handdator

Visa fullständig version : Tänker jag fel?


austria
2009-07-28, 13:54
När man tränar bröst så tar det ju mycket på triceps också i dom flesta övningar. Samma sak när man kör rygg, då tar det ju mycket på biceps.

Har fått för mig att det kan vara bra att köra triceps direkt efter bröst eftersom som man då "värmt upp" triceps. Samma sak med biceps efter rygg.

Eller är det kanske dumt att köra dom direkt efter, man kanske har tröttat ut den muskeln så man inte kan köra max på den muskelgruppen?

Hur tänker/kör ni?

Den tyngaste
2009-07-28, 13:57
Bröst/Triceps och Rygg/Biceps går bra att köra ja.
Du borde göra det som är mest givande för dig.

Xtreme-G
2009-07-28, 13:59
Om man bara tränar väldigt splitat och varje muskelgrupp en gång i veckan är det nog bra att dela upp dem så att man får något högre frekvens per muskel. Om man däremot tränar varje muskelgrupp ofta lägger man dem på samma pass så att de hinner återhämta sig mellan passen.

kalajset
2009-07-28, 14:16
En av de "eviga frågorna" som diskuterats rätt mycket här.

Finns inget rätt/fel svar här egentligen, fungerar olika för alla, och alla har sina egna preferenser. Bortser man från detta, och s as från vad "schemat tillåter" så:

Kör man en muskelgrupp "för sig", samma dag som den redan aktivterats, (mycket), i andra hand, t ex då triceps efter bröst, är man oundvikligen redan trött i just triceps, till en viss del. Att då fortsätta, och köra den "separat" efter detta har både sina fördelar och nackdelar, du nämner flera av dessa själv. Att inte vara helt utvilad i den aktuella muskelgruppen kommer onekligen leda till att mindre vikter måste användas, men behöver detta verkligen vara en nackdel? - Den gamla klyschan går ju "musklerna kan inte se vikterna", men själv tycker jag detta är en sanning med modifikation. Att bara/mestadels gå på hur "trött" man känner sig i en viss muskelgrupp tycker jag inte är ett vidare bra sätt att mäta "hur bra övningen tar"/tillväxt etc etc.

Personligen tror jag de allra flesta, (förutom kanske nybörjare i ett flertal fall), i mån av tid/ork/plats i schemat etc, skulle tjäna på att köra t ex just triceps och bröst på olika dagar, om syftet är att få en symmetrisk fysik, (vad nu detta är), och på ett s as lättare sätt själv kunna kontrollera var tillväxten/hur mycket av den kommer ske. Nu blev det rätt flummigt, men jag är varken inget större fan av "helkroppstänket" när det snackas ren muskelhypertrofi, och inte heller just ovan nämda klyscha om just avsaknaden av ögon hos muskeln i fråga. Visst har båda dessa tankesätt sina poänger, men efter att ha provat båda metoderna, och observerat andra göra det - separata dagar fungerar i mitt tycke bäst i fallet symmetrisk muskeltillväxt. Sedan kommer inte alla hålla med, inget konstigt med det, det finns väldigt få absoluta sanningar när det kommer till träning.

austria
2009-07-28, 15:19
Tack för utförliga svar

Får helt enkelt testa mig fram. Kan ju vara kul att bryta möstret man kört på ett tag, brukar ju få en "nytändning" av det :)

ceejay
2009-07-28, 16:45
bröst triceps funkar för mig att köra samma pass

dock kan jag inte köra rygg biceps, för jag har ingen ork i biceps kvar efter ;) teknikfel kanske men så är det