handdator

Visa fullständig version : Hjälpa igång en nybörjare


MackeJuve
2009-07-27, 22:57
Bakgrund: Jag har fått en gym-partner som är helt nybörjare. Själv har jag tränat på gym i några år och kör enligt max-ot, dvs tungt och varje muskelgrupp 1 gång /vecka.

Just nu: 1:a veckan får han köra som mig och lära känna övningarna och med ett repsantal på ca 15.

Fråga: Om han fortsätter med ett repsantal på 15 och inte kör till failure, då borde han väl kunna köra varje muskelgrupp 2 ggr/vecka utan problem? Och hur länge ska han köra högreps, när är det dags att köra tyngre/när är nybörjarperioden över? Tack i förhand! :)

walegard
2009-07-27, 23:05
nybörjare de först 1-3 åren.. sen kan du börja slita på lederna

Mourten
2009-07-27, 23:09
kör lugnt 3 månader kanske, sen ere bara å kötta.

walegard
2009-07-27, 23:13
kör lugnt 3 månader kanske, sen ere bara å kötta.

skitsnack

Mourten
2009-07-27, 23:14
skitsnack

Nej?
Jag har hjälp massor av människor att börja träna, låtit dom ta de lugnt 10-12 veckor för att sedan börja köra hårt.
Ingen har fått besvär med leder etc.

walegard
2009-07-27, 23:16
Nej?
Jag har hjälp massor av människor att börja träna, låtit dom ta de lugnt 10-12 veckor för att sedan börja köra hårt.
Ingen har fått besvär med leder etc.

Det beror ju iofs helt på hur van man är vid träning innan.. Men om man tar en smal datanörd som aldrig rört på sig så är 3 månader för lite innan man börja bajsa upp vikterna.

NiklasAlm
2009-07-28, 15:42
1-3 år låter överdrivet

stridis
2009-07-28, 16:01
Det beror ju iofs helt på hur van man är vid träning innan.. Men om man tar en smal datanörd som aldrig rört på sig så är 3 månader för lite innan man börja bajsa upp vikterna.

Han lär normalt sätt ta lite mer tid på sig innan han är tillräckligt vig för knäböj + lite annat.
3år är skrattretande länge, vem skulle räknas som nybörjare så länge?

walegard
2009-07-28, 16:29
Han lär normalt sätt ta lite mer tid på sig innan han är tillräckligt vig för knäböj + lite annat.
3år är skrattretande länge, vem skulle räknas som nybörjare så länge?

Jag har tränat i 2½ år och slåss fortfarande med tekniken.

Har man gymmat själv och bara lallat på gymmet även fast man haft goda intuitioner så halkar man efter rejält.

Börjar man rätt och är seriös kan man tekniken efter ett år.

Vill man köra tungt bör man kunna teknik, plus ha uppvärmda leder. Du bygger inte upp starka tåliga leder på 3 månader.

MackeJuve
2009-07-28, 17:43
okej delade åsikter där men tack :)

Mourten
2009-07-28, 19:17
Jag har tränat i 2½ år och slåss fortfarande med tekniken.

Har man gymmat själv och bara lallat på gymmet även fast man haft goda intuitioner så halkar man efter rejält.

Börjar man rätt och är seriös kan man tekniken efter ett år.

Vill man köra tungt bör man kunna teknik, plus ha uppvärmda leder. Du bygger inte upp starka tåliga leder på 3 månader.

Jag har precis tränat i 2 år nu, tror inte de är så många som ser mig som nybörjare direkt...

Du är verkligen helt ute å seglar, klart du inte får mästar vikter på 10-12 veckor men personen kmr iaf inte kunna ta så mkt vikt efter den tiden så de
är såldes lugnt.

walegard
2009-07-28, 22:02
Jag har precis tränat i 2 år nu, tror inte de är så många som ser mig som nybörjare direkt...

Du är verkligen helt ute å seglar, klart du inte får mästar vikter på 10-12 veckor men personen kmr iaf inte kunna ta så mkt vikt efter den tiden så de
är såldes lugnt.

Därför jag skrev 1-3 år.. Du fixade det säkert rätt snabbt, grattis! :thumbup:


Jag står dock kvar vid mitt uttalande om att en person som inte tidigare är van vid träning inte hinner bygga upp bra leder och nervsystem på 3 månader för att sedan kunna köra tex, max ot.

walegard
2009-07-28, 22:03
(utan slitage)

NiklasAlm
2009-07-28, 22:51
Är de nån som vet detta eller är allt uppskattningar? Själv började jag träna riktigt tungt efter 4 månader, fick lite problem med armarna framförallt men så tog jag en veckas paus och då gick värken över och efter det har den inte kommit tillbaka(körde fler reps sen). Detta säger egentligen ingenting eftersom jag vilade på tok för lite i början. Min slutsats är att 3 månader inte räcker för alla om man gör nybörjarfel.

walegard
2009-07-28, 23:18
Det tar definitivt mer än 3 månader för att lära sig tekniken och sin egen kropp. Bara det säger ju att man inte ska börja köra tungt.