon afrikansk sparv irrat sig över gränsen.

Den bästa grannen i kategorin människor med tråkiga hobbies är nog ändå frimärkssamlaren. De känns ganska tysta. Men vem vet när det nalkas långhelg. Han kanske blir hög på limmet, slår på Turandot på högsta volym och börjar rocka loss i pensionärstofflorna. Öppnar fönstret och kastar inbundna band av Nationalencyklopedin på förbipasserande..

kvarnis
2022-06-12, 20:24
Påtal om störiga grannar undrar jag om det finns något något värre än hältrampare i ett lyhört hus, ber till gudarna att det finns en speciell plats i helvetet för dessa.

trädgårdsmöbel
2022-06-12, 20:38
Påtal om störiga grannar undrar jag om det finns något något värre än hältrampare i ett lyhört hus, ber till gudarna att det finns en speciell plats i helvetet för dessa.

Jag kontrar med balkong/altan haschrökare. Helvete vad jag avskyr den doften.

Lafayette
2022-06-12, 21:11
Jag kontrar med balkong/altan haschrökare. Helvete vad jag avskyr den doften.

Bor du också i tattarområde som jag, den syrliga haschdoften ligger jag och sniffar in när jag ska sova ibland, speciellt på somrarna.

trädgårdsmöbel
2022-06-12, 21:38
Bor du också i tattarområde som jag, den syrliga haschdoften ligger jag och sniffar in när jag ska sova ibland, speciellt på somrarna.

Nej, det är bostadsrätt, så jäkla hipsters. Säger man till dem att det luktar braj (Jag har blivit lite av en sån granne) så ber de om ursäkt, oj ursäkta, så ledsen. Sedan knackar de på en dag senare eller så med nån slags fredsgåva i form av nybakade rågfrallor eller potatisbröd. Men så går det nån vecka och de röker på igen.

Är som att min eventuella auktoritet och pondus är väldigt kortvarig. Eller att jag är fet och kan blidkas med mat.

När jag klagat på att de hade högljudd fest försökte de muta mig med att bjuda in mig på festen, så det är svårt att få fram den där stränga rösten som kanske behövs för att de skall skärpa till sig mer än att sänka eller sluta braja just då.