handdator

Visa fullständig version : Räkna ut sin skatt?


Carolinew
2009-07-28, 12:45
Ja, hur räknar man egentligen ut så att rätt skatt har dragits från ens lön? Jag har försökt kolla med skattetebellen (33) men det stämmer inte alls. Inga av de beloppen som står där kommer ens i närheten av 30% eller vad nu skatten ligger på. Jag är ju bara behovsanställd så min lön kommer att skifta ganska mycket från månad till månad, är det där felet ligger?

Finns det ingenstans man typ kan skriva in sin månadslön och var man bor så att den räknar ut det till en *gah!*

Grahn
2009-07-28, 12:46
http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/Skatter/Rakna_pa_dina_skatter/Min_skatt/

mks
2009-07-28, 12:48
Exakt skatteuträkning kan du bara göra på årsbasis. Skattetabellerna är en lathund för att arbetsgivarna ska kunna betala in ett någorlunda korrekt belopp i inkomstskatt för dig.

Scratch89
2009-07-28, 12:50
Du är väl student? Jag har för mig att vi har betydligt mindre skatt än heltidsanställda. Jag betalade 30% förra året, och jobbade för ungefär 90 k, men fick ändå tillbaka nästan 15k på skatten, så jag vågar påstå att vi har runt 25% eller så.

Grahn
2009-07-28, 12:51
Du är väl student? Jag har för mig att vi har betydligt mindre skatt än heltidsanställda. Jag betalade 30% förra året, och jobbade för ungefär 90 k, men fick ändå tillbaka nästan 15k på skatten, så jag vågar påstå att vi har runt 25% eller så.

Nej det beror väl mer på att det finns en gräns för när man börjar skatta?

Scratch89
2009-07-28, 12:53
Nej det beror väl mer på att det finns en gräns för när man börjar skatta?

Du menar de där första 16 tusen eller så? Du har en poäng. ;)

Carolinew
2009-07-28, 13:02
http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/Skatter/Rakna_pa_dina_skatter/Min_skatt/

Hm, det där stämde inte alls med vad jag fick :Virro

Exakt skatteuträkning kan du bara göra på årsbasis. Skattetabellerna är en lathund för att arbetsgivarna ska kunna betala in ett någorlunda korrekt belopp i inkomstskatt för dig.

Men alltså, enligt de tabellerna skulle jag inte ens betala 10 % i skatt? Hur funkar det? Vill ju inte att jag skall få en massa jobbig restskatt nästa år.

Du är väl student? Jag har för mig att vi har betydligt mindre skatt än heltidsanställda. Jag betalade 30% förra året, och jobbade för ungefär 90 k, men fick ändå tillbaka nästan 15k på skatten, så jag vågar påstå att vi har runt 25% eller så.

Nej det beror väl mer på att det finns en gräns för när man börjar skatta?

Hmm, fast det är väl inget de borde räkna med nu? Utan det borde man väl få tillbaka så som Scratch fick?

Grahn
2009-07-28, 13:04
Hmm, fast det är väl inget de borde räkna med nu? Utan det borde man väl få tillbaka så som Scratch fick?

Du kan ansöka om jämkning, rätt vanligt vid visstids inkomst.

Nitrometan
2009-07-28, 13:06
Hmm, fast det är väl inget de borde räkna med nu? Utan det borde man väl få tillbaka så som Scratch fick?
Om du får tillbaka nåt beror ju på hur mycket din arbetsgivare har betalat in.

edit: som Grahn säger är det vanligt att man jämkar sin skatt när man bara jobbar viss del av året.

Alone_in_the_dark
2009-07-28, 13:08
http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/Skatter/Rakna_pa_dina_skatter/Min_skatt/

Va uppmuntrande att få reda på att man betalar nästan 47% i skatt*cry*

Carolinew
2009-07-28, 13:08
Du kan ansöka om jämkning, rätt vanligt vid visstids inkomst.

Nä någon jämkning vill jag inte ha, hellre att få tillbaka vid deklarationen än att behöva betala restskatt.

Carolinew
2009-07-28, 13:10
Om du får tillbaka nåt beror ju på hur mycket din arbetsgivare har betalat in.

edit: som Grahn säger är det vanligt att man jämkar sin skatt när man bara jobbar viss del av året.

Jag kommer att jobba året om, så det är inget sommarjobb. Och jämkning är väl något man själv måste ansöka om...

Nitrometan
2009-07-28, 13:11
Japp. Men din arbetsgivare kan betala fel också.

mks
2009-07-28, 13:12
Men alltså, enligt de tabellerna skulle jag inte ens betala 10 % i skatt? Hur funkar det? Vill ju inte att jag skall få en massa jobbig restskatt nästa år.


Inkomstskatteprincipen i Sverige är progressiv. De som tjänar minst betalar en väldigt liten del av sin inkomst i skatt, vissa t.o.m 0%, och de som tjänar mest betalar en avsevärd större del, någonstans kring 53% vill jag minnas.

Din inkomstskatt beror på din årsinkomst. Alla tabeller eller räknehjälpmedel du kan hitta bygger på antagandet att du tjänar din månadslön*12 per år. Om det antagandet inte är korrekt i ditt fall så får du själv göra en gissning om din årsinkomst och räkna utifrån den.

Grahn
2009-07-28, 13:13
Jag kommer att jobba året om, så det är inget sommarjobb. Och jämkning är väl något man själv måste ansöka om...

Jepp, första året blir din årsinkomst inte riktigt fullständig dock(om du inte börjar exakt rätt tid på skatteåret) men det löser sig med restskatten om du tycker det är smidigare.

Dock tycker jag den sidan borde gett ett hyffsat rättvisande resultat....men vad vet jag är rätt kass på ekonomi :)

Carolinew
2009-07-28, 13:20
Japp. Men din arbetsgivare kan betala fel också.

Jo, det är ju just det jag försöker ta reda på, men det går la inte så bra :Virro

Inkomstskatteprincipen i Sverige är progressiv. De som tjänar minst betalar en väldigt liten del av sin inkomst i skatt, vissa t.o.m 0%, och de som tjänar mest betalar en avsevärd större del, någonstans kring 53% vill jag minnas.

Din inkomstskatt beror på din årsinkomst. Alla tabeller eller räknehjälpmedel du kan hitta bygger på antagandet att du tjänar din månadslön*12 per år. Om det antagandet inte är korrekt i ditt fall så får du själv göra en gissning om din årsinkomst och räkna utifrån den.

Jasså, jag trodde inte att någon kunde betala mindre än 29 % (som vi verkar ha i Göteborgs kommun nu) oavsett lön (såvida man inte tjänar mindre än 18 200 då som är skattefria). Att skatten ökade progressivt uppåt visste jag, men inte neråt, vad knepigt...

Jepp, första året blir din årsinkomst inte riktigt fullständig dock(om du inte börjar exakt rätt tid på skatteåret) men det löser sig med restskatten om du tycker det är smidigare.

Dock tycker jag den sidan borde gett ett hyffsat rättvisande resultat....men vad vet jag är rätt kass på ekonomi :)

Ja själva sidan verkade bra, jag vet inte varför det inte stämde. Känns skumt.

mks
2009-07-28, 13:34
Jasså, jag trodde inte att någon kunde betala mindre än 29 % (som vi verkar ha i Göteborgs kommun nu) oavsett lön (såvida man inte tjänar mindre än 18 200 då som är skattefria). Att skatten ökade progressivt uppåt visste jag, men inte neråt, vad knepigt...

Det är grundavdrag, jobbskatteavdrag och andra fiffiga påhitt från politiker som ger den progressiva effekten i den nedre änden av skalan genom att den beskattningsbara inkomsten minskas, inte att den kommunala skattesatsen är lägre i procent.


Ja själva sidan verkade bra, jag vet inte varför det inte stämde. Känns skumt.
Prova den här och räkna på årsbasis:
http://www.skatteverket.se/webdav/files/servicetjanster/skatteutrakning2009/skatteutrakning09ink1.html

Jag slängde in en årsinkomst på 50000:- och en kommunal skattesats på 32:74 (gbg 2008), det gav en slutlig skatt på 3500:- dvs 7%

Grahn
2009-07-28, 13:47
Fast arbetsgivaren kan väl inte jämka utan arbetstagarens medgivande så mallen borde ju stämma per månad....

jakke
2009-07-28, 13:50
Testat ringa din chef eller någon administrativ person på ditt jobb?
Varför ens försöka gissa?

C.E.J.
2009-07-28, 14:14
Räkna bort 1/3 så blir det en glad överraskning sen när du väl får lönen.

Tryman
2009-07-28, 14:21
Nä någon jämkning vill jag inte ha, hellre att få tillbaka vid deklarationen än att behöva betala restskatt.

Det är ju inte svårt att undvika.

1. Använd denna och lägg på 10-20.000 kronor på vad du tjänar så slipper du restskatt.
Prova den här och räkna på årsbasis:
http://www.skatteverket.se/webdav/files/servicetjanster/skatteutrakning2009/skatteutrakning09ink1.html

Trassel
2009-07-28, 14:43
Det går utmärkt att gå in på skatteverkets hemsida och kolla upp preliminärskatten där för att se om arbetsgivaren drar rätt skatt.

Där kan du kolla upp vilken tabell du tillhör och sen gå vidare till tabellerna som visar beloppet, där står det på månadslön.

Det varierar hur man får sin lön vilket också står där.

Trassel
2009-07-28, 14:44
http://www.skatteverket.se/skatter/skattetabeller/09/preliminar/main.4.6d02084411db6e252fe80008294.html

Carolinew
2009-07-28, 15:54
Det går utmärkt att gå in på skatteverkets hemsida och kolla upp preliminärskatten där för att se om arbetsgivaren drar rätt skatt.

Där kan du kolla upp vilken tabell du tillhör och sen gå vidare till tabellerna som visar beloppet, där står det på månadslön.

Det varierar hur man får sin lön vilket också står där.

Jamen det var ju den tabellen jag skrev som verkade konstig i mina ögon, för om den stämmer har arbetsgivaren dragit på tok för mycket skatt. Enligt länken som Grahn skickade hade arbetsgivaren istället dragit för lite. Så jag blir inte direkt klok på det...

Carolinew
2009-07-28, 16:04
Det är ju inte svårt att undvika.

1. Använd denna och lägg på 10-20.000 kronor på vad du tjänar så slipper du restskatt.

Testade den, är ju lite svårt iofs när jag inte vet vad årslönen kommer att bli men höftade till det lite bara.

Jag förstod dock inte avdragen som de hade med, Grundavdrag - vad är det egentligen? och Skattereduktion för arbetsinkomster, samt Skattereduktion för allmän pensionsavgift? Jag betalar ingen pension nu... :Virro

Ska googla vidare men vore tacksam om nån kanske ville förklara ändå :)

Tryman
2009-07-29, 09:08
Keep it simple. Jag utelämnade det mesta och lämnade in en jämkning och fick ändå tillbaka ett par tusen.


Man räknar inte skatt från första intjänade kronan utan man har ett grundavdrag som man får tjäna skattefritt. Tror den ligger på drygt 18.000 kr för 2009. Sen kan man få skatteavdrag för eget pensionssparande.

mks
2009-07-29, 09:44
Testade den, är ju lite svårt iofs när jag inte vet vad årslönen kommer att bli men höftade till det lite bara.

Jag förstod dock inte avdragen som de hade med, Grundavdrag - vad är det egentligen? och Skattereduktion för arbetsinkomster, samt Skattereduktion för allmän pensionsavgift? Jag betalar ingen pension nu... :Virro

Ska googla vidare men vore tacksam om nån kanske ville förklara ändå :)

Du kan som sagt bara beräkna skatten på årsbasis. Alla uträkningar per månad är preliminära gissingar som baseras på antaganden. Om inte ens du kan gissa vad din årslön kommer bli, så kan knappast någon annan (arbetsgivaren) gissa bättre och dra rätt belopp från din lön.

Alla som betalar skatt betalar allmän pensionsavgift, det är en del av systemet, inget du gör på eget initiativ. Skattereduktion för arbetsinkomster är en del av det som kallas jobbskatteavdraget, ett vallöfte från borgarna om att vi ska få mer i plånboken.

Allt du kan tänkas vilja veta finns på Skatteverkets webbsajt, men det kan vara både svårfunnet och svårläst.

LoTiX
2009-07-29, 09:52
Jag lämnade nyligen in blankett SKV 4302 om skattejämkning (har jag för mig) via internet. SKV 4301 skulle specifikt nyttjas utav studerande men den kunde man inte skicka via internet. En sak jag undrar över är varför man skulle skriva in vem som var ens arbetsgivare på 4301an men inte på 4302an.