handdator

Visa fullständig version : Skillnad på ägg och ägg?


al3xander
2009-07-27, 20:13
Är det någon skillnad i näringsvärde på ett kokt ägg och ett stekt ägg?

Sedan har jag hört att man inte skall äta för många ägg per vecka då det kan förhöja kolestrålet, är detta sanning eller myt? Kan tänka mig att om man tränar ordentligt så ska det väl inte påverka så mycket!?!

//Alexander

fluff
2009-07-27, 20:20
Nej, det är det inte. Inte på själva ägget. Dock får du ju addera eventuellt stekflott vid stekning.

austria
2009-07-27, 20:25
Jag är ingen expert på området men jag tror inte att det är någon skillnad på näringsvärdet av ett stekt eller kokt ägg. Det som kan ändra näringsvärdet på ett stekt ägg är väl om du steker ägget i i olja eller smör.

Jag tror lungt du kan äta flera ägg om dagen utan att det skulle vara någon fara. Jag äter själv minst 2 ägg om dagen, men jag vet flera på det här forumet som äter 6-8 ägg om dagen.

Jag är dock ingen expert som jag skrev tidigare, så ta det jag skriver med en nypa salt.
Du kommer säkert få svar från fler som är insatta i ämnet.

Frillan
2009-07-27, 20:27
Ägg är jättebra näringskälla! fyllda med nyttigheter, och dessutom gott :) Men mycket av allt är nog aldrig bra, tror jag...

mikaelj
2009-07-27, 20:58
Sedan har jag hört att man inte skall äta för många ägg per vecka då det kan förhöja kolestrålet, är detta sanning eller myt?

Myt. Kroppens egenproduktion motsvarar mängden kolesterol du får i dig från 15-20 ägg, varje dag...

Däremot höjer mättat fett nivåerna HDL, det "bra" kolesterolet, så det i sig är en anledning att äta ägg. Utöver att det är väldigt näringsrikt -- som en multivitamintablett!

Halfhigh1
2009-07-27, 21:26
Myt. Kroppens egenproduktion motsvarar mängden kolesterol du får i dig från 15-20 ägg, varje dag...

Däremot höjer mättat fett nivåerna HDL, det "bra" kolesterolet, så det i sig är en anledning att äta ägg. Utöver att det är väldigt näringsrikt -- som en multivitamintablett!

Tur att man är galen i ägg samt har en bror som jobbar på Hallandsägg (ja, han tar hem obegränsat mycket ägg, så det blir billigt för morsan och farsan) Dessutom plockar han hem EXTRA EXTRA STORA runt 80-90 g styck, ekologiska ägg, ägg med 2 ägg gulor osv.

I runda svängar blir det runda 6-9 ägg om dagen beroende om jag jobbar eller ej. Jobbar jag så blir de runt 8 men om jag är hemma så är de ofta lagad mat hemma så då blir de enbart 3-4 till frukost:D

Mourten
2009-07-27, 21:41
Äggulan innehåller alla vitaminer utom C.
Ett kokt ägg är bättre eftersom man får upp mer protein än vid ett råttägg men mindre fett än vid ett stekning av ägget.

Äter själv 10 ägg/dag.

NiklasAlm
2009-07-27, 22:03
Nackdelen är gaserna som jag får fast är inte helt säker på att det är äggen jag får dem av, men goa är dem iaf.

Peter Hansen
2009-07-27, 22:30
Äggulan innehåller alla vitaminer utom C.
Ett kokt ägg är bättre eftersom man får upp mer protein än vid ett råttägg men mindre fett än vid ett stekning av ägget.

Äter själv 10 ägg/dag.

Lär inte vara så mycket protein i råttägg! :smash:

Mourten
2009-07-27, 22:36
haha bedömt nej! :D

Fredrik_S
2009-07-28, 00:51
Lär väl inte vara många gram fett som fastnar på ägget vid stekning?
Och om man inte bryr sig om hur ägget ser ut så kan man steka utan fett och röra runt det med stekspade.

hoikka poika
2009-07-28, 01:00
Tur att man är galen i ägg samt har en bror som jobbar på Hallandsägg (ja, han tar hem obegränsat mycket ägg, så det blir billigt för morsan och farsan) Dessutom plockar han hem EXTRA EXTRA STORA runt 80-90 g styck, ekologiska ägg, ägg med 2 ägg gulor osv.

I runda svängar blir det runda 6-9 ägg om dagen beroende om jag jobbar eller ej. Jobbar jag så blir de runt 8 men om jag är hemma så är de ofta lagad mat hemma så då blir de enbart 3-4 till frukost:D

OT som fan: Hur tillagar du äggen? Är det klassiker som kokt, stekt och omelett eller har du några ess i rockärmen?

Vad äter du till? Salt? Peppar? Tabasco? Annat?

GIVE ME SOME (recept)!

Eddie Vedder
2009-07-28, 05:34
Lär väl inte vara många gram fett som fastnar på ägget vid stekning?
Och om man inte bryr sig om hur ägget ser ut så kan man steka utan fett och röra runt det med stekspade.

Jo ägg suger upp stekfettet mycket effektivt. Kött gör det inte men ägget absorberar i stort sett allt.

Om ett ägg steks utan fett har ägget samma näringsvärde men det är mindre vatten och har således ett annat näringsvärde per 100 gram.

Men det senare är ju oväsentligt i sammanhanget.

Slutligen: Kolesterolskräcken från äggkonsumtion är med allra största sannolikhet en myt.

Guddi
2009-07-28, 08:28
Däremot höjer mättat fett nivåerna HDL, det "bra" kolesterolet, så det i sig är en anledning att äta ägg.Finns det verkligen bevis för det där? Du snackar inte bara viktnedgångsstudier nu?

mikaelj
2009-07-28, 08:44
Finns det verkligen bevis för det där? Du snackar inte bara viktnedgångsstudier nu?

Jodå, bl.a.:

To calculate the effect of changes in carbohydrate and fatty acid intake on serum lipid and lipoprotein levels, we reviewed 27 controlled trials published between 1970 and 1991 that met specific inclusion criteria. These studies yielded 65 data points, which were analyzed by multiple regression analysis using isocaloric exchanges of saturated (sat), monounsaturated (mono), and polyunsaturated (poly) fatty acids versus carbohydrates (carb) as the independent variables. All fatty acids elevated HDL cholesterol when substituted for carbohydrates, but the effect diminished with increasing unsaturation of the fatty acids. Tus, replacement of carbohydrates by fat lowered serum triglycerides independent of the nature of the fat. Replacement of saturated by unsaturated fatty acids raised the HDL to LDL cholesterol ratio, whereas replacement by carbohydrates had no effect. Thus, under isocaloric, metabolic-ward conditions the most favorable lipoprotein risk profile for coronary heart disease was achieved if saturated fatty acids were replaced by unsaturated fatty acids, with no decrease in total fat intake . Extrapolation of our data to free-living populations requires more insight into effects of diet on body weight; if high-oil diets promote obesity, then their favorable effects on serum lipids will be lost.

Arterioscler Thromb 1992 Aug;12(8):911-9

Effect of dietary fatty acids on serum lipids and lipoproteins. A meta-analysis of 27 trials.
Mensink RP, Katan MB.

Department of Human Biology, Limburg University, Maastricht, The Netherlands.

----

Sedan mätte jag själv upp 3,4 i HDL efter en orgie i ägg, som sedan sjönk till 2,8 ett tag senare när jag sänkt konsumtionen rejält. Säger naturligtvis ingenting om hur det är i allmänhet, men det låter rimligt att det är fettet som orsakade det.

A.Steinbach
2009-07-28, 09:09
Sedan mätte jag själv upp 3,4 i HDL efter en orgie i ägg, som sedan sjönk till 2,8 ett tag senare när jag sänkt konsumtionen rejält. Säger naturligtvis ingenting om hur det är i allmänhet, men det låter rimligt att det är fettet som orsakade det.

Fast ägg innehåller ju ca 70% omättat fett.

mikaelj
2009-07-28, 09:19
Fast ägg innehåller ju ca 70% omättat fett.

6.6g totalt, 2.1g mättat, 3.3 enkelomättat, 1.2g fleromättade, rentav. Enkelomättat fett kanske har liknande effekt?

Eller så berodde mitt superhöga HDL på något helt annat. Inget att ligga sömnlös för, i alla fall. :-)

Frumpish
2009-07-28, 09:24
Ägg är gott, någon som har något bra tips man kan ha kokta ägg tillsammans med?

mikaelj
2009-07-28, 09:28
Ägg är gott, någon som har något bra tips man kan ha kokta ägg tillsammans med?

På kokt ägg är det gott med majonnäs. Mosat är det fint med dijonsenap eller jordnötssmör. Eller finhackat med broccoli och mer dijonsenap.

Mourten
2009-07-28, 10:03
Kolesterolet leder väl till högre testosteron nivåer i kroppen som alla byggare verkligen vilja få.

austria
2009-07-28, 10:03
Ägg är gott, någon som har något bra tips man kan ha kokta ägg tillsammans med?

Kaviar

z_bumbi
2009-07-28, 10:08
Och om man inte bryr sig om hur ägget ser ut så kan man steka utan fett och röra runt det med stekspade.

Min favorit men det kan bero på att jag är usel på att steka ägg. :D
Att slänga ner kött, grönsaker etc i pannan, antingen värma eller tillaga, och sen värma kall pasta för att avsluta med några ägg och röra runt är iofs en rätt jag skulle fortsätta med även om jag var bra på att steka vanliga ägg.

Bailah
2009-07-28, 10:40
Två burkar tonfisk i pannan, 6-8 ägg, lite random grönsaker och kryddor.
Blir riktigt gott, äter drygt 10-12 ägg om dagen här. Funkar bra för mig iaf

Peter Hansen
2009-07-28, 20:30
Ja det är skillnad på ägg och ägg. Ica säljer ett par ägg som innehåller omega-3 t.ex =)

WHITEFOLKS
2009-07-28, 20:53
Alla ägg innehåller nog mer eller mindre omega3.

Tror inte man ska se ägg som en omega3källa jämförbar med fet fisk oavsett vad det står på kartongen (men jag kan givetvis ha fel).

mikaelj
2009-07-28, 20:55
Alla ägg innehåller nog mer eller mindre omega3.

Tror inte man ska se ägg som en omega3källa jämförbar med fet fisk oavsett vad det står på kartongen (men jag kan givetvis ha fel).

Vanliga ägg har just väldigt lite omega-3, så att det inte blir någon omega-3-källa. När hönorna matas med linfrön och annat med alfa-linolensyra i blir det en del omega-3 (EPA/DHA) i äggen.

Du måste förstås äta en hel del ägg, men om du redan äter mycket ägg, och kanske inte fisk så ofta, blir det ju en bra källa ändå i slutändan!

Halfhigh1
2009-07-30, 05:17
OT som fan: Hur tillagar du äggen? Är det klassiker som kokt, stekt och omelett eller har du några ess i rockärmen?

Vad äter du till? Salt? Peppar? Tabasco? Annat?

GIVE ME SOME (recept)!

Är inte så kräsen av mig, Det är allt ifrån enbart äggvita stekt, stekta hela ägg, löskoktaägg,hårdkokta ägg (väljer ifall jag behåller gulan eller inte) Ibland kör jag även rått ägg vispat med sötningsmedel, men då får du inte upp näringsämnerna. Om det är kokt så äter jag med kaviar eller som det är. Är de stekt så kör jag på lite peppar, orkar inte mixtra så mycket med de.

martikainen
2009-07-30, 08:06
Jag har också varit lite orolig för att äta för mycket ägg. Men har släppt nojan.
Ägg är överjävligt gott, funkar kanon att kasta ner 2 kokta i matlådan och äta kalla tillsammans med maten, istället för att bryta smaken med ketchup/sås.
Kalasgott att steka ägg och ta med på limpmacka på utflykten.
Eller kokt ägg med kaviar på en skiva Falu Rågrut.

Hotellfrukost med äggröra... måste testa göra äggröra hemma någon dag!