handdator

Visa fullständig version : Bastu


MackeJuve
2009-07-28, 22:27
Någon som är insatt i hur mycket fett bastning bränner? Hjälper en kvarts bastning 5 ggr/vecka någonting vid exempelvis en deff?

Ishie
2009-07-28, 23:07
Typ lika mycket som att sitta still någon annanstans.
Det är en myt som jag trodde var utdöd?

en stor stark
2009-07-28, 23:20
Ingen myt. Ämnesomsättningen ökar med ca 7% per 0.5 grad förhöjd kroppstemperatur.

dt06mj2
2009-07-28, 23:23
Ingen myt. Ämnesomsättningen ökar med ca 7% per 0.5 grad förhöjd kroppstemperatur.

7% av tidigare en grundämnesomsättning eller av tidigare halv grads ämnesomsättning?

en stor stark
2009-07-28, 23:31
7% av tidigare en grundämnesomsättning eller av tidigare halv grads ämnesomsättning?

Förstnämnda.

TehSaxo
2009-07-29, 04:42
Ingen myt. Ämnesomsättningen ökar med ca 7% per 0.5 grad förhöjd kroppstemperatur.

Seriöst?
Kan någon/några fler bekräfta det här? :P
psst, Grub!

Eddie Vedder
2009-07-29, 05:55
Seriöst?
Kan någon/några fler bekräfta det här? :P
psst, Grub!

Kolla i Näringslära för högskolan t.ex. Just bastuexemplet ska jag inte uttala mig om men BMR stiger en viss procentuell mängd per grad Celsius vid feber i alla fall.

Anton Fräs
2009-07-29, 06:09
Du får en något ökad förbrukning. Men istället för att optinojja kan du ju se det som ett utmärkt tillfälle att slappna av så att du sedan kan ta nya tag i träningen/kosten eller livet i övrigt? :) Lite avslappning gör mer än man kan tro.

Onigiri
2009-07-29, 07:08
Jag har för mig att bastun ökar förbrukningen något men är inget vidare för musklerna?

Grahn
2009-07-29, 07:53
Ökad förbränning vid feber och ökad förbränning vid temperaturökning från yttre källa borde ju inte vara rakt av samma sak.....

Bastu är fördjävla skönt men visade inte ngn studie hur det förlängde återhämtningstiden efter träning? Torkar ju mest ut en och slösar salt....

roosm
2009-07-29, 09:03
Det hade ju varit intressant att mäta sin kroppstemperatur efter en bastu då.
Förmodligen höjs den, vad? 1.5 grader, känns ju knappast som att ligga med 40-graders feber.
Isf snackar vi alltså 1.5 * 0.07 = ca 10 %. Räkna med att en höjning på 1.5 grader är uppnådd efter dina 15 minuter i bastun och att temperaturen ökar i jämn takt. Då får vi ett snitt på 5 % förhöjd förbränning över 15 min.
Säg att du väger 75 kg. Då har du en grundförbränning på ganska nära 75 kcal / timme. Det ger dig isf en ökning på knappa 2 kcal per 15 min bastu.
Resultatet är alltså 10 kcal på 5 ggr 15 min bastu.

Sen kan ju mina siffror vara helt fel och du kanske når 40 grader och därför förbränner snarare 20 kcal på 5 ggr 15 min bastu. Det känns dock ganska irrelevant. Med tanke på att det kan börja dö massa viktiga celler osv i kroppen vid en kroppstemperatur på ca 42 grader och du förmodligen kommer vara så förstörd vid 41 grader att du knappt kan ta dig ut ur bastun så känner jag mig ganska trygg med antagandet att du åtminstone inte når över 40 grader.

Vi kan väl säga som så. Bastu höjer förbränningen jämfört att sitta still. Dock inte främst av att du sitter still i bastun utan snarare av att du måste resa dig från soffan och gå och sätta på bastun, ta av dig kläder, hämta en handduk och sedan framförallt duscha och göra iordning dig efteråt. Så om du ändå hade tänkt duscha så vinner du inte mycket på att basta.

mattilainen
2009-07-29, 09:21
Håller med Roosm om att bara för att rummet är varmt betyder inte det att din kropp höjs mer än bara någon grad. Bastu är skönt sen hur mycket det gör är ju frågan, du tappar vätska vilket kan lura dig att du förlorar fett. Om du verkligen vill vara opti så skippa den där mackan på kvällen innan läggning och du har tjänat in massa kcal.

Ostknäcket
2009-07-29, 09:24
Det hade ju varit intressant att mäta sin kroppstemperatur efter en bastu då.
Förmodligen höjs den, vad? 1.5 grader, känns ju knappast som att ligga med 40-graders feber.
Isf snackar vi alltså 1.5 * 0.07 = ca 10 %. Räkna med att en höjning på 1.5 grader är uppnådd efter dina 15 minuter i bastun och att temperaturen ökar i jämn takt. Då får vi ett snitt på 5 % förhöjd förbränning över 15 min.
Säg att du väger 75 kg. Då har du en grundförbränning på ganska nära 75 kcal / timme. Det ger dig isf en ökning på knappa 2 kcal per 15 min bastu.
Resultatet är alltså 10 kcal på 5 ggr 15 min bastu.

Sen kan ju mina siffror vara helt fel och du kanske når 40 grader och därför förbränner snarare 20 kcal på 5 ggr 15 min bastu. Det känns dock ganska irrelevant. Med tanke på att det kan börja dö massa viktiga celler osv i kroppen vid en kroppstemperatur på ca 42 grader och du förmodligen kommer vara så förstörd vid 41 grader att du knappt kan ta dig ut ur bastun så känner jag mig ganska trygg med antagandet att du åtminstone inte når över 40 grader.

Vi kan väl säga som så. Bastu höjer förbränningen jämfört att sitta still. Dock inte främst av att du sitter still i bastun utan snarare av att du måste resa dig från soffan och gå och sätta på bastun, ta av dig kläder, hämta en handduk och sedan framförallt duscha och göra iordning dig efteråt. Så om du ändå hade tänkt duscha så vinner du inte mycket på att basta.

Skulle snarare säga 1 grad på 30 min, beroende på temperaturen i bastun. Fast nu sa du också att dina siffror var fel så jag försöker inte sätta dit dig eller något. :thumbup:

roosm
2009-07-29, 12:04
Skulle snarare säga 1 grad på 30 min, beroende på temperaturen i bastun. Fast nu sa du också att dina siffror var fel så jag försöker inte sätta dit dig eller något. :thumbup:

No worries. Jag ser det inte som det heller.
Fan, vem vet... Jag kanske tar och testar i bastun till helgen så kan jag komma med empiriska bevis... =)

Poängen står ju fortfarande, det handlar om enstaka kcal.
Om du bastar 1 timme så kan du kanske käka 1 jordnöt extra ungefär. =)

Mental
2009-07-29, 12:51
No worries. Jag ser det inte som det heller.
Fan, vem vet... Jag kanske tar och testar i bastun till helgen så kan jag komma med empiriska bevis... =)

Poängen står ju fortfarande, det handlar om enstaka kcal.
Om du bastar 1 timme så kan du kanske käka 1 jordnöt extra ungefär. =)

Om du ska få korrekt avläsning vid bastubad skulle jag tro att rektaltermometer är det som kommer närmast sanningen. Skönt att du offrar dig för vetenskapen ;) Jag skulle tro att när det gäller en kropp uppvärmd utifrån så kommer andra metoder som oraltermometer och liknande att ge felaktiga värden.

MackeJuve
2009-07-29, 15:46
tack för alla åsikter, jag bastar bara för att det är skönt som fan men alltid kul att veta hur kroppen påverkas ;)

Ishie
2009-07-29, 17:35
Okej jag tänkte lite fel där. Jag tänkte 7% per grad i OMGIVNINGEN.. Då jävlar hade man fan inte behövt cardio ^^

Hur ligger det till med kyla då? Har hört att det ökar också.

Eddie Vedder
2009-07-30, 20:27
Hur ligger det till med kyla då? Har hört att det ökar också.

Ja i kyla påverkas änesomsättningen mer än i värme. Dels kylan i sig men även huttrandet som ofta följer har man sett påverka i studier.

men huttrandets "värde" känns ju ganska irrelevant i praktiken eftersom man i de flesta fall kanske trots allt sysslar med någor annat i kylan, typ går eller så.;)

Grahn
2009-07-31, 08:00
Nog för att jag avskyr cardio med viss passion men nog fan tar jag hellre en rask promenad än sätter mig i ett isbad och huttar mig smal.....

Den största effekten av rumstemperatur är om den påverkar ens aktivitetsgrad.

Tolkia
2009-07-31, 11:02
Ja i kyla påverkas ämnesomsättningen mer än i värme. Dels kylan i sig men även huttrandet som ofta följer har man sett påverka i studier.

men huttrandets "värde" känns ju ganska irrelevant i praktiken eftersom man i de flesta fall kanske trots allt sysslar med någor annat i kylan, typ går eller så.;)
Jag har för mig att huttrandet dessutom är en extremt energisnål form av "rörelse", typ för att få mesta möjliga effekt för minsta möjliga energiutgift. Ingen idé att satsa på att stå i snön i kalsonger för att gå ned i vikt, med andra ord. :D

Edit: Jag tror inte att kärntemperaturen höjs så mycket vid "normalt" bastubad, om den verkligen höjdes så att man fick hög feber skulle man nog märka att man inte mådde så bra när man kom ut (kan nog hända om man somnar i bastun och blir liggande, dock). Yttemperaturhöjningen kommer nog att få de flesta att lämna bastun innan kärntemperaturen höjs så mycket.

Mental
2009-08-01, 18:53
Jag har för mig att huttrandet dessutom är en extremt energisnål form av "rörelse", typ för att få mesta möjliga effekt för minsta möjliga energiutgift. Ingen idé att satsa på att stå i snön i kalsonger för att gå ned i vikt, med andra ord. :D

Edit: Jag tror inte att kärntemperaturen höjs så mycket vid "normalt" bastubad, om den verkligen höjdes så att man fick hög feber skulle man nog märka att man inte mådde så bra när man kom ut (kan nog hända om man somnar i bastun och blir liggande, dock). Yttemperaturhöjningen kommer nog att få de flesta att lämna bastun innan kärntemperaturen höjs så mycket.

Jag brukar känna mig både vimelkantig och degig efter ett bastubad, ungefär som vid feber. ska se om jag hittar något om temperaturökning.

Mental
2009-08-01, 19:04
Det här vad det jag hittade, lite luddigt, men det bör gå ganska snabbt att komma upp i febernivåer.

Tolkia
2009-08-01, 20:03
Det gick mao snabbare än jag trodde. (Fast jag måste säga att jag inte fattar hur man orkar sitta kvar i en varm bastu i en halvtimme; jag skulle smälta bort.)

Ishie
2009-08-02, 19:39
Det gick mao snabbare än jag trodde. (Fast jag måste säga att jag inte fattar hur man orkar sitta kvar i en varm bastu i en halvtimme; jag skulle smälta bort.)

Tacka vet jag ångbastu. Där kan man ju andas i alla fall *rolleyes*

kaer
2009-08-03, 12:45
Helt säker på att det här diskuterats tidigare på kolo.
Har för mig att konsensus var att förbränningen ökade, men med så lite att det var försumbart.