handdator

Visa fullständig version : fotboll+styrketrening?


Forqie
2009-07-29, 07:58
Hej, jag undrar om jag styrketrenar samma dag som jag har fotbollstrening, kommer det poverka resultatet av styrketreningen?, t. ex: 16:00 gym till 17:30
18:30 fotboll till 20:00.
Eftersom jag har endrat mitt schema har det blivit so att fotbollen har borjat krocka med styrketreningen.
Tack for svaren, har ej tillgong till svenskt keyboard, ursektar for det.

Guddi
2009-07-29, 08:27
Hur ofta tränar du styrka och hur ofta tränar du fotboll?

spice
2009-07-29, 09:13
jag skulle köra styrketräning efter fotbollen, men jag antar att du har vissa bestämda tider för fotbollen så styrketräningen blir lite väl sen efter 20.00.

Har du möjlighet att köra styrketräning på förmiddagen eller tidig eftermiddag skulle det vara bättre ur återhämtningssyfte. Har du inte möjlighet att träna styrkepass tidigare än 16.00 är det bra med proteindrick/gainer samt något mer efter styrkepasset för att inte bryta ner dig för mycket.

PS. Tänker nog främst på styrketräning när det gäller ben innan fotbollen. När det kommer till överkropp kan du nog köra på ganska bra innan fotbollen.

Forqie
2009-07-31, 14:57
Till Guddi: jag kor 2 dagar styrketrening 1 dag vila sjelv, fast po vilodagen blire alltid att jag springer(intervall blandat med vanlig jogging) sen fotbollen er 2 till 3 gonger om veckan,
Till Spice: Tack for svaret, men det er inte so att effekten fron konditionstrening(fotboll) poverkar uppbyggnaden do?
Forovrigt om det gor bra har jag en annan froga:
Mitt schema er soher: Dag 1: Biceps triceps brost axlar. Dag 2: Mage ben rygg. Dag 3: "Vila" dvs lopning. Finns det nogot speciellt som er doligt med det, vilodagar tar jag kanske 1-2 var tredje vecka, ser inte nogon anledning till att ha so monga ner man delar upp kroppen:P Tack for svaren, jag var borta derfor jag inte svarade foren nu

spice
2009-07-31, 15:37
Tycker du absolut ska ha en vilodag med AKTIV VILA- LÄTT jobb, promenad och inte köra massa intervaller osv.. Även om kroppen inte är slut så behöver nervsystemet vila ibland , även kallat (CNS)

Blir det mycket löpning på fotbollen? Jo, löpträning påverkar styrkeuppbyggnaden men att löptrna 1-2ggr i veckan kommer inte påverka byggandet speciellt mycket. Trots allt är fotboll prio 1 och inte bli Mr Olympia?

Tycker du kan säkert ha ett bättre program än det du har nu , men låter det till någon mer kunnigare här.

Forqie
2009-07-31, 17:57
Okej, jo det loter vel vettigt, men om jag ska vara erlig, so er det nestan 50-50 ner det kommer till byggandet och fotbollen, men jag er fodd 1994 so jag kanske inte behover oroa mig so mycket ennu:P Tack for svaren !

Guddi
2009-07-31, 19:43
Om du börjar köra styrka före fotbollen och har två dagars vila så är det inga problem. När det gäller resultat så är det inget större hinder för överkroppen.

Forqie
2009-08-02, 07:18
so du menar att konditionstrening inte ger en katabol effekt po kroppen, so det spelar ingen roll om jag springer 4km innan styrketreningen ist for 2km? resultatmessigt sett dvs