handdator

Visa fullständig version : Tjej som funderar på att börja styrketräna...


Dandyduff
2009-07-28, 18:42
Hej,
jag är en tjej på 24 år som funderar på att börja styrketräna för att forma delar av min kropp lite mer så som jag vill ha dem. Innan jag köper gymkort skulle jag vilja ha tips o råd om hur jag kan göra detta på bästa sätt, och om det överhuvudtaget går att göra…
I dagsläget tränar jag dans, aerobicpass och löpning, sammanlagt ca 5 dagar/vecka. Jag har tidigare tränat gymnastik i många år. Jag har lätt för att bygga muskler vilket tidigare har gjort mig tveksam till att börja styrketräna eftersom jag inte vill bli ”större”. Det gäller framför allt mina armar som jag verkligen skulle vilja minska omfånget på och göra mer väldefinierade. Jag är 1.62 och väger ca 54 kg så jag är medveten om att jag kan minska dem lite genom att bli mer deffad men även tidigare när jag vägde mindre så var mina armar stora.
Är det möjligt att strama åt mina armar genom styrketräning eller har ni ngt annat tips?
Tacksam för all hjälp jag kan få : )

mattilainen
2009-07-28, 18:46
Det ända du kan göra är att förstora eller förminska dina muskler. Forma dom går tyvärr inte då det beror på muskelfästena på kroppen och hu de ser ut. Om du vill få mindre armar så är det väl antingen att förstå att armarna inte antagligen är för stora utan att mycket sitter i ditt huvud eller så är det att få kroppen större och träna inte armarna under tiden vilket jag inte rekommenderar.

Sista alternativet är att gå ner i vikt men tycker ändå du har en väldigt bra vikt för din längd om man kan säga så..

Så antingen lägger du dig på kaloribalans så gott det går och tränar så att du får lite fastare kropp. Vet inte riktigt vad mer jag kan skriva. Fråga igen om jag missat något.

Chrasher
2009-07-28, 18:53
Ursäkta att jag inte va så konstruktiv i första posten men,
Pratade med min tjej om exakt samma sak villket va välldigt svårt att få henne att förstå. men det enda man kan göra är att inte vara rädd för vikter.

Muskler formar kroppen :P fett ligger bara över musklerna och tar villken form de än blir tvingade till.

Många tjejer tror att dom kommer se ut som män om dom rör en hantel, men det är inte sant, min första association är jamie koeppe.

http://flisted.files.wordpress.com/2009/04/jaime-koeppe-03.jpg

Martin Löwgren
2009-07-28, 19:06
Hej,
jag är en tjej på 24 år som funderar på att börja styrketräna för att forma delar av min kropp lite mer så som jag vill ha dem. Innan jag köper gymkort skulle jag vilja ha tips o råd om hur jag kan göra detta på bästa sätt, och om det överhuvudtaget går att göra…
I dagsläget tränar jag dans, aerobicpass och löpning, sammanlagt ca 5 dagar/vecka. Jag har tidigare tränat gymnastik i många år. Jag har lätt för att bygga muskler vilket tidigare har gjort mig tveksam till att börja styrketräna eftersom jag inte vill bli ”större”. Det gäller framför allt mina armar som jag verkligen skulle vilja minska omfånget på och göra mer väldefinierade. Jag är 1.62 och väger ca 54 kg så jag är medveten om att jag kan minska dem lite genom att bli mer deffad men även tidigare när jag vägde mindre så var mina armar stora.
Är det möjligt att strama åt mina armar genom styrketräning eller har ni ngt annat tips?
Tacksam för all hjälp jag kan få : )
Detta är tydligen väldigt vanligt bland kvinnor. Jag har arbetat som personlig tränare i snart 7år och alla tjejer man träffar på har just detta problemet (enligt dem själva), skumt.

Jag rekommenderar dock vanlig styrketräning, samma scheman som för killar för jag upplever inte de här med att ni kvinnor anser er lätt bli "stora" enbart sitter intracraniellt.

Guddi
2009-07-28, 19:38
Det är bara att börja träna. Armarna behöver man inte träna specifikt utan de får bra träning av bröst och ryggövningar så håll du dig till det.

Dandyduff
2009-07-28, 19:51
Tack för svaren, men jag känner inte riktigt att jag har fått klarhet i mina funderingar. Är det möjligt att få mindre armar genom styrketräning? T.ex om man tränar tung styrketräning med tunga vikter o få rep. så får man större muskler än om man tränar med lättare vikter, fler rep. Så kan man göra musklerna i armarna tightare/mer kompakta genom specifika övningar? Tanken är inte att enbart styrketräna utan att lägga in det som komplement till annan träning för att få mer definierade muskler.

mini
2009-07-28, 19:56
Du blir sannolikt inte mindre av styrketräning. Möjligen kan du styrketräna på energiunderskott så att du tappar så lite muskler som möjligt då du går ner i vikt, men det är inte just armträningen som gör det. Frågan är hur stora armar du kan ha på den vikten. Fundera på hur mycket muskler du vill göra dig av med.

Allan
2009-07-28, 20:39
Detta är tydligen väldigt vanligt bland kvinnor. Jag har arbetat som personlig tränare i snart 7år och alla tjejer man träffar på har just detta problemet (enligt dem själva), skumt.


Det är för att de upplever tonus för första gången. Jag har faktiskt hört folk - både killar och tjejer - som faktiskt tror att de ökat i volym bara för att de har fått pump

Martin Löwgren
2009-07-28, 20:50
Det är för att de upplever tonus för första gången. Jag har faktiskt hört folk - både killar och tjejer - som faktiskt tror att de ökat i volym bara för att de har fått pumpJag med *flex*

dt06mj2
2009-07-28, 21:05
Det är för att de upplever tonus för första gången. Jag har faktiskt hört folk - både killar och tjejer - som faktiskt tror att de ökat i volym bara för att de har fått pump

Volymen ökar av pump, inte så långvarigt kanske..;)

sweetkarolina
2009-07-28, 21:12
Tack för svaren, men jag känner inte riktigt att jag har fått klarhet i mina funderingar. Är det möjligt att få mindre armar genom styrketräning? T.ex om man tränar tung styrketräning med tunga vikter o få rep. så får man större muskler än om man tränar med lättare vikter, fler rep. Så kan man göra musklerna i armarna tightare/mer kompakta genom specifika övningar? Tanken är inte att enbart styrketräna utan att lägga in det som komplement till annan träning för att få mer definierade muskler.

Jag skulle snarare hävda att det är tvärtom. Högrepsträning bygger väl snarare volym, och lågrepsträning styrka om jag uppfattat träningsmyterna korrekt.
Oavsett så lär du snarare öka på dina muskler än minska dem, om du tränar dem. Det du kan tänkas göra är väl att träna axlar, rygg, ben osv för att göra armarna proportionellt mindre mot resten av kroppen. Däremot lär de inte minska i tex omkrets utan snarare öka.

Jag trodde också att jag hade lätt att bli grov när jag började träna. Det har nu gått 5 år och jag väntar fortfarande på att hitta en muskel nånstans.

major Pectoralis
2009-07-28, 21:24
Bästa viset att skaffa sig små armar är att jämföra sig och umgås med dem som har stora armar och tvärtom.

Tyvärr tror jag att alltför många damer har denne spågan (eller liknande) som idealkropp.
http://buttertoastboutique.files.wordpress.com/2009/05/twiggy.jpg

Personligen gillar jag det "visuella intrycket av bicce-tjejer".

Dessutom verkar det t.o.m. ha blivit "Cosmopolitan-inne" (vad nu det har för betydelse) att ha relativt "big guns"/stora klubbor.

http://i.dailymail.co.uk/i/pix/2008/05/21/article-1020704-014F86EE00000578-507_468x415.jpg

http://img.dailymail.co.uk/i/pix/2008/02_02/tptDM1202_468x715.jpg

http://gfx.aftonbladet-cdn.se/multimedia/dynamic/00923/malenasarm800_923409a.jpg

http://recruitinganimal.typepad.com/recruitinganimal/images/mad_stage2_1.jpg

BB1942
2009-07-28, 21:30
Dom bilderna är RIKTIGT äckliga

EDIT* dvs 3 var riktigt äckliga och dom resterande är på gränsen eller för långt synhåll på.

major Pectoralis
2009-07-28, 21:31
Dom bilderna är RIKTIGT äckliga

Avundsjuk?

mini
2009-07-28, 21:37
Avundsjuk?

Det behöver man inte vara för att anse att mittenbilden ser rätt sjuk ut. En anorektiker som lyckats behålla lite muskler. Sunt skulle jag inte kalla det.
Sorry för Off T.

Martin Löwgren
2009-07-28, 21:39
det behöver man inte vara för att anse att mittenbilden ser rätt sjuk ut. en anorektiker som lyckats behålla lite muskler. Sunt skulle jag inte kalla det.
Sorry för off t.

+1

Tolkia
2009-07-28, 21:40
Avundsjuk?
Jag är definitivt avundsjuk på bild fyra. :D Ettan var nog upplagd i syfte att avskräcka (vilket den definitivt borde göra om man inte är anorektiker), dock tycker jag att tvåan och trean är lite dåliga exempel på "klubbor" om man sett bilder på damerna ur andra vinklar. Om inte Sarah Jessica Parker ätit upp sig på sistone är hon definitivt i en viktklass där en kvinna behöver p-piller för att behålla en illusion av normala kroppsfunktioner.

On topic säger jag som mini; kan TS ha så stora armar på den kroppsvikten, om hon inte har amputerade ben eller något? Jag tror att lite muskulösare armar kan se tajtare ut än "muskel-lösa" trots att de inte är smalare, armar med lite konturer kan bära upp underhudsfett mycket bättre än armar som är som raka pinnar. Vidare kommer ett vältränad axel- och bröstryggsparti att göra armarna mindre framträdande, om man nu är orolig för att de skall se för stora ut. Observera att det man ofta ser på modellbilder, där överarmen är så smal att armbågen ser ut som knät på en häst, endast förekommer om man är väldigt underviktig. Det finns en utseendenorm för tjejers armar som är tämligen långt från hur vi är skapta.

major Pectoralis
2009-07-28, 21:40
Det behöver man inte vara för att anse att mittenbilden ser rätt sjuk ut. En anorektiker som lyckats behålla lite muskler. Sunt skulle jag inte kalla det.
Sorry för Off T.

Ok, jag håller med om att hon kanske inte var så tilltalande. Anorektiker tvivlar jag på. Däremot är hon ganska säkert en pundare och säkert en olycklig människa.

Hursomhelst: hon är mån om att "vara inne" och hon exponerar sina armar, som ser ut att ha lyft en del.

major Pectoralis
2009-07-28, 21:43
Ok, jag erkänner. Jag vet inte vem tjejerna på bilderna är, förutom Madonna och Ernman. Jag tycker dessa två har en strålande karisma. Twiggy (bild 1) hade jag med som ett avskräckande exempel på en modeikon.

Självklart tar jag avstånd från anorektiska skönhetsideal (oavsett om det syns att de är anorektiker eller ej). Det var det som var poängen med att jämföra bicce-damerna med twiggy. Jag hoppas min poäng framgår och att jag kan bli missförstådd på rätt vis.

major Pectoralis
2009-07-28, 21:52
Ok, jag känner att jag vill revanschera mig.

Här har vi en annan erkänd skönhet som säkert curlar mer än de flesta...

http://02varvara.files.wordpress.com/2008/08/yelena-isinbayeva2.jpg

BB1942
2009-07-28, 21:55
det var den sista som var lagom dom andra är enligt mig underviktiga eller på gränsen

Avundsjuk? Är kille så det är väl lugnt

Den du postade tycker jag är schysst (MP)

major Pectoralis
2009-07-28, 21:59
det var den sista som var lagom dom andra är enligt mig underviktiga eller på gränsen

Avundsjuk? Är kille så det är väl lugnt

Den du postade tycker jag är schysst (MP)

Det finns killar som är avundsjuka på tjejer också, min bäste herre.

Jag har under mina år som aktiv idrottare och tränare stött på både det ena och det andra avvikande fallet. En inte helt ovanlig variant är tjejerna som förtvivlat slutar träna för att de inte vill "brotta ner"/"äga" farsan, brorsorna och pojkvännen.... Jag brukar försöka med argumentet "att de kan väl också börja träna" men det funkar sällan *screwy*

Mr.Sarkastisk
2009-07-28, 22:32
Det behöver man inte vara för att anse att mittenbilden ser rätt sjuk ut. En anorektiker som lyckats behålla lite muskler. Sunt skulle jag inte kalla det.
Sorry för Off T.

Dom andra bilderna då? Det var inte bara mitten bilden eller mitt bilden som var "äcklig".

mini
2009-07-28, 22:34
Dom andra bilderna då? Det var inte bara mitten bilden eller mitt bilden som var "äcklig".

Du får tycka att bilderna är "äckliga" om du vill, jag reagerade på bilden som var uppenbart osund.

KaptenKnäsvag
2009-07-28, 22:34
Jag har lätt för att bygga muskler vilket tidigare har gjort mig tveksam till att börja styrketräna eftersom jag inte vill bli ”större”.

Det här är ett problem alla tjejer verkar ha, ni är för anabola :/

major Pectoralis
2009-07-28, 22:48
Måste fanken slänga in detta också. Länge leve kanot! :D

http://3.bp.blogspot.com/_UVQTh74Gjfg/SL2cgOeT3fI/AAAAAAAAAGE/2XAvZCP3iGg/s320/Katalin+Kov%C3%A1cs.JPG

http://4.bp.blogspot.com/_UVQTh74Gjfg/SL2c792N6OI/AAAAAAAAAGM/9SoeAhmrYiA/s320/Katalin.jpg

Vilken grace, vilken stil, vilken finess!

z_bumbi
2009-07-29, 06:55
Länge leve kanot! :D

Kanotdamerna är imponerande men synd att killarna ser ut som räkor.

major Pectoralis
2009-07-29, 09:08
Kanotdamerna är imponerande men synd att killarna ser ut som räkor.

Haha, touché men räkor är väl synd att säga.... De är ju inte mindre/svagare än styrkelyftare i alla fall (om vi bortser från extremeliten och 1RM i bänk, böj, mark)

http://www2.raisport.rai.it/news/sport/canoa/199708/24/34002d7502d92/canoa.jpg

http://www.bibliotecadellosport.it/DIDATTICA/13-OLIMPIADI/OLIMPIADI-MODERNE/CITTA-OLIMPICHE/1996-ATLANTA/IMAGES/image014.jpg

Sedan är kanotisterna internationellt i regel 10-15kg större än i Sverige, vad nu det beror på....

Ironbabe
2009-07-29, 09:23
Vore kul att se en bild på dina armar :)

Grahn
2009-07-29, 09:28
Så mycket som killar får slita för att bygga muskelmassa så är det smått förvånande att så många tjejer tror att de genom att besöka gymmets avdelning för fria vikter och svettas lite ngn gång plötsligt kommer att vakna upp och upptäcka att de sitter inne med en överarm av Arnold kaliber.

Tror de som får för mycket muskler genom ngt misstag är rätt lätträknade.

Nitrometan
2009-07-29, 09:39
De är ju inte mindre/svagare än styrkelyftare i alla fall (om vi bortser från extremeliten och 1RM i bänk, böj, mark)
Varför ska man inte jämföra dem i det de tävlar i?


Ska man jämföra kanotisternas tider på 3000 m hinderlöpning istället för K1 1000m?

Tror de som får för mycket muskler genom ngt misstag är rätt lätträknade.
Japp. Kan inte vara många.

major Pectoralis
2009-07-29, 10:02
Vore kul att se en bild på dina armar :)

hehe, now we talking.... :naughty:

Ja, jag är inte den som är den:

major Pectoralis
2009-07-29, 10:05
Varför ska man inte jämföra dem i det de tävlar i?

Därför att då blir tekniken avgörande. Det hade inte omvänt varit rättvist att se vem som kan utveckla mest kraft i kanoten: en styrkelyftare eller en kanotist.

Ska man jämföra kanotisternas tider på 3000 m hinderlöpning istället för K1 1000m?

Jag är ganska säker på att kanotisterna skulle slå styrkelyftarna på 3000m hinderlöpning. Kanotister brukar nämligen vara bra på det mesta från styrke- och sprintrelaterade grenar till maraton.

major Pectoralis
2009-07-29, 10:11
Därför att då blir tekniken avgörande. Det hade inte omvänt varit rättvist att se vem som kan utveckla mest kraft i kanoten: en styrkelyftare eller en kanotist.



Jag är ganska säker på att kanotisterna skulle slå styrkelyftarna på 3000m hinderlöpning. Kanotister brukar nämligen vara bra på det mesta från styrke- och sprintrelaterade grenar till maraton.

Sedan finns det iofs ett antal kanotister som har bra 1RM, åtminstone i bänkpress.

Jag känner till ett antal herrar med ett raw-pb i bänk på omkring 150kg. Det skall ju då även påpekas att de i regel har dålig teknik, saknar toppningsträning och mest bara "tar i".

På damsidan är styrkelyftsmeriterna faktiskt ganska tunga bland kanotister, åtminstone längre tillbaks i historien.
Jag vet själv ett antal exempel. En tjej i min klubb hade t.ex. damrekordet i bänkpress i Skåne. Hon var dock långt ifrån starkast bland tjejerna i klubben i nämnda övning... En av kanottjejerna, 17 år gammal, gjorde även en 4:a på 80kg i bänken, vilket inte alls är dumt, speciellt inte med tanke på att hon defakto var konditionsidrottare med meriter från kanotmaraton, om jag inte minns fel.

Ironbabe
2009-07-29, 10:11
hehe, now we talking.... :naughty:

Ja, jag är inte den som är den:

Nu förstår jag vad du menar tjejen..du HAR verkligen stora armar till dina 54 kg ;)

major Pectoralis
2009-07-29, 10:15
Nu förstår jag vad du menar tjejen..du HAR verkligen stora armar till dina 54 kg ;)

Jo, men naturlich. *flex*

Sniggel
2009-07-29, 10:24
Nu förstår jag vad du menar tjejen..du HAR verkligen stora armar till dina 54 kg ;)

Haha! :laugh:
Tänkte precis skriva att det nog var riktat till TS och inte Majoren :)

Sparven från Minsk
2009-07-29, 10:31
Efter sida 1 blev tråden förvandlad till en kanot/muskeldamer tråd ;)

Nitrometan
2009-07-29, 11:05
Därför att då blir tekniken avgörande. Det hade inte omvänt varit rättvist att se vem som kan utveckla mest kraft i kanoten: en styrkelyftare eller en kanotist.
Ach, du menar så. Svårt att mäta maxstyrka utan att mäta maxstyrka bara. Men jag förstår hur du menar.


Jag är ganska säker på att kanotisterna skulle slå styrkelyftarna på 3000m hinderlöpning. Kanotister brukar nämligen vara bra på det mesta från styrke- och sprintrelaterade grenar till maraton.
Japp, det gör de säkert. De flesta kanotister jag har träffat har varit väldigt allroundtränade.

WorkOutBuddy
2009-07-29, 11:54
Muskulösa tjejer är så himla nice. Bleh på dom som är överdrivet smala!

Tolkia
2009-07-29, 12:00
OK, jag föreslår att vi återgår till trådens ursprungliga ämne. En urspårning till en diskussion om olika medlemmars utseendepreferenser undanbedes.

Allan
2009-07-29, 13:10
Volymen ökar av pump, inte så långvarigt kanske..;)

No shit Sherlock...

Apjavel
2009-07-29, 16:54
Tack för hjälpen, trots att tråden spårat ut lite ; ) Köper kort och testar träna så får jag se hur resultatet blir!

Sparven från Minsk
2009-07-29, 16:58
Tack för hjälpen, trots att tråden spårat ut lite ; ) Köper kort och testar träna så får jag se hur resultatet blir!

Vill du få mer öga mot öga info kan du ju alltid snacka med en PT på dit lokala gym, eller med en kompis kanske med träningsvana.
Att be om hjälp på detta forum kan vara kanon ibland, men allt för ofta spårar trådarna ur lite som du märkte ;)
Lycka till nu!:thumbup:

Sniggel
2009-07-29, 18:54
No shit Sherlock...

Tror det mellan raderna sägs att det finns kvinnor som ser sig i gymmets eller omklädningsrummets speglar, iakttar deras blodfyllda muskler och tänker "Nä nu går det för snabbt!" och ger upp träningen för de tror att den tillfälliga tillväxten de får av pumpen (kombinerat med bra ljusförhållanden), är permanent och kommer att vara linjär för varje pass.
Agneta Sjödin blev tidigare coachad av någon kändis och jag misstänker att det var något sånt som hände när hon ansåg att hon blivit för stor efter 1 vecka eller 2.

Krokodil
2009-07-29, 19:59
Vad som är "för stort" brukar ändras med tiden man tränar. Lite som att jaga regnbågen, man kommer bara nära... :)