handdator

Visa fullständig version : Jorden är obefintlig - kolla bara här


remixxa
2009-07-29, 01:03
Ja dom flesta vet ju att universum är stort, men denna videon fick mig att verkligen tappa hakan. Går inte ens att sätta i perspektiv. Se den, och du kommer tappa din med :)

http://www.youtube.com/watch?v=tnhken4_-A0

Aimbert
2009-07-29, 01:14
Så jävla sjukt är det. Verkligen. Lika fascinerad varje gång.

tjurenferdinand
2009-07-29, 01:18
Finner inte ord , det är bara så himla otroligt hur stort det är!

aowen
2009-07-29, 01:21
scary *gah!*

<Mike>
2009-07-29, 01:24
Det stör mig lite att jag aldrig kommer få veta om det finns intelligent liv där ute nånstans... Skulle gärna vilja lära mig deras språk och diskutera livets mening över en kopp te med en alien.

aowen
2009-07-29, 01:30
det stör mig lite att jag aldrig kommer få veta om det finns intelligent liv där ute nånstans... Skulle gärna vilja lära mig deras språk och diskutera livets mening över en kopp te med en alien.

+1

Verbatim
2009-07-29, 01:46
Ja, rymden är riktigt imponerande, jag hade föredragit en video som inte försökte bevisa Guds existens genom att berätta för oss hur stor rymden är dock.

Jorpa
2009-07-29, 02:06
Åå jaa Åå jaa! Mitt favoritämne

Måste visa några filmer jag gillar.... Först ut, en riktigt mäktig video, jag gillar verkligen *the speech* från 0:39 - 0:43. Sen hela filmen tillsammans med den mäktiga musiken...Mmmm

YL4cFjmnQT8

Sen denna, riktigt skön berättar röst, bra musik (Pokerlåten nummer1), sedan det komiska , OTROLIGT komiska vid 1:25 - 2:00.

mcBV-cXVWFw



Bästa universumfilmerna. I dare you to come up with anything better

remixxa
2009-07-29, 02:15
Den som gillar solar bör se denna videon, också ganska ofattbart.

http://www.youtube.com/watch?v=I34FNr_peUk

edit, såg att Jorpa länka en liknande, men den är värd att ses ändå :)

Smml
2009-07-29, 02:48
Det är ju sådana här videos som får en att inse att det INTE är en gud som har skapat jorden.

Argezz
2009-07-29, 03:44
Tack för dessa, grymt fascinerande!

walegard
2009-07-29, 03:56
Snacka om att människan eller livet över huvud taget inte fyller någon som helst funktion i vårat universum.

Det är så jävla sjukt att min intelligens inte kan vidga sig så pass mycket att förstå hur sjukt det egentligen är.

Jorpa
2009-07-29, 04:28
Den som gillar solar bör se denna videon, också ganska ofattbart.

http://www.youtube.com/watch?v=I34FNr_peUk

edit, såg att Jorpa länka en liknande, men den är värd att ses ändå :)

Måste kommentera detta på flera sätt!

Skön film, den är lite mer "häftig och hipp".

Är det någon som vet var låten kommer ifrån, förutom Matrix!

Den är med i en av, i mitt tycke, bästa cs-filmen som finns! M19-Revolution, som intro. Mycket güt. Tajmingen påminner dessutom om cs-filmen :) Tror rent av att den här låten är speciellt mixad för bara M19-filmen, så den är nog direkt rippad och lagd på denna film.

snej
2009-07-29, 09:05
Måste bara ännu en gång starkt rekommendera denna dokumentär, Journey to the edge of the universe http://www.imdb.com/title/tt1363109/. Ruskigt bra! Man blir helt lamslagen när man ser den!

Grahn
2009-07-29, 09:09
Det stör mig lite att jag aldrig kommer få veta om det finns intelligent liv där ute nånstans... Skulle gärna vilja lära mig deras språk och diskutera livets mening över en kopp te med en alien.

Asså blir inte det svårt medans de fryser in en som kvällssnacks eller lägger embryon i ens bröstkorg?

Shit du har inte sett nog med FILM! :D

annars +1

willis
2009-07-29, 09:44
Lite större version av Hubbles UDF-bild som visas i slutet av Jorpas andra yt-länk;

http://apod.nasa.gov/apod/image/0403/hudf_hst_big.jpg

What did the first galaxies look like? To help answer this question, the Hubble Space Telescope has just finished taking the Hubble Ultra Deep Field (HUDF), the deepest image of the universe ever taken in visible light. Pictured above, the HUDF shows a sampling of the oldest galaxies ever seen, galaxies that formed just after the dark ages, 13 billion years ago, when the universe was only 5 percent of its present age. The Hubble Space Telescope's NICMOS and new ACS cameras took the image. Staring nearly 3 months at the same spot, the HUDF is four times more sensitive, in some colors, than the original Hubble Deep Field (HDF). Astronomers the world over will likely study the HUDF for years to come to better understand how stars and galaxies formed in the early universe.

BobaFett
2009-07-29, 09:46
Jag tror att så fort vi kommer på hur man färdas snabbare än ljuset så kommer vi att bli kontaktade av andra civilisationer. Eller möjligtvis när vi löser energiproblemet. Tror att det är ett inträdesprov. Om det nu finns intelligent liv och det finns oändligt många stjärnor så måste det finnas civilisationer som kommit så långt att de kan komma hit. Varför har de då inte kontaktat oss? Jo, vi måste nå en viss mognad. Skulle vi bli kontaktade av en sån civilisation nu så skulle det vara som att försöka förklara raketfysik för en tvååring.

Grahn
2009-07-29, 09:48
OM man kan färdas fortare än ljuset ja ;) fast även med ljusets hastighet så är det rätt långsamt att färdas till närmaste stjärna.

BobaFett
2009-07-29, 09:52
OM man kan färdas fortare än ljuset ja ;) fast även med ljusets hastighet så är det rätt långsamt att färdas till närmaste stjärna.

Jag sa SNABBARE än ljusets hastighet, d.v.s. skapa ett maskhål eller liknande. Man kan inte färdas snabbare än ljusets hastighet för då skapar man ett svart hål, det är bevisat med hadron collider.

BobaFett
2009-07-29, 09:56
4JR17UknoLg

martikainen
2009-07-29, 09:56
alltid när jag ser såna här filmer så ställer jag mig frågan.... HUR i hela världen har dom kommit fram till detta? Hur kan dom veta vad som finns 10 miljarder ljusår bort....

Grahn
2009-07-29, 10:00
Jag sa SNABBARE än ljusets hastighet, d.v.s. skapa ett maskhål eller liknande. Man kan inte färdas snabbare än ljusets hastighet för då skapar man ett svart hål, det är bevisat med hadron collider.

Ah du menade sånt, känns lite för mkt scifi för att vara ngt man ser på horisonten. Men häftigt vore det ju :)

Kischen
2009-07-29, 10:00
Jag tror att så fort vi kommer på hur man färdas snabbare än ljuset så kommer vi att bli kontaktade av andra civilisationer. Eller möjligtvis när vi löser energiproblemet. Tror att det är ett inträdesprov. Om det nu finns intelligent liv och det finns oändligt många stjärnor så måste det finnas civilisationer som kommit så långt att de kan komma hit. Varför har de då inte kontaktat oss? Jo, vi måste nå en viss mognad. Skulle vi bli kontaktade av en sån civilisation nu så skulle det vara som att försöka förklara raketfysik för en tvååring.

Ja så måste det ju vara! *rolleyes*

Grahn
2009-07-29, 10:01
alltid när jag ser såna här filmer så ställer jag mig frågan.... HUR i hela världen har dom kommit fram till detta? Hur kan dom veta vad som finns 10 miljarder ljusår bort....

Du kan ju titta på hur det såg ut för 10 miljarder ljusår sedan, sätta upp en modell och leka runt lite.

BobaFett
2009-07-29, 10:03
alltid när jag ser såna här filmer så ställer jag mig frågan.... HUR i hela världen har dom kommit fram till detta? Hur kan dom veta vad som finns 10 miljarder ljusår bort....

Man riktar in ett teleskop och mäter ljuset som kommer in. Genom att titta på färgspektrat så kan man se vad exempelvis en planet består av, vad den har för atmosfär o.s.v. Det är en metod som jag har hört om i alla fall.

BobaFett
2009-07-29, 10:06
Ja så måste det ju vara! *rolleyes*

Vilken tur att du håller med :D

Rockhard
2009-07-29, 11:58
Jorden är knappast obefintlig. Den är egentligen allt som finns. Vår värld. Och allt utanför vårt solsystem är totalt ovidkommande. Inte mer än en svart duk med lite prickar på.

Emil_Larsson
2009-07-29, 14:16
Ibland tänker jag på hur sjukt fascinerande allting är, hur allting kan fungera, att allting är som det är. Nu är jag inte hemma i sånt här men man skulle väl kunna tänka sig hur bedrövligt det skulle vara att leva på jorden om vi skulle befinna oss jättelite närmare solen, kanske skulle vi brännas ihjäl och växter dö osv. Allting är ju strukturerat, även om det säkert kunde vara bättre.

Grahn
2009-07-29, 14:18
Ibland tänker jag på hur sjukt fascinerande allting är, hur allting kan fungera, att allting är som det är. Nu är jag inte hemma i sånt här men man skulle väl kunna tänka sig hur bedrövligt det skulle vara att leva på jorden om vi skulle befinna oss jättelite närmare solen, kanske skulle vi brännas ihjäl och växter dö osv. Allting är ju strukturerat, även om det säkert kunde vara bättre.

Om vi var lite närmre solen så hade vi och växter ju inte utvecklats så som vi är idag, om vi ens uppstått alls.

Emil_Larsson
2009-07-29, 14:20
Om vi var lite närmre solen så hade vi och växter ju inte utvecklats så som vi är idag, om vi ens uppstått alls.

Därför är det sjukt fascinerande att vi lever och har det som vi har det idag....och skrämmande :D

- Kreh
2009-07-29, 14:27
4JR17UknoLg

Han har fel där. Det finns inte oändligt med stjärnor/energi i universum, bara oändlig volym på universum.

Däremot om det har funnits universum innan detta så är det troligt att det har funnits oändligt många universum, och då gäller det han sa på det sättet istället.

Grahn
2009-07-29, 14:28
Därför är det sjukt fascinerande att vi lever och har det som vi har det idag....och skrämmande :D

Tja frågan är ju om man ska se det som att planeten drog högvinsten eller en extrem nitlott i universums lotteri :D

patrikjo
2009-07-29, 14:54
Jag sa SNABBARE än ljusets hastighet, d.v.s. skapa ett maskhål eller liknande. Man kan inte färdas snabbare än ljusets hastighet för då skapar man ett svart hål, det är bevisat med hadron collider.
Menar du LHC nu?

Flygplan
2009-07-29, 15:07
Jag tror att så fort vi kommer på hur man färdas snabbare än ljuset så kommer vi att bli kontaktade av andra civilisationer. Eller möjligtvis när vi löser energiproblemet. Tror att det är ett inträdesprov. Om det nu finns intelligent liv och det finns oändligt många stjärnor så måste det finnas civilisationer som kommit så långt att de kan komma hit. Varför har de då inte kontaktat oss? Jo, vi måste nå en viss mognad. Skulle vi bli kontaktade av en sån civilisation nu så skulle det vara som att försöka förklara raketfysik för en tvååring.

Så... Jag antar att du är ett stort fan av Star Trek? ;)

BobaFett
2009-07-29, 18:38
Han har fel där. Det finns inte oändligt med stjärnor/energi i universum, bara oändlig volym på universum.

Däremot om det har funnits universum innan detta så är det troligt att det har funnits oändligt många universum, och då gäller det han sa på det sättet istället.

Det vet du inte, universum uppstod ur big bang tror man, men hur vet man om det bara är en big bang. Det kan väl finnas fler samtidigt? Om det nu är oändligt med volym.

BobaFett
2009-07-29, 18:41
Så... Jag antar att du är ett stort fan av Star Trek? ;)

Haha jajamen, fast den teorin är ganska populär och star trek var inte först med den.

Sniggel
2009-07-29, 19:31
Jag tror att så fort vi kommer på hur man färdas snabbare än ljuset så kommer vi att bli kontaktade av andra civilisationer. Eller möjligtvis när vi löser energiproblemet. Tror att det är ett inträdesprov. Om det nu finns intelligent liv och det finns oändligt många stjärnor så måste det finnas civilisationer som kommit så långt att de kan komma hit. Varför har de då inte kontaktat oss? Jo, vi måste nå en viss mognad. Skulle vi bli kontaktade av en sån civilisation nu så skulle det vara som att försöka förklara raketfysik för en tvååring.

Om det finns en Civilisation som spänner över galaxer (eller åtminstone inom vintergatan) så tror och hoppas jag att inträdesprovet är att visa att man inom sin egna art kan komma överens och har en hållbar utveckling där man lever, då kanske man kan få teknologin gratis :D

aowen
2009-07-29, 19:41
Måste bara ännu en gång starkt rekommendera denna dokumentär, Journey to the edge of the universe http://www.imdb.com/title/tt1363109/. Ruskigt bra! Man blir helt lamslagen när man ser den!

Grymt, hur får man tag på filmen?... blev riktigt taggad på att se den :)

snej
2009-07-29, 19:47
Grymt, hur får man tag på filmen?... blev riktigt taggad på att se den :)

Köp eller sök :)

WorkOutBuddy
2009-07-29, 20:00
Skitsnack

Håll ditt ateistiska skitsnack för dig själv.*slap*

remixxa
2009-07-29, 20:26
Grymt, hur får man tag på filmen?... blev riktigt taggad på att se den :)

Såg precis klart den dokumentären. Är helt ställd, precis som igår :D Verkligen imponerande att man ens är en liten del av detta gigantiska som finns där ute.

snej
2009-07-29, 20:49
Håll ditt ateistiska skitsnack för dig själv.*slap*

Hittar inget inlägg ifrån nån smml i tråden:confused:

Edit: Jo, det gjorde jag. Men jag håller med honom.

Aimbert
2009-07-29, 20:59
Och så tycker man att det är långt att gå till gymmet..

Insulinus
2009-07-29, 21:26
Måste vara FAKE, alla vet ju att jorden är platt! Annars hade vi ju gått i ned eller uppförsbacke hela tiden och jag ahde definitivt haft större vader.. *rolleyes*

Andy.da.wohoo
2009-07-29, 21:38
Jag sa SNABBARE än ljusets hastighet, d.v.s. skapa ett maskhål eller liknande. Man kan inte färdas snabbare än ljusets hastighet för då skapar man ett svart hål, det är bevisat med hadron collider.

I Large Hadron Collider så kunde man väll inte accelerera partiklar till upp till och över ljusets hastighet? Det var väll bara 99.999999% av ljusets hastighet? Och sen fick man 2 partiklar i den hastigheten att kollidera. Hur fick de upp partiklarna till ljusets hastighet? :Virro

slimbo
2009-07-29, 22:36
filmen e högst upp

http://www.idiot.se/2009/06/10/aliens-exist/#comments

BobaFett
2009-07-29, 23:17
I Large Hadron Collider så kunde man väll inte accelerera partiklar till upp till och över ljusets hastighet? Det var väll bara 99.999999% av ljusets hastighet? Och sen fick man 2 partiklar i den hastigheten att kollidera. Hur fick de upp partiklarna till ljusets hastighet? :Virro

Nej precis man fick inte upp dem i ljusets hastighet för att det skapades svarta mikrohål så fort de kom upp i ljusets hastighet.

EkarN
2009-07-29, 23:43
Jag tar dett till skillnad från Smml detta som bevis på existensen av en Gud.

JoeyP
2009-07-29, 23:50
Lite större version av Hubbles UDF-bild som visas i slutet av Jorpas andra yt-länk;

http://apod.nasa.gov/apod/image/0403/hudf_hst_big.jpg

Är den bilden tagen från hubble telescopet??

Nej precis man fick inte upp dem i ljusets hastighet för att det skapades svarta mikrohål så fort de kom upp i ljusets hastighet.

Och vad händer om det kommer upp svarta mikrohål?

Vore ganska shysst att ha ett svart hål utanför dörren, bara te och slänga alla sopor där ingen big deal. :thumbup:

remixxa
2009-07-29, 23:56
Är den bilden tagen från hubble telescopet??



Och vad händer om det kommer upp svarta mikrohål?

Vore ganska shysst att ha ett svart hål utanför dörren, bara te och slänga alla sopor där ingen big deal. :thumbup:


Även ifall du hade ett svart mikrohål utanför din dörr som var lika stor som en dna-sträng i din biceps, skulle hela jordklotet slukas in i den.

Andy.da.wohoo
2009-07-29, 23:56
Nej precis man fick inte upp dem i ljusets hastighet för att det skapades svarta mikrohål så fort de kom upp i ljusets hastighet.

Intressant, har de någon teori på varför det blev så?

Är den bilden tagen från hubble telescopet??



Och vad händer om det kommer upp svarta mikrohål?

Vore ganska shysst att ha ett svart hål utanför dörren, bara te och slänga alla sopor där ingen big deal. :thumbup:

Grejen med svarta hål är att det är egentligen inte hål. Ett svart hål är en punkt med så enormt kompakt massa så gravitationen är så grovt enorm att inget, inte ens ljus, kommer undan om det kommer för nära.

MojjMojj
2009-07-29, 23:58
Jag tar dett till skillnad från Smml detta som bevis på existensen av en Gud.

Jag tar tomaten jag har i kylen som bevis på att Usama Bin Saladen bor i Jonas Gardells garderob.

JAG tar sylt som bevis på att luft har färgen ljus-orange.

JAG tar/vill siffror som bevis på istappar.

Logikens mästare slår till igen *poff*..... in i dimman igen.

JoeyP
2009-07-30, 00:01
Även ifall du hade ett svart mikrohål utanför din dörr som var lika stor som en dna-sträng i din biceps, skulle hela jordklotet slukas in i den.

VAAAAAAAAAAAAAA hahaha heeeeeeeelvete va coolt!

Nåt för terrorister :hbang: Men vars tar vi vägen då?

Hur kan dem veta att det uppkom svarta mikrohål om hela jorden hade slukats??? Så dem har alltså kommit upp i 99,9999% av ljusets hastighet?? Fifan hur då? Kommer människan någosin kunna färdas med raketer i sådan fart?

Intressant, har de någon teori på varför det blev så?



Grejen med svarta hål är att det är egentligen inte hål. Ett svart hål är en punkt med så enormt kompakt massa så gravitationen är så grovt enorm att inget, inte ens ljus, kommer undan om det kommer för nära.

SHIIIIT. Men ey vafan, säger dem inte att svarta hål är nån dörr till ett annat universum?

Isf Jag först!!!

Dan S
2009-07-30, 00:06
Om vi nu använder logiken, hur i helv skulle 2 st små protoner kunna bilda ett SVART hål? Som har gravitationskraft som suger in ljuset? Det är något som låter ologiskt här.
Skulle de dock bilda ett svart hål så anser många att det skulle fara rakt igenom nästan all materia och troligtvis in i jordens mitt, där det sedan slukar 1 proton varje år eller något sånt sakta. Eller bara rentav blir en del av jorden?

BobaFett du får gärna lassa fram källor för dina påståenden, att dom har använt LHC och att det blev mikrohål osv.

Andy.da.wohoo
2009-07-30, 00:08
VAAAAAAAAAAAAAA hahaha heeeeeeeelvete va coolt!

Nåt för terrorister :hbang: Men vars tar vi vägen då?

Hur kan dem veta att det uppkom svarta mikrohål om hela jorden hade slukats??? Så dem har alltså kommit upp i 99,9999% av ljusets hastighet?? Fifan hur då? Kommer människan någosin kunna färdas med raketer i sådan fart?



SHIIIIT. Men ey vafan, säger dem inte att svarta hål är nån dörr till ett annat universum?

Isf Jag först!!!

Om du skulle bli insugen skulle du till en början dras ut och spaghettifieras, sedan skulle du nog börja joniseras och försvinna;)

Jag har för mig att det ÄR möjligt att komma upp i närheten av hastigheten men att det skulle bli problem för det skulle ta så enormt lång tid att accelerera upp i den hastigheten utan att G-krafterna skulle krossa oss:D Att se till att man har tillräckligt med energi skulle nog bli ett problem till.

Tror det mer gäller sk. maskhål. Fast svarta hål och maskhål kanske är samma sak :Virro Ingen vet hur ett svart hål ser ut egentligen så ingen kan säga något.

Muskelbyggaren
2009-07-30, 00:29
Jorden är knappast obefintlig. Den är egentligen allt som finns. Vår värld. Och allt utanför vårt solsystem är totalt ovidkommande. Inte mer än en svart duk med lite prickar på.
Bra försök, men med samma synsätt är ditt inlägg inget annat än krumilurer på en bildskärm.

Om vi nu använder logiken, hur i helv skulle 2 st små protoner kunna bilda ett SVART hål? Som har gravitationskraft som suger in ljuset? Det är något som låter ologiskt här.
All logik talar just för att ett så litet svart hål skulle utplåna sig själv. (Genom Hawking-strålningen har jag för mig?) Debatten om LHC är farlig eller ej handlar om just det, men förs så vitt jag vet inte på någon direkt vetenskaplig nivå utan är mest en show-grej för folk som inte vet vad de pratar om.

Trance
2009-07-30, 00:41
Jag sa SNABBARE än ljusets hastighet, d.v.s. skapa ett maskhål eller liknande. Man kan inte färdas snabbare än ljusets hastighet för då skapar man ett svart hål, det är bevisat med hadron collider.

Nej precis man fick inte upp dem i ljusets hastighet för att det skapades svarta mikrohål så fort de kom upp i ljusets hastighet.

Även ifall du hade ett svart mikrohål utanför din dörr som var lika stor som en dna-sträng i din biceps, skulle hela jordklotet slukas in i den.

Njaa, nu får ni nog läsa på lite grabbar. Vi har ju inte ens kört i gång den fullt ut än då några magneter tyvärr gick sönder.

http://en.wikipedia.org/wiki/Safety_of_particle_collisions_at_the_Large_Hadron_ Collider
http://en.wikipedia.org/wiki/Large_Hadron_Collider

För en sång om ämnet så finns Large Hadron Rap som beskriver vad de gör.

j50ZssEojtM

shut teh face
2009-07-30, 01:55
Ja det är inget magiskt med svarta hål direkt, det handlar bara om att det suger in allting, och allt finns ju "där" men inte längre i någon vettig form längre. :)

Rockhard
2009-07-30, 05:05
Bra försök, men med samma synsätt är ditt inlägg inget annat än krumilurer på en bildskärm.



Klart det är krumilurer på en bildskärm, förstår inte vad du menar att det annars skulle vara :confused:

Med ditt synsätt så blir jorden mindre för att universum är stort, det verkar konstigt.

sandstorm
2009-07-30, 07:22
Alright, om man tittar på en liten kvadratmillimeter eller två så finns tiotusen galaxer där bakom, på den ytan dvs. Varje galax har ett antal miljoner stjärnor, minst. (Tittade på "The most important image taken" hela dagen igår. Varit medveten om detta tidigare, men fan vad det sjönk in).

Nästa fråga, är vårt universum det enda? Hur ser det annars ut i andra? Hur många dimensioner har dessa? Skulle vi kunna existera i sådana? Skulle våra sinnen räcka till?

*popcorn*

Grahn
2009-07-30, 07:41
Om det finns en Civilisation som spänner över galaxer (eller åtminstone inom vintergatan) så tror och hoppas jag att inträdesprovet är att visa att man inom sin egna art kan komma överens och har en hållbar utveckling där man lever, då kanske man kan få teknologin gratis :D

So med andra ord....we be fucked?

BobaFett
2009-07-30, 09:34
Är den bilden tagen från hubble telescopet??



Och vad händer om det kommer upp svarta mikrohål?

Vore ganska shysst att ha ett svart hål utanför dörren, bara te och slänga alla sopor där ingen big deal. :thumbup:

Det händer ingenting, hålet är så litet och kollapsar så pass fort (typ en nanosekund eller nåt) att man inte skulle märka av det.

Intressant, har de någon teori på varför det blev så?



Einsteins kända teori:

E=m*C^2 (Energi = massan gånger ljusets hastighet upphöjt till 2)

Åker du i ljusets hastighet så ökar massan till oändligheten och man skapar ett svart hål. Om du har ett batteri med oändligt mycket energi skulle massan på batteriet öka till oändligheten och man får ett svart hål.

Fast åker man nära ljusets hastighet så går tiden mycket långsammare så en färd på några år skulle kanske kännas som några dagar för den i skeppet. Skulle man färdas i ljusets hastighet så skulle alla färder ta 0 sekunder (för den i skeppet), oavsett hur långt det är.

patrikjo
2009-07-30, 10:14
Det händer ingenting, hålet är så litet och kollapsar så pass fort (typ en nanosekund eller nåt) att man inte skulle märka av det.



Einsteins kända teori:

E=m*C^2 (Energi = massan gånger ljusets hastighet upphöjt till 2)

Åker du i ljusets hastighet så ökar massan till oändligheten och man skapar ett svart hål. Om du har ett batteri med oändligt mycket energi skulle massan på batteriet öka till oändligheten och man får ett svart hål.

Fast åker man nära ljusets hastighet så går tiden mycket långsammare så en färd på några år skulle kanske kännas som några dagar för den i skeppet. Skulle man färdas i ljusets hastighet så skulle alla färder ta 0 sekunder (för den i skeppet), oavsett hur långt det är.
Ok, du känner inte för att börja redovisa källor på att man bildat "svarta mikrohål" med hjälp av LHC? Uppenbarligen måste man gjort det i smyg då, eftersom den gick sönder vid provkörningen...

Dessutom blandar du rätt friskt mellan olika begrepp. e=mc² har inte med saken att göra, det du pratar om handlar om relativistisk massa och tidsdilatation (stavning?)

Verbatim
2009-07-30, 10:18
Fysik är inte genusvetenskap, alla borde inte ha en åsikt, om ni saknar information så är den rätt lätt att få tag i, möjligtvis svår att förstå sig på dock.

Råd till alla som vill ta åt sig, läs på och sluta gissa er fram.

BobaFett
2009-07-30, 15:44
Ok, du känner inte för att börja redovisa källor på att man bildat "svarta mikrohål" med hjälp av LHC? Uppenbarligen måste man gjort det i smyg då, eftersom den gick sönder vid provkörningen...


Ok, my bad, man gjorde visst inte det men det diskuterades om det.

stafh
2009-07-30, 16:32
Det blir kanske lite svårt att accelerera upp något med massa i ljusets hastighet å andra sidan...

Tabbe
2009-07-30, 16:37
Det får vara hur stort som helst jag är ändå centrum i universum :D

BobaFett
2009-07-30, 16:57
Fast jag tänkte på en annan sak, hur vet man att man står still? Om rymden är ingenting d.v.s helt tom? Om universum t.ex. rör sig med en tredjedel ljusets hastighet så behöver man bara bromsa för att komma till en annan planet. Hastighet är väl relativ i så fall.

stafh
2009-07-30, 17:04
Hastighet är alltid relativ. Förutom ljusets hastighet. Typ.

Dan S
2009-07-30, 17:08
All logik talar just för att ett så litet svart hål skulle utplåna sig själv. (Genom Hawking-strålningen har jag för mig?) Debatten om LHC är farlig eller ej handlar om just det, men förs så vitt jag vet inte på någon direkt vetenskaplig nivå utan är mest en show-grej för folk som inte vet vad de pratar om.

Men svarta hål existerar inte förän dragningskraften är så stor att ljuset åker in, och 2 protoner har inte en sådan dragningskraft. Energin som protonerna har då dom smäller försvinner ju eftersom hastigheten försvinner, så jag failar på att se hur ett "SVART" hål ska skapas genom dessa metoder. Visst vi vet ju inte riktigt vad ett svart hål är och vilka egenskaper det har. Men 2 protoners dragningskraft på jorden är så jäääääkla liten. Tänk er 2 bollar av sten, bra mycket mer gravitation där.

Jag skrev aldrig något om LHC att det är farligt, men om ett svart hål existerar nära oss, då är vi död. För gravitationen har kraften att suga in ljuset, och kan den göra det, så kan den med all säkerhet dra in hela solsystemet också.

Rätta mig gärna om jag har fel, någon kunnig.

c = konstant

Rockhard
2009-07-30, 17:20
Fast jag tänkte på en annan sak, hur vet man att man står still? Om rymden är ingenting d.v.s helt tom? Om universum t.ex. rör sig med en tredjedel ljusets hastighet så behöver man bara bromsa för att komma till en annan planet. Hastighet är väl relativ i så fall.

Vad händer då om ljus rör sig i motsatt riktning mot universums utvidgning. Då måste ju det ljuset röra sig snabbare än ljusets hastighet. Scary :Virro

Sniggel
2009-07-30, 17:28
So med andra ord....we be fucked?

Ja det borde inte vara helt befängt att tro att det möjligtvis går att färdas på ett annat sätt än vad vi känner till (som hade inneburit en hastighet snabbare än ljuset) och att en civilisation som lär sig utnyttja den teknologin snabbt kan kommunicera med (eller undersöka) andra civilisationer och efter en viss tid (det har det funnits gott om hittills i universum :D) byggs upp ett större nätverk av livsformer med sina egna "lagar" och "regler".

För att kunna upptäcka denna (eventuella) teknologi krävs förmodligen att livsformen(erna) som upptäcker den, har ett samhälle som är tillräckligt stabilt för att inte förinta sig själv (är vi på väg att göra detta? "are we fucked?"), dvs de måste genom evolutionen ha utvecklat en psykologi som innebär att de är genuint intresserade av att göra det som gynnar samhället och andra (i sann kommunistisk anda :D) och inte i första hand sig själva och sin närmsta omgivning.

Ge det ett väldigt stort antal möjligheter och evolutionen borde kunna skapa förutsättningar för att en sådan livsform finns, sen om det är möjligt att färdas snabbare än ljuset vet vi inte, men om det är det så tycker iaf inte jag att det låter befängt att någon civilisation har den teknologin och därmed mycket bättre koll på universum (med massproduktion och programmering kan man skicka iväg rätt mycket sonder, som kanske till och med kan kopiera sig själva för att snabba upp processen) och dess invånare (eller iaf sin egen galax) och tänker en eller två gånger innan den delar med sig till vem som helst.

Trance
2009-07-30, 17:51
Men svarta hål existerar inte förän dragningskraften är så stor att ljuset åker in, och 2 protoner har inte en sådan dragningskraft. Energin som protonerna har då dom smäller försvinner ju eftersom hastigheten försvinner, så jag failar på att se hur ett "SVART" hål ska skapas genom dessa metoder. Visst vi vet ju inte riktigt vad ett svart hål är och vilka egenskaper det har. Men 2 protoners dragningskraft på jorden är så jäääääkla liten. Tänk er 2 bollar av sten, bra mycket mer gravitation där.

Jag skrev aldrig något om LHC att det är farligt, men om ett svart hål existerar nära oss, då är vi död. För gravitationen har kraften att suga in ljuset, och kan den göra det, så kan den med all säkerhet dra in hela solsystemet också.

Rätta mig gärna om jag har fel, någon kunnig.

c = konstant

http://en.wikipedia.org/wiki/Micro_black_hole

remixxa
2009-07-30, 18:25
Men svarta hål existerar inte förän dragningskraften är så stor att ljuset åker in, och 2 protoner har inte en sådan dragningskraft. Energin som protonerna har då dom smäller försvinner ju eftersom hastigheten försvinner, så jag failar på att se hur ett "SVART" hål ska skapas genom dessa metoder. Visst vi vet ju inte riktigt vad ett svart hål är och vilka egenskaper det har. Men 2 protoners dragningskraft på jorden är så jäääääkla liten. Tänk er 2 bollar av sten, bra mycket mer gravitation där.

Jag skrev aldrig något om LHC att det är farligt, men om ett svart hål existerar nära oss, då är vi död. För gravitationen har kraften att suga in ljuset, och kan den göra det, så kan den med all säkerhet dra in hela solsystemet också.

Rätta mig gärna om jag har fel, någon kunnig.

c = konstant

Gigantiska svarta hål kan sluka hela galaxer, dom kallas för Quasarer. Hålet befinner sig i mitten utav en galax, och drar planeter, solar, ljus dvs allting rätt in i mitten. Här kommer en bild på hur det ser ut http://img181.imageshack.us/i/74762526.jpg
http://img181.imageshack.us/i/74762526.jpg/

shut teh face
2009-07-30, 18:42
Denna bild är cool, största stjärnan vi känner till i dagsläget:

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/fe/Sun_and_VY_Canis_Majoris.svg


:)

snej
2009-07-30, 20:31
Denna bild är cool, största stjärnan vi känner till i dagsläget:

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/fe/Sun_and_VY_Canis_Majoris.svg


:)


Shit pommes. Tänker man på att solen är en miljon x större än jorden, så fattar man hur jävulskt stor den stjärnan är. Eller fattar gör man ju inte, det är helt galet.

snej
2009-07-30, 20:35
Kollade på Journey to the edge of the universe idag igen, bara på grund av denna tråden hehe. Jag blir alldeles djup och känslig av rymden :)

nínían
2009-07-30, 20:35
Jag har också förstått det såsom remixxa skrev, men som många andra är jag bara en glad amatör.

Min logik säger mig att ett svart hål är en aktiv eller inaktiv himlakropp, (stjärna/måne) med en monstruöst stor massa - som hela tiden växer allteftersom dess höga gravitationskraft drar till sig allt i dess närhet. Äpplet faller mot jordens gravitationskraft lika väl som "largest star known" faller mot ett svart hål, ett "hål" som egentligen är en cirkelformat objekt precis som allt annat i universum. (Undantag =asteroider/kometer/gud etc)

Vårt planetsystem hålls samman utav solens massa, och vi dras sakta in mot solen. Jag tror vår planet kommer bidra till vår sols massa i sinom tid. Vår sol cirkulerar kring ett annat system som i slutändan cirkulerar kring galaxens centrum, och det faller sig naturligt att detta centrum har en massa som är ofattbar. Sakta arbetar gravitationskraften hos galaxens centrum till dess kringliggande stjärnors nackdel. Med tiden tror jag att centrum i vår Milky Way kommer ha dragit till sig allt i dess närhet, och ha förvandlats till en enda stor himlakropp med så hög massa att den sakta kommer attrahera närliggande galaxer - som en enda stor magnet.

När en galax har uppnått så hög gravitationskraft att den börjar påverka andra galaxer i dess närhet påbörjas en lång dragkamp. En dragkamp som avslutas med att två galaxer kolliderar - och orsakar en s.k "Big Bang". För min simpla hjärna är detta den mest logiska förklaringen till Big Bang - snarare än att allt skapades utav inget... Smällen blir självfallet ofattbar, och stoft kommer sprida sig utöver ett makalöst stort område - och cirkeln börjar om. Ett galaxcentrum skapas... Stoft blir till stjärnor/planeter... En planet får perfekta förutsättningar för att liv uppstår..

Kontentan utav det här med storlek och gravitationskraft är att vi ska fortsätta bygga oss stora i gymmet så att vi kan attrahera en partner. Då blir vi påminda om varför livet är en underbar gåva. Pippa järnet och föröka er. Ägna mer tid och pengar åt att utveckla en rymdcivilisation. Om miljarder år kanske blivit tillräckligt utvecklade och smarta att vi en dag knäckt gåtan till evigt liv - och för alltid kan utveckla oss. Flumride nästa.

patrikjo
2009-07-30, 21:04
Ninjan: Som det skrevs så fint ovanför, fysik är inte genusvetenskap. Det finns egentligen ingenting att "tycka" om det.

Vår planet accelererar förvisso mot solen, men det balanseras av centrifugalkraften när vi roterar runt solen. Förutsatt att ingenting händer så kommer vi alltså att ligga i samma bana under hela solens livslängd. (Med reservation för att vår sol eventuellt kommer svälla upp i slutet av sin livstid, då kommer vi förmodligen slukas av den)

Vidare kommer inte en galax massa öka, därmed kommer inte heller galaxens dragninskraft öka. Och precis som i systemet solen-jorden kommer vår sol rotera omkring galaxens centrum i all evighet, förutsatt att inga externa krafter kommer in.

Galaxer kolliderar hela tiden. Om du söker lite kommer du hitta bilder på galaxer i olika stadier av kollision. Jag har för mig att vår egen galax kommer kollidera med en annan inom en inte alls stor framtid (med astronomiska mått mätt, kanske någon miljard år). Det finns alltså inga små big bangs, utan big bang är en isolerad händelse. Jag tänker inte göra något försök att förklara det, för det kan jag inte. Men det är alltså inte så att bara vår galax bildades i big bang, all materia i universum bildades då.

shut teh face
2009-07-30, 21:09
SKa försöka hitta Journey to the edge of the universe och kolla :)

shut teh face
2009-07-30, 21:12
Ninjan: Som det skrevs så fint ovanför, fysik är inte genusvetenskap. Det finns egentligen ingenting att "tycka" om det.

Vår planet accelererar förvisso mot solen, men det balanseras av centrifugalkraften när vi roterar runt solen. Förutsatt att ingenting händer så kommer vi alltså att ligga i samma bana under hela solens livslängd. (Med reservation för att vår sol eventuellt kommer svälla upp i slutet av sin livstid, då kommer vi förmodligen slukas av den)

Vidare kommer inte en galax massa öka, därmed kommer inte heller galaxens dragninskraft öka. Och precis som i systemet solen-jorden kommer vår sol rotera omkring galaxens centrum i all evighet, förutsatt att inga externa krafter kommer in.

Galaxer kolliderar hela tiden. Om du söker lite kommer du hitta bilder på galaxer i olika stadier av kollision. Jag har för mig att vår egen galax kommer kollidera med en annan inom en inte alls stor framtid (med astronomiska mått mätt, kanske någon miljard år). Det finns alltså inga små big bangs, utan big bang är en isolerad händelse. Jag tänker inte göra något försök att förklara det, för det kan jag inte. Men det är alltså inte så att bara vår galax bildades i big bang, all materia i universum bildades då.
Japp, Andromedagalaxen tror jag..

snej
2009-07-30, 21:40
SKa försöka hitta Journey to the edge of the universe och kolla :)

''söktips''

Journey to the Edge of the Universe X264 720p30 GMC

:rolleyes:

shut teh face
2009-07-30, 21:48
''söktips''

Journey to the Edge of the Universe X264 720p30 GMC

:rolleyes:
Hittade denna: National.Geographic.Journey.To.The.Edge.Of.The.Uni verse.720p.HDTV.x264-DiCH

Den är färdig nu

remixxa
2009-07-30, 22:11
Måste vara minst 720 om man ska se sådana filmer :)

snej
2009-07-30, 22:20
Måste vara minst 720 om man ska se sådana filmer :)

720 är optimalt till det mesta. Om man inte har en 100" duk typ.

Hittade denna: National.Geographic.Journey.To.The.Edge.Of.The.Uni verse.720p.HDTV.x264-DiCH

Den är färdig nu

Den sändes på NG för ganska så längesedan ja, sedan släpptes den på bd för 3-4 månader sen.

BobaFett
2009-07-30, 23:21
Vad händer då om ljus rör sig i motsatt riktning mot universums utvidgning. Då måste ju det ljuset röra sig snabbare än ljusets hastighet. Scary :Virro

Nej ljuset kan inte färdas snabbare än ljusets hastighet. Om du åker 80 km i timmen med en bil så kommer inte strålkastarna skicka ut ljus i ljusets hastighet + 80 km/h utan ljusets hastighet - 80 km/h (relativt till bilen).

Doctor Snuggles
2009-07-30, 23:33
Förstås så skulle klippet förstöras med irrationellt babbel om "our creator" på slutet. Coolt, annars.

Klein
2009-07-30, 23:34
Nej ljuset kan inte färdas snabbare än ljusets hastighet. Om du åker 80 km i timmen med en bil så kommer inte strålkastarna skicka ut ljus i ljusets hastighet + 80 km/h utan ljusets hastighet - 80 km/h (relativt till bilen).

Och vad blir ljusets hastiget med en annan referens än bilen, t.ex. en person som står vid vägkanten och glor?

ceejay
2009-07-30, 23:39
Och vad blir ljusets hastiget med en annan referens än bilen, t.ex. en person som står vid vägkanten och glor?

Vad menar du? Hastigheten är alltid konstant.

Det är därför saker och ting ser olika ut vid olika hastigheter och i olika referensrum. En bil som åker förbi en stillastående blir teoretiskt sett längre ur personens referensrum.

ceejay
2009-07-30, 23:44
eller hur var det? längre lr kortare? ;) var ett tag sedan fysik B avslutades ;)

Muskelbyggaren
2009-07-31, 01:16
eller hur var det? längre lr kortare? ;) var ett tag sedan fysik B avslutades ;)
Kortare. En ljusstråle som färdas från punkt A till B i skeppet måste se ut att röra sig med ljusets hastighet både för personen utanför som inuti farkosten. Om strålen fortfarande ska träffa B i farkosten måste skeppet se kortare ut utifrån, annars skulle strålen färdas för långt.

Men svarta hål existerar inte förän dragningskraften är så stor att ljuset åker in, och 2 protoner har inte en sådan dragningskraft. Energin som protonerna har då dom smäller försvinner ju eftersom hastigheten försvinner, så jag failar på att se hur ett "SVART" hål ska skapas genom dessa metoder. Visst vi vet ju inte riktigt vad ett svart hål är och vilka egenskaper det har. Men 2 protoners dragningskraft på jorden är så jäääääkla liten. Tänk er 2 bollar av sten, bra mycket mer gravitation där.
Fast nu glömmer du att kraften också beror på hur långt bort från föremålet man är - ju närmare desto starkare. Krasst sett blir gravitationskraften oändlig tillräckligt nära ett gruskorn om du så vill. Vanligtvis tar andra krafter över på så små avstånd och vi undslipper att våra fötter sugs ner i jorden. Kika på Trance länk för resten!

Jorpa
2009-07-31, 01:37
Jag har en liten fråga.... Det är ju svårare att accelerera desto fortare man färdas, Right?

Vår planet färdas ju i x antar kmh i förhållande till vår sol och desto fortare i förhållande till galaxen och galaxen tilll rymden. Låt säga 50 000 km/s ?

Om man räknade ut vilken riktning vi färdas i och åker i motsatt riktning, borde inte det gå snabbare då.

När vi accelererar med våra rymdfärjor färdas vi ju i 50 000 km/s + det lilla som rymdfärjan gör. Fast.... rymdfärjan går ju, EGENTLIGEN inte så fort, fast den ändå gör de. Ni kanske förstår vart jag vill komma. Kan någon hjälpa mig utveckla och svara på frågan.

Böjer galaxen och solen/jorden rumtiden på något sätt? Typ skapar en lite värld som vi lever i, lite som magnetfältet skyddar oss mot den "verkliga" , hårda, farliga rymden.

mks
2009-07-31, 09:30
Jag har en liten fråga.... Det är ju svårare att accelerera desto fortare man färdas, Right?

Wrong. Förutsatt att du resonerar om acceleration i vacuum. I vår atmosfär är det en annan femma.

Muskelbyggaren
2009-07-31, 09:37
Om man räknade ut vilken riktning vi färdas i och åker i motsatt riktning, borde inte det gå snabbare då.

När vi accelererar med våra rymdfärjor färdas vi ju i 50 000 km/s + det lilla som rymdfärjan gör. Fast.... rymdfärjan går ju, EGENTLIGEN inte så fort, fast den ändå gör de. Ni kanske förstår vart jag vill komma. Kan någon hjälpa mig utveckla och svara på frågan.

Böjer galaxen och solen/jorden rumtiden på något sätt? Typ skapar en lite värld som vi lever i, lite som magnetfältet skyddar oss mot den "verkliga" , hårda, farliga rymden.
Saken är den att det inte finns någon referenspunkt och därför kan man inte säga att man färdas i 50 000 km/s, utan endast att det går så fort jämfört med något annat. Men vår galax rör sig mot en "Great Attractor" med en väldig hastighet X, och precis som du säger rör sig en rymdfärga kring jorden med denna hastighet X plus dess hastighet jämfört med jorden/solen/"vad du vill".

Du undrar vad som skulle hända om t.ex. galaxen rör sig med halva ljushastigheten mot nåt svart hål, och vi samtidigt åker i en rymdfärja i 3/4 av ljushastigheten. Skulle rymdfärjan då röra sig mot det svarta hålet med 1/2 + 3/4 = 1.25 gånger ljushastigheten(kallas "c")? Nej.

1. Ingen kommer någonsin att se något röra sig fortare än c relativt en själv, vilken situation man än skapar.
2. Om du rör dig med oförändrad hastighet kommer allt verka normalt. Alltså om du åker i en rymdfärga i 99% av c finns det inget experiment du kan göra i färjan som ger nåt annat resultat än det skulle göra på jorden.

Funderar man riktigt länge på vad de två sakerna innebär kommer man fram till att tiden går långsammare på jorden jämfört med en som står stilla vid det svarta hålet och tittar. För denna kommer det verka som om allt som händer på jorden verka gå i slow motion, på ett sådant vis att vare sig jorden eller färjan färdas närmar sig fortare än c. Det är ungefär som du säger, att det finns en liten värld som vi lever i, där allt står stilla relativt varandra.

Det här låter helt sjukt och är åtminstone för mig omöjligt att egentligen förstå. Men det är inte mindre verkligt för det. Man har satt exakta atomur ombord på flygplan och sen låtit de resa med under lång tid, och när man sedan jämfört dem med ett identiskt ur som stått stilla på jorden visar det sig att uret på planet sackat efter. :Virro

Dan S
2009-07-31, 10:30
Trance, det står att det där bara är hypoteser, sedan förstår jag inte varför man kallar det black hole, om det inte har något märkbar dragningsmassa. Jag finner det jävligt dumt. För jag har alltid fått för mig att det har en såpass stor dragningskraft att ljuset inte slipper undan, finns inte en chans att 2 protoner har den mängden.


Att svarta hål finns i mitten utav galaxer vet jag. Men jag skrev om vi skulle skapa ett som befann sig inom vårt solsystem som hade väldigt stor kraft. (orimligt)

Gigantiska svarta hål kan sluka hela galaxer, dom kallas för Quasarer. Hålet befinner sig i mitten utav en galax, och drar planeter, solar, ljus dvs allting rätt in i mitten. Här kommer en bild på hur det ser ut http://img181.imageshack.us/i/74762526.jpg
http://img181.imageshack.us/i/74762526.jpg/

BobaFett
2009-07-31, 12:57
Trance, det står att det där bara är hypoteser, sedan förstår jag inte varför man kallar det black hole, om det inte har något märkbar dragningsmassa. Jag finner det jävligt dumt. För jag har alltid fått för mig att det har en såpass stor dragningskraft att ljuset inte slipper undan, finns inte en chans att 2 protoner har den mängden.



Det handlar om massa. Kastar du iväg ett objekt (oavsett storlek) med ljusets hastighet så får den oändlig massa och kollapsar ihop i sig självt och bildar ett svart hål som även drar in ljus men bara ljus som är väldigt väldigt nära hålet.

BobaFett
2009-07-31, 13:03
Wrong. Förutsatt att du resonerar om acceleration i vacuum. I vår atmosfär är det en annan femma.

Du har fel! Även i vacuum blir det svårare och svårare att accelerera, ju fortare du färdas desto mer energi behövs det för att accelerera och för att komma upp i ljusets hastighet krävs det oändligt med energi, det är därför det är omöjligt att färdas i ljusets hastighet med raketer eller liknande.

BobaFett
2009-07-31, 13:11
Vår planet färdas ju i x antar kmh i förhållande till vår sol och desto fortare i förhållande till galaxen och galaxen tilll rymden. Låt säga 50 000 km/s ?

Om man räknade ut vilken riktning vi färdas i och åker i motsatt riktning, borde inte det gå snabbare då.



Det krävs lika mycket energi att "bromsa" ett föremål som åker i 50000km/h som att accelerera upp det till samma hastighet, så det borde inte gå snabbare.

patrikjo
2009-07-31, 13:34
Det handlar om massa. Kastar du iväg ett objekt (oavsett storlek) med ljusets hastighet så får den oändlig massa och kollapsar ihop i sig självt och bildar ett svart hål som även drar in ljus men bara ljus som är väldigt väldigt nära hålet.
Återigen, varifrån har du fått det där?
Du kommer aldrig kunna kasta ett objekt så att det kommer upp i ljushastigheten, eftersom det krävs oändlig energi för att göra det. Både den relativistiska massan och relativistiska rörelsemängden beror på gamma-funktionen (1/sqrt(1-v²/c²) om jag inte minns fel), så det kommer aldrig inträffa.

Jag tycker ändå att jag har läst ganska mycket fysik, och jag har aldrig tidigare hört talas om någon tolkning där ett objekt skulle bilda någon helt ny form av svart hål bara pga sin hastighet. Därför vill jag ha en källa på ditt påstående.

Muskelbyggaren
2009-07-31, 14:18
Jag tycker ändå att jag har läst ganska mycket fysik, och jag har aldrig tidigare hört talas om någon tolkning där ett objekt skulle bilda någon helt ny form av svart hål bara pga sin hastighet. Därför vill jag ha en källa på ditt påstående.
Massan transformeras precis som tiden och rummet och blir därför också större för en utomstående observatör.

Eftersom Newtons lagar fortfarande ska gälla hos den stillastående observatören som väger och mäter måste p = mv och f = dp/dt = d(mv)/dt, och eftersom det blir betydligt svårare att accelerera ett objekt när hastigheten närmar sig ljusets ökar måste alltså massan. Det är liksom så den "ytterligare trögheten" kommer in i rörelsekvationerna.

Edit: såg att jag inte läst din fråga ordentligt nu. :)

Dan S
2009-07-31, 14:48
Fast nu glömmer du att kraften också beror på hur långt bort från föremålet man är - ju närmare desto starkare. Krasst sett blir gravitationskraften oändlig tillräckligt nära ett gruskorn om du så vill. Vanligtvis tar andra krafter över på så små avstånd och vi undslipper att våra fötter sugs ner i jorden. Kika på Trance länk för resten!

Men ska vi hålla på sådär, så kommer ett oändligt litet svart hål ALDRIG att träffa någon annan materia som den kan suga in. Just för att de när oändligt liten.

snej
2009-08-04, 21:29
http://www.wimp.com/smallworld/