handdator

Visa fullständig version : problem med bygga bröstmuskler.


MooZ_WeD
2009-07-28, 19:39
tjena ja är en kille på snart 18 år och ja skäms för min bringa eller om man ens kan kalla det de. ja började träna i någon månad och de känns bra förutom en sak bröstmusklerna! ja klarar inte av att bänka eller göra med hantlar eller ja det går med hantlar men då är det max 10 kg på vardera han. Delvis på pga det så slutade ja träna och nu hade ja tänkt att börja igen, ja verkligen hatar det ja ser i spegeln och ja skulle uppskatta lite hjälp från er som kan detta, hur ska ja göra för att få min bröstmuskler större för ja får verkligen inte bänk att funka för mig. ja kan ta ett scenario ja klarar 70 kg x10 men en när ja lägger på 5 kg till så orkar ja knappt 5 och ja har testat att köra typ 40 några gånger för att värma upp och sen prövat 75 men det blir samma resultat. Eftersom det blir så så blir ja så jävla förbannad så ja skiter i o köra bröst och det är verkligen en av sakerna som ja vill ska bli fastare/hårdare.

ja har inget bestämt schema utan kör det ja känner för men nu när ja börjar igen vill ja verkligen ha full fokus på bröst och mag området och fixa ett ordentligt scehma!

tacksam för hjälp. Mvh misslyckad.

ceejay
2009-07-28, 19:43
Ett bra upplägg för bröst som jag kan rekommendera( Man kan köra det till de flesta övningar ;)) är att du kör 5 set. (Arne Persson på forumet fick jag detta ifrån)

Det första setet tar du en vikt du ganska lätt klarar 8 reps på, du vilar lite, sen höjer du till en vikt som du precis klarar 8 reps på. De sista 3 seten höjer du vikten och nu blir målet att klara t.ex 3 set med 6 reps i varje. Men till en början kommer du inte klara 3 set med 6 reps på den vikten, utan kanske 5,4,3. Nästa gång du kör kanske du klarar målet och då höjer du vikten lite på alla set.

Förstår du vad jag menar? ;)

ceejay
2009-07-28, 19:50
Fast det räcker ju inte med bänk för att få fina tuttar, lägg in snedbänk och lite flyes också.

MooZ_WeD
2009-07-28, 20:42
OKej tack så mycket har du något mer tips gällande kost?

JohnRick
2009-07-28, 20:43
Går du upp i vikt? Hur ofta tränar du bysten? Hur många övningar och set blir det (volym)? Har du fler set för bröst än vad du har för ben och rygg tillsammans t ex?

göste2009
2009-07-28, 23:48
Ceejay, den delen med 6 reppare som du tog från Arne. Var den menad för den som vill 'bygga' ,öka i vikter lr ngn stans i mellan öka o bygg? Känns lite tvek på att 6reppare vore det ultimata för att 'bygga'. Som omväxling för att chocka, ja!, men annars..

young_george
2009-07-28, 23:50
Ceejay, den delen med 6 reppare som du tog från Arne. Var den menad för den som vill 'bygga' ,öka i vikter lr ngn stans i mellan öka o bygg? Känns lite tvek på att 6reppare vore det ultimata för att 'bygga'. Som omväxling för att chocka, ja!, men annars..

http://images.upload2world.com/get-3-2009-upload2world_com_qucehl.jpg

Arne Persson
2009-07-28, 23:54
Ceejay, den delen med 6 reppare som du tog från Arne. Var den menad för den som vill 'bygga' ,öka i vikter lr ngn stans i mellan öka o bygg? Känns lite tvek på att 6reppare vore det ultimata för att 'bygga'. Som omväxling för att chocka, ja!, men annars..

Det beror på om du vill ha ökningen i genuin muskelmassa eller inte. Om inte, så är det högreppare. Jag förespråkar såklart det förstnämnda.

eskiil
2009-07-28, 23:54
eller ja det går med hantlar men då är det max 10 kg på vardera han.

Varför inte köra på 10kg?

Förstår inte riktigt.

ja kan ta ett scenario ja klarar 70 kg x10 men en när ja lägger på 5 kg till så orkar ja knappt 5


Lägg på kanske 2kg istället då?

tobbo
2009-07-28, 23:57
Det beror på om du vill ha ökningen i genuin muskelmassa eller inte. Om inte, så är det högreppare. Jag förespråkar såklart det förstnämnda.

Och vad är skillnaden mellan "vanlig" muskelmassa och genuin som du vill kalla det?

Eliass
2009-07-29, 01:09
Varför inte köra på 10kg?

Förstår inte riktigt.


+1

Jag tycker du ska utgå ifrån att "trötta ut" bröstmusklerna istället för att tänka på hur höga vikter du kör på. Bara du känner att det tar i tuttarna så är det väl bra? Ett tips där är kanske att hålla sig på högreps (8-12)
Känner du inget av bänkpress så rekomenderar jag hantelpress och flyes etc.

Lycka till! :)

walegard
2009-07-29, 01:28
Nybörjare brukar ha svårt att få kontakt i bröst vid bänkpress.

Sänk de där stöden stången ligger på, sen drar du ihop skulderbladen innan du börjar lyfta.. Ha ett relativt brett grepp, tycker du att det tar för mycket i axlarna så börja med någon annan övning..

När du är i toppläge ska du fortf ha lite böjda armbågar, du blir nästan tvingad till det också i och med att du dragit ihop skulderbladen, öppnar du upp skulderbladen har du gått för långt upp.


Ta detta med en nypa salt, men det är den uppfattningen jag har av bänk och av egen erfarenhet tar det bäst i tuttarna såhär!

bubbe
2009-07-29, 08:39
Skulle nog säja att ceejay har gett bäst hjälp till trådskaparen i detta fall. För att bygga muskelmassa krävs styrka. Med den låga belastning för kroppen som TS har idag så kommer det inte bli några större resultat hur mycket kontakt det känns eller vetenskapliga studier som läggs fram.

Jag skulle tipsa om att köra 3-4 mån bänkpress och hantelpress för att bli starkare men ändå träna för att lägga grunden till att bygga mer muskelmassa, typ som ceejay skriver. Efter detta satsa på kortare vila (1-3 min), lättare vikter och högre volym (variera runt 8-12 repetitioner). Fortsätt träna bänk och hantelpress, men variera mer mellan lutande och peta in en flyesövning som avslutning. Gå sen tillbaka till styrkeperioderna igen efter 3-6 mån.

Eller så kör du bara på, mer eller mindre tid kommer att lösa dina problem.....

Hejnomax
2009-07-29, 09:42
Pressar är minst lika mkt triceps som bröst.

Komplettera med flies! Antingen med hantlar eller i cabelcrossen, gärna båda.

Bläddra bakåt några sidor här så hittar du en tråd som heter typ: "Bröst, svårt att bygga massa. " Läs den :)

Edit: Länk till tråden (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=133822)

Anders The Peak
2009-07-29, 11:35
Jag har rätt slitna axlar och undviker helst pressar nuförtiden. När jag var ok i axlar osv så körde jag (reppade kring 6-12) snedbänk och bänk över 140 kg.
I dagsläget är jag tvungen att träna andra övningar som pullover flyes i olika modeller för att axlarna ska hålla. Vad jag tänkte komma fram till är att jag tror att jag har bättre pecs idag jämfört med då jag svungade vikter som borde ha resulterat i än större pecs men så är det inte. Därför tror jag att man bör se bänkpressen som basövning för överkroppen och inte som en bröstövning.

WorkOutBuddy
2009-07-29, 12:03
Det beror på om du vill ha ökningen i genuin muskelmassa eller inte. Om inte, så är det högreppare. Jag förespråkar såklart det förstnämnda.


Genuin muskelmassa, va? :smash:

F.W.Y.H
2009-07-29, 12:40
I din andra tråd så visar det sig att du äter dåligt, förmodligen underskott. Du kan inte bygga muskler om du inte äter tillräckligt!

stafh
2009-07-29, 12:43
Jag förstår inte... du kämpar med 10kg i hantelpress, men trycker upp 10x70kg i bänkpress? Är inte det lite konstigt? Och tar du 10x70kg i bänk så borde du ju ha liiite bröstmuskler ändå.

Grahn
2009-07-29, 13:17
Jag förstår inte... du kämpar med 10kg i hantelpress, men trycker upp 10x70kg i bänkpress? Är inte det lite konstigt? Och tar du 10x70kg i bänk så borde du ju ha liiite bröstmuskler ändå.

Teknik, koordination och stabilitetsproblem kanske? Eller så utförs hantelpressarna som ngn flyes variant.....

MooZ_WeD
2009-07-29, 14:56
Går du upp i vikt? Hur ofta tränar du bysten? Hur många övningar och set blir det (volym)? Har du fler set för bröst än vad du har för ben och rygg tillsammans t ex?

jag försöker träna det varje gång jag tränar, jag gick upp i vikt lite ja men ja vill gå upp i vikt men ändå inte för ja vill få bort fett på kaggen, nej det har ja inte.'


Arne Persson
Citat:
Det beror på om du vill ha ökningen i genuin muskelmassa eller inte. Om inte, så är det högreppare. Jag förespråkar såklart det förstnämnda.

förklara lite mer specefikt det där med genuin muskelmassa :).

eskiil
Citat:
Ursprungligen postat av MooZ_WeD Visa inlägg
eller ja det går med hantlar men då är det max 10 kg på vardera han.
Varför inte köra på 10kg?
Svar:ja får inte till så att det tar i bröstmusklerna och ja vet att ja skall klara mer men det blir som ett mentalt stopp.
Förstår inte riktigt.

Citat:
Ursprungligen postat av MooZ_WeD Visa inlägg
ja kan ta ett scenario ja klarar 70 kg x10 men en när ja lägger på 5 kg till så orkar ja knappt 5
Lägg på kanske 2kg istället då?
Svar:Det blir samma sak där

Eliass
Citat:
Ursprungligen postat av eskiil Visa inlägg
Varför inte köra på 10kg?

Förstår inte riktigt.
+1

Jag tycker du ska utgå ifrån att "trötta ut" bröstmusklerna istället för att tänka på hur höga vikter du kör på. Bara du känner att det tar i tuttarna så är det väl bra? Ett tips där är kanske att hålla sig på högreps (8-12)
Känner du inget av bänkpress så rekomenderar jag hantelpress och flyes etc.
Lycka till!

Svar: så du menar att ja ska köra mer reps fast med mindre vikter på bänk?:)


bubbe Skulle nog säja att ceejay har gett bäst hjälp till trådskaparen i detta fall. För att bygga muskelmassa krävs styrka. Med den låga belastning för kroppen som TS har idag så kommer det inte bli några större resultat hur mycket kontakt det känns eller vetenskapliga studier som läggs fram.

Jag skulle tipsa om att köra 3-4 mån bänkpress och hantelpress för att bli starkare men ändå träna för att lägga grunden till att bygga mer muskelmassa, typ som ceejay skriver. Efter detta satsa på kortare vila (1-3 min), lättare vikter och högre volym (variera runt 8-12 repetitioner). Fortsätt träna bänk och hantelpress, men variera mer mellan lutande och peta in en flyesövning som avslutning. Gå sen tillbaka till styrkeperioderna igen efter 3-6 mån.

Eller så kör du bara på, mer eller mindre tid kommer att lösa dina problem....

Svar: okej tack så mkt ! :)

Hejnomax Pressar är minst lika mkt triceps som bröst.

Komplettera med flies! Antingen med hantlar eller i cabelcrossen, gärna båda.

Bläddra bakåt några sidor här så hittar du en tråd som heter typ: "Bröst, svårt att bygga massa. " Läs den

Edit: Länk till tråden

Svar: vad är flies? menar du flyes? okej tack det ska ja göra :)!

Anders The Peak Jag har rätt slitna axlar och undviker helst pressar nuförtiden. När jag var ok i axlar osv så körde jag (reppade kring 6-12) snedbänk och bänk över 140 kg.
I dagsläget är jag tvungen att träna andra övningar som pullover flyes i olika modeller för att axlarna ska hålla. Vad jag tänkte komma fram till är att jag tror att jag har bättre pecs idag jämfört med då jag svungade vikter som borde ha resulterat i än större pecs men så är det inte. Därför tror jag att man bör se bänkpressen som basövning för överkroppen och inte som en bröstövning.
Svar: aha okej.

F.W.Y.H I din andra tråd så visar det sig att du äter dåligt, förmodligen underskott. Du kan inte bygga muskler om du inte äter tillräckligt!
Svar: det går lite upp och ner med det där! ena stunden vill ja satsa på magen sen andra stunden vill ja satsa på att få större bröstmuskler. ja får ta och hålla mig till en så länge!

stafh Jag förstår inte... du kämpar med 10kg i hantelpress, men trycker upp 10x70kg i bänkpress? Är inte det lite konstigt? Och tar du 10x70kg i bänk så borde du ju ha liiite bröstmuskler ändå.
Svar: alla har ju muskler men ja kanske överdrev med 10 kg mellan 10-15 är max! ja borde och känner att ja borde kunna uppnå högre än 70-75 kg.

Grahn: Teknik, koordination och stabilitetsproblem kanske? Eller så utförs hantelpressarna som ngn flyes variant
Svar: Ja det ligger nog mest i det att ja inte vet hur ja ska hantera stången och det men ja fått hjälp av polare och dom ser inget fel i hur ja ligger och tycker men ja känner inte att det tar något.

JohnRick
2009-07-29, 15:07
Du äter antagligen för lite. För att få styrkeökningar i längden krävs det att man ökar i kroppsvikt och därför ligger på ett långsamt kaloriöverskott = äter mer.

Om du står och stampar på samma kroppsvikt ökar du kanske några uns från och till, men inte tillnärmelsevis så mkt du kan göra om du tillåter dig att äta ordentligt.