handdator

Visa fullständig version : Husockupanterna


Asdf
2009-07-29, 10:57
Hej!
Läste en kul artikel i GP på jobbet om en förening som kallar sig husockupanterna. De ockuperar tomma hus/lokaler och använder som boende

Allt i protest mot politiker, tjänstemän och marknaden

Men det är väl inte marknaden som skapat bostadsbristen? Snarare att det inte funnits någon riktig marknad för det?

Civilrätt
2009-07-29, 11:03
Folk har för mycket fritid.

young_george
2009-07-29, 11:07
Folk har för mycket fritid.

För att dom inte har någonstans att bo, så att dom inte kan få något jobb

Civilrätt
2009-07-29, 11:11
För att dom inte har någonstans att bo, så att dom inte kan få något jobb

Men skaffar dom sig ett jobb så kan dom köpa sig någonstans att bo.

z_bumbi
2009-07-29, 11:16
Men det är väl inte marknaden som skapat bostadsbristen? Snarare att det inte funnits någon riktig marknad för det?

Det beror på vad du menar med marknaden men jo de har ett ansvar för att det "inte finns" några bostäder.

stevebc
2009-07-29, 11:23
Jag sympatiserar för dem, men det är ändå kriminella handlingar som bör bekämpas. Här i Lund har det under våren förekommit mycket husockupationer och skit.

Asdf
2009-07-29, 11:54
Det beror på vad du menar med marknaden men jo de har ett ansvar för att det "inte finns" några bostäder.

Det jag reagerar på är att de protesterar mot marknaden och ger tydliga värderingar åt att vara extremvänster eller vänster i allmänhet, samtidigt klagar de på sin egna politik som just skapat bostadsbristen

thunder
2009-07-29, 12:01
Jag läste att när finland införde markadshyror så blev det en jävla massa lediga lägenheter i helsingfors som folk bara hade suttit o tryckt på tidigare utan anledning att hyra ut.

Och i Oslo finns det hur många lediga lägenheter som helst, dom är inte billiga, men bättre det än att ockupera hus :)

Asdf
2009-07-29, 12:04
Ägarlägenheter lär definitivt lösa bostadsbristen
http://www.regeringen.se/sb/d/11111/a/115325

z_bumbi
2009-07-29, 12:30
Det jag reagerar på är att de protesterar mot marknaden och ger tydliga värderingar åt att vara extremvänster eller vänster i allmänhet, samtidigt klagar de på sin egna politik som just skapat bostadsbristen

Att förstå hur politiska extremister resonerar brukar mest vara slöseri med tid. Det gäller bara att hitta en gemensam fiende/orsak att skylla det mesta på. :)

Det finns fler faktorer som jag kan tänka mig går att förknippa med bostadsbristen som finns i några få samhällen i Sverige men det är också lite svårt att bara skylla på politiker även om hyresbegränsningarna antagligen är en stor faktor. Det finns en rad med bostadsrättsföreningar, företag, organisationer etc som begränsar bostadsmarknaden på olika sätt och skulle viljan finnas så skulle det gå att skapa bostäder åt betydligt fler. Sen beror det självklart på hur radikal man vill vara, från enkla åtgärder som att tillåta uthyrning av bostadsrätter oberoende av tid till att inse att kungahuset inte behöver så många slott i Stockholmsområdet.

coxie
2009-07-29, 12:48
Är det konstigt att företag med vinstintressen drar sig för att bygga hyreslägenheter till personer utan större säkerhet?

Asdf
2009-07-29, 12:52
Z_bumbi _: Håller med allt du säger, jag minns för 30-40 år sedan då man kraftigt subventionerade byggande av 3-4rums lgh eftersom vissa ledande politiker i Gbg ansåg 1or ej var skälig levnadstandard :/

Att subventionera bostadsbyggande av vissa lgh framför andra är ju tokigt

Sen fanns det någon avhandling om bostadsbristen i Sverige och hyresgästföreningens ( bruksvärdesystemet) roll kring det hela. Den var väldigt intressant

Lexidos
2009-07-29, 12:58
Jag sympatiserar för dem, men det är ändå kriminella handlingar som bör bekämpas. Här i Lund har det under våren förekommit mycket husockupationer och skit.

Och var inte de typ 15 år gamla och bodde hemma fortfarande?

stevebc
2009-07-29, 13:18
Och var inte de typ 15 år gamla och bodde hemma fortfarande?:)